Eldmarsch
-
Ebbe_lille
- Medlem
Eldmarsch
Finns detta charmerande sätt att anfalla på kvar inom försvarets reglemente? Läste i SoldF från 1952 och där tipsade man om att man i undantagsfall och på lägst plutonchefs order skulle kunna använda sig av eldmarsch när man stormar en fiende.
Det hela verkade mycket kuriöst och liknade 1700-talets sätt att föra krig. Gå mot fienden och avge växelvis salvor. Någon som känner till om detta finns kvar?
Det hela verkade mycket kuriöst och liknade 1700-talets sätt att föra krig. Gå mot fienden och avge växelvis salvor. Någon som känner till om detta finns kvar?
Re: Eldmarsch
När man anfaller till fots på linje i tex tätskog ( sikt under 50 meter) och närmare sig fienden skriker gruppchefen "ELDSTÖT". Samtliga skjuter då 2 korta eldskurar om 2-4 skott. Springer sedan fram 10-30 meter och gör en ny eldstöt.....Detta är Mycket kul att öva med skarp ammunition.Ebbe_lille skrev:Finns detta charmerande sätt att anfalla på kvar inom försvarets reglemente? Läste i SoldF från 1952 och där tipsade man om att man i undantagsfall och på lägst plutonchefs order skulle kunna använda sig av eldmarsch när man stormar en fiende.
Det jag menade är när en grupp anfaller på linje.Luno skrev:Namnet är väll växelviss framryckning ??
På skidor kan man köra med stridsspårning om man stöter på FI under framryckning. Har endast genomfört detta skarpt på skjutbana.
Man skidar på ett led i högt tempå, tätmannen stiger åt sidan (höger) några meter och skjuter eldskurar framåt. Andra mannen blir nu tätman och fortsätter 10-15 meter, sedan stiger han åt vänster och skjuter eldskurar framåt osv.
Detta fungerar nog bäst under övning, är ett mycket farligt moment eftersom man skjuter några meter bredvid sina kamrater som då befinner sig framför. Eldkraften blir inte heller tillräcklig om man tex stöter på för många FI.
Det bästa sättet är ju därför eldstöt när man framrycker på linje. Då har man mycket eld fram i terrängen. Men det går åt mycket ammunition, 2-3 magasin avverkas mycket snabbt.
Nej, mig veterligen förvann det någon gång mellan 52 och 72 - jag är 93,7% säker på att i 1972 års utgåva är Eldmarsch borta - jag orkar inte kolla i http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=763 men finns det kvar där så blir jag förvånad...Ebbe_lille skrev:Finns detta charmerande sätt att anfalla på kvar inom försvarets reglemente? Läste i SoldF från 1952 och där tipsade man om att man i undantagsfall och på lägst plutonchefs order skulle kunna använda sig av eldmarsch när man stormar en fiende.
MVH
Hans
som stavvvarr som en kraåcka...
Svenska armén nyttjade denna form på 50-talet efterliknande amerikansk stridsteknik för att anfall!Ebbe_lille skrev:Finns detta charmerande sätt att anfalla på kvar inom försvarets reglemente? Läste i SoldF från 1952 och där tipsade man om att man i undantagsfall och på lägst plutonchefs order skulle kunna använda sig av eldmarsch när man stormar en fiende.
Mig veterligt förekommer inte denna ammunitions-resp soldatslukande form inte längre!
-
Ebbe_lille
- Medlem
Att du samordnar eld och rörelse till tid och rum.JETSKI skrev:Vad innebär stormningsförfarande och sammanstöt med stark fi?
D.v.s när du startar anfalet har du direkt eller indirekt eldunderstöd som hjälper dig i ditt anfall.
Sammanstöt med stark fi kan t.ex vara sammanstöt med strv när du är till fots.