Några gamla pistoler

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Några gamla pistoler

Inlägg av varjag » 27 augusti 2013, 12:04

Jadu Per, jag som du kanske läst - kallar jag d e n klassens skyttar, för ''flagellanter & masochister'' - men vi menar samma sak!

F.d.f. visar din bild ett Tvåhandsvapen! Som väger lika mycket som ett svenskt Kg m/37 - kan alltså inte hållas med en hand....
Dessutom är en .50BMG-patron cirka 14 centimeter lång så nåt ''magasin'' för den finns inte plats för.

det ''tyska vanvettet'' - är inte ''single-action'' - utan single-shot, alltså med omladdning efter varje skott.
Jag har en stark känsla av att det blir bara ett skott per skytt.... :) (Det behövs en axelkolv = ett gevär & stark benstomme)
Efter varje - behövs en ny! Frivillig? (Efter att ha sett hur det gick för den föregående.... :roll: )

Men önskar dom lycka till!

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Tillbaka till Donaumonarkin och - Karel Krnka

Inlägg av varjag » 27 augusti 2013, 13:16

Pistole M.7 är bastant och starkt byggd och vad tillverkningskostnaden beträffar – ligger den i ’’Lugerklass’’. Massvis med fint frästa delar = långsamt att bygga. Paradoxen med det, är att dess 8mm’s patron behövde varken regling eller alla dessa dyra bitar för att fungera ofarligt och pålitligt. Ännu ett exempel på onödig möda utan utdelning.
InstrTafKlein.jpg
Avfyrningsmekanismen ja, det finns ingen hane utan ett väldigt slagstift – som tittar ut bakom
slutstycket innan det smäller. Avtryckarens rörelse är lång och tung – och för tillbaka slagstiftet
till en kännbar klick – fortsatt rörelse med fingret avfyrar pistolen. Omladding sker i vanlig ordning
men vid varje avfyrning, upprepas samspelet mellan avtryckare och slagstift. (Ungefär ngt i stil med
en Double-Action revolver)
Allt detta, just för att göra vapnet användbart i sadeln på en bångstyrig häst utan omedelbar fara
för andra hästar/ryttare i närheten. (om man släpper fram avtryckaren vid ’’klicken’’ - händer inget
och proceduren måste upprepas)
slagstiftet i eldläge.jpg
slagstiftet i eldläge.jpg (79.6 KiB) Visad 3313 gånger
Med en sånt handikapp är vapnet värdelöst för precisionsskytte, men det tillverkades aldrig i ngn
komersiell upplaga för den civila marknaden – utan förblev strikt militärt. Det användes av både
österrikiskt och ungerskt kavalleri under 1:a världskriget. Österrikarna fick pistoler tillverkade av
Steyr, ungrarnas tillverkades av FEG i Budapest.
Sammanlagt levererades omkring 90 000 stycken. Omkring 55000 från Steyr och 35000 från FEG.
Alla noggrant märkta, antingen Ssteyr – eller FEG ovanpå manteln.

Trots det relativt ringa antalet producerade – och deras unika patron, har M.1907 vunnit en helt förvånande spridning. Dom användes av Ungerns armé efter 1:a VK. Italienarna tog stora mängder
av dom i krigsbyte 1918 – och dom återfanns i italienska armén 1941 ☺ Efter Österrikes ’’anschluss’’ till Hitlertyskland kunde man se tyska tulltjänstemän – beväpnade med dessa gamla pistoler. Tito’s jugoslaviska partisaner använde dem och dom har siktats efter 2:a VK
hos den albanska polisen.....

Säkert orsaken till italienska ammunitionstillverkaren Fiocchi – fortfarande tillverkade patronen så sent som 1998
000_0659.JPG
000_0659.JPG (36.13 KiB) Visad 3313 gånger
(denna ask från c:a 1950)
- enda tillverkaren i världen som så sent såg det lönsamt så dom måste ha haft en marknad....

Jag har ägt två M.1907 - den första, gjord i Budapest - i ''inte så bra skick'' - men jag hade ingen ammunition....
Den andra - köpte jag i Tyskland 1994 - i perfekt skick ☺ I Österrike 1996 lade jag vantarna på 200 patroner av modern Fiocchi-
tappning och gladde mig åt skjutövningar med den vid hemkomsten.
Tyvärr sammanträffade 1996 och den s.k. ''Port Arthur-massakern'' - med åtföljande rakbladsvassa nya vapenlagar i Australien.
Så jag fick bara tillfälle vädra min österrikiska ''nollsjua'' med fem eller så magasin......
Laddclipen - hade en mycket bekväm ''hatt'' (se bilden)
clipladdad notera tumskyddet.jpg
clipladdad notera tumskyddet.jpg (29.22 KiB) Visad 3313 gånger
- som gjorde underverk för laddarens tumnagel. Nåt som andra borde ha tänkt på!
Att skjuta med - blev den en gäspning. Inga sensationer alls. Utom bommar på måltavlan :(

Av alla de pistoler jag ägt och dissekerat - var dessa - de enda, jag aldrig helt vågade mig på.....
När man tar isär ett okänt vapen (utan någon handledning) - inträffar nästan alltid en katastrof -
i form av ett nästan ljudslöst ''ping'' - när någon fjäder, eller fjäderbelastad mini-del - flyger iväg ☻ någonstans.....

Vilket innebär: 1) dammsugförbud i det nära grannskapet 2) knäkrypande med stark ficklampa i axelläge - och näsan i golvhöjd
med starka glasögon på den ....... 3) Kamp emot Newtons Gravitetslagar - som förkunnar:
att en förlorad liten grej - automatiskt uppsöker Det Mest Oåtkomliga Hörnet!

Alldeles sann. Jag hittade slutligen den ''pingande fjädern'' från min ungerska Nollsjua.
Jag upprepade aldrig försöket!

Forts. följer....

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Sverige & Browning M.1907

Inlägg av varjag » 29 augusti 2013, 05:44

Jag har redan skrivit några rader om den svenska pistolen M.1907 – en Browning av 1903 års modell
och tillverkad av Fabrique National (FN) i Belgien. Senare också av Husqvarna i Sverige.
De avgörande och hårda proven för en svensk tjänstepistol gjordes 1904 i Rosersberg.

Deltagande vapen i dessa var två från FN, en Modell 1900 i 7,65mm och Browning M.1903 i den nya kalibern 9mm Browning Long. Naturligtvis Luger, också i 7,65mm – men med den kraftigare Parabellumpatronen. Mannlicher deltog med sin M.1901 i 7,63 Mannlicher och erbjöd även sin M. 1903, kallad ’’karbinmodell’’ i 7,65mm vilket tyder på att vapnet var försett med en (löstagbar ?) stödkolv, samt Frommer med M. 1901 i 8x21mm – alla typer som presenterats tidigare i tråden. [Vissa källor påstår att det högre armébefälet favoriserade en pistol-karbin då ett tvåhändigt grepp – ’’gjorde det lättare att träffa med...’’]
FN hade redan tagit fram en M. 1903 med löstagbar stödkolv – och minst ett par av pistolerna 1904 – var försedda med det speciella magasin, vid vilket kolven var fäst. I likhet
med Mauser C/96 – dubblerade kolven som ett trähölster.
med stödkolv-hölster.jpg
Som ny spelare, var Colt Firearms, Hartford Conn., med Brownings M.1900 i kalibern .38ACP. Även dessa torde ha
ställts till förfogande av FN, då den belgiska firman var agent för Brownings vapen i Europa
och Browning via Colt var agent för FN’s vapen i USA.

Weapon Calibre Weight Length Crtg length Bullet Weight gram/grains

Luger 30 Luger (7,65 Para) 0,89 kg 237 mm 30 mm 6,0 93 333 1092
Browning M1900 32 ACP (7,65 ACP) 0,63 kg 163 mm 25 mm 4,6 71 288 945
Colt-Browning 38 Colt Auto 1,00 kg 230 mm 32 mm 8,3 129 295 968
Mannlicher
pistol 7,63 mm 0,83 kg 230 mm 28 mm 5,6 87 270 886
Mannlicher
carbinepistol 7,65 mm 0,99 kg 270 mm 35 mm 5,6 87 341 1119
Hamilton 6,50 mm 1,20 kg 270 mm 30 mm 4,1 64 228 748
Browning M1903 9 mm Brown. Long 0,96 kg 200 mm 28 mm 7,1 110 318 1043
Frommer 8 mm 1,05 kg 275 mm 31 mm 7,4 115 278 912
Revolver m/1887 7,5 mm 0,80 240 mm 35 mm 6,7 104 223 732

Som måttståck i ovanst. tabell – visas även data för den existerande svenska armérevolvern
M. 1887, en belgisk Nagant-variant i 7,5mm Nagant varav de flesta varit tillverkade av Husqvarna.
Ja osså därtill Hamiltons pistol - som skjöt ett fyragrams-piller ur 6,5mm’s Bergmannpatron -
men sällan fungerade. Troligen släpptes Hamilton till proven av rena artighetsskäl – eller för att undvika rabalder om att en svensk uteslöts.
Colt M.1900 caliber .38ACP.jpg
Colt M.1900 caliber .38ACP.jpg (15.46 KiB) Visad 3249 gånger
Proven varande i ngn vecka och vapnen utsattes för de vanliga testerna med smuts, vatten, rost och sand för att nämna några. Det publicerades många detaljer om proven efteråt – men jag kan inte hitta rapporten på nätet – eller i mina egna gömmor :x

Summa summarium – ansågs Lugers pistol ha den bästa precisionen medan Browning 1903 fungerade bättre ’’i ett kallt klimat’’. Det nämns inget om priset på Luger versus Browning – men Browningpistolen var mycket billigare än Lugern och – då licenstillverkning i Sverige avsågs för det vapen som armén antog – det hade blivit mycket dyrare att utrusta fabriken
i Sverige för tillverkning av Luger. Jag tror kostnaderna vägde tungt i beslutsskålen.
Med facit i handen får man nog säga att valet av Pistol Modell 1907 – var mycket gott och att Sverige fick ett utmärkt, enkelt och slitstarkt vapen. De första 10 000 pistolerna importerades från FN. De belgiska vapnen höll mycket hög kvalité ifråga om ytbehandling och blånering – och när ett val gavs – föredrogs framför Husqvarnaprodukten. De senare hade en sorts
fosfatering som gav ett något skrovligt intryck men stod sig väl genom årtiondena.....Här visar en båld reservare
demonstrerar elegant den ringa rekylen hos 07.jpg
demonstrerar elegant den ringa rekylen hos 07.jpg (40.73 KiB) Visad 3249 gånger
- hur man hanterar pickadollan (tack Hans & Mr. P)

Valet av en oreglad pistol, alltså en ’’bakblåsare’’ – höjde ögonbrynen i ’’militära kretsar’’ men tycker jag, inte spelade ngn större roll. Skillnaden mellan att bli träffad av en 9mm Para eller en 9mm B/L – är marginal. Allt beror på VAR träffen sitter. Husqvarna tillverkade omkring 84000 pistoler i en första serie plus några tusental till 1940-41 så att hela det svenska beståndet av Pistol M/1907 låg snudden över 100 000 vapen.

Ett lite komiskt svenskt ’’tillbehör’’ till Noll-Sjuan – var Pistolattrapp 07 – av gjutjärn
övningsattrapp av järn.JPG
övningsattrapp av järn.JPG (78.95 KiB) Visad 3249 gånger
som avsågs bäras av pistolbeväpnad personal under fältmanövrer.
Man kan förstå att något snille fruktade att om den riktiga pistolen medfördes – skulle någon klant – ha glömt plundra vapnet med åtföljande blodvite som resultat....
Men – samtidigt tycker jag att det hela – faktiskt var ett underkännande av den pistolbärande
personalens kompetens.... :roll:

Sverige blev det enda land som införde Browning M.1903 som standardpistol. Men det kanske kan vara av intresse berätta att även Ryssland inköpte ett inte obetydligt antal av dessa omkring 1908-9. Infördes aldrig som armépistol,de flesta (alla?) hade stödkolven med specialmagasinet. Och EN av dom, satte ett spår i historien.....
mordrummet Ipatiev-huset.jpg
mordrummet Ipatiev-huset.jpg (22.13 KiB) Visad 3249 gånger
Sverige blev det enda land som införde Browning M.1903 som standardpistol. Men det kanske kan vara av intresse berätta att även Ryssland inköpte ett inte obetydligt antal av dessa omkring 1908-9. Infördes aldrig som armépistol,de flesta (alla?) hade stödkolven med specialmagasinet. Och EN av dom, satte ett spår i historien.
Vid undersökningarna i Yekaterinburg efter morden på tsarfamiljen i ’’Ipatiev-huset’’ hittades
dussintals kulor och kulhål i väggen. De alla flesta, var från ’’3-linjers-revolvrar’’ (7,62mm Nagant) – men även några från en ’’3½-linjers pistol’’ – som nästan säkert var en av dessa Brownings. [i Ryssland räknades då kalibrar i ’’linjer’’ – en Linje = 2,54mm = En tiondels tum. 3½ linjer = 8,89mm. Dom hittade även hål från ett – 4½-linjers vapen. En amerikansk .45:a]

Jag har redan ovan berättat om 1908 då den tyska Lugerpistolen började sitt segertåg i pistolvärlden – och 1910, då Danmark antog den tysk-belgiska Bergmannpistolen.
Men 1910 blev även det år då en annan av Europas stormakter – anammade en automatpistol till sin arsenal – Italien.

Det har ju dragits på många smilband vid nämnande eller diskussion om italienska vapen.
Och – varför skulle Italiens val av pistol,vara annorlunda.....?
Näe – snarare slogs nytt rekord i citroneras land – om att hitta det sämsta som stod till buds......

forts. följer.....

Varjag

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 29 augusti 2013, 10:52

Det här är tamigfan den bästa tråd som nånsin skrivits på skalman. Tom jag som är totalt ointresserad av vapen tycker det är väldigt intressant att läsa.

:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 augusti 2013, 11:00

Dalmas skrev:Det här är tamigfan den bästa tråd som nånsin skrivits på skalman. Tom jag som är totalt ointresserad av vapen tycker det är väldigt intressant att läsa.

Du har fel!

Det är bara skalmans tredje bästa tråd, efter Blockadbrytartråden och Bombkrigstråden.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 29 augusti 2013, 11:34

Hans skrev: Du har fel!

Det är bara skalmans tredje bästa tråd, efter Blockadbrytartråden och Bombkrigstråden.

MVH

Hans
Hear! Hear! :)

/CvD

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 29 augusti 2013, 11:38

Jag har surfat forum sedan 1998 med huvudsaklig inriktning på knivar och skjutvapen, denna tråd är utan tvekan i topp 5 sedan dess.

Jag saknar ord att beskriva hur mysigt det är att läsa och hur mycket jag uppskattar engagemanget!!!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 augusti 2013, 12:24

Tusen tack - igen, till Dalmas, CvD, 2Sharp och Hans - för de uppskattande orden!

Dalmas skrev:Tom jag som är totalt ointresserad av vapen tycker det är väldigt intressant att läsa.

Det fascinerande med pistoler - är, att alla sett dom på bio, i polishölster, på muséer och bilder etc.....
Många har önskat äga en, ytterst få har förverkligat tanken - då ribban för pistolinnehav i alla Skalmäns livstid - var mycket hög.

Det är därför roligt med mina många glada minnen, bortom den ribban - få dela med sig och kanske väcka intresse för dessa gamla glömda vapen och deras egenskaper i praktiken.

mvh, allas eran Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Lite mera Browning 07

Inlägg av varjag » 1 september 2013, 11:47

I posten ovan om svenska Brownings, nämnde jag ju att en av dessa ryska browningpistoler - anvânts vid morden på tsarfamiljen
i Yekaterinburg.
''Mr.P'' som frikostigt demonstrerade handhavandet av en HVA på skjutbanan, visste mera än jag om de ryska användningen av dessa vapen - och ha generöst sänt bilder av en sån pistol - med Kyrillisk text!
polispistol Moskva.png
polispistol Moskva.png (292.14 KiB) Visad 3074 gånger
- som lyder Moskva Stadspolis
securedownload.png
securedownload.png (302.08 KiB) Visad 3074 gånger
Vapet är ju i ''near mint condition'' - och man tillåts undra, var och hur - det spenderat de sista 105 åren :roll:
Ett är säkert - ägaren/ägarna - har spenderat mycken tid och kärlek på vapenvården! Och om det behövs ngn bekräftelse på vad jag skrev om FN's fina ytbehandling/blånering - så ses den på bilderna.

Tack igen Mr.P!

Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 1 september 2013, 18:15

Ja, Varjag, dina berättelser är förtjusande och intressanta. Stort tack!

varjag
Saknad medlem †

Re: Italienare försöker bygga en armépistol

Inlägg av varjag » 2 september 2013, 11:42

När en ‘’stormakt’’ – eller ett land som känner sig som en sådan :) ....skall införa en pistol i sin armé –
kommer ju alltid nationalistiska hänsyn med i bilden.
Norr on Brennerpasset, hade Österrike och Tyskland infört inhemska automatpistoler i sina arméer – och den italienska nationalstoltheten – krävde naturligtvis detsamma - Basta!

Hur många utländska intressenter, som fick en chans vara med – vet jag inte – men det tycks ha varit
enbart ett par italienska spelare med på den planen....Annars hade dom valt nåt bättre....!
I försvaret på denna ensliga fotbollsplan – hittar vi Vitali’s pistol.
Italiensk Vitali M. 1910.jpg
En konstruktion som dök upp 1906 i staden Terni, tio mil norr om Rom. Konstruktören var General Giuseppe Vitali, känd från Vitali-Vetterligevär – och ivrare för en italiensk armépistol. Hans koncept för isärtagning var radikal -
vitali16.jpg
- öppna hela grejen baklänges – och allt skall avslöjas!

Pistolen var ursprungligen konstruerad runt den redan etablerade Lugerpatronen 7,65mm Parabellum. Men....’’7,65 Parabellum’’ var säkert mycket mera än vad Vitalipistolen orkade med.....
Så ’’mandolinspelarna uppfann sin egen kaliber.... 7,65mm Glisenti - en patronernas ’’lättöl’’
som var identisk i dimensioner med den tyska patronen – men, försedd med en svagare laddning.
Vitalis pistol demonstrerades för militären 1906, men rejekterades då armén ville ha en 9mm’s
pistol och ansåg 7,65mm Glisenti olämplig.
Vitali pistol m fast magasin.jpg
Vitali pistol m fast magasin.jpg (45.99 KiB) Visad 3013 gånger
Det fasta magasinet laddades med clip ovanfrån och hade plats för sju patroner.

En nästan parallell utveckling – Glisentipistolen, patenterades 1905 och även den underkastades
miltär granskning med avvisades av samma anledning – dess kaliber, igen 7,65mm Glisenti.

Den italienska lösningen blev då att helt enkelt ’’låna’’ den tyska 9mm Parabellumpatronen.
Men då ingen av de två italienska pistolernas regling, var stark nog att klara 9mm Para – nedladdade man helt enkelt den tyska patronen – och det var så den italienska kalibern 9mm Glisenti – föddes.

Vitalipistolen vet jag inte mycket om, har aldrig sett en – eller manipulerat med den.
Däremot har jag ägt en Glisenti - och e n var nog. Och föranledde mig för flera år sedan skriva om den på Axis History Forum......

Glisenti är den sämsta pistol – bland de många som jag haft nöjet dissekera! Outspädd skit!
Glisenti 1910.jpg
forts. följer....

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Italienare försöker bygga en armépistol

Inlägg av varjag » 3 september 2013, 04:50

Alltsamans med vapnet är ’’mycket italienskt’’. Patronerna, var nedladdade till omkring 75% av de
tyska orginalen, i fråga om 9mm Glisenti var m/v omkring 285 m/sekund gentemot 360m/ sek för
den tyska patronen.......m.a.o. - en lättviktare
9mm Glisenti Modelo 910.jpg
9mm Glisenti Modelo 910.jpg (5.62 KiB) Visad 2960 gånger
(Om ngn undrar över modellåret 910 - tog fascisterna bort Tusentalet - och nöjde sig av okänd anledning med hundratal. Antagligen gissade dom att dom flesta visste - i vilket årtusende dom befanns sig.... :) )

Varför nu allt detta – jo vapnets konstruktion och dess regling är så klen och klantig att några häftigare patroner – voro helt enkelt otänkbara. Jag misstänker att inte ens med användning av de korrekta ammunitionen, pistolen hållit för intensivt bruk i flera än 1000-1500 skott innan den börjar uppvisa slapphet i mekanismen.
Dessutom är ramens högra sida -
notera mantelns enda stöd i täckplåten t.v..jpg
notera mantelns enda stöd i täckplåten t.v..jpg (173.97 KiB) Visad 2960 gånger
den enda som ger ordentligt och kontinuerligt stöd åt manteln, avfyrningsanordning etc. etc. – den vänstra sidan, är bara ett fräst lock, låst framtill med en ......
en stor skruv.jpg
en stor skruv.jpg (100.25 KiB) Visad 2960 gånger
Avtrycket har ett långt skrovligt drag som först spänner, sedan frigör slagstiftets fjäder för avfyrning. Den har en greppsäkring i kolvens framkant. En fullkomligt omotiverad detalj. Magasinet höll sju patroner.
Men alltnog, denna ursäkt för en armépistol, antogs 1910 för officerare och som Pistola Automatico 1910 Glisenti.

Konstruktören var ingen mindre än Colonello Bethel Abiel Revelli, känd bl.a. för italienska kulsprutor. Varav vi erirar oss en – som behövde en oljetank för att fungera. Och – samlade mycket ökendamm i oljetankens omgivningar :roll:

Han slöt ett avtal med Societa Siderugica Glisenti i Brescia för produktion av pistolen som torde ha börjat redan 1909 (trots modellåret 1910). Snart efteråt sålde SSG hela sin vapenfabrik till Metallurgica Bresciana gia Tempini (MBT) som fortsatte produktionen. 1912 erbjöd MBT en förbättrad variant som kallades
Brixia (det romerska namnet för Brescia) med svarta plastsgreppskal och stadens vapen i dem. Vad som förbättrats, har undgått mig. Brixian inuti är så lik sin föregångare att några egentliga skillnader kan inte upptäckas, ens av skickligare
studenter än varjag. Men, det sägs att vissa delar till Brixia – inte är utbytbara mot Glisentins och vice versa.
En praktisk och bra sak - men, bara i Italien.....
Brixia_1913.jpg
Hur en armé i ett land som aspirerar till stormaktsstatus, kan införa ett så kapitalt misslyckat skjutvapen i sin arsenal - trotsar
både förnuftet och det tekniska omdåmet.

Men - i Italien, då som nu - tas många beslut på helt andra grunder förnuftsmässiga 8-)
1910 var världen redan överbelamrad med bättre pistoler än Glisenti's - men så klart, dom var inte italienska....

Under trycket av 1:a Världskriget tvingades den italienska armén i alla hast inhandla Beretta's pistol av 1915 års modell.
f.ö. Berettas allra första modell.
Och dessa Berettas kamrades för – 9mm Glisenti. Utan någon regling eller låsning svalde dom gladeligen det foder som Glisentipistolerna storknade på.
Beretta M 1915 9mm Glisenti.jpg
Beretta M 1915 9mm Glisenti.jpg (27.57 KiB) Visad 2960 gånger
Beretta Modelo 1915, antogs aldrig som officiell armépistol i Italien. Det skulle dröja till 1934 innan Beretta Modelo 1934 i kalibern 9mm Kort (.380 ACP) antogs.
Men sen dess – har italienska krigsmakten alltid använt Berettas pistoler.

P.g.a. deras svagheter har relativt få Glisentis överlevt i fungerande skick.
Ammunitionen påstås ej ha tillverkats efter 1938, vilket ledde Italien in samma spår som Sverige, speciell pistolammunition ersattes av ’heta laddningar avsedda för k-pistar som i vårt fall var m/39B. I Italien togs en motsvarighet fram för
Beretta k-pistarna Modelo 1938 9mm M.38 ch det är nog troligt att 9MM M.38 – tog livet av många Glisentipistoler för gott. Dom var kraftiga nog för det.

Jag har aldrig läst några pålitliga siffror om antalet tillverkade. Produktionen upphörde omkring 1920 så med tio år på nacken, bör omkring 75.000-100.000 vapen ha tillverkats. Förefaller inte mycket men om jag fattat rätt var produktionstakten låg.

forts. följer.......

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 3 september 2013, 09:18

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 september 2013, 23:33

Tack Hans för den snutten med bilder och kommentarer om Vitali's pistol.

Den verkar lite mindre modern i utformning än Glisentin men vem vet - den kanske hade matchat Glisenti i slitstyrka.
För det behövdes inte mycket..... :P

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Steyr M. 1911 - Karel Krnka's bästa

Inlägg av varjag » 5 september 2013, 04:45

Japp, då har vi klarat av Italien och 1910. Nu börjar det bli lite snårigt med nya pistolarméer och armépistoler i upptakten till 1:a världskriget då det riktiga skjutandet kom igång.
Men innan vi bryter ut i krig, finns där flera modeller som förtjänar omnämnanden då deras karriär
i fält har gett dem den nimbus, som bara aktivt krigsdeltagande kan ge ett vapen.

Först till anno 1911 och ännu en av Karel Krnka’s kreationer och den bäst kända, ehuru hans namn
inte automatiskt kopplas till pistolen numera.
Det handlar om Steyr M.1911 som såg dagens ljus det året, men på den kommersiella marknaden.
Steyr-Hahn M.12.jpg
Steyr-Hahn M.12.jpg (48.51 KiB) Visad 2822 gånger
1912 antog Österrikes armé pistolen under beteckningen Steyr-Hahn M.12 (Hahn – för den exponerade hanen i motsats den tidigare Steyr M.7 som vi mött tidigare) men leveranser till Donau-monarkins arméer började inte förrän 1914.
Funktionsprincipen som vanligt med kort piprekyl, i likhet med den tidigare M.7 – via en roterande
pipa som frigör manteln för utdragning, utkastning av tomhylsan – och omladdning. Kalibern är
9mm Steyr (9x23mm) och vapnet laddas med en clip med 8 patroner ovanfrån i ett fast magasin.
Trots hylslängden, 23mm – är 9mm Steyr inte speciellt ’’hetare’’ än moderna 9m Para-laddningar – med m/v omkring 360-370 m/sekund. Man kan tryggt säga att M.1911 representerar zenith av
Krnka’s pistolkarriär.

Pistolen blev en omedelbar exportframgång för Steyr, 1912 såldes 5000 stycken till Chile och
25000 > 56000 (?) – till Rumänien 1913.

De chilenska vackert märkta med Chiles Vapen på mantelns vänstra sida (se bilden ovan) och EJERCITO DE CHILE på den högra -
Chilensk vapenmärkning.jpg
Chilensk vapenmärkning.jpg (6.84 KiB) Visad 2822 gånger
Jag har ägt ett par stycken Österrikiska och ett halvdussin Chilenska och blev mycket förtjust i dessa
vapen och, trots att ammunitionen alltid varit dyrbar och svåråtkomlig har jag medelst hemladdning
skjutit säkert bortåt 1000 skott med dem.
Som allting ’’Steyr’’ är dom ytterst välgjorda och funktionssäkra och behagliga att skjuta med.
Konstruktionen är beundransvärt enkel (se video i länken) -

https://www.youtube.com/watch?v=ZghMCaH8woA

och mycket stark. Jag har aldrig försökt överladda patroner till dom, men är säker på att den hade klarat ’’magnumladdningar’’ utan problem.
Som läsaren nog redan uppfattat, är varjagen rätt förälskad i ’’allting Steyr’’ – och M.12 är inget undantag, den fungerar med ’’teutonisk effektivitet’’!
Amerikanen i ovanst. video – månde tycka att den han hittat, var en raritet. Sanningen var den att från 1960 nånting, till 80-talet fanns det gott om M.12:or på överskottsmarknaden och till billiga priser. Det halvdussin ’’chilenare’’ jag hade (i mycket varierande förslitning) – kostade bråkdelar av dom $700 han nominerade han betalat. Dom verkligt dyra – var tyska ’’08-märkta’’ som var betydligt sällsyntare än det påstådda antalet – 60 000 – av dem som kamrats för 9mm Parabellum.
Nazi-märkta Steyr i 9mm Para.jpg
Nazi-märkta Steyr i 9mm Para.jpg (5.19 KiB) Visad 2822 gånger
''08'' är en påminnelse att vapnet är avsett för standardpatronen (Luger) 08.

Steyr M.1911 blev lite handikappad från starten, dels p.g.a. sin udda österrikiska patron, dels sitt fasta magasin med clip-laddning. Jag, liksom andra studenter av pistolerics – har undrat hur det kunde ha gått om vapnet från början, hade kamrats för 9mm Para och haft löst plåtmagasin instucket i kolven? En missad jättechans tror jag!
ask m. 2x8 patroner på laddclip.jpg
ask m. 2x8 patroner på laddclip.jpg (7.44 KiB) Visad 2822 gånger
I tidens anda erbjöds även en stödkolv och många såldes till Chile med detta extra tillbehör.
Chilenare m. stödkolv.jpg
Chilenare m. stödkolv.jpg (6.87 KiB) Visad 2822 gånger
- vilket också dubblerade som ett trähölster för vapnet.

forts. följer.....

Varjag

Skriv svar