Hearts Of Iron

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 6 oktober 2003, 18:31

Jag undrar, hur mycket påverkas production och dylikt om man inte har tillräckligt med consumers goods när man spelar Sovjet? eller Kina, kan inte ha så stor betydelse

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 6 oktober 2003, 18:49

Tror det ungefär är samma, men de har otroligt låga värden så man måste inte avträdda mycket industrikraft för att underhålla befolkningen i dom länderna.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 7 oktober 2003, 16:29

jag behöver akut hjälp, jag tänkte först lägga in en screenshot....men det funkar inte, vilken fil typ måste det vara? och hur stor får den vara max?

jag vill börja med att säga att jag inte är speciellt bra på att föra stora krig...
Jag kan försöka beskriva

Jag spelar sovjet det är 17 juni 1941 kriget mot tyskland har varat i snart ett år.
Jag har fler armér än dom, jag antar att dom är väldigt stridsdugliga (på papper)... jag har inte så mycket pansar, eller nästan inget alls mitt försvar är ca 70-75% infanteri, 10-15 milis, 10% pansar och motoriserat infanteri och ca 5-7st flyg divisioner... MEN!!!
Mina arméer är ganska tätt samlade och tyskarna har just lyckats glida igenom. Alla mina arméer är oorganiserade, inte speciellt under styrkade men väldigt oorganiserade... jag undrar hur FAN det kan ta så lång tid att organisera dom och varför det tar slut så fort under slagen...
Jag menar jag hade 42 divisioner mot 22 strax utanför Kiev...dom vann lätt även om jag är väldigt strikt med att sätta bra befälhavare osv.
Så hur kan jag återta kontrollen, mycket om inte 70% skulle påverkas om alla blev rätt organiserade. men hur? det tar evigheter.
Och vad ska jag satsa på? (trupp och plan mässigt)

P.S alla tips om hur man lämpligt vinner östfronten, strategier, operationer, taktiker och sånt är välkommet.

MvH John

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 7 oktober 2003, 16:57

Centurion skrev:
DIREWOLF75 skrev:
Joachim skrev:Klarade HOI på hard. Eller det som man betecknar med att klara. det är då som spelet börjar bli trist.
Inga utmaningar kvar...

Jo. det skulle vara att spela sverige och försöka ta över hela världen. 8)
Lätt gjort.
Har gjort det, en av anledningarna att jag inte kommer att köpa spelet och troligen inte kommer att spela det nåt mer heller.

Speliden var bra, men fungerar inte riktigt nån längre tid.
Du ljuger. Att erövra världen är i stort sätt omöjligt även om du är Tyskarna eller Sovjet. Att göra det med Sverige som inte kan förklara krig är omöjligt.
jag sa inte att jag hade klarat det med sverige. jag sa att det vore en utmaning att ta över hela världen med Sverige... Missförstånd.

Det jag snackade om först var att jag hade "klarat" spelet med Tyskland alltså slagit ut de allierade.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 7 oktober 2003, 17:05

Centurion skrev:
DIREWOLF75 skrev:
Joachim skrev:Klarade HOI på hard. Eller det som man betecknar med att klara. det är då som spelet börjar bli trist.
Inga utmaningar kvar...

Jo. det skulle vara att spela sverige och försöka ta över hela världen. 8)
Lätt gjort.
Har gjort det, en av anledningarna att jag inte kommer att köpa spelet och troligen inte kommer att spela det nåt mer heller.

Speliden var bra, men fungerar inte riktigt nån längre tid.
Du ljuger. Att erövra världen är i stort sätt omöjligt även om du är Tyskarna eller Sovjet. Att göra det med Sverige som inte kan förklara krig är omöjligt.
Jag vet inte vilken mod du kör med men Sverige kan i alla fall det i den senaste. 1939 så får dom/vi "war support". Jag har kört med sverige och delatagit på finnarnas sida med 10 divisioner i vinterkriget, anfallit norge och annekterat och sedan gått på finland och annekterat. Efter det så förklarade jag krig mot tyskarna och tog danmar samt den tyska västkusten och förstörde kanske 40 divisioner för tyskarna...Fast där så hjälpte ju det enorma sovjetunionen till...

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 7 oktober 2003, 17:09

Panzershreck

Har du forskat nåt? inte bra att möta tyskarna med antika vapen ;)

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 7 oktober 2003, 17:15

L. Josephson skrev:Panzershreck

Har du forskat nåt? inte bra att möta tyskarna med antika vapen ;)

hahaha jorå det har jag, dom är väl utrustade, men som sagt det är just tempot på just organisationen, och hur snabbt den sjunker i strid!

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 7 oktober 2003, 17:22

Har du låg orginisation? hur hög är den som max

Producerar du tillräckligt med matrial?

Använder dom flyg? isåfall, har du bygg luftvärn? är dina divisioner utrustade med bra "anti air guns" ?

Har du bra anti-pansar vapen?

Kolla inte bara på skill på generalerna utan också vilken doktrin han har, för defensivt arbete använd "defence doctrine", det ger bonus.

MVH
Linus

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 7 oktober 2003, 17:25

Infrastrukturen kan ställa till det, en provins med låg infrastruktur gör att det tar längre tid för divisionerna att orginisera sig.

MVH
Linus

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 7 oktober 2003, 17:30

organisationen är som max på vanliga infanterister ca 50
jag producerar tillräckligt med matrial
Dom anväder flyg, men måste man inte ha typ 5 luftvärns uppgraderingar innan den har nån verkan?, jag tror inte dom har så bra luftvärn... Jobbar dock på det
Jag har inte så fruktansvärt bra anti-pansar vapen jobbar på det samma
Och snart får jag drygt 5 anti-pansar infanteri divisioner, 3-5 anti-pansar stridsvagns divisioner och 2 st motoriserade...Så det jobbar jag på.

Ok brukar inte tänka på doktrin, ska göra det... Men hur stor betydelse har det?, jag tror att jag underskattat många små detaljer i spelet.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 7 oktober 2003, 17:34

Det ger en viss bonus, dvs. bonus i "attackvärde". Samma attackvärde som tex. land fortifikationer ger. Kan också ge dig tipset att bygga din försvarslinje bakom en flod som också kommer ge dig bonus vid en eventuellt slag i provinsen. Alla fiende divisioner utan dom utrustade med ingenjörsbrigad kommer få nedsatt attack effektivitet.

Med vänlig hälsning
Linus

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 7 oktober 2003, 18:26

Problemet med Sovjetunionen är att man måste ha många divisioner samlade i en gränsprovins mot Tyskland och det blir ganska många och efter det har man inte många kvar till flankskydd eller motanfall. Också måste man bevaka gränserna mot Persien, Afghanistan och Japan.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 7 oktober 2003, 20:35

Om man är smart så anfaller man Persien och Afghanistan innan 41 :)

Med vänliga hälsningar
Linus

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 7 oktober 2003, 22:03

Man kan göra dom till "puppet states" ge dom sisådär 10 divisioner (7 inf + 3 arm) så är flanken räddad! Jag brukar göra det, brukar spara en hel del faktiskt, i manskap, krigsmatrial osv. :)

Med vänliga hälsningar
Linus

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 7 oktober 2003, 22:59

Varför ge de expeditionstyrkor? Får man inte mycket dissent om man förklarar de krig förresten?

Skriv svar