Svenskarna som stred för...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
sandgren
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 5 juli 2003, 23:10
Ort: HABO

Svenskarna som stred för...

Inlägg av sandgren » 24 augusti 2003, 11:46

Hejsan!

Många har väl läst böckerna om svenskarna som stred för Hitler. Men min fråga är hur många svenskar som stred för de allierade och för Sovjet. Någon som har några siffror på detta?

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 24 augusti 2003, 12:15

Som jag har förståt så förbjud den svenska regeringen all värvning utom till Finland, men sen från Helsingfors kunde väl svenskarna värva sig till SS.
Men senenare var det väl så att regeringen godkände värvning från Helsingfors till SS.

//Martin

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 24 augusti 2003, 18:17

Jag vet inte om det var så många svenskar som stred för Sovjet, men för något år sen läste jag i en artikel i DN eller i SVD om "svensken som stred för Sovjet".
Jag minns nu tyvärr inte så mycket men jag kommer ihåg att han älskade ryssland, och om jag inte misstar mig så var det en av anledningarna till att han stack dit.

PS. Det kanske ändå var i Pennan & Svärdet jag läste den artikeln. Hur som helst kommer jag inte ihåg. Ds

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 24 augusti 2003, 18:48

Tror det var en svensk som stred för ryssarna, det är iallafall vad jag har hört. Dessvärre vet jag inget mer om den personen.

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 24 augusti 2003, 18:57

Sedan fanns det antagligen en hel del svensk-amerikaner, som hade amerikanskt medborgarskap men var födda i Sverige eller hade svenska föräldrar o dyl.
Någon som frivilligt tog värvning på de allierades sida förekom säkert, men jag känner inte till något sådant fall.
Det fanns en omfattande spionageverksamhet, där många svenskar kom att spionera för både de allierade och för axelmakterna. Många av dem dömdes ochså för spionageverksamhet.

/Erik, alias Ereyk

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 24 augusti 2003, 19:07


Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1902
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 25 augusti 2003, 16:10

Detta är mitt favorit ämne :D
Jag vet en som stred för Sovjet och har hört talas om en till.

Anders Gustavsson var född i sverige men utvandrade 1925 till Sovjetunionen där han kom att bli officer (major)i röda armén. Han överlevde kriget och kom därefter att besöka sverige flera gånger senast 1989. Han avled dock 1990 och han ligger begravd i sverige.

Ur Minnen av krig Jon-olof Nilsson

Jag har ca 20 namn på svenskar som stred för de allierad, men det brukar nämnas siffran 45. Jag tror då snarare på närmare 80. En del av dem lever fortfarande.

Användarvisningsbild
Panzergrenadier
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 oktober 2003, 19:18
Ort: Stockholm

svensk i någon av amerikanska fallskärmsjägar div.

Inlägg av Panzergrenadier » 29 oktober 2003, 22:24

Min farfar snackade om någon äldre polare till honom elr hur dt var som var med i nån av dom amerikanska fallskärksjägar divisionerna på d- dagen

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 30 oktober 2003, 13:58

Jag har för längde sedan sett på TV en intervju med en svensk som hoppade på dagen-D. Och nyligen gjorde väl SVT ett 'hemma-hos reportage' om en veteran från Normandie, som bor vid hallandskusten idag.
Tyvärr är väl statistiken dålig på detta område eftersom staten vill tysta ner att det 'neutrala Sverige' bidrog med frivilliga.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: 30 augusti 2003, 19:11
Ort: sthlm

Inlägg av volgar » 30 oktober 2003, 14:02

Det var en svensk på Omaha Beach..

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1902
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 30 oktober 2003, 16:38

Det finns ett antal som var med på d-dagen. minst 5 varav en fallskärm.

Panzargrenadier
Du vet inget namn på farfars polare?

Användarvisningsbild
Panzergrenadier
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 oktober 2003, 19:18
Ort: Stockholm

namn

Inlägg av Panzergrenadier » 30 oktober 2003, 22:27

loop:
nääh, jag kommer inte ihåg, men jag kan juh fråga igen. bara hoppas att han kommit hem från sjukan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1902
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 28 januari 2004, 14:13

Jag hittade en bok härom dagen som heter Från statarstugan till Röda armen, Emil Norden. Han var officer i Röda armen på 20-talet. Men det intressantaste i boken är att han nämner andra svenskar i sovjet.

Har någon hört talas om pansarofficer Fredrik Åberg?

Tyvärr så står det väldigt lite om ww2 i boken. Karln verkar dock ha varit tokstalinist då han hävdar den gamla lögnen om vilka som startade vinterkriget och berättar om att han tyckte illa om Trotskij redan 1922.

a.holmberg
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 april 2002, 13:02
Ort: Malmö, Sweden

Hej

Inlägg av a.holmberg » 28 januari 2004, 17:59

Loop jag har läst samma bok och har den även bland min "samling. Jag vet dock inget mer om honom. Svensken som man gjorde hemma hos reportage var Kurt Feldtblad. Han och hans bror tjänstgjorde vid invasionen på fartyg som bogserade bort sönderskjutna landstigningsfarkoster. Kurt tillhörde även den svenska frivilligkåren i Finland men han aldrig nå fronten innan kriget tog slut. Han har skrivit en bok "Krigshjältar" svår att få tag i jag köpte mitt ex på tradera.

De svenske fallskärmsjägaren var Master sergeant Gösta Wollin. Wollin hade aldrig hoppat innan d-dagen. Han tillhörde underättelsedelen och visade fallskärmsjägarna vilka mål de hade osv. Dock kunde han inte låta dessa hoppa själv så han följde med 82nd Airborne under deras hopp och deltog sedan i de fortsatta striderna i Holland ov vid deras sida. han blev senare proffesor och avled på 90-talet i Amerika där han var bosatt. Han har skrivit en roman om sina upplevelser "Denna vår skuld" mycket läsvärd dock otroligt svår att komma över om man inte vill låna den på bibliotek.

/A :roll:

D.Almendares
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 augusti 2003, 20:41
Ort: stockholm

Inlägg av D.Almendares » 28 januari 2004, 18:27

Jag pratade lite med en vän till min morfar för ett tag sedan.
I vilket fall så sa han att han hade försökt ta värvning i den Brittiska armén eller i alla fall försökt ta sig till england.Först sa han att han bara hade kommit till Norge men sen sa han att han hade haft tur eftersom han inte var på någon båt som blev torpederad.Men fanns det några svenskar i englands armé?

//Davíd

Skriv svar