Myten om Abraham Lincoln

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Myten om Abraham Lincoln

Inlägg av Angus » 24 augusti 2003, 18:50

Abraham Lincoln...eller ja inte att han existerat, men hans hjälteperson. Old Abe gjorde förvisso bra ifrån sig genom att stoppa slaveriet i sydstaterna, men enligt mig gjorde han flera saker som inte lever upp till hans hjältestatus.

Det värsta var våldtäkten på södern. Lincoln gav Sherman fria händer att förstöra så mycket som möligt av sydstaternas infrasktruktur, såsom järnvägar, plantager och fabriker. Detta skulle slå ner den sista motståndsviljan i södern, men sydstatsarmén var nu på bristningsgränsen. Ödeläggandet av syd påverkade i princip endast civilbefolkningen när de fördrevs från sina hem av nordstatsarmén. Södern låg nu demoliserad för deccenier framåt.

En demokratisk stat slår inte ner sitt folk på detta vis. Abraham Lincolns hjältegloria bör alltså sänkas en bit, enligt mig.[/b]

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 24 augusti 2003, 19:18

Krig har aldrig varit trevligt och trakasera civilbefolkningen har varit en beprövad metod att "vinna"

Men som du sakt att Lincoln var nog inte riktigt en sådan hjälte som han beskrivs med tanke på att han tänkte tillåta slaveriet i vissa syd stater om de gick med på nord sidan.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 24 augusti 2003, 19:50

Ja77 skrev:Krig har aldrig varit trevligt och trakasera civilbefolkningen har varit en beprövad metod att "vinna"
Må så vara , men det gör ingen till hjälte att attackera ett folk som redan står bristningsgränsen. Det jag ville få fram var att sydstatsarmén ändå var på bristningsgränsen, de enda nya rekryter man fick var i princip gamla gubbar och ungdomar som tidigare ansågs vara olämpliga för strid. I det läge som var då var det inte nödvändigt att förstöra ett redan plågat folks resurser, de villkor man fick igenom skulle de fått ändå utan den rena terrorism Sherman - Lincoln utövade.

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem

Inlägg av Ringo » 24 augusti 2003, 20:33

Lincoln hade inte ens några planer på att befria slavarna i sydstaterna föräns inbördeskriget började...

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 24 augusti 2003, 20:41

Man har räknat ut att om Sydstaterna (vi förutsätter att de fått bilda ett eget land) skulle ha behållit slaveriet medan Nordstaterna hade avskaffat slaveriet, skulle kostnaden för att övervaka alla slavar och se till att de inte flydde till Nordstaterna blivit så hög att det hade varit mycket billigare att ge slavarna minimilöner istället.

/Erik, alias Ereyk

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem

Inlägg av Ringo » 24 augusti 2003, 20:45

Man hade nått liknande system mellan nord- och sydstaterna att man skulle överlämna slavar som flytt till nordstaterna tillbaka till sydstaterna... Polisen fick ta hand om den och så kördes de tillbaka ner till deras ägare. Det som väntade dem där var ofta döden genom hängning...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 24 augusti 2003, 22:45

Tillåt mig att provocera igen; Precis som det var nödvändigt för britterna att ta i med hårdhanskarna mot de rasistiska boerna, var det nädvändigt för unionstrupperna att ta i med hårdhanskarna mot det rasistiska södern

/DK M

Användarvisningsbild
Yakima
Medlem

Inlägg av Yakima » 24 augusti 2003, 23:05

Enligt History Channels biografi över Lincoln så ville han deportera alla befriade slavar till afrika efter kriget.

Användarvisningsbild
dot
Medlem

Inlägg av dot » 24 augusti 2003, 23:44

Djinghis Khan skrev:Tillåt mig att provocera igen; Precis som det var nödvändigt för britterna att ta i med hårdhanskarna mot de rasistiska boerna, var det nädvändigt för unionstrupperna att ta i med hårdhanskarna mot det rasistiska södern

/DK M
Jag gör ett försök jag med:

Slavfrågan var underordnad. Kriget handlade om politisk-ekonomisk makt. Syd ville frihandel det ville inte nord.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 augusti 2003, 00:55

Den här disskussionen påminner om den vi har har haft om Churchill och huruvida man kan betrakta Churchill som god. Detta när han ville att man skulle gasa kurder. Hela resonemanget tycker jag är lite löjligt. Självklart ska man inte betrakta någon person med enbart postiva utan väga in andra faktorer också. Tyvärr är ju ingen människa perfekt. (utom möjligtvis jag :lol: ) Fast att därifrån totalt misskreditera perosnen är väl att ta i.

Fast var det inte så att Lincoln var rätt så moderat han såg splittringen som en djup olycka. Han avsåg ändå att föra en rätt "mjuk" politik mot sydstaterna. Han ville alltså inte att det skulle bli någon omfattande diskriminering eller politiska repressalier mot sydstaterna.

Just detta exempel var att man avsåg förkorta kriget genom att slå sönder sydstaterna ekonomiska bas.

/Martin

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 25 augusti 2003, 09:04

Och nu ska man visst ta Heder och Ära av gamle Abe också. 8O

Men jag måste säga det är första gången jag ser en historierevionistiskt tråd alá Confederate states of america. :wink: :)

Sonderling a Yankee by birthe and habit

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 25 augusti 2003, 09:08

Den där filmen - vad hette den? "Birth of a nation"?

/DK M

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 25 augusti 2003, 11:29

Djinghis Khan skrev:Tillåt mig att provocera igen; Precis som det var nödvändigt för britterna att ta i med hårdhanskarna mot de rasistiska boerna, var det nädvändigt för unionstrupperna att ta i med hårdhanskarna mot det rasistiska södern
Du menar att det var nödvändigt för de rasistiska "nordstaterna" att "ta i med hårdhanskarna mot" med de likaledes rasistiska "sydstaterna"?
Alla slavstaterna bröt sig inte ur unionen och det fanns en väldigt utbredd rasism även i norr.

För de som är intresserad av mer information on CSA rekommenderas "Look Away: A History of the Confederate States of America" av William C. Davis som tar upp mängder av olika aspekter, som t.ex. relationer till andra länder, slaveriet (ekonomiska aspekter och vilka argument som användes för och emot), relationer mellan centralmakten och delstaterna, rättsväsendet, ekonomisk politik mm.
Och innan någon får några idéer, den boken är inte någon "sydstaterna hade rätt och nordstaterna var onda" bok, utan helt enkelt en bok som tar upp olika aspekter av CSA.

/Marcus

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 25 augusti 2003, 16:49

Gröfaz skrev:Hela resonemanget tycker jag är lite löjligt. Självklart ska man inte betrakta någon person med enbart postiva utan väga in andra faktorer också. Tyvärr är ju ingen människa perfekt. (utom möjligtvis jag :lol: ) Fast att därifrån totalt misskreditera perosnen är väl att ta i.
/Martin

Jag försökte aldrig göra Abraham Lincoln till någon ond erövrare i stil med Hitler, min poäng var att jag ville se på Lincolns hjälteperson från ett annat håll och därmed få en mer nyanserad bild av honom.
Gröfaz skrev:Just detta exempel var att man avsåg förkorta kriget genom att slå sönder sydstaterna ekonomiska bas.

Vid skedet för Shermans raider i söder var sydstatsarmén redan åp väg att kapitulera. Hans terror mot civilbefolkningnen gjorde i princip endast att hatet mot nord var starkt långt efter krigets slut. Vill dock lägga till att Lincoln ville bygga upp södern igen, och skydda dem från sk "carpetbaggers".

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 augusti 2003, 18:25

Lincoln var inte främst ute efter att befria slavarna, han ville behålla unionen intakt. Slavarna lovades frihet 1863 med syftet att lägga käppar i hjulet för sydstaterna (oroligheter, större insatser av trupp för att bevaka egna territoriet). Att Lincoln var beredd att gå i krig för att bevara makten över ett stort geografiskt område, kan endast ses som... mindre bra :) Putin ville behålla kontrollen över Tjetjenien, och invaderade landet.

Att hävda sin egen vilja med hjälp av våld är i min mening förkastligt, sen kan man rättfärdiga detta med vilka argument man vill (befria slavar, införa demokrati, humanitär hjälp) :?

Lincolns mördare ses i vanliga fall som en galning, han måste varit störd tycker amerikanerna. Men vad är det för stört med att vara förbannad på den som ockuperat ens land?

Visst, sydstaterna hade ett ruttet samhällssystem, men det är ju inte särskillt mycket bättre nu i USA, diskriminering och segregering är vanligt förekommande.

För övrigt hade nog inte Lincoln några planer på att stävja "carpet-baggers", eftersom de inte dykt upp innan han sköts, och han ju tydligen ville ha ett krossat södern.

Hjältar finns bara i böcker och på film.

Skriv svar