Att emigrera - är ett stort jobb.
Jag pejlade marknaden i Sydafrika, Australien och Nya Zealand skriftligen - fick svar från Australien och Nya Zealand.
Inget från Sydafrika !
Kollade in arbetsmöjligheter, löneläge, bostadskostnader etc etc ......och naturligtvis - vapenlagar >
Och, fastnade stutligen för Australien. Som befanns ha olika vapenlagar i varje delstat. Varav Queenslands var de lättaste -
(man kunde köpa gevär/hagelbössa - med ammunition - som vilken annan vara utan några bekymmer......

) [1967]
Nästa fråga var - jobb ?
Jag skrev till
Grace Brothers Removals, Brisbane presenterade mig och mina erfarenheter som Platschef med Freys Express i Malmö.
(visste redan att Grace Bros Removals var Australiens största flyttfirma med ett 30-tal branscher över hela Australien)
Vårt ''flyttlass'' - en bastant trälåda om ungefär 2,5 kubikmeter - vari varenda kubikcentimeter var fylld - adresserades till mig själv
c/o Grace Bros Removals, Brisbane !
Lite ''business'' skadar aldrig !!
Australien - var ju nästan så långt borta från Sverige som det var möjligt; men 1968 fanns det ett ''scheme'' som skämtsamt kallade
The Ten Pound Pommie - och svenskar plus flera andra nationaliteter, INKLUDERADES för futtiga Tio Pund ! (c:a 180 svenska kronor....)
För flyget Stockholm-London-Sydney ! Snacka om billigt >>>>>> Resten, flera tusen spänn - betalade Australiska Staten !!!
(Enda villkoret var att stanna i Australien i fem år - innan ett fåtal - reste hem igen och pröjsade fullt biljettpris)
forts. följer
Varjag