Solsten och kompass: Vikingatida navigation

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 30 juli 2003, 21:57

UrsusRex skrev:Ikväll klockan 21.00 sänds ett program på Discovery i ämnet vikingarnas navigation för dom som är intresserade! :) /B
Såg det nu. Jag har för mig att det programmet har visats i svensk tv någon gång. Hur som helst verkar de ha använt solkompassen så som jag beskrev.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 30 juli 2003, 22:13

Japp :) och nu vet jag hur det går till plus att jag förmodligen hade kunnat ta ut solens possition med min sten! :D

Annars...... dom var rätt klumpiga? Cool gubbe som kom fram och berättade hur de skulle spänna repen! Förmodligen stod fanskapet och smålog då de drog nylonlinan genom kölen! Det skulle min farsa gjort och sedan gått fram precis som gubben i programet! (Farsan är något av en "sjömansguru" tjugo år som kapten i handelsflottan) Och stackars Per höll god min; "inget gick sönder, vi slår i några spikar så fortsätter vi" :roll: Jo tjena! Vad han tänkte var nog VARFÖR i hela världen lät jag mig övertalas till att dra henne över land! Gamla bettan e helt sargad nu ju....... Det hade jag tänkt i vart fall!

Undrar om det var poppis att stoppa trafiken 2 timmar? Alla frivilliga som hjälpte till gjorde det nog inte för att de tyckte det var kul; FÅ FANSKAPET AV VÄGEN!!!!! :x :lol:

Sedan en fundering, visst hade de kunnat kryssa? I lugnare vatten i vart fall! Om inte annat kunde de seglat nordost i en jävla fart och sedan hålla 240 grader sydväst eller vad det nu var istället för att fega med motorn! :wink:

Ingen därute som behöver en bessättningsman till liknande färder? Fast helst i österled? JAG VILL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/B

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 31 juli 2003, 00:22

UrsusRex skrev:Sedan en fundering, visst hade de kunnat kryssa? I lugnare vatten i vart fall! Om inte annat kunde de seglat nordost i en jävla fart och sedan hålla 240 grader sydväst eller vad det nu var istället för att fega med motorn! :wink:
Jag har tidigare hört att vikingar inte kunde kryssa, men nu hittade jag en sida där någon påstår att de visst kunde det: http://www.vikingship.net/erfarenS.html#Segelfartyg
Det kanske inte finns något nedskrivet om att de verkligen kryssade, men uppenbarligen har någon lyckats göra det med ett vikingaskepp.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 31 juli 2003, 01:01

UrsusRex skrev:Ikväll klockan 21.00 sänds ett program på Discovery i ämnet vikingarnas navigation för dom som är intresserade! :) /B
För den som till äventyrs missade programmet (jag själv t ex!) så kommer det i repris vid lunchtid idag torsdag, kl 12:10 närmare bestämt.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 31 juli 2003, 04:27

Ulf T skrev:
UrsusRex skrev:Sedan en fundering, visst hade de kunnat kryssa? I lugnare vatten i vart fall! Om inte annat kunde de seglat nordost i en jävla fart och sedan hålla 240 grader sydväst eller vad det nu var istället för att fega med motorn! :wink:
Jag har tidigare hört att vikingar inte kunde kryssa, men nu hittade jag en sida där någon påstår att de visst kunde det: http://www.vikingship.net/erfarenS.html#Segelfartyg
Det kanske inte finns något nedskrivet om att de verkligen kryssade, men uppenbarligen har någon lyckats göra det med ett vikingaskepp.
Det går att kryssa men man kommer knappt framåt. Jag såg ett vikingaskepp utanför väddökanal en gång som kryssade. De seglade egentligen tillbaks tog ny vind och försökte komma längre framåt än de seglat bakot! Wow det där vart ju klart som korvspad :roll: :lol: För dem i programet hade det ju varit något som liknade kryss om de seglat nordost och sedan vänt västerut.

/B

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 31 juli 2003, 07:36

det går bra att kryssa med råsegel, men inte helt mot vinden som man verkar kunna göra med moderna segel.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 31 juli 2003, 16:38

hangatyr skrev:det går bra att kryssa med råsegel, men inte helt mot vinden som man verkar kunna göra med moderna segel.
Max 80 grader mot vinden sa de i programet. Därför skulle de missat shetlandsöarna om de fortsatt segla istället för att starta motorn. Vinden kom från Nordväst så de var tvugna att segla Västsydväst och tappade på så vis hela tiden breddgraden. Men hade de då seglat nordost hade de kommit Längre norrut kunnat vända mot vinden och hållt västsydvästlig kurs! Seglatsen i nordöstlig riktning hade nog gått rätt fort dessutom, de höll mer än fem knop i "motvinden". (de uppskattade hastigheten till fem knop men komfram snabbare än de tänkt och hade alltså seglat i mer än fem knop.

/B

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Inlägg av Gyps » 30 september 2004, 13:57

Jag tar upp tråden igen för jag hittade lite fakta i en mineral-bok.

Cordierit är inte alls omöjlig att hitta i norden.

"I högmetamorfa områden, som sörmlands gnejser, är Cordierit inte alls ovanlig. Andra förekomster i Sverige är Jättendal i Hälsingland, Håksbergs- och Ickorbottens gruvor i Ludvika, Persgruvan i Riddarhyttan, Kolmården mm. Ytterligare fyndorter är Orijärvi i Finland och Kragerö i Norge."

"Cordierit är vikingarnas "solsten". Mineralet är mycket starkt pleokratiskt; detta nyttjade av vikingarna att navigera även i dimma. Solstrålar som reflekteras av en vattenyta är horisontalpolariserande, även i dimma. Tittar man genom en klar cordierit i riktning mot den förmodade solen och roterar stenen, lyser den upp i ett visst vinkelläge, när ögat stenen och solen är i samma linje. Med vetskap om ungefärlig tid på dygnet och solens position över horisonten kunde man bestämma väderstrecken"

(Pleokromism= Tunna mineralprov betraktade i genomfallande linjärpolariserat ljus ändrar ibland färg när man roterar provet i i relation till ljusets polarisationsplan.)

Hoppas ni förstod allt det där.

Boken heter "Mineral och bergarter" författare Erich Spicar

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 oktober 2004, 17:09

KANON! :) Tackar Gyps.

/B

Frej
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 mars 2007, 17:43
Ort: Filipstad

Inlägg av Frej » 15 mars 2007, 17:57

UrsusRex eller någon annan: vart kan man få tag på en slipad Cordierit? Jag kan förstås lätt få tag i en sten, men jag tänkte just på slipningen. Det kanske finns företag som utför slipning? Eller slipning kanske inte behövs, jag tänkte mest att det kanske är lättare att se väderstrecken i en slipad sten.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3797
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 25 december 2007, 10:48

UrsusRex skrev:
Ulf T skrev:
UrsusRex skrev:Sedan en fundering, visst hade de kunnat kryssa? I lugnare vatten i vart fall! Om inte annat kunde de seglat nordost i en jävla fart och sedan hålla 240 grader sydväst eller vad det nu var istället för att fega med motorn! :wink:
Jag har tidigare hört att vikingar inte kunde kryssa, men nu hittade jag en sida där någon påstår att de visst kunde det: http://www.vikingship.net/erfarenS.html#Segelfartyg
Det kanske inte finns något nedskrivet om att de verkligen kryssade, men uppenbarligen har någon lyckats göra det med ett vikingaskepp.
Det går att kryssa men man kommer knappt framåt. Jag såg ett vikingaskepp utanför väddökanal en gång som kryssade. De seglade egentligen tillbaks tog ny vind och försökte komma längre framåt än de seglat bakot! Wow det där vart ju klart som korvspad :roll: :lol: För dem i programet hade det ju varit något som liknade kryss om de seglat nordost och sedan vänt västerut.

/B
Någon annanstans läste jag en rimlig ståndpunkt att seglet aldrig bars som råsegel utan mer som latinsegel, dvs diagonalt. Då får man såväl kryssegenskaper samt ett mycket effektivt segelplan som "lyfter" istället för "kränger" vilket skulle passa alldeles utmärkt med skrovformen. Dessutom skulle det ge de goda farter och manöveregenskaper i olika väder som skeppen uppenbarligen hade. Och det skulle förklara mönstren/vävteknikerna i seglen.

Jag vet inte, men hittills är det bästa förklaringen. "Råsegel" enligt 1800-talets teoretiker grundade på deras erfarenheter av råsegel på barkar osv ter sig mindre sannolika helt enkelt. De var skickliga sjöfarare och det är att underkänna deras kunskaper att anse att de inte fattade hur segel skulle föras för bästa effektivitet.

Skriv svar