Jag skall dundra
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Jag skall dundra
För några dagar sedan gavs Peter Englunds och Kristian Petris bok Jag skall dundra ut. Det är alltså den berättelse som var tänkt som filmmanus (se viewtopic.php?t=18717&postdays=0&postorder=asc&start=0 ) som nu istället kommer ut i bokform. Recension finns på http://www.svd.se/dynamiskt/rec_littera ... 793343.asp
Har någon läst boken och hur var den i så fall?
Har någon läst boken och hur var den i så fall?
Jag har bläddrat i den och i jämförelse med en annan känd nyutgiven roman med Karl XII-anknytning står den sig mycket väl. För det första är det en mycket, mycket tunnare sak. För det andra är den skriven av någon som kan ämnet. För det tredje innehåller den fiktiva gestalter men en plausibel miljö. För det fjärde är den en mycket mer lättsmält upplevelse, en god historia som inte kräver en väldig massa förkunskaper för att bli riktigt begriplig. Och för det femte så har den vissa lättsamma ingredienser i själva upplägget, lite "historiker skojar med historiker" på ett trevligt sätt. Och för det sjätte så påståre författarna inte att det är något annat än en roman...
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Då den person som flyttade tråden till "historiska källor och litteratur" inte tillkännagivit sig så får jag klaga lite här istället
Boken Jag skall dundra är en skönlitterär bok och inte en faktabok, så tråden hör nog mer hemma i "historia i media och underhållning" än här, såvida inte "historiska källor och litteratur" syftar på alla slags böcker förstås.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Det var jag. 
Underforumet vi nu plitar i behandlar historiska källor och historisk litteratur, dvs även skön sådan. Jag kan hålla med om att det kanske är en språklig oklarhet, men icke innehållsmässigt då en blick på några trådar häri ger vid handen att även skönlitteratur diskuteras här. Det andra forumet avser i huvudsak behandling och berättande av historien medelst pyssel och knåp samt blippande på datorer och filmande.
Mvh Petter
Underforumet vi nu plitar i behandlar historiska källor och historisk litteratur, dvs även skön sådan. Jag kan hålla med om att det kanske är en språklig oklarhet, men icke innehållsmässigt då en blick på några trådar häri ger vid handen att även skönlitteratur diskuteras här. Det andra forumet avser i huvudsak behandling och berättande av historien medelst pyssel och knåp samt blippande på datorer och filmande.
Mvh Petter
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jag hittade boken på biblioteket igår och började läsa, och läsa, och läsa. Efter några minuter hade jag avverkat en sisådär 50 sidor och var helt uppslukad, och bestämde mig för att läsa klart den hemma. Vilket jag gjorde. Det här är alltså något slags rekord för mig. Jag läste klart den på under fem timmar, vilket aldrig hänt förut. Jag kunde helt enkelt inte släppa den innan den var färdigläst.
Läs den! För ert eget välbefinnande!
Läs den! För ert eget välbefinnande!
Hm
Upptäckte detta verk idag, sent omsider. Men då jag läser allt av Mr. Englund beställde jag denna genast. Mumma