Bild från Berlin 1945 - fejkad?
- GrillKrydda
- Medlem
Det är en annan vinkel. Du ser ena foten på statyn på bild ett.Löwe skrev:Nån som vet varför man plockat bort de två statyerna i bakgrunden på den falska bilden?
För övrigt så verkar bilderna vara tagna vid samma tillfälle med olika vinklar.
Tittar man på bakgrunden och förstorar den så är det samma fordon som som finns på bägge korten, det är bara människorna som har förflyttats något.
Senast redigerad av 1 Mille1, redigerad totalt 1 gånger.
Stort regisseringsarbete!?Kanske äkta som i inte redigerad men knappast äkta som i improviserad. Det ligger ett stort regisseringsarbete bakom denna bild.
Ett av den sovjetiska propagandans största "verk".
Inte alls! en kille sätter en flagga på ett hus som kan vara vilket hus som helst.
En riktig propaganda bild hade tagits snett emot riksdagshuset där man hade fått med delar av riksdagshuset OCH flaggan.
Bilden verkar vara ett hafsverk för att snabbt ha en bild att kunna förmedla till alla tidningar mm.
Hade man lagt ner ett stort arbete på bilden som skulle bli deras"största propagandabild" så hade man knappast gjort ett sådant misstag att man hade tagit kort på någon som hade en massa klockor på armarna.
Nej jag tror inte att bilderna är tagna vid samma tillfälle (jag är inte säker) men ska man tro historien så sattes flaggan upp när de rasade hårda strider i Berlin.
Tittar man på den första "äkta" bilden så saknas språrvagnen i den mer pampiga bilden så finns det en spårvagn, tror inte man körde spårvagn när krget rasade som värst.
Tittar man på den första "äkta" bilden så saknas språrvagnen i den mer pampiga bilden så finns det en spårvagn, tror inte man körde spårvagn när krget rasade som värst.
Tittar man noga så är bilden tagen i sån vinkel att spårvagnen kommer inte med.Ja77 skrev:Nej jag tror inte att bilderna är tagna vid samma tillfälle (jag är inte säker) men ska man tro historien så sattes flaggan upp när de rasade hårda strider i Berlin.
Många spårvagnar användes som stridsvagnshinder och för att barrikera gator.
Nu står den här i vinkel med gatan, Tittar man på hur omgivningen ser ut, så verkar den knappast ha varit i kördugligt skick.
Kortet togs nog inte under striderna utan säkert flera timmar efter striderna hade upphört och bränderna ännu inte var utbrända.