Vattenkonflikter

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 25 februari 2004, 11:15

Det var avsett i bestämd form plural.
Ja nu har jag rådfrågat en vän som kan det där med grammatiken och vad jag förstår så kan man knappast tolka ditt uttryck som annat än att du avser en grupp stater som har det gemensamma att dom är "fredliga".

Jag vill då fortfarande påpeka att jag tycker det är fel att dela in stater i "fredliga" och även om du inte säger det rent ut "ofredliga" (vilket torde ju vara det gemensamma ´hos dem som inte passar in på "fredliga"). Om stater, nationer, folk eller kulturer börjar anses som "fredliga" eller inte är inte en bra grundsyn.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 februari 2004, 12:40

LasseMaja skrev: Jag vill då fortfarande påpeka att jag tycker det är fel att dela in stater i "fredliga" och även om du inte säger det rent ut "ofredliga" (vilket torde ju vara det gemensamma ´hos dem som inte passar in på "fredliga"). Om stater, nationer, folk eller kulturer börjar anses som "fredliga" eller inte är inte en bra grundsyn.
Jag vet inte vad det är du har missförstått, men jag har ju redan förklarat att jag syftade på stater som har fredliga relationer (alla stater är potentiellt "ofredliga" om de blir hotade - vad det nu är för mening att älta om detta).

I regioner där man bygger ett starkt bilaterlalt samarbete är dessa frågor ingen orsak till konfilkter eller riskerar att förstärka dem (bl a Östersjön) I regioner där man inte har bilaterala avtal eller en ödmjuk syn på ett rättvist användande av resuserna (bl a Mellanöstern, Kaspiska havet eller sydkinesiska sjön) tenderar de istället att förstärka redan existerande konflikter eller motsättningar.

Det var vad jag avsåg men avseende på trådens originalämne och rådande diskussion. Vill du istället driva tråden åt ett annat håll och diskutera grammatik eller min etiska grundsyn på "stater, nationer, folk eller kulturer" får du göra det i en annan tråd.

/Forsberg

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 25 februari 2004, 15:09

Vill du istället driva tråden åt ett annat håll och diskutera grammatik eller min etiska grundsyn på "stater, nationer, folk eller kulturer" får du göra det i en annan tråd.
Käre Forsberg, det var du som kom upp med grammatiska diskussioner här, eller hur?

Jag har bara konstaterat att jag är kritisk mot att du utnämnt en grupp stater till "fredliga stater", man måste ju få ha olika uppfattningar om saker eller hur?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 februari 2004, 18:03

LasseMaja skrev: Jag har bara konstaterat att jag är kritisk mot att du utnämnt en grupp stater till "fredliga stater"
Vilket jag inte har gjort.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 28 mars 2004, 22:58

kanske of topic men jag tror att vattenkonflikter kommer leda till kärnvapenskrig. Så allvarligt anser jag att dessa vattenkonflikter är.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 mars 2004, 23:00

Artificial skrev:kanske of topic men jag tror att vattenkonflikter kommer leda till kärnvapenskrig. Så allvarligt anser jag att dessa vattenkonflikter är.
Vilka länder har du i åtanke? Israel och dess grannländer?

/Martin

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 29 mars 2004, 01:04

Martin Tunström skrev:Vilka länder har du i åtanke? Israel och dess grannländer?
Mest spekulationer, och idéer som växt fram i huvudet sedan jag läste en artikel i Metro om att Länder kan försvara sina vattenkällor med kärnvapen i framtiden - enligt pentagonrapport.

Bara Israel har ju kärnvapen i det området, dem skulle inte tveka om det blev kritisk. Sen tror jag att USA:s ambitioner på "mini-kärnvapen" kommer lyckas om inte det redan finns sådana, och dessa kommer eventuellt kunna användas i sådana situationer som att skydda naturresurser, vatten.
Robert_Kropotkin skrev:Helt klart Lasse Maja. Turkiet är väl ett bra exempel på detta, å ena sidan Vill man träda in i Europas finrum, å andra sidan skulle man säkerligen försvara sina vattenflöden som man delar med bland annat Irak.

/Robert Sköld
Vatten är källa till liv. Varför tveka att skydda livskällan? vad har Turkiets försvar av livsviktig vatten med Europas "finrum" att göra. Den dagen Turkiet är medlem av Eu och är inne i det där fina rummet kommer det bli din liksom det är min huvudvärk om någonting händer med Turkiets vatten. om det inte gör det idag för att dem inte är med i Europa. Ibland käns det som om människor söker fel hos Turkiet med förstorningsglas och förstorar upp allting. Vad jag vet importerar vi mer skadliga ämnen via luften från England än vad vi exporterar och detta skadar svenska vatten. Kan inte detta skapa konflikter inom europa? Och länderna vända sig emot varandra? pratar vi långsiktigt så kanske vattnet förstörs så pass av miljöförstöring att Europa hamnar i krig igen, inte omöjligt. Europa gör allt för att förhindra eventuell grogrund för konflikter genom olika direktiv och lagar. Samarbete funkar bra trotts motstridiga åsikter inom Eu-länderna idag, Det är viktigt att EU länderna samarbetar med varandra uppströms och nedströms då vattnet rör på sig, och vind och vågor för med sig det ena landets avfall till det andra. Tänk bara på diffusa och punktutsläppen samt stora vatten konsumenter som industrierna, som Europa är byggt på. Jordbruket, som Europa föder sig med, Civilbefolkning, tja det är väl vi då. Vattenkonflikter är inte enbart relaterade i torra områden, vi förstör faktist vår jord också. Europa är väl ledande inom många områden liksom förstöring av vår jord :wink:

Rent som vatten, är ett vanligt uttryck, men hur rent är egentligen vattnet vi dricker i Europa. Hur ofta tänker vi på var vattnet kommer ifrån, vattnets kvalité är din hälsas kvalité. Vatten är en del av livets bränsle, vilka andra använder sig av vattnet och hur lämnar man tillbaka det använda vattnet. På vilket sätt och vilka bevarar vattenekosystemet, dessa är frågeställningar frågade människorna sig själva väldigt sent, först när många naturresurser började ta slut eller andra blev ej användbara.

Kommer vattnet att klara av all påfrestning eller inte? Jag tror inte att Vattenekosystemet klarar av dom tunga påfrestningarna den utsätts för från alla sektorer i Europa Unionen. Eftersom Industrierna slukar vatten i massor samt Jordbruksektorn som inte bara använder sig av vatten, dom förstör också grundvatten (drickbartvatten) hur länge kan man hålla på att använda sig av vattnet på den massiva sett som människan gör? Vattnet är inte oändlig mycket, det är en resurs som människan behöver allt mer och en resurs som verkar sina allt mer.

Under industrialismen var det ingen som brydde sig om vattenmiljön, det var ingen som reagerade när vatten i floder och hav blev försurade av avfallen från fabriker och industrier. Människor var inte medvetna om att de ”oändliga” naturresurserna trotts allt sinade ju mer efterfrågan ökade med industrialismens utvecklande. Men sedan 1980 började människor engagera sig mer i miljöpolitiken och krävde en förändring i EU: s miljöpolitik vilket ledde till att EU: s naturvårdspolitik och miljöskydd fått en större betydelse.

Kort sagt, det kan hända här också.

Jalla! artificial

Skriv svar