Waffen SS & Heer

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 25 februari 2004, 21:57

Vi pratar inte om enskilda förband och enheter utan om Waffen-SS som helhet. Även om man till viss del kanske kan argumentera att vissa förband var elit, vilket jag inte håller med om vare sig om LSSAH eller Das Reich, så kan aldrig Waffen-SS som helhet klassas som elit. SS-VT kan dock kallas elit till dess at omstruktureringen och omorganisationen genomfördes.

mvh/ Daniel
Jag skriver inte att Waffen-SS var elit rätt över utan att kvalitén skiftade från botten till den absoluta toppen.
Om inte Leibstandarte och Das Reich var elit så vet jag inte vilket förband under 2vk som kan kallas för elit! Vilken/vilka enheter under 2vk anser du vara jämbördig eller bättre?

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem

Inlägg av Stompe » 25 februari 2004, 22:06

tjoo, 2 korta frågor.

1: heer, är det tyska för här eller?
2: ÄR icke inläst men har SA något med SS och göra? hörde om något sådant på en vag internet källa. (btw vad heter SA igentlige?)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 25 februari 2004, 22:09

Stompe skrev:tjoo, 2 korta frågor.

1: heer, är det tyska för här eller?
2: ÄR icke inläst men har SA något med SS och göra? hörde om något sådant på en vag internet källa. (btw vad heter SA igentlige?)
tjoo, 2 korta svar.

1: ja
2: nej

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 25 februari 2004, 22:19

Förlåt, jag glömde parentesen:

SA = Sturmabteilungen ("stormavdelningar"). Beväpnat kampförbund som uppstod i början av 20-talet för att skydda de nazistiska politiska mötena. Partiets livvakt, kanske man kan säga.

SS = Schutzstaffeln ("skyddsgrupper"). Ursprungligen ett allt mer med SA konkurrerande (och efter 1934 utkonkurrerande) kampförbund sprunget ur Hitlers personliga livvakt.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 25 februari 2004, 22:22

Angående striderna runt Targul Formos där Ryssarna led kraftiga förluster, var detta ett försök av Sovjet att på allvar avancera in i Rumänien? Var det Manteuffel som förde befälet där?

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 25 februari 2004, 22:27

Lindir skrev: SA = Sturmabteilungen ("stormavdelningar"). Beväpnat kampförbund som uppstod i början av 20-talet för att skydda de nazistiska politiska mötena.
Brunskjortorna i SA anföll även politiska motståndares möten.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 25 februari 2004, 22:30

Lindirs beskrivning av SA och SS var bra tycker jag.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 25 februari 2004, 22:51

Thomas Johansson skrev:Angående striderna runt Targul Formos där Ryssarna led kraftiga förluster, var detta ett försök av Sovjet att på allvar avancera in i Rumänien? Var det Manteuffel som förde befälet där?
Exakt vad Röda Armens mål var är mycket omdebatterat, jag tycker att omfattningen på offensiven helt klart tyder på att det var mer än ett skenanfall, man sätter inte in 2 pansararmer i ett skenanfall. För mer detaljer ta en titt på http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=10353
Värt att notera är att Von Manteuffel som var GD's chef överdrev divisionens pansarstyrka i texten som citeras i länken ovan. Vid Targul Formos hade PzR GD bara 22st Pz IV, 8-10st Pz V och 6-7st PzVI som var stridsdugliga

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 25 februari 2004, 23:32

Daniel skrev:
Vid en ordentlig jämförelse mellan W-SS och Heer divsioner av samma typ så kvarstår IMHO bara ett fåtal som "elit" nämligen LAH, Das Reich, Totenkopf och Wiking. Och de har sällskap på toppen av en rad Heer förband.
Vilka Heer förband förutom GD syftar du på då?
1.Panzer-Division, 6.Panzer-Division, 7.Panzer-Division, 11.Panzer-Division. (då jämför jag pansardivisioner)

Men då har jag tagit med följande i bedömningen:
Att vissa av W-SS divisionerna hade en rikligare tilldelning av förband och vapen dvs man kan förvänta sig mer i grunden av LAH än av 1. Pansardivisionen.
Att W-SS divisionerna inte var pansardivisioner från början utan motoriserade förband och att vissa av dem dessutom var utrustade med erövrad utländs materiel.
Att vissa av W-SS divisionerna oftare roterade ur frontlinjen och fick "vila ut" i lugnare områden. (Jämför hur LAH och Das Reich roterade till Frankrike, Italien och Grekland med hur ofta de andra divisionerna lämande (öst)fronten.
Att alla divsionerna hade sina "dåliga dagar", tex så var Totenkopf's insats vid Arras 1940 knappast någon "elit" prestation.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 26 februari 2004, 00:29

Solitaire skrev:Brunskjortorna i SA anföll även politiska motståndares möten.
För att undvika förvirring- brunskjortorna och SA var samma sak.
Lindir skrev:Förlåt, jag glömde parentesen:

SA = Sturmabteilungen ("stormavdelningar"). Beväpnat kampförbund som uppstod i början av 20-talet för att skydda de nazistiska politiska mötena. Partiets livvakt, kanske man kan säga.

SS = Schutzstaffeln ("skyddsgrupper"). Ursprungligen ett allt mer med SA konkurrerande (och efter 1934 utkonkurrerande) kampförbund sprunget ur Hitlers personliga livvakt.
Även om Lindir har förlitat sig på Nationalencyclopedin så vill jag nog hävda att det är felaktigt (av NE) att kalla SS för kampförbund då dess ursprungliga roll hade ytterst lite med den politiska kampen att göra.

mvh/ Daniel

Skriv svar