Tyska/allierade spionskolor, svenska spionskolor(?)

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Spica
Medlem

Tyska/allierade spionskolor, svenska spionskolor(?)

Inlägg av Spica » 14 juli 2003, 16:23

Hallå där.
Jag har just läst en grymt bra bok av en snubbe kallad Ib Melchior, nämligen "Vilande agent". (Inte många som läst den, va?) Jag undrar om vad för tyska spionskolor det fanns, och om det fanns engelska spionskolor i stil med de tyska. Och framför allt, hade svenskarna någon spionskola, och opererade svenska spioner inne i Tyskland/england, eller? Tacksam för svar/
Henrik Strömblad

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 14 juli 2003, 17:13

Ja det fanns några stycken spionskolor i Storbritannien. Har en lista på några hemma. Kan lägga ut den på torsdag eller fredag.

mvh,
Marcus Karlsson alias tyskaorden

Spica
Medlem

Inlägg av Spica » 14 juli 2003, 17:19

tyskaorden skrev:Ja det fanns några stycken spionskolor i Storbritannien. Har en lista på några hemma. Kan lägga ut den på torsdag eller fredag.

mvh,
Marcus Karlsson alias tyskaorden
Tack så mycket. Skriver (eller försöker, rättare sagt) en thriller som utspelar sej under andra världskriget, och huvudpersonen är en snubbe som gått igenom en stenhård brittisk spionskola. Det är därför jag frågar.
//Henrik Strömblad

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 14 juli 2003, 22:39

Tyska säkerhetstjänsted (SD-Ausland) hade en skola i "Schloss Grüneberg" vid Nepomuk.

Kom bara att tänka på den lite snabbt nu, ska kolla igenom mitt "arkiv" senare :wink:

Spica
Medlem

Inlägg av Spica » 16 juli 2003, 16:31

Simon_HBG skrev:Tyska säkerhetstjänsted (SD-Ausland) hade en skola i "Schloss Grüneberg" vid Nepomuk.

Kom bara att tänka på den lite snabbt nu, ska kolla igenom mitt "arkiv" senare :wink:
Tackar:)
Ska omnämna er i slutet av boken och tacka för all hjälp, om den blir publicerad. Hedersord. :)

Bad Mr. Frosty
Medlem

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 17 juli 2003, 01:39

Hmm alright, lite namn sådär
kanske kan utveckla denna tråd lite då? Jag kan typ ingenting om spioner alls, kanske nått namn sådär bara. Någon som vet lite mer om vad för sorts träning de fick ch hur de samlade in information, opererade osv?
:)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 17 juli 2003, 12:09

I Storbrittanien fanns följande Special Training Schools som utbildade agenter för tjänst bakom fiendens linjer.

STS Brockhall, Northamptonshire var en rekrytskola som gav allmänn militärutbildning.
STS 1 Belasis, Surrey hade samma uppgift som Brockhallskolan vilket även STS 3 i skotska Arisaig hade.
STS 45 belägen på slottet Hartherop i Oxfordshire gav utbildning i fallskärshoppteknik, kartläsning, matematik, vapen och sabotage.
STS 17 Hartfield, Hertfordshire gav en månadskurs i sabotage, därefter återvände "studenten" till STS 45 för en sexveckors teoretisk fördjupningskurs.
STS Beautien, Hampshire gav specialundervisning i frågor rörande personlig säkerhet. Man informerade t.ex. om förhållandena i de tyskockuperade länderna.
STS 51 Manchester-Ringway flygplatsen, här gavs fallskärmsutbildning.
STS 40 Bedford, Bedfordshire här gavs utbildning i handhavandet av Eureka- och S'phoneapparaterna.
STS 52 Thame, Oxfordshire har gavs utbildning i radiotelefoni, sprängmedelstillverkning och inbrottsteknik.
STS 35 var en säkerhetsskola i Southamptontrakten. Här skedde följande:
1) varje "student" fick en personlig kod som bara denne och kontakten vid krigsministeriet kände till. Denna kod skulle användas för kontakt när övriga förbindelser brutits.
2) undervisning i Plaifairkoden.
3) undervisning i den tyska underrättelsetjänstens arbetsmetoder.
4) kännedom om tyska uniformer, gradbeteckningar och regelementen.
5) Studier av den tyska arméns organisation i detalj.
6) praktiska sabotageövningar, tillverkande av alibi och uppträdande under förhör.
7) praktiska inbrottsövningar.

Efter STS 35 sändes de blivande agenterna till avgångsskolorna STS 61 & STS 65.

Spica
Medlem

Inlägg av Spica » 17 juli 2003, 16:15

Tackar för hjälpen, Tyskaorden.
Jag gillar STS35 bäst, den verkar ju ha varit elitens hemliga elit på något vis, de som man skickade bak fiendens linjer, och som sedan får göra allt det farliga. Fast STS45 var också kul. Någon av de två får vår käre hjälte komma ifrån. Får se vilken....

MvH/Henrik Strömblad

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 18 juli 2003, 16:13

Spica, skulle nog tro att den framtide agenten genomgick alla skolorna med början på någon av rekrytskolorna. Det för att få en så helteckande utbildning som möjligt för att klara av sitt uppdrag. Detta lyckades inte alltid och en hel del agenter avrättades av tyskarna. Den Kungl. nederländska flottan hade en klass av minsvepare som bl.a. namngavs efter nederländska agenter som fallit offer för tyskarna.

Spica
Medlem

Inlägg av Spica » 21 juli 2003, 15:14

tyskaorden skrev:Spica, skulle nog tro att den framtide agenten genomgick alla skolorna med början på någon av rekrytskolorna. Det för att få en så helteckande utbildning som möjligt för att klara av sitt uppdrag. Detta lyckades inte alltid och en hel del agenter avrättades av tyskarna. Den Kungl. nederländska flottan hade en klass av minsvepare som bl.a. namngavs efter nederländska agenter som fallit offer för tyskarna.
Vilket sammanträffande:) Vår framtidfe spion råkar vara en holländare som hoppat av till engelsmännen när hans mor dött och hans far dragit med honom till England.
Tack för rådet, det verkar vara ett bra råd. Jag ska följa det, hedersord, och så ska jag skriva på första sidan: "Denna bok ägnas åt tyskaorden." Hedersord:)
Och killen behöver nog förresten en heltäckande utbildning också...
MvH/
Henrik Strömblad alias Spica

Skriv svar