Samernas religion
Samernas religion
Ni såg överskriften. Berätta! Vad var den för något? Monotistisk eller polytistisk? När dog den ut? Finns det några bra böcker om den? Osv...
Samarnas religion brukar beskrivas som animistisk, vilket om jag inte har fel innebär att de trodde att allting i naturen har en själ. Några egentliga gudar existerade inte men schamanerna spelade en stor roll i utövningen av religionen. Samernas religion har stora likheter inte bara med ursprungsfolken i Sibirien utan också med Nordamerikas indianer.
- Djinghis Khan
- Medlem
Örjan, likheterna mellan mina förfäders religion och indianernas är enbart ytlig. I själva verket var samernas religion(er) mycket unika och speciella till karaktären, och till skillnad från vad många tror så förändrades faktiskt tron och ritualerna under årens lopp. Variationer fanns mellan de geografiska avstånden, tid och de olika grupperna, men i det stora hela stämmer det att samernas religion var animistisk - dvs de såg naturen som besjälad. Speciella platser i naturen ansågs som extra heliga - seiter (sieidi) och passer. Den som hade kontakt med andarna och de andra världarna var nåjden - noaidie (qwopes om nåjden var kvinna). Nåjden kan jämföras med sibiriska schamaner, och hade till uppgift att leda ritualer, förätta offer, skåda in i framtiden, ta kontakt med andarna, praktisera medicin m.m. Folk själva kunde dock också ha kontakt med andar - såsom husandarna - gadze.
Det är fel att samerna inte hade några gudar. Tvärtom så hade de ett eget pantheon, med gudar som representerar naturfenomen och egenskaper. Jag kan nämna Dierbmes (Hora-Galles hos sydsamerna) som var åskans Gud, som liksom Tor kastade blixtar med sin hammare (eller yxa). Solen kallades Baei'vi, månen var kvinnlig och hette Aske. Biegs Olmai (Biegga-galles hos sydsamerna) var en tidens och vattnets gud, som orsakade stormar. Ver-Alden-Olmai (Radien-Acci = "Allfadern") var en skapar- och fruktbarhetsgud som hade hand om själarna efter man lämnat jordelivet. Hans hustru var Radien-Akka, hans dotter var Radien-nieda (Vårens gudinna) och sonen Radien-kiedde. Underjorden kallades Rota-aimo, som var motsatts till jorden - Jabmi-aimo. Döden och sjukdomens demon var Rota, som samtidigt var en fruktbarhetsgud. Han sades stötta upp världen med en pelare.
Kasi-Olmai var vattnets Gud som bl.a. hade hand om fiskarna. Madderakka och hennes tre döttrar var födelsegudinnor som hade hand om hemmet. Det var mest kvinnor som vändesig till dom, och en grej med samernas religion var att män och kvinnor hade olika religioner och ritualer. Båda könen hade en rad tabu, t.ex. så fick en kvinna absolut inte röra jaktvapen eller ibland inte ens se på ett fällt byte.
Den samiska religionen (religionerna) har aldrig dörr ut trots motståndet från kyrkan. Visst har mycket kunskap gått förlorad men den har på senare tid återupplivats och nya nåjder praktiserar sina gammla ritualer t.ex.
Nej nu orkar jag inte mer, men om det är ngt speciellt du undrar över så fråga
/DK M
Det är fel att samerna inte hade några gudar. Tvärtom så hade de ett eget pantheon, med gudar som representerar naturfenomen och egenskaper. Jag kan nämna Dierbmes (Hora-Galles hos sydsamerna) som var åskans Gud, som liksom Tor kastade blixtar med sin hammare (eller yxa). Solen kallades Baei'vi, månen var kvinnlig och hette Aske. Biegs Olmai (Biegga-galles hos sydsamerna) var en tidens och vattnets gud, som orsakade stormar. Ver-Alden-Olmai (Radien-Acci = "Allfadern") var en skapar- och fruktbarhetsgud som hade hand om själarna efter man lämnat jordelivet. Hans hustru var Radien-Akka, hans dotter var Radien-nieda (Vårens gudinna) och sonen Radien-kiedde. Underjorden kallades Rota-aimo, som var motsatts till jorden - Jabmi-aimo. Döden och sjukdomens demon var Rota, som samtidigt var en fruktbarhetsgud. Han sades stötta upp världen med en pelare.
Kasi-Olmai var vattnets Gud som bl.a. hade hand om fiskarna. Madderakka och hennes tre döttrar var födelsegudinnor som hade hand om hemmet. Det var mest kvinnor som vändesig till dom, och en grej med samernas religion var att män och kvinnor hade olika religioner och ritualer. Båda könen hade en rad tabu, t.ex. så fick en kvinna absolut inte röra jaktvapen eller ibland inte ens se på ett fällt byte.
Den samiska religionen (religionerna) har aldrig dörr ut trots motståndet från kyrkan. Visst har mycket kunskap gått förlorad men den har på senare tid återupplivats och nya nåjder praktiserar sina gammla ritualer t.ex.
Nej nu orkar jag inte mer, men om det är ngt speciellt du undrar över så fråga
/DK M
- Djinghis Khan
- Medlem