Inkaindianernas militärtaktik
Inkaindianernas militärtaktik
Hur stod sig Inkaindianernas militära taktik jämfört med övriga indianfolk som tex aztekerna? De var ju inte lika fixerade som dem att skaffa krigsfångar för att offra, hade Inaindianerna tex några fasta formationer med tät slutna led?
- Djinghis Khan
- Medlem
Jo jag skulle säga att de förde den "precolumbianska" historiens mest effektiva (och segerrika) armé. Har inte studerat aztekerna så mycket, men inkas hade en fascinerande militär organisation som med hjälp av lite fantasi kan ses som "Sydamerikas Rom" med officersakademi, ett avancerat vägnät som erbjöd snabba kommunikationer och strikt disciplin med regementen förlagda vid befästa gränskaserner som skyddade riket. Inka Tupac Yupanqui (1471–93 ), en tyvärr för historien ganska okänd härförare - var faktiskt en av världshistoriens största erövrare om man räknar med antalet vunna slag och erövrade territorier! Inka-armén var beväpnad med den "precolumbianska" historiens mest avancerade vapen, bl.a. bronsspjut, yxor, slingor, bågar, sköldar och ibland t.o.m. rustningar av bronsplattor och bomullsvaddering (vilket aztekerna också hade). Krigsmakten var rationellt ledd (även om oerfarna prinsar ofta nominellt ledde arméer så var själva stridandet i händerna på erfarna strateger) och stred på ett rationellt sätt, alltså inte några aztekiska "blomsterkrig". Visst, inkas tog fångar (bland de underkuvade civila, fiendens krigare massakrerades oftast) men dessa användes som slavar och inte till offer. Själv tvivlar jag inte på att inkas lätt hade kunnat besegra aztekerna om de hade mötts på slagfältet. Vid tiden för Pizzarro och spanjorernas ankomst räknade den stående, proffessionella armén ca 40 000 man.
MvH
/Mikael
MvH
/Mikael
- Djinghis Khan
- Medlem
Ja absolut, det är en vanlig missuppfattning att Inkas "hade monopol" på högkultur i Sydamerika - tvärtom lärde sig de från början ganska "barbariska" herdefolket inkas nästan allt från sina grannar som oftast hade en äldre och mer utvecklad civilisation, t.ex. Chimúriket. Men dessa är tyvärr ofta inte så uppmärksammade, det är ju segraren som skriver historien...Stefan skrev:Det som slår mig är att om de hade så många ärofulla slag, så innebär det ju att det fanns många andra stater och högkulturer att slå, så det var inte bara ett högstående Inka-rike, det fanns åtskilligt flera...
Vill du veta mer så läs gärna min artikel här:
http://www.allempires.com/empires/inca/inca1.htm
/Mikael