Hans skrev:ryskan får väl Martin eller någon annan kunning rycka in med.'
Jag tror jag får börja ta betalt. Denna bjuder jag dock på, Det stod inte så mycket om det efterfrågade vapnet på det ryska forumet. Det stod hur grunkan rent principiellt fungerade, det antar jag att ni redan vet. Vidare står det att det var tyskarna som uppfann det, sa ni inte att det var Sverige som uppfunnit det? Tysken Hans Lauf ska i slutet av 1920-talet uppfunnit den lätta, kompakta och billiga grunkan med 20 skott. Tyskarna ska inte ha varit intresserade då de ville vara enhetliga i sitt vapenlager.
Sverige visade intresse och ska tydligen ha byggt en egen version och tyckt att grejen var optimal. Vilket inte Lauf höll med om och därför fortsatte han att vidareutveckla makapären. Lauf lyckades göra den bättre (här kommer en utläggning om vilka saker som förbättrades, ni får säga till om ni vill ha någon förklaring till detta också) detta vapen fick patentnummer N 430 641 - 1936 г (г står för år, och jag vet inte om året ingår i patentnumret eller inte). Vapnet ska tydligen ha varit mycket konkurrenskraftigt och konkurrerat med firmor om kontrakt i USA och Storbrittannien, det ska ha exporterats till Finland, dock i små kvantiteter. Det stora genombrottet kom 1939 då man slöt avtal med firman Steyr-Daimler-Puch i Österrike om prodkuktion dessa ska ha planerats att användas till att utrusta Waffen-SS. (Just SS hade jag problem med att översättam, kopplade först inte SS) Man kom under produktionen fram till att man var tvungen att göra ytterliggare modifikationer, och gjorde så. Under 1943 under någon reorganisation, kan inte förstå vilket förband de menar, fick de utländska trupperna i Waffen-SS dras med grunkan.
Det verkar vara ett trevligt forum, bara massa vapenkåta ryssar. Han som har skrivit de flesta inläggen i tråden och även om denna specifika kulspruta har läst tidningen "Vapen" nummer 1/2005, där en artikel hette "Vapen från Tredje riket".
Hoppas det hjälpte.
/Martin