Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!
-
- Medlem
- Inlägg: 1631
- Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
- Ort: Halmstad
"Den 11 april (1944) blev dramatisk i Skåne. Under förföljande av amerikanska bombförband kom en Messerschmitt Me 410B-1 att passera in vid Simrishamn. Under överflygning av Sövdeborg öppnade luftvärnet direkt verkningseld varvid det tyska planet träffades och totalhavererade. Båda omkom omedelbart liksom en svensk värnpliktig, som träffades av det nedfallande planet".
Sövdeborg (och Sövde) ligger strax söder om Sjöbo, några mil från Trelleborg, där fanns ett flygfält under kriget.
Vidare framkommer att svenskt luftvärn vid Vallberga gård (Gårdstånga vid Eslöv) samma dag skadat ett annat amerikansk plan före nödlandningen. Därefter följande kommentar, vilken tycks innebära att ett amerikanskt plan också skadats i samband med att det tyska planet sköts ner: "Att luftvärnet denna dag visade speciellt träffsäkerhet och utan att avge varningseld sköt ner ett tyskt plan och svårt skadade två amerikanska kan möjligen förklaras av viss nervositet efter nedskjutningen (där ett tyskt plan var den skyldige) av en svensk J20 en vecka tidigare. I den utredning som företogs efter nedskjutningarna vid Sövde hävdade de ansvariga att det tyska planet anfallit de svenska ställningarna runt Sövdefältet. Några bevis för att så skett kunde emellertid aldrig presenteras. Troligt är att bristande rutin hos personalen i förening med typiska avgasknallar från det tyska planets DB-motorer bidragit till de fatala misstagen".
Det tyska planet är inräknat i min tabell över antalet nedskjutna plan i ett tidigare inlägg, däremot ej de amerikanska, eftersom dessa ändå uppenbart skulle nödlanda. Beskjutningen med skador på de amerikanska planen är också ett klart undantag, något liknande förekom knappast under hela kriget. Det engelska plan som nattetid sköts ner utanför Helsingborg i feb. 1945 var tillsammans med flera andra engelska plan och hade inte för avsikt att nödlanda.
------------------
RÄTTELSE: I samband med diskussion under "Tyskt plan nedskjutet över Sverige" den 15.3.-03, http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=6958 , har framkommit att uppgiften om att ett svenskt flygplan skjutits ner av ett tyskt i april 1944 och att detta skulle ha inverkat på nedskjutningen av Me 411 är felaktig. Händelsen då en svensk J 20 sköts ner av en tysk Dornier 24 inträffade nämligen den 3 april 1945, alltså ej 1944, i närheten av Sölvesborg.
Sövdeborg (och Sövde) ligger strax söder om Sjöbo, några mil från Trelleborg, där fanns ett flygfält under kriget.
Vidare framkommer att svenskt luftvärn vid Vallberga gård (Gårdstånga vid Eslöv) samma dag skadat ett annat amerikansk plan före nödlandningen. Därefter följande kommentar, vilken tycks innebära att ett amerikanskt plan också skadats i samband med att det tyska planet sköts ner: "Att luftvärnet denna dag visade speciellt träffsäkerhet och utan att avge varningseld sköt ner ett tyskt plan och svårt skadade två amerikanska kan möjligen förklaras av viss nervositet efter nedskjutningen (där ett tyskt plan var den skyldige) av en svensk J20 en vecka tidigare. I den utredning som företogs efter nedskjutningarna vid Sövde hävdade de ansvariga att det tyska planet anfallit de svenska ställningarna runt Sövdefältet. Några bevis för att så skett kunde emellertid aldrig presenteras. Troligt är att bristande rutin hos personalen i förening med typiska avgasknallar från det tyska planets DB-motorer bidragit till de fatala misstagen".
Det tyska planet är inräknat i min tabell över antalet nedskjutna plan i ett tidigare inlägg, däremot ej de amerikanska, eftersom dessa ändå uppenbart skulle nödlanda. Beskjutningen med skador på de amerikanska planen är också ett klart undantag, något liknande förekom knappast under hela kriget. Det engelska plan som nattetid sköts ner utanför Helsingborg i feb. 1945 var tillsammans med flera andra engelska plan och hade inte för avsikt att nödlanda.
------------------
RÄTTELSE: I samband med diskussion under "Tyskt plan nedskjutet över Sverige" den 15.3.-03, http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=6958 , har framkommit att uppgiften om att ett svenskt flygplan skjutits ner av ett tyskt i april 1944 och att detta skulle ha inverkat på nedskjutningen av Me 411 är felaktig. Händelsen då en svensk J 20 sköts ner av en tysk Dornier 24 inträffade nämligen den 3 april 1945, alltså ej 1944, i närheten av Sölvesborg.
Senast redigerad av 3 Stilleben, redigerad totalt 16 gång.
-
- Medlem
- Inlägg: 230
- Blev medlem: 27 apr 2002 22:05
- Ort: Värmland
Det är Kjell "Keeper" Emanuelsson som skrivit artikeln i Arvika Nyheter.Jag har fortsatt leta om det ovan omtalade Åmotfors-fallet (obs! stavningen) på Googles under "Åmotfors flygplan" fått fram följande från en intervju av hembygdsforskaren Kjell Emanuelsson (f. 1940): -----"Hur vi hörde bomberna över Oslo, mörkläggningen, överflygningarna av både tyska och engelska flygplan, militären på gårdarna runt om i Högvalta, när pappa kom hem på permission från beredskapstjänst utefter gränsen....----
Det står dock inget om någon beskjutning/nedskjutning av tyskt flygplan, men säkert är han en källa att fråga om det.
Han jobbar som journalist där och gillar att dra fram lite god bitar från förr som hänt i bygden bland annat den här lilla artikeln om incidenten i Åmotfors. I det här nummret av Arvika Nyheter skriver "Keeper" också om flyktingströmen dagarna efter den 9 april 1940. Man skapade en flyktingförläggning i Arvika i en gammal tobaksfabrik bland annat.
Detta och mycket mer har han fått med i artiklarna.
-
- Medlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 16 jan 2003 22:07
- Ort: Kisa
-
- Medlem
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 07 apr 2002 17:58
Någon som läst Anrop red dog, och kan berätta om ämnet berörs där?

Intressant artikel angående denna och andra böcker:
http://www.sff.n.se/Anrop_Red_Dog/Red_D ... 20914.html

Intressant artikel angående denna och andra böcker:
http://www.sff.n.se/Anrop_Red_Dog/Red_D ... 20914.html
-
- Medlem
- Inlägg: 1631
- Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
- Ort: Halmstad
Sökte på Google under "nödlandade amerikanska bombplan" och fick fram en webbsida ang. nedskjutningen i Sövde http://w1.416.telia.com/~u41603307/me410/index.html
Klicka sedan på "Åter till startsidan" på den webbsidan, så får du ytterligare uppgifter, främst om det amerikanska plan som också besköts.
Under "Kronologi 1940-49 över flyget i Sverige" på den nämnda Googlesöksidan ges f.ö. uppgiften att under 1944 nödlandade 119 amerikanska plan (till övervägande del 4-motoriga bombplan), 20 engelska och 21 tyska i Sverige. Uppenbarligen är dock de flygplan som helt eller delvis havererade medräknade, dessa var åtskilliga. Dock kunde ett 80-tal liberatorplan och flygande fästningar för egen maskin återvända till England efter krigsslutet.
På krigsflygfältet i Sövde nödlandade under kriget flera amerikanska bombplan.
Har sökt efter uppgifter om beskjutning av tyskt flygplan + Trelleborg, men ej funnit något.
Klicka sedan på "Åter till startsidan" på den webbsidan, så får du ytterligare uppgifter, främst om det amerikanska plan som också besköts.
Under "Kronologi 1940-49 över flyget i Sverige" på den nämnda Googlesöksidan ges f.ö. uppgiften att under 1944 nödlandade 119 amerikanska plan (till övervägande del 4-motoriga bombplan), 20 engelska och 21 tyska i Sverige. Uppenbarligen är dock de flygplan som helt eller delvis havererade medräknade, dessa var åtskilliga. Dock kunde ett 80-tal liberatorplan och flygande fästningar för egen maskin återvända till England efter krigsslutet.
På krigsflygfältet i Sövde nödlandade under kriget flera amerikanska bombplan.
Har sökt efter uppgifter om beskjutning av tyskt flygplan + Trelleborg, men ej funnit något.
Senast redigerad av 2 Stilleben, redigerad totalt 18 gång.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
-
- Ny medlem
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 09 mar 2003 00:23
- Ort: Sweden
Flyga i luften.
Min mormors svåger berättade sin version av beredskapsåren. Han var vid luftvärnet, var kommer jag inte i håg men nånstans vid norska gränsen. Tydligen hade tyskarna nåt 'avtal' med Sverige och som jag förstod det sneddade tyska kurirflygplan över svenskt luftrum med jämna mellanrum. Nåja, man kunde ju aldrig veta om det verkligen var luftwaffe som var ute och flög, det kunde ju vara andra. Alltså utryckning och flyglarm varje gång det passerade. Till slut fick lv-besättningen nog och en dag tryckte dom av en salva som antagligen kom ganska nära. Efter det tog planet en annan väg... Luftförsvar genom lättja sålunda. Sant eller ej vet jag inte men så har det berättas för mig.
Vad jag med säkerhet vet är att det nödlandat (minst) ett tyskt flygplan på Gotland. Jag har ett kort på min morfar när han vaktar det.
Har för mig det var ett HE-111.
Vad jag med säkerhet vet är att det nödlandat (minst) ett tyskt flygplan på Gotland. Jag har ett kort på min morfar när han vaktar det.

-
- Medlem
- Inlägg: 1631
- Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
- Ort: Halmstad
Re: Flyga i luften.
Den tyska kurirplantrafiken var en av de eftergifter Sverige tvingades till i samband med det tyska överfallet på Sovjet midsommaren 1941. Den avvecklades samtidigt med permittenttrafiken sommaren 1943, detta också efter några skandaler (Lekvattnet m.m.) där de inte iakttagit reglerna för denna trafik.JonH skrev:Min mormors svåger berättade sin version av beredskapsåren. Han var vid luftvärnet, var kommer jag inte i håg men nånstans vid norska gränsen. Tydligen hade tyskarna nåt 'avtal' med Sverige och som jag förstod det sneddade tyska kurirflygplan över svenskt luftrum med jämna mellanrum. Nåja, man kunde ju aldrig veta om det verkligen var luftwaffe som var ute och flög, det kunde ju vara andra. Alltså utryckning och flyglarm varje gång det passerade. Till slut fick lv-besättningen nog och en dag tryckte dom av en salva som antagligen kom ganska nära. Efter det tog planet en annan väg... Luftförsvar genom lättja sålunda. Sant eller ej vet jag inte men så har det berättas för mig.
Vad jag med säkerhet vet är att det nödlandat (minst) ett tyskt flygplan på Gotland. Jag har ett kort på min morfar när han vaktar det.Har för mig det var ett HE-111.
Två tyska Heinkel 111 tvingades 21.4. 1940 landa på Gotland vid Mästermyr och När efter svensk luftvärnbeskjutning. De är inräknade i min tabell över nerskjutningar eller nedtvingade plan.
-
- Medlem
- Inlägg: 1631
- Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
- Ort: Halmstad
Har, i samband med ett inlägg under tråden "Förklädda amerikannazister" tagit del av General Dietl:s högintressanta dagbok (översatt till norska) som skildrar striderna om Narvik och Björnfjellet öster därom den 9 april - 10 juni 1940. Sistnämnda dag kapitulerade norrmännen.
Där framgår Sverige den 2 juni 1940 skjutit ner en tysk JU 52:a vid Riksgränsen, varvid 8 man omkom. General Dietl är förgrymmad över att svenskarna inte först skjutit varningsskott.
Ovanstående är väl känt och finns inräknad i den enkla statistik över svenska nedskjutningar som jag i ett inlägg ovan sammanställt.
Känt är emellertid inte följande ur general Dietl:s dagbok den 8 juni 1940 kl. 18.30: "En Ju 88 ble truffet av svensk luftvern da den gjorde en sving over svensk område, og måtte nødlande på Bjørnefjell. Sverige har igjen skutt på fly uten varselskudd."
Tillägges alltså nämnda statistik.
Där framgår Sverige den 2 juni 1940 skjutit ner en tysk JU 52:a vid Riksgränsen, varvid 8 man omkom. General Dietl är förgrymmad över att svenskarna inte först skjutit varningsskott.
Ovanstående är väl känt och finns inräknad i den enkla statistik över svenska nedskjutningar som jag i ett inlägg ovan sammanställt.
Känt är emellertid inte följande ur general Dietl:s dagbok den 8 juni 1940 kl. 18.30: "En Ju 88 ble truffet av svensk luftvern da den gjorde en sving over svensk område, og måtte nødlande på Bjørnefjell. Sverige har igjen skutt på fly uten varselskudd."
Tillägges alltså nämnda statistik.
-
- Medlem
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 21 okt 2003 15:57
- Ort: Skåne, söder om Stockholm
Det var ingen 'genväg' över Sverige, utan snarare en 'omväg'.Leprazy skrev:En historia lärare som jag hade en gång berättade om att där han bodde så skjöt man imott allierat bombflyg som tog genvägen över sverige, han berättade att en gång så träffade man ett plan så illa så det störta o alla dog, efter det berättade han att man bara skjöt hej villt i luften men siktade inte ens på planen.
Nån som kan stärka hans historia?
Men säkrare.
Besserwisser.
-
- Medlem
- Inlägg: 3789
- Blev medlem: 28 jun 2002 18:40
- Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
Jag har läst historier om att svenska mekaniker reparerade de amerikanska och brittiska bombarna och att de stod uppställda på rad (upp till 50 stycken skall ha varit i fullt flygbart tillstånd).
En fråga jag ställt mig är om svenska piloter någonsin utbildades på de här planen? De måste väl ha setts som en användbar resurs vid en eventuell invasion? Eller var våra bomber inkompatibla med de brittiska och amerikanska bombarna? Att vi inte hade särskilt mycket .50-kalibrig ammunition till de amerikanska kulsprutorna eller .303 till de brittiska är väl mer förståeligt...
En fråga jag ställt mig är om svenska piloter någonsin utbildades på de här planen? De måste väl ha setts som en användbar resurs vid en eventuell invasion? Eller var våra bomber inkompatibla med de brittiska och amerikanska bombarna? Att vi inte hade särskilt mycket .50-kalibrig ammunition till de amerikanska kulsprutorna eller .303 till de brittiska är väl mer förståeligt...
-
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 okt 2003 20:49
- Ort: Habo
Jag läste i boken "Anrop Red Dog" att de svenska luftvärnssoldaterna var mer "engagerade" när man siktade det på tyska plan än på allierade. Om de själva hade fått välja så skulle de nog inte många skjutit på dem över huvud taget men reglementet krävde att man beskjöt alla utländska plan som inkräktade på svenskt luftrum utan tillstånd.Leprazy skrev:En historia lärare som jag hade en gång berättade om att där han bodde så skjöt man imott allierat bombflyg som tog genvägen över sverige, han berättade att en gång så träffade man ett plan så illa så det störta o alla dog, efter det berättade han att man bara skjöt hej villt i luften men siktade inte ens på planen.
Nån som kan stärka hans historia?
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Det fanns en historia fraan den här tiden om en Lancaster som flyger över Skåne - men råkar ha radiokontakt med ett svenskt Lv-batteri;
Batteriet: ni flyger över svenskt territorium....
Lancaster: vi vet det...
Batteriet: vi måste öppna eld mot er om ni inte landar...
Lancaster: vi vet det...
Batteriet: EEELD!!!
Lancaster: ni skjuter för lågt och akterom.....
Batteriet: 'VI VET DET'
Batteriet: ni flyger över svenskt territorium....
Lancaster: vi vet det...
Batteriet: vi måste öppna eld mot er om ni inte landar...
Lancaster: vi vet det...
Batteriet: EEELD!!!
Lancaster: ni skjuter för lågt och akterom.....
Batteriet: 'VI VET DET'
-
- Medlem
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 01 jul 2003 10:19
- Ort: Skövde
-
- Medlem
- Inlägg: 1631
- Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
- Ort: Halmstad
Avser säkert det brittiska Blackburn Skua-flygplan, besättning 2 man, som tillsammans med fem andra Skua-flygplan angripit mål i Trondheims hamn den 22.9. 1940, men som sedan på morgonen nödlandade i Faxälven vid Ramsele intill en bro.BMP-trekker2 skrev:Har för mig att min morfar sa något om en nödlandning/nedskjutning i trakten av Ramsele i Ångermanland under kriget. Någon som vet något om det??
Källa: "Nödlandning - Sverige" av Wegmann-Widfeldt, sid. 21.
Omnämnes på http://www.fleetairarmarchive.net/Rollo ... POW/W.html
Ett Swordfish-plan med tre besättningsmän som deltagit i samma anfall nödlandade samma morgon vid sjön Krycktjärn, Stugun. Sid. 20 i nämnda bok.
Omnämnes på http://www.fleetairarmarchive.net/Aircr ... epage.html