The Final Solution BBC med frågor-?
The Final Solution BBC med frågor-?
Hej,
Efter min resa till London köpte jag AUSCHWITZ The Nazis&The final Solution på DVD
En mkt bra film men som ger många frågor efteråt bla följande
1:Var det rätt av de alierade att inte bomba AUSCHWITHZ fast man mkt väl kände till stället och flög över den flera ggr? och skulle man klara av att enbart bomba enskilda byggndader?
2.I filmen framgår vilket jag har vetat tidgare att endast ett fåtal av SS-männen var delaktiga i själva mördandet de som egentligen gjorde dirty work var fångar(Sonderkommand). Om jag inte mins fel var det endast SS som utförde själva nedsläppet av Zyklon B. Kan man då säga att enbart en handfull SS män var delaktiga i mördandet.
3.Så var det rätt av de ca:7000st(överlevde kriget) som sammanlagt jobbade i AUSCWITZ att ca:800-900st fick en rättegång? Då många av dessa inte var delaktig i själva process utan gjorde annat i lägret.
4.Var det rätt av Frankrike och Öarna runt om England att sända över de ICKE infödda judarna till Tyskland och vidare till AUSCHWITZ medan de som var födda i landet kom undan? Varför tag man mera hand om sina "egna judar" än de som inte var födda i landet? Om man ser till hur det gick till i Danmark så tog man hand om judarna oavsett om de var födda i landet elller inte.
5. Utifrån Rudolf höss dokumet om hur han upplevde lägret så ångrar han inte något utom att han skulle ha varit med sin familj mera och de övriga nazister som medverkar säger alla i stilen: Då kändes detta rätt då juden var fienden som stod för allt ont och hur blev det under och efter 1:världskriget.
Ingen säger: jag utförde bara order uppifrån medan man från Sovjetisk håll säger att man under Stalin tiden säger: Jag följde bara order.
Kan man inte se en stor skillnad utifrån detta och säga Tyskarna står för vad det gjorde medans Sovjet(Ryssar) skyller ifrån sig?
Efter min resa till London köpte jag AUSCHWITZ The Nazis&The final Solution på DVD
1:Var det rätt av de alierade att inte bomba AUSCHWITHZ fast man mkt väl kände till stället och flög över den flera ggr? och skulle man klara av att enbart bomba enskilda byggndader?
2.I filmen framgår vilket jag har vetat tidgare att endast ett fåtal av SS-männen var delaktiga i själva mördandet de som egentligen gjorde dirty work var fångar(Sonderkommand). Om jag inte mins fel var det endast SS som utförde själva nedsläppet av Zyklon B. Kan man då säga att enbart en handfull SS män var delaktiga i mördandet.
3.Så var det rätt av de ca:7000st(överlevde kriget) som sammanlagt jobbade i AUSCWITZ att ca:800-900st fick en rättegång? Då många av dessa inte var delaktig i själva process utan gjorde annat i lägret.
4.Var det rätt av Frankrike och Öarna runt om England att sända över de ICKE infödda judarna till Tyskland och vidare till AUSCHWITZ medan de som var födda i landet kom undan? Varför tag man mera hand om sina "egna judar" än de som inte var födda i landet? Om man ser till hur det gick till i Danmark så tog man hand om judarna oavsett om de var födda i landet elller inte.
5. Utifrån Rudolf höss dokumet om hur han upplevde lägret så ångrar han inte något utom att han skulle ha varit med sin familj mera och de övriga nazister som medverkar säger alla i stilen: Då kändes detta rätt då juden var fienden som stod för allt ont och hur blev det under och efter 1:världskriget.
Ingen säger: jag utförde bara order uppifrån medan man från Sovjetisk håll säger att man under Stalin tiden säger: Jag följde bara order.
Kan man inte se en stor skillnad utifrån detta och säga Tyskarna står för vad det gjorde medans Sovjet(Ryssar) skyller ifrån sig?
Re: The Final Solution BBC med frågor-?
Auschwitz beläget i sydvästra Polen, låg efter vad jag vet inom räckhåll för det allierade bombflyget först från 1944, som då föredrog att bomba de krigsviktiga målen där. En bombning utfördes mot en fabrik i grannskapet av Auschwitz, i Monwitz.Mr x skrev:Hej,
4.Var det rätt av Frankrike och Öarna runt om England att sända över de ICKE infödda judarna till Tyskland och vidare till AUSCHWITZ medan de som var födda i landet kom undan? Varför tag man mera hand om sina "egna judar" än de som inte var födda i landet? Om man ser till hur det gick till i Danmark så tog man hand om judarna oavsett om de var födda i landet elller inte. ---------------------
Även de SS-män som t.ex. deltagit i urvalet till gaskammarna, organiserat transporterna dit eller beordrat eller deltagit i mord eller misshandel på enskilda fångar åtalades, i den mån tillfredsställande bevisning mot dem kunde erhållas. Många av rättegångarna hölls ju 20-30 år efter kriget och även om det fanns många graverande dokument, så minskade givetvis detta tillförlitligheten i eventuella vittnesmål.
År 1980 dömdes f.ö. några SS-män, vad man kan kalla rena skrivbordsmördare, av en domstol i Köln till till fängelse mellan sex och tolv år för att i Paris ha organiserat deportationerna av franska judar till Auschwitz. Domstolen ansåg det bevisat att de haft kännedom om vad om väntade de deporterade där.
Denna dom, liksom c:a 2000 andra domar om de tyska krigsförbrytelserna, avdömda av tyska domstolar, finns under http://www1.jur.uva.nl/junsv/JuNSVEng/J ... mepage.htm . I förevarande fall, sök på västtyska domar under t.ex. "Crime location" Paris.
Beträffande deportationerna av judarna från Frankrike skedde detta fram till slutet av 1942 i samförstånd med den dåvarande Wichy-regeringen, som alltså föredrog att deportera de utländska judarna.
I den mån judar deporterades från Kanal-öarna (jag tror bara att det fanns några enstaka där) bestämdes detta av tyskarna, som ju ockuperade öarna.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 3 gånger.
eventuell bombning av Auschwitz
Till Mr X första fråga - om bombning av Auschwitz - så är det en som först fokuserats, mycket långt efter
kriget. Omkring sent 70-tal vad jag minns. F.d.f. är det oklart HUR mycket de allierade visste om A. vid den
aktuella tiden - och VAR eventuella bombmål kunde finnas. 'De ivrigaste frågeställarna' då - och tyvärr även
nu, har föga aning om hur långt det var dit - och de obetydliga bomblaster som kunde användas mot ett så
avlägset mål. EJ - att förglömma - riskerna och förlusterna av värdefulla flygplansbesättningar och flygplan
över sådana avstånd. INGEN eskortjakt - kunde följa bombplan dit t.ex.! Och VAR - skulle man bomba?
AuschwitzLÄGREN var många! I 'Stammlager' Auschwitz I?, i Auschwitz II Birkenau? , i Sola-Hütte, i Leuna-
verken i Monowitz (syntetiskt bränsle), i Buna-Werke (syntetiskt gummi), i Jaworzna. Jawisshowitz, Trzebinia....
- det var mycket att välja på.....
De okunniga frågeställarna idag - säger att man skulle ha bombat krematorierna - i Birkenau. Och fyra mycket
SMÅ byggnader i sammanhanget - oerhört svårträffade! 'Nej dom skulle ha bombat järnvägarna dit...!'
Igen - så glömmer 'dagens ivrare' att de allierade sände tiotusentals 'sorties' för att bomba ut de franska järn-
vägarna till invasionskusten i Normandie - utan att lyckas till mera än 50%. Hela 'anklagelsen' mot de allierade
för att inte ha 'bombat Auschwitz' - är helt absurd och bör avskrivas från varje vettig dagordning....Varjag
kriget. Omkring sent 70-tal vad jag minns. F.d.f. är det oklart HUR mycket de allierade visste om A. vid den
aktuella tiden - och VAR eventuella bombmål kunde finnas. 'De ivrigaste frågeställarna' då - och tyvärr även
nu, har föga aning om hur långt det var dit - och de obetydliga bomblaster som kunde användas mot ett så
avlägset mål. EJ - att förglömma - riskerna och förlusterna av värdefulla flygplansbesättningar och flygplan
över sådana avstånd. INGEN eskortjakt - kunde följa bombplan dit t.ex.! Och VAR - skulle man bomba?
AuschwitzLÄGREN var många! I 'Stammlager' Auschwitz I?, i Auschwitz II Birkenau? , i Sola-Hütte, i Leuna-
verken i Monowitz (syntetiskt bränsle), i Buna-Werke (syntetiskt gummi), i Jaworzna. Jawisshowitz, Trzebinia....
- det var mycket att välja på.....
De okunniga frågeställarna idag - säger att man skulle ha bombat krematorierna - i Birkenau. Och fyra mycket
SMÅ byggnader i sammanhanget - oerhört svårträffade! 'Nej dom skulle ha bombat järnvägarna dit...!'
Igen - så glömmer 'dagens ivrare' att de allierade sände tiotusentals 'sorties' för att bomba ut de franska järn-
vägarna till invasionskusten i Normandie - utan att lyckas till mera än 50%. Hela 'anklagelsen' mot de allierade
för att inte ha 'bombat Auschwitz' - är helt absurd och bör avskrivas från varje vettig dagordning....Varjag
Enligt filmen - ja. Enligt dom som gjorde filmen - javisst. Enligt mig - och bombkommandot - svammel. Men vemMr x skrev:Stilleben:
Det var fyra stycken från öarna som försvann över till Tyskland och sen vidare till något läger.
varjag:
Enligt filmen så hade de alierade tillräckligt stor kännedom om vad som skedde och hade även plan som kunde agera, men man valde att bomba fabriken längre österut i stället.
lyssnar till dom fem decennier efteråt? När det gäller att 'sälja' - kommer alltid sanningen på undantag, Varjag
- Hans Engnell
- Medlem
- Kontakt:
Från 1942 och framåt var det ju en öppen hemlighet att nazisterna genomförde massmord på judar. De allierade visste det, svenska politiker visste det. Med detaljerade fotografier av Auschwitz olika läger till hands ser jag ingen anledning till att de allierade INTE skulle ha kunnat bomba Auschwitz-Birkenau eller i alla fall järnvägslinjerna till lägren.varjag skrev: Enligt filmen - ja. Enligt dom som gjorde filmen - javisst. Enligt mig - och bombkommandot - svammel. Men vem
lyssnar till dom fem decennier efteråt? När det gäller att 'sälja' - kommer alltid sanningen på undantag, Varjag
I går kväll gjorde TV4 reklam för denna fim så snart kan Ni alla se denna välgjorda film på Tv4, kommer tyvärr inte ihåg när den skulle börja visas på Tv4.
Har sökt och sökt på nätet men kunde inte hitta någon info men i går kväll ca:23.55 var det reklam för den och som sagt den har mkt hög klass.
Interjuver från båda sidor och en hel del nyproduktion om hur det kunde ha gått till man använder även dator animation för att spegla olika hus etc.
Har sökt och sökt på nätet men kunde inte hitta någon info men i går kväll ca:23.55 var det reklam för den och som sagt den har mkt hög klass.
Interjuver från båda sidor och en hel del nyproduktion om hur det kunde ha gått till man använder även dator animation för att spegla olika hus etc.
start 11 juli sänds tisdagar 20.55Mr x skrev:I går kväll gjorde TV4 reklam för denna fim så snart kan Ni alla se denna välgjorda film på Tv4, kommer tyvärr inte ihåg när den skulle börja visas på Tv4.
Hittade på 10 sec
Och uppnått vad för någonting?Hans Engnell skrev: Från 1942 och framåt var det ju en öppen hemlighet att nazisterna genomförde massmord på judar. De allierade visste det, svenska politiker visste det. Med detaljerade fotografier av Auschwitz olika läger till hands ser jag ingen anledning till att de allierade INTE skulle ha kunnat bomba Auschwitz-Birkenau eller i alla fall järnvägslinjerna till lägren.
För att hålla en järnvägslinje stängd och inte bara temporärt avbruten såpass långt bort så skulle det ha åtgått en avsevärd del av den allierade luftflottan - utan jaktskydd. Man räddade nog betydligt fler fångar genom att angripa det som var krigsavgörande såsom bränsleförsöjningen eftersom man då kortade kriget avsevärt. Vad skulle man ha bombat i lägret utan att ha riskerat att s.a.s. göra jobbet åt tyskarna? Jag innbillar mig att antalet skyddsrumsplatser för fångarna var aningen begränsat. Man hindrar ju heller ingenting med att slå ut ett krematorium eller någon annan byggnad i ett läger.
MVH
Hans
Min egna tankar....
om de allierade visste eller inte så måste man komma ihåg, militärledningen tänkte mera på sina egna soldatersliv och vad som var ett hot mot dem och inte på det om det fanns några läger och vart det fanns.
jag kan väl tänka mig att de allierade hade fakta om förintelsen, men tänkte att dom inte ville riskera X antal män i att bomba dessa mål, utan iställer riskera dessa män i operationer som man hade "nytta" av vid fronten.
om de allierade visste eller inte så måste man komma ihåg, militärledningen tänkte mera på sina egna soldatersliv och vad som var ett hot mot dem och inte på det om det fanns några läger och vart det fanns.
jag kan väl tänka mig att de allierade hade fakta om förintelsen, men tänkte att dom inte ville riskera X antal män i att bomba dessa mål, utan iställer riskera dessa män i operationer som man hade "nytta" av vid fronten.
Marco skrev:
javisst. och just häri ligger det tragiska här. något slags logistisk matematik kontra empati.
för den som har empati är saken enkel. *ler sorgset*
Saken är enkel men inte som du tror. När du har följande val:Stefan skrev:Marco skrev:
javisst. och just häri ligger det tragiska här. något slags logistisk matematik kontra empati.
för den som har empati är saken enkel. *ler sorgset*
1 - Vi kanske räddar 1000 lägerfångar men det kostar oss 700 man i flygbesättningar och förlänger (eftersom vi inte bombar bränsleförsöjningen) kriget med 3 månader så att åtskilliga tiotusentals av våra soldater stupar och hur många mer fångar dör under tiden - det vet vi inte,
2 - Vi satsar på att slå mot någonting som får Tyskland att ge upp så snart som möjligt och på så vis räddar vi många människoliv.
Jag är säker på att jag som väljer alternativ 2 inte har minder empati än någon som väljer alternativ 1.
MVH
Hans
Tvärtom - tycker jag du har rätt. 'Wiesenthal-industrin' har framgångsrikt tillkämpat sig en centralplatsMoonman skrev:Rätta mig om jag har fel.
Det känns som om många i dag tror att andra världskriget handlade om att utrota judar och om att rädda dem. De allierade kämpade väl inte för att rädda judar? De ville väl förhindra att tyskland skulle bli en stormakt på andra länders bekostnad.
mvh
Alex Robsahm
i 2:a VK's historia som inte motsvaras av verkligheten. Tyvärr - är det numera nästan omöjligt att producera
speciellt TV- program/film - utan att ge Förintelsen dess beskärda del. Alltför ofta på bekostnad av andra
skeenden och händelser som också förtjänar belysning och debatt. Men det kanske rör sig om försenade
avlatsbrev från de som anser sig böra bekänna sin skuld? Varjag