Dags för bokrea

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 10 februari 2004, 19:32

Nu har jag kollat in Akademibokhandelns katalog. Någon som läst

Spanska sjukan av Gina Colata

Farsoterna i historien av William H McNeill

och kan uttala sig om dem?

/Sven

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

r

Inlägg av Oskar R. » 10 februari 2004, 20:36

Beevors eller Ryans bok om Berlin, vilken är bäst om man bara ska köpa en bok om Berlin?

P.s. Ngn här som har ett "Paypal" konto??

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 10 februari 2004, 22:30

Själv hade jag faktiskt tänkt köpa "Vikingar i österled" till fullpris så fort jag läst ut ett par andra böcker, efter Björnkungens (? :)) tips. Gissa min lycka när jag ser den för 79 kr i katalogen. :)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 10 februari 2004, 22:46

Vid en väldigt snabb titt på historieuppslaget kändes följande intressanta:
* Dick Harrisson - Stora döden
* M Bäckman mfl - Heraldiken i Sverige
* Göran Rystad - Karl XI

/Marcus

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 10 februari 2004, 23:17

Jag funderade också på Stora döden, men hallucinerar jag eller dök det strax efter utgivandet av boken upp nya fakta i ämnet? I såna fall är det kanske bättre att vänta på en... ehm... ändrad upplaga, vad det nu heter, eller en ny bok i ämnet. Vad säger expertpanelen?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 11 februari 2004, 00:09

Tja, Harrison tar visserligen upp Graham Twiggs ideér om att det inte var råttan och Yersenia pestis som gav upphov till digerdöden, men han utvecklar det inte särskilt i boken. I ett program i somras (vetenskapens värld?) var han däremot mer utförlig. Hursomhelst är Stora Döden klart läsvärd, om man är intresserad av ett helheltsverk om ämnet. Vad som orsakade det kvittade ju de drabbade samhällena lika, med avseende på de intryck den gjorde på ekonomi, kultur och andra aspekter.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 11 februari 2004, 00:33

I såna fall finns även den på listan. Uppe i 1031 kr nu. Tur att man fyller 18 nio dagar innan bokrean, får hoppas på mycket födelsedagspengar. :D

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 11 februari 2004, 10:09

Jag har "Stora döden" och faktiskt, den var så tråkig att jag inte läste ut den, men men det är jag det. 8)

Både Lindirs rekommendation och antirekommendation har dock frestat mig, sedan blir det nog "Leopods Vålnad" samt Hobsbawms "Om historia".

Jag väntar dock med stor iver vad "Bok och bild" på drottninggatan kommer att sälja, där är man ju mycket billiga, något att rekommendera för alla som finns i huvudstaden vid rean.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 12 februari 2004, 11:22

D. Andersson skrev:Själv hade jag faktiskt tänkt köpa "Vikingar i österled" till fullpris så fort jag läst ut ett par andra böcker, efter Björnkungens (? :)) tips. Gissa min lycka när jag ser den för 79 kr i katalogen. :)
Vilken katalog?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 12 februari 2004, 17:51

99 i Bokia, 79 i Åhlens,

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 12 februari 2004, 17:57

D. Andersson skrev:99 i Bokia, 79 i Åhlens,
Tack för det, jag har bara fått Akademibokhandelns katalog.

Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Re: Dags för bokrea

Inlägg av Pirre » 14 februari 2004, 17:59

D. Löwenhamn skrev:Ryans böcker har rekommenderats men jag anser nog att hans bok om Berlin kan undvikas.
Visserligen var det några år sedan jag läste Ryans "Slutstriden", men jag vill minnas att den var mycket bra. (Bör kanske tilläggas att det var bland de första militärhistoriska böcker jag läste, så jag var inte alltför kritisk och insatt då i genren.)
Löwenhamn, vad är det du ogillar med "Slutstriden"?

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 14 februari 2004, 18:18

alf henriksson antikens historier finns det nån som läst den?

edit: kejsar porträtten från caesar och 10 st framåt. Är den bra?

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 14 februari 2004, 18:49

Om det är Suetionius bok du menar (kejsarbiografier) så är den rätt bra, har sina fördelar och nackdelar. Mycket tror jag är rykten som han (suetionius) bygger boken på. Läsvärd om man är intresserad av Romarriket och antiken.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 14 februari 2004, 18:50

Casanova: Nej, det är inte den som avses. Boken är "Antikens historier" av Alf Henriksson, utgiven första gången 1958.

Jag har "Antikens historier" och den är mycket bra. Alf Henriksson är en underhållande författare på ett sätt som inte är vanligt nuförtiden, iallfall inte i Sverige. Lite av den brittiska torra humorn i stilen på hans prosa.

Vad beträffar boken så är det viktigt att inse att han återberättar, just det, de antika historierna om diverse företeelser. Detta innebär koncisa och humoristiska referat av antika krönikörer som Suetonius, Seneca och Tacitus, om vi nu håller oss till den romerska epoken. Det är alltså inga strikt vetenskapliga essäer om exempelvis de romerska kejsarna, utan mera vad som tillhörde det intellektuella allmänngodset för en man av högre bildning i västereuropa i under tidigare sekler.

Men som sådan är boken mycket bra, och det blir ofta betydligt mer givande att läsa äldre författare som ofta gör små underförstådda hänvisningar till antikens mytvärld. Jag skulle rekommendera den, speciellt som registret med kommentarer är mycket bra.

Skriv svar