Gustav II Adolf????Vlad Fodorsky skrev:Dåså.. då tar jag en lätt en: Vad hette en ganska så hänsynslös man som deltog i Trettioåriga kriget och blev ganska känd och mäktig i Sverige?
/Vlad
Quiz: Tidigmodern tid
- SuperPalle
- Medlem
En hel del. Köningsmarc var ju känd för att vara hänsynslös. Johan Banér likaså men jag skulle inte vilja påstå att den sistanämde blev mäktig direkt. Fler ledrtådar?Vlad Fodorsky skrev:Dåså.. då tar jag en lätt en: Vad hette en ganska så hänsynslös man som deltog i Trettioåriga kriget och blev ganska känd och mäktig i Sverige?
/Vlad
Eder
- Palle
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
Waxholm försökte de aldrig med. Södra stäket är inte en ö.SuperPalle skrev:En jävla massa. Waxholm är förmodligen en. Södra stäket är en annan plats.
Ska förtydliga mig och säga att detta rör sig om en ö, med en by på men utan fästning, som ryssarna försökte landstiga på men misslyckades. Omkringliggande öar brändes utan undantag.
Henrik
- SuperPalle
- Medlem
Tyvärr. Gräsö ligger i Östhammars kommun och tillhör formellt inte Stockholms skärgård. Norra delen av ön klarade sig iofs från härjningarna, men den södra delen brändes rätt grundligt. http://home.swipnet.se/~w-86149/ryssar.htm
Ön jag är ute efter är avsevärt mindre, och tillhör som jag sade tidigare Norrtälje kommun. Och det är tillåtet att säga ifrån om ni tycker det är för mycket lokalhistoria över denna fråga!
Henrik
Ön jag är ute efter är avsevärt mindre, och tillhör som jag sade tidigare Norrtälje kommun. Och det är tillåtet att säga ifrån om ni tycker det är för mycket lokalhistoria över denna fråga!
Henrik
- Rubber Duck
- Medlem
Lokalhistoria? Ser man på din avatar, så kan man tro att du är ute efter Åsön (dvs Södermalm)Henke skrev:Ön jag är ute efter är avsevärt mindre, och tillhör som jag sade tidigare Norrtälje kommun. Och det är tillåtet att säga ifrån om ni tycker det är för mycket lokalhistoria över denna fråga!
Henrik