Syntetiskt bränsle

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Isbear
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 augusti 2003, 23:44
Ort: Stockholm

Syntetiskt bränsle

Inlägg av Isbear » 5 september 2003, 01:54

Tyskarna änvände tydligen en del syntetiskt bränsle under 2vk (har jag hört) :)
Stämmer detta och vet nån hur man framställde detta isåfall?

D.Almendares
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 augusti 2003, 20:41
Ort: stockholm

Inlägg av D.Almendares » 5 september 2003, 07:36

har också läst det,men vet inte hur de framställde det.

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 17 april 2002, 11:05
Ort: Lärdomens hufvudstad

Inlägg av Kn Korrekt » 5 september 2003, 09:43

Tillverkades i Luna-verken och utvanns ur kol. Verken utsattes för intensiva bombräder men under lång tid så lyckades tyskarna ändå reparera fabrikerna mellan räderna så att de åter kom upp i viss produktion.

Jag skrev en universitetsuppsats om detta för några år sedan, men den verkar inte finnas på den här hårddisken.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 5 september 2003, 11:18

Vad jag vet så kan man utvinna detta i en process där man i princip värmer upp stenkol. Kommer inte ihåg vad processen heter.
Sydafrika tillverkade syntetiskt bränsle i stor skala under tiden man var utsatt för oljeembargo...

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 5 september 2003, 11:18

Som mest producerades ca 5 miljoner ton per år. Att jämföra med den inhemska tyska produktionen av råolja som uppgick till något mindre än 2 milj ton (vilken, före kriget, uppgick till ca 1 - 2% av världsproduktionen). Denna begränsade mängd uppgick endast till ca 65% av planerad produktion (även före sommaren 1944) och var uppenbart aldrig i närheten av tillräcklig. Redan våren 1942 stod tyska stridsvagnar stilla i Ukraina pga drivmedelsbrist.

Som jämförelse kan nämnas att USA, förvisso då världens överlägset största oljeproducent, producerade ca 225 miljoner ton råolja, eller ca 35 ggr mer än Tyskland.

Den tyska syntetbränsleindustrin var förvisso effektiv under rådande förhållanden, liksom syntetgummit, men kostnaderna var astronomiska. Trots USA:s 35 gånger större produktion använde USA:s olje- och raffineringsindustri marginellt fler arbetare än Tysklands motsvarighet och kostnaderna var inte heller mycket högre än den tyska.

/Forsberg

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 5 september 2003, 11:23

Sant, kostnaderna för att framställa bränslet var mycket höga.
Men alternativet var bränslebrist.
Man byggde väl upp denna produktion före kriget, för att bli lite mer självförsörjande. Men det finns väl ingen möjlighet till att det kan ha varit ekonomskt försvarbart att använda syntetiskt bränsle i fredstid, om man kan importera olja...

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 5 september 2003, 11:33

Men man använde väll mest syntetiskt bränsle till att blanda ut vanligt bränsle har jag för mig det funkade bättre så

Jag har läst någon stans att Tyskland förbrukade enorma mängder kolvringar och avgas/insprutnings ventiler under slutet av kriget. Så ni kan ju förstå hur mycket det slet på motorerna och så hade tyskarna med motorolja av riktigt usel kvalitet som gjorde problemet värre. Att va mekaniker i Tyskland 1944-1945 var ingen höjdare

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 september 2003, 14:06

tryggve skrev:Man byggde väl upp denna produktion före kriget, för att bli lite mer självförsörjande. Men det finns väl ingen möjlighet till att det kan ha varit ekonomskt försvarbart att använda syntetiskt bränsle i fredstid, om man kan importera olja...
Stämmer, Hitler hade ett gott öga mot IG Farben sedan de löst en del problem under första världskriget med råvaror som Tyskland saknade. Därför var han den drivande kraften till denna oekonomiska investering (IG Farben fick försäkringar om att man skulle hjälpa dem ekonomiskt om det gick dåligt för företaget), tror att kostanden blev gigantiska en miljard mark!!! (kan vara ute och reser nu) Detta gillades dock inte av finansminister Hjalmar Schacht som pekade på att världsmarknadspriset för bensin var 10 till 20 ggr billigare. Men Tyskland hade nog inte klarat sig utan IG Farbens syntetiska Luna-verk och sina reserver och hade Hitlers plan lyckats hade han ändå fått oljan i Sovjet.

Kan tipsa om:
Hitler & IG Farben : en skildring av alliansen mellan den tyska krigsmakten och den multinationella kemijätten

/Anno

Skriv svar