Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Armfeldt
- Medlem
volgar skrev:Det var en svensk på Omaha Beach..
För några månader sen såg jag ett program där dem intervjuade den svensken.
I alla fall var det en svensk som var med på Overlord.
-
a.holmberg
- Medlem
Lars Rooth tillhörde den brittiska armén. Tydligen skall det ha varit svårigheter att rekryteras till armén. Jan Guettler tillhörde också den brittiska armén och stupade kort efter dagen-d.
Där fanns också frivilliga i den brittiska marinen samt i det brittiska flygvapnet.

-
loop
- Stödjande medlem 2025
Trevligt att det kom lite svar. Tyvärr så bidrog ni inte med några nya namn till min samling.
a.Holmberg
Hur många vet du om vi räknar bort de som stred enbart för Norge? Din boksamling verkar fin, alla de böcker man hört talas om.
Jag har ett svagt minne av att Sture Ronnö nämner nångra mer svenskar i sin bok, är det så?
Har du läst Kamrat med 52 nationer, Forsberg? Jag undrar om den innehåller nåt från avk.
mvh
Han hette Forsberg inte Rosberg
Senast redigerad av 1
loop, redigerad totalt 29 gånger.
-
a.holmberg
- Medlem
Antalet är svårt jag har hört om många men har bara namn på ett fåtal. När det gäller den amerikanska armén är det svårt därför att massviss med svenskar som emigrerat dit eller var andra generationen från dessa tjänstgjorde där och det är svårt att dra gränsen.
6 st RAF
3 brittiska armén (Rooth och Guettler samt en i fallskärmstrupperna)
2 Kompani Linge (Varav en stupade)
3 SOE (dvs smugglade vapen för den norska motståndsrörelsen till Norge)
2 brtittiska marinén
1 Royal marine Commandos
1 amerikanska fallskärmstrupperna (Wollin)
1 amerikanska flygvapnet (utvandrade 1920 så det är osäkert om han räknas till svenska frivilliga)
1-20 US Army (beror på hur man ser svensk och svenskar som emigrerat osv)
1 amerikanska ubåtsvapnet
2 amerikanska armén officerare (svenska medborgare)
1 kanadensiska armén (stupad osäkert om han var sv medborgare fortfarande)
2 ryska armén
1-7 st främlingslegionärer
Jag har bara höftat nu därför att jag håller på att flytta och har packat ner mitt s.k "arkiv". jag har samlat på mig det mesta i form av böcker och artiklar. jag har träffat en av dom personligen. Talat med två via telefon samt brev. Talat med två av deras släktingar (till två stupade).
/A
-
a.holmberg
- Medlem
Vi som intog Narvik som du nämner innehåller om jag inte minns fel information om tre svenkar till. En av dess är Assar Tano (han har själv skrivit några sidor om narvik i en bok som heter "Det brinner hos grannen". en annan är en Sergeant Nilsson. Den tredje minns jag inte. Denna boken har jag inte själv men är på jakt. Dock har jag läst den. Lånade den för ett par månader sedan av en finlandsfrivillig vän till mig som för övrigt tjänstgjorde på I12 strax efter att Ronnö hade lämnat regementet för att åka till legionen.
Den andra boken känner jag inte till.
/A
-
loop
- Stödjande medlem 2025
Harry Forsberg var främlingslegionär och skrev två böcker. Jag har en, i den nämns dock bara avk i förordet.
-
loop
- Stödjande medlem 2025
Har du numret av Tracks där de skriver om svenskar i Normandie? Är det bra? Vilka nämns?
Mvh
-
a.holmberg
- Medlem
Jasså forsberg skrev två böcker? jag känner bara till en bok. Atrikeln i tracks har jag ej. De mesta jag har är äldre artiklar från tidningar och annat även en del från krigsarkivet och annat.
jag har även fått en del från dem själva samt släktingar dock är det långt ifrån komplett. Mitt intresse rör alla svenska frivilliga under åren 1939-45 (Finland,Norge,Allierade, legionärer, Waffe-SS. tyskland övrigt) så jag har samlat på mig massviss med papper och böcker.
De jag har mest av tror jag rör de finlandsfrivilliga.
/A

-
loop
- Stödjande medlem 2025
Jag är mest intresserad av frivilliga i Spanien(du vet ingen på Franco sidan?Misstänker att det fanns någon) och den allierade sidan.
Trevligt att kunna bidraga med nånting, du brukar ju annars ha en ruggig koll.
Jag såg en gång en skönlitterär bok som skulle bygga på verkliga uppgifter som skulle handla om ett gäng svenskar som stred både i Finland och Norge, men jag köpte den inte och sedan dess har jag inte sett den. Nån som vet?
Etiopien hade ju en del svenskar som konsulter eller nåt, var de med i strider mot Italien?
Mvh
-
Stilleben
- Medlem
Beträffande Spanienfrivilliga (på regeringssidan) sök på Google under detta ord, så hittar du en del. Jag vet också att det utgivits böcker om dessa, men kan inte komma på någon just nu.
Beträffande Norgefrivilliga så har Svenskt Militärhisoriskt Bibliotek:s bok "Urladdning - 1940 Blixtkrigens år" en uttömmande artikel av Göran Andolf om "Den svenska frivilliginsatsen i Norge 1940".
-
a.holmberg
- Medlem
Hej
Du tänker nog på Birgitta Sjöstedts bok "I skuggan av ett hjälteland" den är bra. Göran Andolfs uppsats är också bra (även om den inte är komplett), har för övrigt träffat honom en gång i samband med ett årsmöte i stockholm.
Jag känner till minst en frivillig på Francos sida dock vet jag inte vad han gjorde. Greve Douglas Hamilton (far till Ulph Hamilton som var frivillig i Waffen-SS). Han verkade sedan som outnämnd konsul i Sevilla och anmälde sig sedan frivilligt till den tyska armén. Han stred på östfronten och sårades så svårt att han avled av dessa skador när han skulle transporteras från Malmö till Karolinska sjukhuset i Sthlm.
/A
-
loop
- Stödjande medlem 2025
Nix, det var inte I skuggan av ett hjälteland, den har jag läst, det är ingen skönlitterär bok. Detta var en liten pocket som jag såg på Military shop i Gbg för tre år sedan.
Den där boken Urladdning får jag ta och skaffa.
När det gäller Spanien och regeringssidan så har jag läst det mesta som finns på svenska, så jag tror jag kan den sidan nu. Den andra är lite krångligare och inte lika intressant.
-
Nizze
- Medlem
--------------------------------------------------------------------------------
Sune skrev
Jag har för längde sedan sett på TV en intervju med en svensk som hoppade på dagen-D. Och nyligen gjorde väl SVT ett 'hemma-hos reportage' om en veteran från Normandie, som bor vid hallandskusten idag.
Jag tror att vi har sett samma program, men var det inte så att det var två bröder som tagit sig till amerika där dom tog värvning, deras namn var Kurt och Valter. och att de hette så är jag etthundraprocent säker på för jag skrev upp deras namn påen liten minneslapp.
-
Nizze
- Medlem
Det var fem svenskar som stred vid normandi, alla blev dödade.
-
Daniel L
- Medlem
Alla svenskar som deltog i striderna i normandie blev inte dödade.
mvh/ Daniel