Beast
Beast
Är det någon som vet vilken stridsvagnsmodell det är i filmen? Vagnen har en eldkastare med en räckvidd på 10 meter. Var de så dåliga i verkligheten, eller är det bara en Hollywood-variant?
Stridsvagnen
Bra fråga, jag har hört lite olika svar på den. Men såvitt jag minns är det ett chassi från en israelisk T-55, dvs en Ti-67. Tornet är det dock lite kontroverser över, personligen tycker jag det ser ut som ett vanligt Ti-67-torn, men ibland kan man höra att det är ett T-62-torn. Sen är det ju inte omöjligt att filmkillarna trixade till vagnen lite extra för att den skulle se lite coolare ut. Kanonen är definitivt en 105mm iallafall.
Eldkastaren är nog ett utbrott av sk artistisk frihet av special-effects-killarna, eftersom den T-55 variant som var utrustad med eldkastare (OT-55) hade en räckvidd på lite drygt 200 m. Ouch!, eller för att tala med överstelöjtnant Kilgore: I love the smell of napalm in the morning...
Eldkastaren är nog ett utbrott av sk artistisk frihet av special-effects-killarna, eftersom den T-55 variant som var utrustad med eldkastare (OT-55) hade en räckvidd på lite drygt 200 m. Ouch!, eller för att tala med överstelöjtnant Kilgore: I love the smell of napalm in the morning...
Kaliber
Kan det stämma att den var på 105 mm? Jag har för mig att T-55 har en kaliber på 100 mm (räfflad) och T-62 på 115 mm (slätborrad). Någon som vet?
- Johan Elisson
- Medlem
T-55 har en 100mm räfflad, och T-62 en 115mm slätborrad: http://www.sovietarmy.com/vehicles/t-55.html.
http://www.sovietarmy.com/ är för övrigt en ganska bra sida om Sovjettidens vapen.
/Johan
http://www.sovietarmy.com/ är för övrigt en ganska bra sida om Sovjettidens vapen.
/Johan
Kaliber
Det var där jag hittade informationen. 
- Johan Elisson
- Medlem
Ti-67, säjer ja ju!
Det stämmer att T-55 har en 100mm kanon och att T-62 har en 115mm. Men filmen är inspelad i Israel, och Israel byggde om hela bataljoner med T-55:or som dom erövrade under sina krig med arabstaterna. Så till filmen har man fått hyra/låna en sådan vagn, som alltså kallas Ti-67, och förutom att den har fått en ny 105mm kanon (en isrealisk/amerikansk), har den även fått ny elektronik och samband.
Jag vet att det talas om T-62:an i filmen (vilket för övrigt stämmer med sovjetstyrkornas utrustning i Afghanistan), men Israel har inga sådana, och eftersom kreti och pleti inte kan skilja en stridsvagn från en annan, så tog man någonting som var ganska likt och som fanns lätt åtkomligt. Kom ihåg att filmen spelades in 1988, och då var det inte som nu bara att gå och köpa sig några ton kamratstål på band på en skrot någonstans i Östeuropa.
Jag vet att det talas om T-62:an i filmen (vilket för övrigt stämmer med sovjetstyrkornas utrustning i Afghanistan), men Israel har inga sådana, och eftersom kreti och pleti inte kan skilja en stridsvagn från en annan, så tog man någonting som var ganska likt och som fanns lätt åtkomligt. Kom ihåg att filmen spelades in 1988, och då var det inte som nu bara att gå och köpa sig några ton kamratstål på band på en skrot någonstans i Östeuropa.
Ti-67
Flera hundra T-55or och T-54or erövrades under Sexdagarskriget från Egypten, Syrien och Jordanien. Jag vet inte exakta antalet, men fullt tillräckligt för att utrusta rätt många förband (i reserven) med skapliga vapen. Jag tror att "första linjen" använde nyare amerikanska och brittiska vagnar. En del erövrades intakta sedan besättningarna övergett vagnarna, andra reparerades efter att ha blivit utslagna av israelisk eld.
Tror inte att några är i aktiv tjänst längre i "orginalutförande", men eftersom IDF aldrig kastar något (nästan), så kan det kanske stå några kvar i reserv någonstans. Många har byggts om till Achzarit-vagnar, dvs tunga pansarbandvagnar. Infanteristerna får ju lite bättre skydd med T-55-pansar än med tex MTLB-plåt.
Tror inte att några är i aktiv tjänst längre i "orginalutförande", men eftersom IDF aldrig kastar något (nästan), så kan det kanske stå några kvar i reserv någonstans. Många har byggts om till Achzarit-vagnar, dvs tunga pansarbandvagnar. Infanteristerna får ju lite bättre skydd med T-55-pansar än med tex MTLB-plåt.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Är inte det M113-vagnar?Mats skrev:Jaha. Är det dessa man har sett i samband med omringningen av Arafats hus? Väldigt låg profil och ingen beväpning tror jag (möjligtvis en ksp). Har letat efter bilder av sådana, är det någon som kan hjälpa mig?
- Bilagor
-
- M113
- m113-image2-s.jpg (11.72 KiB) Visad 3503 gånger