Min fråga:
Hade Finland sånt?
Potti, vet ej vad ordet betyder. Finskt ord, jag tror det är en vapengrop. Nån finsktalande som vet?
Det låter nog som om historien skulle ha blivit "förbättrad" under årens gång...Löwe skrev:Jag satt och lyssnade på morsan idag. Hon berättade att min styvmorfar Ville
Nej, hon sa att de satt i en potti.MD650 skrev:Det var inte Motti hon menade?
Nej.Löwe skrev:Hade Finland sånt?
Det finns inget sådant ord som "Potti" i det finska språket. "Vapengrop" är på finska "Asekuoppa" (och detta låter mycket underligt på finska), så det kommer inte ens i närheten av detta fiktiva ord.Löwe skrev:Potti, vet ej vad ordet betyder. Finskt ord, jag tror det är en vapengrop. Nån finsktalande som vet?
Det var han som berättade hur det gick till, var inte så dryg. Hur skulle du kunna veta om att den finska officeraren inte sa att de skulle skjutas om de retirerade?Andreas Lärka skrev:Det låter nog som om historien skulle ha blivit "förbättrad" under årens gång...Löwe skrev:Jag satt och lyssnade på morsan idag. Hon berättade att min styvmorfar Ville
"Motti" eller om- / inringning torde vara det det handlar om. Historien i fråga kunde utspela sig under Vinterkriget, eller möjligtvis under Fortsättningskriget anfallsskede eller -slutskede i Ilomantsi.
De finska trupperna under kriget sköts inte vid reträtt, men nog vid desertering och upprepad vägran att gå tillbaka till ledet. Det kan ju ha varit någon officer som hotade med krigsrätt vid förtidigt retirerande, men... som sagt så tror jag inte riktigt på historien ifråga.
Hästar var dyrbara och uppskattade djur. Jag har inte någonsin hört att några trupper skulle ha slaktat och ätit upp sina hästar. Det är mycket troligare att de skulle ha trotsat order och ridit iväg till trossen för käk...
Andreas
Dryg? Vad menar du?volgar skrev:Det var han som berättade hur det gick till, var inte så dryg.
Först kallar du mig besserwisser och sedan ber du om ursäkt?volgar skrev:Så ursäkta mig.