Yggdrasill

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Yggdrasill

Inlägg av barzam » 22 juni 2003, 00:06

Världsträdet Yggdrasill brukar i äldre litteratur tolkas som Odens häst:
Yggr 'förskräcklig', drasill 'häst', kenningen har sin förklaring i att Oden säger sig ha blivit offrad åt sig själv och hängt nio nätter i trädet i fråga. Förklaringen är dock inte tillfredsställande av formella skäl: det finns inget fogemorfem mellan ordets två leder. Regeln i germanska språk är att sammansättningar har det, om det inte är frågan om en sammansättning av typen blågul (minns inte termen riktigt: något i stil med bharuvrihi).

Efter denna introduktion kommer vi här till pudelns kärna: Yggdrasill betecknas ju ständigt i Völuspå som en ask, men det finns väldigt goda skäl till att anse att det inte är det utan istället en idegran. Problemet är att jag glömt bort skälen, men när jag hörde dem blev jag övertygad.
Någon som vet vilken bok jag ska läsa?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 22 juni 2003, 11:35

"Odens häst" torde vara en omskrivning - kenning - för galge, eller ett träd där man hänger offer. De historiska källorna talar om askar som de träd som man blotade vid, varför skulle det vara en idegran? Men jo visst finns det starka tecken på att idegranen skulle vara en inspirationskälla, antagligen ursprunget för Yggdrasil (Lärad):

* Idegranen är grön året runt, liksom mytens Yggdrasil (Lärad)
* Den yngre Eddan nämner "att hjortar äter av världsträdets barr". Askar har ju inte barr direkt... Språkforskare visar dock att "Askr" (från Völuspá) är ett anant namn på idegran i den gamla norska formen Barraskr - "Barrask".
* I Völuspá omnäms níu íviði - "nio världar", där Ívið egentligen betyder idegran men symboliserar världen (världsträdet?) Och så hängde ju Oden nio dygn i trädet. Idegranen lär också ha symboliserat återfödelse.
* I den äldre futharken står Éoh- (Ingwrz, Eihwz-) runan för idegran, samtidigt som den representerar världsträdet!
* Det finns tecken som tyder på att keltiska och germanska folk i övriga Europa dyrkade idegranen som ett heligt träd, pga av dess seghet och ålder ansågs den ha varit en symbol för evighet. Traditionen att använda idegranar på kultplatser levde vidare då man det användes som vårdträd på kyrkogårdar.

Med andra ord kan vi nog kan sluta oss till att idegranen verkligen var det ursprungliga Yggdrasil, även om det inte heller utesluter att även askar symboliserade världsträdet.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 23 juni 2003, 00:46

tack

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 23 juni 2003, 08:36

barzam skrev:tack
Var det dessa argument du hört tidigare?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 24 juni 2003, 14:55

Ygdrasil omnämns "askr yggdrasils" och skulle betyda ungefär skräckhästens träd. (yggdrasil- skräckhäst askr-barraskr-idegran). Skräckhästen skulle isåfall kunna vara det schamanistiska hästoffret- hästhuden med huvud och ben uppträdd på en barrträdsgren (tex i Altai).
En annan möjlighet är kenningen för galge eller offerträd som Djinghis redan påpekat och isåfall kan trädet fått sitt namn efter Odens självoffring.

I Vouspás inledning nämns ett träd Mjötvid. Sierskan säger sig minnas så långt tillbaka som när Mjötvid var under mullen. Kanske är det trädet det samma som Ygdrasil?

I Havamal står det att rötterna är så många att "ingen vet vad rötter det vindliga trädet ränner medan det i Grimnismal har tre rötter.

Trädet kan också kallas Läråd då det skänker skydd för vinden och under det namnet avbetas det av geten Heidrun och hjorten Eiktyrner istället för de fyra hjortarna.

/Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 24 juni 2003, 15:07

Annars är ýrr namnet på idegran på fornnordiska. Ull bodde i Ydalar och idegransbågar omnämns av skalder som ýrr. Därmed säger jag inte att barraskr inte kan betyda idegran. Tvärtom tror jag själv att askr mycket riktigt kan betyda idegran och att ygdrasil är en sådan snarare än en ask.

En till sak som talar för att det är en gran är Fjölsvinnsmal där trädet kallas Mimameid och dess ollon lättar barnabörd för "kellisjúkar konur" så att "ut kastas det inne var".
Idegranens barr är starkt narkotiska och i forntida läkekonst kan de mycket väl ha använts som hjälp vid barnafödande.

/Björn

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 24 juni 2003, 17:14

UrsusRex skrev:Annars är ýrr namnet på idegran på fornnordiska. Ull bodde i Ydalar och idegransbågar omnämns av skalder som ýrr. Därmed säger jag inte att barraskr inte kan betyda idegran. Tvärtom tror jag själv att askr mycket riktigt kan betyda idegran och att ygdrasil är en sådan snarare än en ask.
Olika dialekter har olika lokala namn på idegranen, så var det naturligtvis förr också.
En till sak som talar för att det är en gran är Fjölsvinnsmal där trädet kallas Mimameid och dess ollon lättar barnabörd för "kellisjúkar konur" så att "ut kastas det inne var".
Idegranens barr är starkt narkotiska och i forntida läkekonst kan de mycket väl ha använts som hjälp vid barnafödande.

/Björn
Det är intressant, och då kommer vi in på ngt som jag funderat på, kan idegranens förknippande med världsträdet och Oden bero också på att gamla schamaner (sejdare) intog drogpreparat från idegranens bär?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 24 juni 2003, 17:43

Djinghis Khan skrev:Det är intressant, och då kommer vi in på ngt som jag funderat på, kan idegranens förknippande med världsträdet och Oden bero också på att gamla schamaner (sejdare) intog drogpreparat från idegranens bär?
´Det tror jag absolut
/B

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 6 juli 2003, 08:37

UrsusRex skrev:Ygdrasil omnämns "askr yggdrasils" och skulle betyda ungefär skräckhästens träd.
Detta är en s.k. epexegetisk genetiv, det skall läsas: asken [som heter] Yggdrasil. Detta fungerar på presis samma sätt när man på klassisk grekiska talar om berget Olympos etc..

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 6 juli 2003, 08:41

UrsusRex skrev: En annan möjlighet är kenningen för galge eller offerträd som Djinghis redan påpekat och isåfall kan trädet fått sitt namn efter Odens självoffring
Detta är en formellt omöjlig tolkning, eftersom fogemorfem saknas mellan namnlederna. Det är ingen småsak. En tolkning som Odens häst är inte aktuell, hur gärna vi än vill det.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 7 juli 2003, 11:07

barzam skrev:
UrsusRex skrev: En annan möjlighet är kenningen för galge eller offerträd som Djinghis redan påpekat och isåfall kan trädet fått sitt namn efter Odens självoffring
Detta är en formellt omöjlig tolkning, eftersom fogemorfem saknas mellan namnlederna. Det är ingen småsak. En tolkning som Odens häst är inte aktuell, hur gärna vi än vill det.
Okey så hästoffret är kaske uteslutet och jag hade fel men angående trädslaget då? Tror du det kan vara en idegran?

MVH
Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 7 juli 2003, 11:08

UrsusRex skrev:Annars är ýrr namnet på idegran på fornnordiska. Ull bodde i Ydalar och idegransbågar omnämns av skalder som ýrr. Därmed säger jag inte att barraskr inte kan betyda idegran. Tvärtom tror jag själv att askr mycket riktigt kan betyda idegran och att ygdrasil är en sådan snarare än en ask.

En till sak som talar för att det är en gran är Fjölsvinnsmal där trädet kallas Mimameid och dess ollon lättar barnabörd för "kellisjúkar konur" så att "ut kastas det inne var".
Idegranens barr är starkt narkotiska och i forntida läkekonst kan de mycket väl ha använts som hjälp vid barnafödande.

/Björn
Kan det vara en idegran?

/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 7 juli 2003, 11:14

barzamJag fick precis se på din profil att du studerar nordiska språk (kanske?). Kanske du kan svara på om barraskr betyder idegran?

MVH
/B

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 7 juli 2003, 22:42

Min ordbok (Norrön ordbok, Heggstad et al. 1997) tar inte upp ordet. Det finns dock större och utförligare lexika som kanske gör det.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 juli 2003, 11:06

UrsusRex skrev:barzamJag fick precis se på din profil att du studerar nordiska språk (kanske?). Kanske du kan svara på om barraskr betyder idegran?

MVH
/B
Är det ngt att diskutera?

/DK M

Skriv svar