Dags för bokrea
r
Beevors eller Ryans bok om Berlin, vilken är bäst om man bara ska köpa en bok om Berlin?
P.s. Ngn här som har ett "Paypal" konto??
P.s. Ngn här som har ett "Paypal" konto??
- D. Andersson
- Medlem
- D. Andersson
- Medlem
Tja, Harrison tar visserligen upp Graham Twiggs ideér om att det inte var råttan och Yersenia pestis som gav upphov till digerdöden, men han utvecklar det inte särskilt i boken. I ett program i somras (vetenskapens värld?) var han däremot mer utförlig. Hursomhelst är Stora Döden klart läsvärd, om man är intresserad av ett helheltsverk om ämnet. Vad som orsakade det kvittade ju de drabbade samhällena lika, med avseende på de intryck den gjorde på ekonomi, kultur och andra aspekter.
- D. Andersson
- Medlem
Jag har "Stora döden" och faktiskt, den var så tråkig att jag inte läste ut den, men men det är jag det. 8)
Både Lindirs rekommendation och antirekommendation har dock frestat mig, sedan blir det nog "Leopods Vålnad" samt Hobsbawms "Om historia".
Jag väntar dock med stor iver vad "Bok och bild" på drottninggatan kommer att sälja, där är man ju mycket billiga, något att rekommendera för alla som finns i huvudstaden vid rean.
Både Lindirs rekommendation och antirekommendation har dock frestat mig, sedan blir det nog "Leopods Vålnad" samt Hobsbawms "Om historia".
Jag väntar dock med stor iver vad "Bok och bild" på drottninggatan kommer att sälja, där är man ju mycket billiga, något att rekommendera för alla som finns i huvudstaden vid rean.
- Rubber Duck
- Medlem
- D. Andersson
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
-
- Medlem
- Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!
Re: Dags för bokrea
Visserligen var det några år sedan jag läste Ryans "Slutstriden", men jag vill minnas att den var mycket bra. (Bör kanske tilläggas att det var bland de första militärhistoriska böcker jag läste, så jag var inte alltför kritisk och insatt då i genren.)D. Löwenhamn skrev:Ryans böcker har rekommenderats men jag anser nog att hans bok om Berlin kan undvikas.
Löwenhamn, vad är det du ogillar med "Slutstriden"?
Casanova: Nej, det är inte den som avses. Boken är "Antikens historier" av Alf Henriksson, utgiven första gången 1958.
Jag har "Antikens historier" och den är mycket bra. Alf Henriksson är en underhållande författare på ett sätt som inte är vanligt nuförtiden, iallfall inte i Sverige. Lite av den brittiska torra humorn i stilen på hans prosa.
Vad beträffar boken så är det viktigt att inse att han återberättar, just det, de antika historierna om diverse företeelser. Detta innebär koncisa och humoristiska referat av antika krönikörer som Suetonius, Seneca och Tacitus, om vi nu håller oss till den romerska epoken. Det är alltså inga strikt vetenskapliga essäer om exempelvis de romerska kejsarna, utan mera vad som tillhörde det intellektuella allmänngodset för en man av högre bildning i västereuropa i under tidigare sekler.
Men som sådan är boken mycket bra, och det blir ofta betydligt mer givande att läsa äldre författare som ofta gör små underförstådda hänvisningar till antikens mytvärld. Jag skulle rekommendera den, speciellt som registret med kommentarer är mycket bra.
Jag har "Antikens historier" och den är mycket bra. Alf Henriksson är en underhållande författare på ett sätt som inte är vanligt nuförtiden, iallfall inte i Sverige. Lite av den brittiska torra humorn i stilen på hans prosa.
Vad beträffar boken så är det viktigt att inse att han återberättar, just det, de antika historierna om diverse företeelser. Detta innebär koncisa och humoristiska referat av antika krönikörer som Suetonius, Seneca och Tacitus, om vi nu håller oss till den romerska epoken. Det är alltså inga strikt vetenskapliga essäer om exempelvis de romerska kejsarna, utan mera vad som tillhörde det intellektuella allmänngodset för en man av högre bildning i västereuropa i under tidigare sekler.
Men som sådan är boken mycket bra, och det blir ofta betydligt mer givande att läsa äldre författare som ofta gör små underförstådda hänvisningar till antikens mytvärld. Jag skulle rekommendera den, speciellt som registret med kommentarer är mycket bra.