KNORRBREMSE LH 33 ?

VIKINGS
Ny medlem

KNORRBREMSE LH 33 ?

Inlägg av VIKINGS » 13 februari 2005, 03:09

Hej.
Er det noen der borte i Sverige som vet hva dette hvite trekket er til ?

Kan det være til Knorrbremse MG LH 33 ?

Trekket er merket med 3 kronor og er Svenskprod.

takker for hjelp. :D

Se bildet her http://img164.exs.cx/img164/1681/15981512_Big.jpg og bildet under

Vikings
Bilagor
15981512_2_Big.jpg
15981512_2_Big.jpg (44.87 KiB) Visad 5821 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 februari 2005, 03:59

Har ingen aning VIKINGS - men om det dykt upp i Norge är det möjligt. De norska 'polistrupperna' som Bernt Balchen tog till Nord-Norge hade flera av dessa kulsprutegevär - svensk m/40 (Knorr-Bremse LMG 34/35) fast tillverkade i Sverige av 'Svenska Automatvapen AB'.

VIKINGS
Ny medlem

Inlägg av VIKINGS » 13 februari 2005, 04:58

varjag skrev:Har ingen aning VIKINGS - men om det dykt upp i Norge är det möjligt. De norska 'polistrupperna' som Bernt Balchen tog till Nord-Norge hade flera av dessa kulsprutegevär - svensk m/40 (Knorr-Bremse LMG 34/35) fast tillverkade i Sverige av 'Svenska Automatvapen AB'.
Takker for info.

Trekket er funnet i Norge så det er sikkert godt mulig det kan være til en K bremse ?

Det er sikkert andre som vet mere om dette web trekket.?

Hvis noen vil kjøpe det og trenger det,-så er det til salgs. men det hadde vært fint å finne ut hva det er til først :wink:

mvh Vikings

Användarvisningsbild
Stangbo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Stangbo » 13 februari 2005, 17:25

Jag har hittat lite info på engelska och på ryska. De säger att vapnet är uppfunnit i Sverige men de solde rättigheterna till en tysk fabrik som kallade den efter sitt namn. Därefter det tysk klingande namn. skicker med två länkar till sidorna jag hittade. Kika in. Kanske nån kan ryska och hjälpa till med den sidan.
http://64.233.183.104/search?q=cache:Y- ... h+33&hl=sv

http://64.233.183.104/search?q=cache:xC ... h+33&hl=sv

VIKINGS
Ny medlem

Inlägg av VIKINGS » 14 februari 2005, 07:06

Stangbo skrev:Jag har hittat lite info på engelska och på ryska. De säger att vapnet är uppfunnit i Sverige men de solde rättigheterna till en tysk fabrik som kallade den efter sitt namn. Därefter det tysk klingande namn. skicker med två länkar till sidorna jag hittade. Kika in. Kanske nån kan ryska och hjälpa till med den sidan.
http://64.233.183.104/search?q=cache:Y- ... h+33&hl=sv

http://64.233.183.104/search?q=cache:xC ... h+33&hl=sv
Takker meget igjen for flott info. :D

Kommer med en tilbakemelding til dere når jeg finner ut hva dette er for trekk :wink:

Vikings 8)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 februari 2005, 11:23

När vi nu fått fart på en ny tråd om Knorr-Bremse LMG 34/35, alias svenskt Kulsprutegevär m/40 ställer jag IGEN frågan från tidigare år; har någon sett bilder eller läst rapporter om detta vapens användning av tyskarna - eller av tyskarna använda polistrupper? Sägnerna om detta vapen talar om att SS köpte ett parti av dem från Knorr-Bremse då Wehrmacht inte ville ha dem. Samt att de användes för 'utbildning' före kriget och senare tilldelades 'olika polisformationer' i öster? Baltiska förband har nämnts i sammanhanget?????

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 14 februari 2005, 11:48

varjag skrev:När vi nu fått fart på en ny tråd om Knorr-Bremse LMG 34/35, alias svenskt Kulsprutegevär m/40 ställer jag IGEN frågan från tidigare år; har någon sett bilder eller läst rapporter om detta vapens användning av tyskarna - eller av tyskarna använda polistrupper? Sägnerna om detta vapen talar om att SS köpte ett parti av dem från Knorr-Bremse då Wehrmacht inte ville ha dem. Samt att de användes för 'utbildning' före kriget och senare tilldelades 'olika polisformationer' i öster? Baltiska förband har nämnts i sammanhanget?????
Efter att ha googlat runt lite hittade jag detta, behöver du översättningshjälp så kan du vända dig till mig angående tyskan - ryskan får väl Martin eller någon annan kunning rycka in med.'

Von der Firma Knorr-Bremse stammte das MG 35/36. Es war 10 kg schwer und besaß eine Schußfolge von nur 490 Schuß/Min., weshalb die Waffe vom Waffenamt abgelehnt wurde. Ab 1943 hat die SS die Bestände aufgekauft und in verschiedenen Legionsverbänden eingesetzt.
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waf ... ehre-R.htm

Kaliber: 8x57 IS
Patronen: 20
Gewicht: 10,7 Kg
Länge: 1283 mm
Dieses leichte Maschinengewehr wurde 1933 in Schweden vom deutschen Konstrukteur Hans Laufen patentiert, dann aber nach seiner Fertigentwicklung von der Firma Knorr-Bremse in Berlin - Lichtenberg als Modell 1935/36 gebaut.
Das deutsche Heer führte die Waffe nicht in seine Bewaffnung ein, exportierte es jedoch nach Finnland. Eine kleine Anzahl wurde auch von der Waffen-SS genutzt.
Ungewöhnlich war der Gaskolben über dem Lauf.
http://www.historyofwar.de/forum/viewto ... opicID=734

Кнорр-Бремзе
http://talks.guns.ru/forummessage/36/63269.html

http://www.schatzsucher.de/Foren/printt ... hp?t=12599

Verkar ha en del men den sedan kräver registrering.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 februari 2005, 12:41

Hans - du är en Mästerfiskare på Nätning! Tack för posten och länkarna. Det är första gången jag läst uppfinnarens namn som Laufen - i.s.f. Lauf och första gången jag fått ett förnamn - Hans. Detta trots sådär tioårigt intresse för vår 'galopperande järnsäng' - vilket var vad Kg m/40 kallades för bland beväringarna som hade oturen utrustas med det. Det finska spåret - är definitivt fel - vapnet har aldrig använts i Finland. Jag ställer mig frågande till uppgiften att SS skulle ha köpt sånt skräp som Knorr-Bremse så sent som 1943 - en tid då SS inflytande började överväga Heereswaffenamt's diktatur över vapentilldelning. Men under de sista förkrigsåren - då SS var hänvisat till den civila vapenmarknaden - förefaller det troligt att Knorr-Bremse's överskottslager och SS vapenbehov kom tillsammans över en lämplig summa. Men fortsätt gärna tråla - Kg m/40's historia är fortfarande ytterst dunkel, MVH - Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 februari 2005, 17:47

Hans skrev:ryskan får väl Martin eller någon annan kunning rycka in med.'
Jag tror jag får börja ta betalt. Denna bjuder jag dock på, Det stod inte så mycket om det efterfrågade vapnet på det ryska forumet. Det stod hur grunkan rent principiellt fungerade, det antar jag att ni redan vet. Vidare står det att det var tyskarna som uppfann det, sa ni inte att det var Sverige som uppfunnit det? Tysken Hans Lauf ska i slutet av 1920-talet uppfunnit den lätta, kompakta och billiga grunkan med 20 skott. Tyskarna ska inte ha varit intresserade då de ville vara enhetliga i sitt vapenlager.

Sverige visade intresse och ska tydligen ha byggt en egen version och tyckt att grejen var optimal. Vilket inte Lauf höll med om och därför fortsatte han att vidareutveckla makapären. Lauf lyckades göra den bättre (här kommer en utläggning om vilka saker som förbättrades, ni får säga till om ni vill ha någon förklaring till detta också) detta vapen fick patentnummer N 430 641 - 1936 г (г står för år, och jag vet inte om året ingår i patentnumret eller inte). Vapnet ska tydligen ha varit mycket konkurrenskraftigt och konkurrerat med firmor om kontrakt i USA och Storbrittannien, det ska ha exporterats till Finland, dock i små kvantiteter. Det stora genombrottet kom 1939 då man slöt avtal med firman Steyr-Daimler-Puch i Österrike om prodkuktion dessa ska ha planerats att användas till att utrusta Waffen-SS. (Just SS hade jag problem med att översättam, kopplade först inte SS) Man kom under produktionen fram till att man var tvungen att göra ytterliggare modifikationer, och gjorde så. Under 1943 under någon reorganisation, kan inte förstå vilket förband de menar, fick de utländska trupperna i Waffen-SS dras med grunkan.

Det verkar vara ett trevligt forum, bara massa vapenkåta ryssar. Han som har skrivit de flesta inläggen i tråden och även om denna specifika kulspruta har läst tidningen "Vapen" nummer 1/2005, där en artikel hette "Vapen från Tredje riket".
Hoppas det hjälpte.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 februari 2005, 10:32

Stort spasjiba Martin! I O U 1, när du har vägarna förbi.
MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 februari 2005, 12:53

Tack så mycket Martin för den översättningen! Den innehöll två nyheter. Patentnumret 430 - 641 från 1936. (Internationellt eller sovjetiskt?) Jag har aldrig lyckats lista ut vad som var unikt med detta vapen, värdigt en patentansökan. Den andra - att Steyr skulle ha varit inblandat i produktionen! 'Vapenkåta ryssar' har ofta förvånat mig med sina kunskaper - och jag har tagit ad notam deras skriverier.
Beträffande den 'finska exporten' kan jag dementera - Finland använde aldrig detta kulsprutegevär.[/b]

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 februari 2005, 20:40

varjag skrev:Tack så mycket Martin för den översättningen! Den innehöll två nyheter. Patentnumret 430 - 641 från 1936. (Internationellt eller sovjetiskt?)
Tyskt patent stod det.
Beträffande den 'finska exporten' kan jag dementera - Finland använde aldrig detta kulsprutegevär.[/b]
[/quote]

Jag kollade upp så att jag inte hade missuppfatta det, nej då. Det stod en form av verbet купить (köpa) närmare bestämt закупить. För att inte bli allt för långrandig så kan ryska verb ändras väldigt mycket bara genom att sätta till ett prefix. När jag kollade upp i min ordbok såg jag att закупить kan betyda att köpa upp för att lägga i lager. Jag tvivlar inte på dig varjag, men kanske var de så att Finland köpte upp ett litet lager som sedan bara låg och rostade bort. Kanske annars har vi ju bevisat att inte ens vapenkåta ryssar är perfekta. 8)

Hans skrev:Stort spasjiba Martin! I O U 1, när du har vägarna förbi.
MVH
Nu är det jag som behöver översättning. :o

/Martin

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 februari 2005, 20:52

Martin Lundvall skrev:
Hans skrev:Stort spasjiba Martin! I O U 1, när du har vägarna förbi.
MVH
Nu är det jag som behöver översättning. :o

/Martin
Spasjiba=tack :P

I owe you one.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 februari 2005, 20:54

Hans skrev: Spasjiba=tack :P
Tack. 8)

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 februari 2005, 01:15

Martin Lundvall skrev:
Hans skrev: Spasjiba=tack :P
Tack. 8)

/Martin
Спасйво Martin - felstavat det med - men jag kan inte hitta det dar snabeloet på kyrillbordet. Tyskt patent, aha! Tack for att du läste koll i texten om finsk användning. Dementin stammar från Juha Tompuri, som tycks känna till varenda bössa som någonsin använts i Finland. Han kan ha fel men denna gång tror jag det är ryssarna som missat något, mvh Варяг

Skriv svar