I dagens SvD, kulturdelen kan man läsa om Nordstedts nyöversättning av sagan om ringen eller "ringens brödraskap" som den kommer att heta.
2004 är det 50 år sedan boken första gången publicerades.
Nästan två hela sidor. Ganska intressant.
Hela artikeln finns också på nätet.
http://www.svd.se/kultur
passa på och vara med i SvD omröstning också. Dagens fråga är: Är det bra att Sagan om Ringen-böckerna översätts på nytt
...
ändrade lite småfel.
Tolkien i Svenska Dagbladet.
Tolkien i Svenska Dagbladet.
Senast redigerad av 2 Gyps, redigerad totalt 1 gång.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Fungerande länk: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_6712396.asp
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Jag är inte helt nöjd med Erik Anderssons översättning i det textutdrag som finns i SvD. Det jag reagerar på är den här passagen:
Men i övrigt gillar jag Eriks språk, med lite gammaldags uttryck som "svunnit" och "ljutit". Faktiskt är han nästan mer gammaldags och högtidlig än vad Tolkien själv är i just den här passagen.
Erik A har översatt så här:But in the meantime, the general opinon in the neighbourhood was that Bilbo, who had always been rather cracked, had at last gone quite mad, and had run off into the Blue. There he had undoubtedly fallen into a pool or a river and come to a tragic, but hardly an untimely, end.
Rätta mig om jag har fel, men inte har väl uttrycket "run off into the Blue" något med "upp i det blå", dvs flygning, att göra? Det betyder väl bara ungefär att springa iväg ut i det okända. Följaktligen bör Bilbo inte heller "trilla ner". Ohlmarks har översatt på liknande sätt fast ännu mer explicit, med "helt enkelt flugit sin väg" och "Säkert hade hans flygtur slutat med att han fallit ner i en damm", men det känns som om de är lite fel ute båda två här.Men intill dess var den allmänna meningen i trakten att Bilbo, som alltid varit litet galen, till sist hade förlorat förståndet totalt och svunnit upp i det blå, varifrån han säkerligen trillat ner i en damm eller en å och ljutit en tragisk men knappast förtidig död.
Men i övrigt gillar jag Eriks språk, med lite gammaldags uttryck som "svunnit" och "ljutit". Faktiskt är han nästan mer gammaldags och högtidlig än vad Tolkien själv är i just den här passagen.
Men metaforen "upp i det blå" har väl inte mycket med flygning att göra i svenska heller. Problemet blir ju bara när man metaforiskt ska förflytta sig ner från det metaforiska blå till det plötsligt helt konkreta vattnet (där han väl antas vakna upp från dagdrömmarna uppe i det blå, bara för att omedelbart på det drunkna).Den stegrande kamelen skrev:Rätta mig om jag har fel, men inte har väl uttrycket "run off into the Blue" något med "upp i det blå", dvs flygning, att göra? Det betyder väl bara ungefär att springa iväg ut i det okända. Följaktligen bör Bilbo inte heller "trilla ner".
Lösningen är väl litet tveksam, inte i första hand pga valet av metafor i sig, men eftersom det (uppenbarligen ...) är svårt att ta sig ur den på ett elegant sätt i det här fallet. Så vi landar på samma slutpoäng i alla fall, även om vi flög olika vägar ...