Svenska lägervakter?
-
Karl Bruno
- Medlem
Det är väl mer eller mindre fastslaget att Bosse Schön, måhända i god tro, lade orden i munnen på Harald Sundin. Mannen var aldrig i närheten av Treblinka. Faktum är, som Peter Englund var den förste att påpeka, var inte Treblinka i bruk under den period Sundin påstod sig ha tjänstgjort som vakt.
Jag har för mig att det enda han gjorde åt SS var att köra lastbilar i Norge under en period...eller något liknande i den stilen.
Jag har för mig att det enda han gjorde åt SS var att köra lastbilar i Norge under en period...eller något liknande i den stilen.
Nja, jag var mer ute efter att få svar på om det finns några seriösa fakta som hävdar att det funnits svenska lägervakter eller inte. Dvs bortsett från vad Sundin (eller Schön för den delen) hävdat.Marcus Wendel skrev:Vilket av de båda påståendena i första inlägget syftar du på?Mr Firpo skrev:Bortsett från det här med Sundin och mytomaner...
Kan man avfärda hela påståendet som falskt eller ligger det någon som helst sanning i det?
/Marcus
Re: Svenska lägervakter?
Om man gör en genomgång av alla frivilliga svenskar i SS som är kända så hittar man inte någon som tjänstgjort i något koncentrationsläger (vad man vet om).Sweden also profited from the Holocaust. It is known that Wallenberg’s relatives made money converting Nazi gold into Swedish crowns and that Sweden provided iron ore and ball bearings to the Nazis. Swedish documents reveal that some Swedes actually sided with the Nazis and some were even guards at concentration camps.
Harald Sundin påstod att han varit i Treblinka, men den historien visade sig vara lögn. Finns två SS-frivilliga som under kriget berättade om einsatzkommandon för svenska konsulatet i Berlin, men de hade inte varit medlemmar i dessa, utan bara sett vad de gjorde.
Så jag skulle vilja påstå att denna menningen inte bygger på fakta. Skulle gärna se var dom fått detta ifrån (Sundin-historien ?).
berlin
Ingen Svensk vaktade Fuhrerns bunker, däremot stred ett par Svenskar i Berlins ruiner under de sista veckorna av kriget.
/PK
/PK
- Raskolnikov
- Medlem
Harald Sundin-historien var bland det värsta jag varit med om,att denne Schön är så slarvig att han inte kollar upp personerna i serien alls och 4:an sen visar eländet på bästa sändningstid och en väldig massa människor får felaktigt för sig att "svenskar var koncentrationslägervakter!!!" förjävligt att inte 4:an gjorde en dementi eller rättelse eller något,jävla 4:an, här går de och förvanskar hundratusentals svenskars historieuppfattning!
Men sedan så kanske fakta var en del underordnad syftet att skyldiggöra svenskar kollektivt för förintelsen.
Men sedan så kanske fakta var en del underordnad syftet att skyldiggöra svenskar kollektivt för förintelsen.
Med tanke på att de Svenskar som stred för Hitler inte ens utgjorde 1% av Sveriges befolkning så tycker jag ju inte att man som Svensk ska känna sig skyldig!Men sedan så kanske fakta var en del underordnad syftet att skyldiggöra svenskar kollektivt för förintelsen.
Sen så betvivlar jag att så många av de Svenskar som stred för tredje riket sympatiserade fullt ut med den nazistiska idelogin, vad jag läst så var det äventyret som lockade!
-
Artur Szulc
- Medlem