Syntetiskt bränsle
Syntetiskt bränsle
Tyskarna änvände tydligen en del syntetiskt bränsle under 2vk (har jag hört)
Stämmer detta och vet nån hur man framställde detta isåfall?
Stämmer detta och vet nån hur man framställde detta isåfall?
-
- Medlem
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 31 augusti 2003, 20:41
- Ort: stockholm
- Kn Korrekt
- Medlem
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 17 april 2002, 11:05
- Ort: Lärdomens hufvudstad
Tillverkades i Luna-verken och utvanns ur kol. Verken utsattes för intensiva bombräder men under lång tid så lyckades tyskarna ändå reparera fabrikerna mellan räderna så att de åter kom upp i viss produktion.
Jag skrev en universitetsuppsats om detta för några år sedan, men den verkar inte finnas på den här hårddisken.
Jag skrev en universitetsuppsats om detta för några år sedan, men den verkar inte finnas på den här hårddisken.
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Som mest producerades ca 5 miljoner ton per år. Att jämföra med den inhemska tyska produktionen av råolja som uppgick till något mindre än 2 milj ton (vilken, före kriget, uppgick till ca 1 - 2% av världsproduktionen). Denna begränsade mängd uppgick endast till ca 65% av planerad produktion (även före sommaren 1944) och var uppenbart aldrig i närheten av tillräcklig. Redan våren 1942 stod tyska stridsvagnar stilla i Ukraina pga drivmedelsbrist.
Som jämförelse kan nämnas att USA, förvisso då världens överlägset största oljeproducent, producerade ca 225 miljoner ton råolja, eller ca 35 ggr mer än Tyskland.
Den tyska syntetbränsleindustrin var förvisso effektiv under rådande förhållanden, liksom syntetgummit, men kostnaderna var astronomiska. Trots USA:s 35 gånger större produktion använde USA:s olje- och raffineringsindustri marginellt fler arbetare än Tysklands motsvarighet och kostnaderna var inte heller mycket högre än den tyska.
/Forsberg
Som jämförelse kan nämnas att USA, förvisso då världens överlägset största oljeproducent, producerade ca 225 miljoner ton råolja, eller ca 35 ggr mer än Tyskland.
Den tyska syntetbränsleindustrin var förvisso effektiv under rådande förhållanden, liksom syntetgummit, men kostnaderna var astronomiska. Trots USA:s 35 gånger större produktion använde USA:s olje- och raffineringsindustri marginellt fler arbetare än Tysklands motsvarighet och kostnaderna var inte heller mycket högre än den tyska.
/Forsberg
Sant, kostnaderna för att framställa bränslet var mycket höga.
Men alternativet var bränslebrist.
Man byggde väl upp denna produktion före kriget, för att bli lite mer självförsörjande. Men det finns väl ingen möjlighet till att det kan ha varit ekonomskt försvarbart att använda syntetiskt bränsle i fredstid, om man kan importera olja...
Men alternativet var bränslebrist.
Man byggde väl upp denna produktion före kriget, för att bli lite mer självförsörjande. Men det finns väl ingen möjlighet till att det kan ha varit ekonomskt försvarbart att använda syntetiskt bränsle i fredstid, om man kan importera olja...
Men man använde väll mest syntetiskt bränsle till att blanda ut vanligt bränsle har jag för mig det funkade bättre så
Jag har läst någon stans att Tyskland förbrukade enorma mängder kolvringar och avgas/insprutnings ventiler under slutet av kriget. Så ni kan ju förstå hur mycket det slet på motorerna och så hade tyskarna med motorolja av riktigt usel kvalitet som gjorde problemet värre. Att va mekaniker i Tyskland 1944-1945 var ingen höjdare
Jag har läst någon stans att Tyskland förbrukade enorma mängder kolvringar och avgas/insprutnings ventiler under slutet av kriget. Så ni kan ju förstå hur mycket det slet på motorerna och så hade tyskarna med motorolja av riktigt usel kvalitet som gjorde problemet värre. Att va mekaniker i Tyskland 1944-1945 var ingen höjdare
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Stämmer, Hitler hade ett gott öga mot IG Farben sedan de löst en del problem under första världskriget med råvaror som Tyskland saknade. Därför var han den drivande kraften till denna oekonomiska investering (IG Farben fick försäkringar om att man skulle hjälpa dem ekonomiskt om det gick dåligt för företaget), tror att kostanden blev gigantiska en miljard mark!!! (kan vara ute och reser nu) Detta gillades dock inte av finansminister Hjalmar Schacht som pekade på att världsmarknadspriset för bensin var 10 till 20 ggr billigare. Men Tyskland hade nog inte klarat sig utan IG Farbens syntetiska Luna-verk och sina reserver och hade Hitlers plan lyckats hade han ändå fått oljan i Sovjet.tryggve skrev:Man byggde väl upp denna produktion före kriget, för att bli lite mer självförsörjande. Men det finns väl ingen möjlighet till att det kan ha varit ekonomskt försvarbart att använda syntetiskt bränsle i fredstid, om man kan importera olja...
Kan tipsa om:
Hitler & IG Farben : en skildring av alliansen mellan den tyska krigsmakten och den multinationella kemijätten
/Anno