Människans kroppslängd

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 juli 2003, 18:31

Redan vissa exemplar av Homo Erectus var över 1,80 långa - det där med att vi blir längre med tiden är bara en illusion, likaså att vi blir fetare, att flickor får sin menstruation tidigare o.s.v. Det håller inte för en närmare granskning. Desstutom när det gäller medelängd så är forskare påfallande slarviga i sina bedömningar. T.ex läste jag i en artikel att prärieindianerna var världens längsta människor på 1800-talet, bara för att dom hade en längd på 1,70 jämfört med 1,65 hos vita amerikaner. Hallå!? Ngn som känner till Massajerna?!! De var ju långa redan då, liksom hundratals andra folk runt om i världen. Man säger att indianerna var längst i världen efter en jämförelse med vita amerikaner! Skrattretande...

/DK M

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 31 juli 2003, 00:53

Dan Koehl skrev:
Örjan skrev:männens medellängd under stenåldern var 185 cm! Det ska jämföras med dagens medellängd på 178 cm (för nittonåringar är den på 182 cm).
Vilken region refererar du till? Mälardalen, Sverige, Europa?

Har också för mig att Cro-Magnon människan också var cirka 1.80.
Den uppgiften kommer från en kursbok om förhistorisk tid och avser troligen Sverige. Jag kan tyvärr inte skriva namnet på den eftersom jag inte har den tillgänglig just nu. Men den används som kurslitteratur i Uppsala universitet.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 31 juli 2003, 03:03

Orm skrev: Apropå längd; jag har hört att Karl XII hade ett litet specialkompani med endast extremt långa soldater. Är det någon som känner till detta och vad var i så fall vitsen med detta (parader, styrkedemonstrationer, livvakt...)?
Det enda jag känner till som kan passa in på det påståendet är Livgardets grenadjärsbataljon och en självständig grenadjärsbataljon som upprättades efter Karl XII:s återkomst till Sverige. För att bli grenadjär var man tvungen att vara minst 180 cm lång. De räknades som elitsoldater och användes flitigt vid olika drabbningar.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 2 augusti 2003, 17:37

Intressant ämne. Hur lång kan människan bli? Om utvecklingen fortsätter i denna takt dröjer det väl inte alltför länge innan vi uppnår en medellängd på 1,9 m för män.

Förklarningen till detta fenomen brukar vara att vi äter mer och framför alllt bättre men näringsrik kost idag än förr. För några hundra år sedan så kom flickorna i pubertetern först runt 16-17 år idag ligger det flera år tidigare. Liknande fenomen då östeuropeiska gymnastikflickor först kom i puberteten då de var 18-19 år för att de var svältfödda och tränade hårt (skulle bevara smidigheten bättre och ej bli klumpiga därmed!)

Undrar även om det är några genetiska komponenter bakom, vissa "raser" är ju längre än andra. Ex samer och asiater brukar ju vara kortare än "västerlänningar" eller?!

/greger

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 augusti 2003, 13:52

Från 0-300 e.kr. var medellängden i Danmark 175 cm för rika män, 162 cm cm för rika kvinnor, 170 cm för fattiga män och 160 cm för fattiga kvinnor. De var längre 150-300 än från 0-150.

/Anno

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 4 augusti 2003, 19:48

zjukov skrev:Intressant ämne. Hur lång kan människan bli? Om utvecklingen fortsätter i denna takt dröjer det väl inte alltför länge innan vi uppnår en medellängd på 1,9 m för män.

Förklarningen till detta fenomen brukar vara att vi äter mer och framför alllt bättre men näringsrik kost idag än förr. För några hundra år sedan så kom flickorna i pubertetern först runt 16-17 år idag ligger det flera år tidigare. Liknande fenomen då östeuropeiska gymnastikflickor först kom i puberteten då de var 18-19 år för att de var svältfödda och tränade hårt (skulle bevara smidigheten bättre och ej bli klumpiga därmed!)
[Nu är jag tillbaka från Sápmi!]

Nej, det är en myt att flickor komm i puberteten senare för några hundra år sedan, att de skulle fått sin första menstruation vid 17-års ålder saknar helt grunder, jag undrar verkligen vart de envisa uppgifterna kommer ifrån. Tvärtom verkar de flesta fått sitt första barn runt 14-16 årsålder. Men det är också geografiskt betingat; fornegyptiska flickor fick t.ex. sin mens i 10-11-årsåldern för 3 000 år sedan.
Undrar även om det är några genetiska komponenter bakom, vissa "raser" är ju längre än andra. Ex samer och asiater brukar ju vara kortare än "västerlänningar" eller?!

/greger
Jo, men det växlar som sagt från tid till tid. På 1200-talet var mongolerna lika långa som västeuropéer t.ex.

/DK M

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 18 oktober 2004, 13:49

Hur lång var Guatav II Adolf? han ser ju inte ut att ha varit så lång han heller? eller Gustav Wasa. han såg inte heller så lång ut på målningarna...

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 18 oktober 2004, 21:22

Gröfaz skrev:Hur lång var Guatav II Adolf? han ser ju inte ut att ha varit så lång han heller? eller Gustav Wasa. han såg inte heller så lång ut på målningarna...
Hur lång Gustav II Adolf var vet jag inte men Gustav Vasa var över 170 cm lång, jag säger inte den exakta siffran eftersom det får vara någon måtta på uppgifter som kommer från mitt minne i den här tråden. När man inventerarade Gustav Vasas grav för länge sedan konstaterade man också att hans kroppsbyggnad var väldigt grov.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 19 oktober 2004, 18:25

Det är över huvud taget märkligt hur stora variationerna är över (kort) tid när det gäller människans fysik. Kroppslängden är naturligtvis mest uppmärksammad - en populär uppfattning är ju att våra förfäder i regel genom historien skulle ha varit ungefär lika långa som vi är nu, men att kroppslängden i Europa sjönk i samband med medeltidens agrarkris (grovt sett 1300-talets första hälft) för att hålla sig ganska måttlig genom senmedeltidens pestepidemier, 1600-talets elände och den tidiga industraliseringens sociala misär. För att sedan öka successivt under de senaste 150 åren ungefär.

Tittar man i gamla rasistiska böcker (Nordenstreng, Backman, Lundman m fl) kan man också läsa om förändringar i skallform, pigmentation och liknande. Men jag vet inte om några riktiga vetenskapliga studier har gjorts på detta område. Kanske anses frågan vara både ointressant och historiskt kontaminerad.

/ Probstner

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 20 oktober 2004, 14:40

Tydligen kunde man vara rätt lång förr också. Håller precis på och läser en bok om den romerska armén och där stod det om en legion där ursprungsstrykans manskap alla skulle ha varit kring 1.80.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 21 oktober 2004, 23:30

Flickors menstruation startar när flickan har tillräckligt med fett. Främst underhudsfett för att föda barn. Därför torde fetare flickor få sin menstruation tidigare än utsvultna dito. Men det beror också till viss del på den biologiska klockan.

Användarvisningsbild
Olofsson
Medlem

Människornas längd?

Inlägg av Olofsson » 5 november 2004, 02:22

Vad jag vet så har längdökningen för oss svenskar i stort sett stannat av helt. Enligt mönstringsstatistiken så ligger män/pojkar i 18 årsåldern som mönstrar, på stadiga 180,3 år 2004. År 2003 låg de på 179,7, år 2002 179,8 osv.... Jämför man med 1970 så ser man att man då låg på 179,5. Med andra ord, det har inte hänt så mycket sedan 1970. Går vi ännu längre tillbaka i tiden, till 1900-talets början, så varierade kroppslängden mycket mer. Bondpojkar, som precis började komma på fötter efter 150 år av svåra tider och svält i Sverige, hade vid mönstringsuppställningen inte mycket mer än 170 cm i medellängd medan de som bodde i städerna (de rika stadsungarna med andra ord) drog 5-6 centimeter med lätthet.

Även under vikingatiden och tidiga medeltiden var medellängden hög. Män kom upp i längder kring 174-176 i medeltal. Detta berodde antagligen på att under séna vikingatiden och tidiga medeltiden var vädret gynnsamt och man kunde odla upp och skörda en större skörd lättare.

Detta måste ju betyda att det som sker nu inte är något ovanligt, precis som vissa andra av er just nämnt. Att vi svenskar inom en snar framtid kommer stanna av helt i vad gäller ökning i medellängd. Vi kommer alltså träffa medellängden för Cro-Magnon-människan, som förmodligen var så få i antal att de allt som oftast hade tillgång till bra mat och därför höll "rätt" medellängd. Någon fler som vågar hänga på denna teori? :)
Iofs. så är vi Skandinavier ganska långa i jämförelse med många andra. Ta britterna t ex. De har väl inte mer än 175 i medellängd och detsamma gäller väl amerikanerna, tyskarna och fransmännen. Holländarna är tydligen längst i Europa med en medellängd på 182-183 för mönstrande killar.

Sedan undrar jag, angående att de vita som kolonialiserade Amerika, hade en medellängd av 165 cm... Har för mig att kolonialisterna var längre än de i Europa (har läst det på någon sida med relativt hög auktoritet) och att de låg någonstans vid 170 cm men det kanske bara är jag som yrar?

Också undrar jag om det inte var så att Karl XII var 176 cm när han dog? Kanske borde han då varit lite längre när han levde med andra ord?

Användarvisningsbild
Juten
Medlem

Inlägg av Juten » 5 november 2004, 09:14

Hvad med idag....hvem er længst i Europa/verden?? :)

Användarvisningsbild
Olofsson
Medlem

Inlägg av Olofsson » 5 november 2004, 13:51

I världen? Massajerna är väl överlägsna vad jag vet? Någon som vet något annat?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 5 november 2004, 16:36

Olofsson skrev:I världen? Massajerna är väl överlägsna vad jag vet? Någon som vet något annat?
Enligt Guinness Rekordbok från 1990 så är det tutsifolket
med en medellängd för vuxna män på 183cm,
men masajer, dinkafolket från södra Sudan
och dylika "savannherdefolk" lär nog var ungefär lika långa.
Om inte annat så borde deras långa smala kroppar
och deras speciella underbensprofil* vara fördelaktig
när man ska gå långa sträckor i ett varmt klimat.

I Europa anges montenegrinerna vara längst
med en medellängd för vuxna män på 178cm.

(*) Underbenens nederdel är relativt smala,
vilket ger en högre tyngdpunkt på benet och
vilket ger dem s.a.s. "bättre bränsleekonomi".

Det torde också anledningen till att de östafrikanska
löparna dominerar den internationella långdistanslöpningen.

Skriv svar