sverige fegt?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
volgar
Medlem

sverige fegt?

Inlägg av volgar » 27 september 2003, 10:50

Jag har ofta tänkt på det, var Sverige fega under wwii ? Min slutsats är att de var ganska fega.

De avslog divisioner efter divisioner med frivilliga som skulle till finland och hjälpa dem emot sovjet. De hjälpte inte norge eller finland alls under wwii och de hjälpte nazi tyskland.

Det tyder ju bara på att de var fega.. Det värsta är att de skickade tillbaka judar som flytt till sverige till tyskland!

vad tycker ni? så vi kan klara upp detta. :?

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 27 september 2003, 11:21

Sverige gjorde fel hela tiden, fast när det gäller krig mot ryssland så är man inte ridderlig om man anfaller dom, Då är man dumdristig.

Visst var Sverige lite fega och nazistvänliga, vilket kan disskuteras men jag tycker det iallafall

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 september 2003, 12:21

Neutralitet - ar den svaaraste balansgaangen av alla - speciellt for ett litet och svagt land som Sverige. Termer som 'feghet' hor inte hemma i naagon debatt Sveriges stallning under VK 2. Samlingsregeringens, och hela svenska folkets mening, var att Sverige till varje pris skulle haalla sig utanfor kriget. VARJE PRIS - betalades for den maalsattningen.Och den lyckades - vilket lander alla vaara styrande under krisaaren till evarderlig ära. Sverige, tillsammans med Spanien - utsattes for de haardaste paatryckningar fraan stormakterna - men lyckades med brilliant diplomatiskt fotarbete - undvika att svenska pojkar skulle offras paa något 'ärans blodsaltare'. Heder aat dem som klarade den balanseringen paa slak lina!

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 27 september 2003, 12:25

Sverige hjälpte viss norge, vi utbildade till och med lite poliser till dom som fick lära sig att hoppa fallskärm och skjuta med aoutomat gevär..."poliser"...

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 september 2003, 12:33

Volgar, i tråden Sveriges Vita Bussarna ett brott? har vi redan tjafsat igenom det här ämnet i 4 sidor. Jag citerar mig själv från tråden "Sveriges Vita Bussarna ett brott?":
Anno skrev:Sveriges regering hade en skyldighet att hålla det svenska folket borta från krig. Precis som den Holländska, Belgiska, Danska och Norska regeringarna hade rätt att hålla dessas folk borta från att hamna i krig. Och det var precis som de gjorde. Danmark, Norge, Luxemburg Holland och Belgien ställde sig utanför kriget och neutralt precis som Sverige (Vilket man glömmer bort) vid krigsutbrottet och hade med stor sannolikhet fortsatt vara så om inte Tyskland invaderat dem och ockuperat dem. Danmark t.ex. gjorde inte något direkt heroiskt motstånd. (Senare dansk historisk forskning visar också att Danmark inte var så oskyldigt och samarbeten, som planer om unioner med Nazityskland, förekom under den danska ockupationen)

Sverige, Portugal, Schwitze hade turen att inte bli ockuperade som de andra nationerna och genom vissa eftergifter lyckades de hålla sina folk borta från kriget. På samma sätt resonerade landet på andra sidan Atlanten, USA, dessa gick först in i kriget december 1941 då Hitler förklarade dem krig. Då var fortfarande en majoritet emot krig med Tyskland. (De struntade i Polen) Tittar man sen militärt på vilken kapacitet Sverige hade så hade vi inte kunnat göra mer än att försvara vårt land i några veckor, det var inte tal om att anfalla tyska ställningar i Norge...

Trots detta ställde Sverige upp för frihet och detta i Finland, ditt skickade man vapen och mycket annat som togs från vårt eget försvar som hade behövts för att skydda Sverige om Tyskland hade bestämt sig för att anfalla Sverige.

Man kan alltid vara efterklok och tala om för folk och regeringar hur dessa skulle ha handlat under en viss tidsperiod av historien när man sitter med facit i handen. Även om nu Sverige gjorde vissa eftergifter för den nazistiska staten, så som att låta den tyska armén få transportera tyska trupper över svenska järnvägar till Norge (Transiteringen under perioden 1940-43), sälja järnmalm till den tyska krigsindustrin eller i början av kriget förneka judar från Tyskland att resa in i landet.

Så gjorde Sverige många positiva saker under kriget som man lätt glömmer bort. Sverige var ett av de länder som tog emot mest judar under perioden, genom att ta emot hela den dansk-judiska befolkningen (7000), man delade ut svenska skyddspass till ungerska judar 1944 och på så sätt räddade man tiotusentals ungerska judar.

Man hade även ett ansvar gentemot sin egen befolkning, där många hade farit illa om landet hade kommit i krig med Nazityskland, speciellt landets kommunister och judiska befolkning. Allt detta skulle ha varit omöjligt om inte den svenska staten hållit sig neutral och gjort vissa eftergifter för att just hålla sig neutral i kriget.

Man kan inte heller föreställa sig i vilken sits Sverige befann sig den 18 juni 1940, när man beslutade att låta tyska trupper få transporteras på svenska järnvägar. Våra Nordiska grannar Danmark och Norge hade blivit ockuperade, det då starka Frankrike höll på att bli krossat och nästan halva Europa låg under Tredje rikets fötter eller intressesfär. Hitlers dröm om ett tusenårs rike styrt från huvudstaden Germania höll på att gå i lås. Endast England såg ut att vara de enda landet som såg ut att stå emot Tyskland i Europa. Sovjet hade en icke-angreppspakt med Tyskland och USA var fientligt inställt till att gå med i krig i Europa mot Tyskland.

Summa över de människor som berördes av att Sverige höll sig utanför kriget: 43.000 balter, 6.653 svenska judar, 900 norska judar, 7.000 danska judar, 20 000 danska och norska motståndsmän, 27 000 människor som räddades via de vita bussarna, 30.000 - 100 000 ungerska judar som räddades av Raoul Wallenbergs svenska skyddspass, 400 tyska socialdemokrater. För vad hade hänt om Sverige gått med i kriget, jo då hade mellan 100 000 – 200 000 människor varit döda. (För att inte sedan förglöma de svenskar som dött i ett krig mellan Sverige och Tyskland om inte Sverige gjort sina eftergifter.)

Sverige gjorde även andra insattser, man skjött medvetet för lågt eller för lång åt sidan när allierade bombflygplan passerade svenskt luftrum, de som skötts ner fick en bra behandling, man överförde även information till de allierade som man fått fram efter man knäckt kommunikationskoden mellan tyska trupepr i Norge och Tyskland och man gav även en massa matrieal från den V-2 raket som kraschade i Sveirge till britterna.

Man kan också fråga sig om de Svenska järngruvorna verkligen var så viktiga för tysk industri under kriget. Svaret på detta skulle vara ja, tills Tyskland sommaren 1940 ockuperade Frankrike med dess järngruvor. Även efter det att Tyskland anfallit Sovjetunionen 1941 och erövrat det rika Ukraina, så stärkte Tyskland sin tillgång på järn till den tyska industrin. Man producerade även själv järnmalm, som dock var höghaltigt. Poängen är dock att Tyskland hade klarat sig utan Sveriges låghaltiga malm, men detta hade blivit dyrare osv.

Det var snarare bensinen som var Tysklands stora flaskhals. Efter det att Tyskland gått i krig med Sovjet, så var det endast de Rumänska oljefälten och de syntetiska fabrikerna under IG Farben som såg till så Tyskland kunde fortsätta kriget. Det var först 1944, då Rumänien hamnade under sovjetisk ockupation och de allierade tillslut började bomba de syntetiska fabrikerna, istället för tyska städer, som det gick neråt för Tysklands industri. Visst är det så att Sveirge gjorde en massa dumheter under kriget, men i det stora hela gjorde man något bra, man höll det svenska folket från kriget, man var en fredad zon för 100 tusentals flyktingar och mycket annat.

Källor:
Levande Historia
Stockholms universitetsbibliotek
Sverige under 2:a världskriget

/Anno
Hänglås?

/Anno
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 12 gånger.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 27 september 2003, 13:24

Hej!

Varjag skrev:
men lyckades med brilliant diplomatiskt fotarbete - undvika att svenska pojkar skulle offras paa något 'ärans blodsaltare'.
Så sant. Krig handlar inte om ärofulla lekar, befrielse eller heder. Det handlar om blod, död, blod, svält, sorg och fattigdom. Inget annat.

I övrig hänvisar jag till den av Anno länkade tråden.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 27 september 2003, 14:02

varjag skrev:Sverige, tillsammans med Spanien - utsattes for de haardaste paatryckningar fraan stormakterna
Spanein sände flera divisioner som stred för tyskarna på östfronten. Nästan alla divisioner förintades. De som överlevde gjorde det i fångenskap. Sedan attackerade de allierade inte spanein mför att då skulle kommunismen komma att ta över istället.. och vi vet vad usa tycker om kommunister.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 27 september 2003, 14:06

Sedan attackerade de allierade inte spanein mför att då skulle kommunismen komma att ta över istället..
Kan du utveckla ditt resenomang? Skulle inte ett allierat angrepp pa Spanien leda till att landet möjligen kunde "alliera sig till fullo" med axelmakterna? Detta skulle ha varit en björntjänst för de allierade, eftersom Spanien var neutralt i konflikten (trots Francos tyskvänlighet).

Mvh Andreas Wien

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 27 september 2003, 14:38

vadå fegt?, är man feg för att man inte vill se sitt land ligga i ruiner.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 27 september 2003, 14:41

Robban skrev:vadå fegt?, är man feg för att man inte vill se sitt land ligga i ruiner.
Precis! Vad hade Sverige tjänat på att förklara krig mot Tyskland eller Ryssland?? Inget anser då jag...

Användarvisningsbild
jhn
Medlem

Inlägg av jhn » 27 september 2003, 16:14

Med medveten och övervägd risk att glida ifrån ämnet en gnutta...

Sveriger neutralitet under WW2 tror jag faktiskt handlar om lite mer än bara politik, jag vill nästan gå så långt att det är lite av den svenska mentaliteten... Stå och titta på istället för att aktivt reagera....

Senast nu EMU omröstningen....

Man kan föra detta resonemang långt vidare men jag nöjer mig med att öppna för tankegången....

Tack så länge....

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 27 september 2003, 16:24

men vad hade du tänkt att vi skulle göra?... Lilla Sverige som gör motstånd mot mäktiga Tyskland, man ville att Sverige skulle klara sig undan ett blodbad, och jag tyckte att vi gjorde rätt

Användarvisningsbild
jhn
Medlem

Inlägg av jhn » 27 september 2003, 16:30

Självklart, jag säger inte att vi gjorde fel, visst ville man undvika blodbad till varje pris....

Det jag menar är att jag tror det ligger djupare än så, jag personligen är tex. övertygad om att Sverige inte hade haft någon större partisan/motståndsrörelse om vi ponerar att Tyskland hade ockuperat Sverige....

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 27 september 2003, 16:44

Tycker det är ganska cyniskt att diskuttera i termer av feghet faktiskt. Det ör helt enkelt fördömmande, och det anser jag inte att vi i efterkrigsvärlden har råd att komma med vad det gäller AVK. Man kan ju däremot diskuttera huruvida Sverige moraliskt kunda ha markerat ett tydligare ställningstagande mot nazisterna.
Som många har varit inne på tidigare är det ju till syvende och sist något positivt att Sverige inte drabbades av krig!!

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 27 september 2003, 16:58

Robert_Kropotkin skrev:Som många har varit inne på tidigare är det ju till syvende och sist något positivt att Sverige inte drabbades av krig!!
Helt riktigt - klockrent!

Mvh Andreas Wien

Skriv svar