Quiz: Forntiden & Antiken
- Rubber Duck
- Medlem
-
Panzerfaust
- Utsparkad
- SolitaryMan
- Medlem
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Eftersom Dandamos inte ville följa med övertalade han i stället Kalyana (grek: Kalanos). Fast det var väl snarare i den persiska staden Susa han brändes än i Babylon? Däremot dog Alexander själv i Babylon inte långt därefter.Panzerfaust skrev:OK. Jag fortsätter i Alexanders fotspår.
Vad hette den indiska filosofen, som följde Alexander tillbaks till Babylon, där han brändes på bål?
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Det var Dandamos jag tänkte på. I boken "Krigarens dikt" av Arthur Lundquist står det att Dandamos brände sig själv på bål i staden Babylon, om det stämmer eller ej är jag inte säker över.Lindir skrev:Eftersom Dandamos inte ville följa med övertalade han i stället Kalyana (grek: Kalanos). Fast det var väl snarare i den persiska staden Susa han brändes än i Babylon? Däremot dog Alexander själv i Babylon inte långt därefter.Panzerfaust skrev:OK. Jag fortsätter i Alexanders fotspår.
Vad hette den indiska filosofen, som följde Alexander tillbaks till Babylon, där han brändes på bål?
Din tur Lindir.
/Jonathan
Där har nog Lundkvist helt enkelt fel. Men som poet får man ju ta sig friheter med historien. Han valde väl det namn som lät bäst och den stad som väckte mest associationer hos läsaren.
Dandamos, som var lärare till bl a Kalanos, var sannolikt helt enkelt en för vis man för att ge sig ut på en lång resa med en galen grekisk kung.
Det finns flera versioner av vad han svarade när Alexander försökte värva honom.
'If you, my lord,' he is said to have replied, 'are the son of god, why - so am I. I want nothing from you, for what I have suffices. I perceive, moreover, that the men you lead get no good from their world-wide wandering over land and sea, and that of their many journeyings there will be no end. I desire nothing that you can give me; I fear no exclusion from any blessings which may perhaps be yours. India, with the fruits of her soil in due season, is enough for me while I live; and when I die, I shall be rid of my poor body - my unseemly housemate.'
(källa: http://www.livius.org/aj-al/alexander/a ... r_t60.html - han kallas där Dandamis)
eller
"Why did you travel so far? I have just as much of the earth as you and every other person; even if you gain all rivers, you cannot drink more than I. Therefore, I have no fears, acquire no wounds and destroy no cities. I have just as much earth and water as you; altogether I possess everything. Learn this wisdom from me: wish for nothing and everything is yours."
(källa: Stephen Batchelor: The Awakening of the West - the Encounter of Buddhism and Western Culture, 1994)
Vad gäller Kalanos död ska den ha gått till så här:
"On a designated day in Susa, Persia, the sage Kalanos gave up his aged body by entering a funeral pyre in view of the entire Macedonian army. The soldiers were amazed that the yogi had no fear of pain or death and never once moved from his position as he was being consumed by flames. Kalanos embraced many of his close companions before leaving for his cremation but refrained from bidding farewell to Alexander, to whom simply remarked: " I shall see you later in Babylon." Alexander died a year later in Babylon. The Indian guru's prophecy was his way of saying that he would be with Alexander both in life and death. "
(källa: http://www.atributetohinduism.com/artic ... ism/73.htm)
Jag fortsätter på samma tema: Under 100-talet utspelade sig en mycket berömd dialog mellan en grekisk kung (född i nuvarande Afghanistan) och en buddhistisk munk. Kungen blev sedermera själv buddhist. Vad hette dessa båda herrar?
Dandamos, som var lärare till bl a Kalanos, var sannolikt helt enkelt en för vis man för att ge sig ut på en lång resa med en galen grekisk kung.
Det finns flera versioner av vad han svarade när Alexander försökte värva honom.
'If you, my lord,' he is said to have replied, 'are the son of god, why - so am I. I want nothing from you, for what I have suffices. I perceive, moreover, that the men you lead get no good from their world-wide wandering over land and sea, and that of their many journeyings there will be no end. I desire nothing that you can give me; I fear no exclusion from any blessings which may perhaps be yours. India, with the fruits of her soil in due season, is enough for me while I live; and when I die, I shall be rid of my poor body - my unseemly housemate.'
(källa: http://www.livius.org/aj-al/alexander/a ... r_t60.html - han kallas där Dandamis)
eller
"Why did you travel so far? I have just as much of the earth as you and every other person; even if you gain all rivers, you cannot drink more than I. Therefore, I have no fears, acquire no wounds and destroy no cities. I have just as much earth and water as you; altogether I possess everything. Learn this wisdom from me: wish for nothing and everything is yours."
(källa: Stephen Batchelor: The Awakening of the West - the Encounter of Buddhism and Western Culture, 1994)
Vad gäller Kalanos död ska den ha gått till så här:
"On a designated day in Susa, Persia, the sage Kalanos gave up his aged body by entering a funeral pyre in view of the entire Macedonian army. The soldiers were amazed that the yogi had no fear of pain or death and never once moved from his position as he was being consumed by flames. Kalanos embraced many of his close companions before leaving for his cremation but refrained from bidding farewell to Alexander, to whom simply remarked: " I shall see you later in Babylon." Alexander died a year later in Babylon. The Indian guru's prophecy was his way of saying that he would be with Alexander both in life and death. "
(källa: http://www.atributetohinduism.com/artic ... ism/73.htm)
Jag fortsätter på samma tema: Under 100-talet utspelade sig en mycket berömd dialog mellan en grekisk kung (född i nuvarande Afghanistan) och en buddhistisk munk. Kungen blev sedermera själv buddhist. Vad hette dessa båda herrar?
-
Panzerfaust
- Utsparkad
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det är alltid farligt att vara otydlig. Jag menade bara att Alexander ur en vis indisk filosofs synvinkel kunde framstå som "galen" med sitt ur sann mänsklig synpunkt meningslösa strävande efter expansion, framgång och segrar.Durion Annundil skrev:Att Alexander var galen är enbart spekulationer i typisk amatörpsykologi-stil.Lindir skrev:...lång resa med en galen grekisk kung.
Och egentligen ännu mer komplicerat än så: syftade på att en vis indisk filosof så som en västerlänning romantiskt föreställer sig honom skulle kunna se på denne långväga lycksökaren som galen.
Inget annat.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ska jag tolka det som att ingen kan/vill svara på frågan? Titeln på dialogen (som också innehåller namnet på kungen) har omnämnts här på Skalman för inte så länge sedan. Och det var inte jag som tog upp den ...Lindir skrev:Jag fortsätter på samma tema: Under 100-talet utspelade sig en mycket berömd dialog mellan en grekisk kung (född i nuvarande Afghanistan) och en buddhistisk munk. Kungen blev sedermera själv buddhist. Vad hette dessa båda herrar?
- Dûrion Annûndil
- Medlem