Svenska lägervakter?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 10 december 2003, 22:21

Att man suttit på mentalsjukhus behöver inte säga så mycket- det kan vara övergående eller man kan vara krigsskadad eller vad som helst.
Men har man rykte om sej att vara mytoman så är det värre- varför skulle man inte kunna ljuga om så hemska saker- han kanske bara ville ha medlidande?

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 10 december 2003, 22:25

Bortsett från det här med Sundin och mytomaner...

Kan man avfärda hela påståendet som falskt eller ligger det någon som helst sanning i det?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 10 december 2003, 22:26

Mr Firpo skrev:Bortsett från det här med Sundin och mytomaner...

Kan man avfärda hela påståendet som falskt eller ligger det någon som helst sanning i det?
Vilket av de båda påståendena i första inlägget syftar du på?

/Marcus

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 10 december 2003, 22:53

Det är väl mer eller mindre fastslaget att Bosse Schön, måhända i god tro, lade orden i munnen på Harald Sundin. Mannen var aldrig i närheten av Treblinka. Faktum är, som Peter Englund var den förste att påpeka, var inte Treblinka i bruk under den period Sundin påstod sig ha tjänstgjort som vakt.

Jag har för mig att det enda han gjorde åt SS var att köra lastbilar i Norge under en period...eller något liknande i den stilen.

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 10 december 2003, 23:14

Var inte Sundin vakt för nåt garage i Norge? Han satt väl på dårsjukhus efter ha stulit på logementet och därefter rymt från lumpen har jag för mig.

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 11 december 2003, 09:15

Marcus Wendel skrev:
Mr Firpo skrev:Bortsett från det här med Sundin och mytomaner...

Vilket av de båda påståendena i första inlägget syftar du på?

/Marcus
Nja, jag var mer ute efter att få svar på om det finns några seriösa fakta som hävdar att det funnits svenska lägervakter eller inte. Dvs bortsett från vad Sundin (eller Schön för den delen) hävdat.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 12 december 2003, 11:19

Så vitt jag vet finns det inga belägg för att det har funnits några svenska lägervakter över huvudtaget....

Mr S

Simon_HBG
Medlem

Re: Svenska lägervakter?

Inlägg av Simon_HBG » 12 december 2003, 12:27

Sweden also profited from the Holocaust. It is known that Wallenberg’s relatives made money converting Nazi gold into Swedish crowns and that Sweden provided iron ore and ball bearings to the Nazis. Swedish documents reveal that some Swedes actually sided with the Nazis and some were even guards at concentration camps.
Om man gör en genomgång av alla frivilliga svenskar i SS som är kända så hittar man inte någon som tjänstgjort i något koncentrationsläger (vad man vet om).

Harald Sundin påstod att han varit i Treblinka, men den historien visade sig vara lögn. Finns två SS-frivilliga som under kriget berättade om einsatzkommandon för svenska konsulatet i Berlin, men de hade inte varit medlemmar i dessa, utan bara sett vad de gjorde.

Så jag skulle vilja påstå att denna menningen inte bygger på fakta. Skulle gärna se var dom fått detta ifrån (Sundin-historien ?).

Användarvisningsbild
fast
Medlem

Inlägg av fast » 12 december 2003, 15:12

Tack för alla svar!

Man borde kanske maila sidan och be att dom rättar till felet, om nu inga bevis finns dvs. :)

Tack iaf..

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 12 december 2003, 15:24

Är det sant att svenska SS-soldater var med och vaktade Hitlers bunker under slutet av kriget eller är det också påhitt?

PK
Medlem

berlin

Inlägg av PK » 12 december 2003, 16:44

Ingen Svensk vaktade Fuhrerns bunker, däremot stred ett par Svenskar i Berlins ruiner under de sista veckorna av kriget.

/PK

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 12 december 2003, 16:53

Harald Sundin-historien var bland det värsta jag varit med om,att denne Schön är så slarvig att han inte kollar upp personerna i serien alls och 4:an sen visar eländet på bästa sändningstid och en väldig massa människor får felaktigt för sig att "svenskar var koncentrationslägervakter!!!" förjävligt att inte 4:an gjorde en dementi eller rättelse eller något,jävla 4:an, här går de och förvanskar hundratusentals svenskars historieuppfattning!
Men sedan så kanske fakta var en del underordnad syftet att skyldiggöra svenskar kollektivt för förintelsen.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 12 december 2003, 17:02

Men sedan så kanske fakta var en del underordnad syftet att skyldiggöra svenskar kollektivt för förintelsen.
Med tanke på att de Svenskar som stred för Hitler inte ens utgjorde 1% av Sveriges befolkning så tycker jag ju inte att man som Svensk ska känna sig skyldig!

Sen så betvivlar jag att så många av de Svenskar som stred för tredje riket sympatiserade fullt ut med den nazistiska idelogin, vad jag läst så var det äventyret som lockade!

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 13 december 2003, 18:08

Att vi inte vet exakt vilka svenskar som tjänstgjorde som lägervakter behöver inte betyda att inga frivilliga svenska SS-soldater tjänstgjorde som lägervakter.

/Artur

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 16 december 2003, 08:25

Eftersom det inte finns några belägg för att det fanns några svenska lägervkater så tycker jag att man kan utgå ifrån detta..skuld som svensk..knappast om man tänker på ev. lägervakter, snarare med tanke på att "vi" stämplade deras (judarnas) pass med ett "J"...eller..???

Mr S

Skriv svar