Erfurt. Men dess hela innehav av maskinverktyg, matriser, jiggar etc. etc. för pistolproduktion, övertogs
av Simson & Co A.G. i Suhl. Ett stort företag bättre känt för bilar och motorcyklar. Simsons roll, blev att serva Reichswehr’s innehav av Lugerpistoler under mellankrigstiden. Men familjen Simson var judar så 1934 var det slut med det. All material för pistoltillverkning – såldes för en spottstyver till Krieghoff GmbH i Suhl vars renommerade
namn torde vara välkänt i samband med dyrbara och förstklassiga hagelgevär.
1930 övertogs DWM av Mauser i Oberndorf och DWM’s verktygsmaskiner, matriser etc. – flyttades dit. Därmed var DWM’s roll i Lugerproduktionen avslutad.
I samband med den tyska återupprustningen under Hitler upptog Mauser från 1934 – igen produktionen av Pistole 08 vilken fortsatte till 1942 då vapnet ersattes av Walthers P.38 som var billigare och snabbare att tillverka. Mauser hann med att leverera minst 650 000 innan produktionen lades ner. Mausers pistoler är märkta ’’42’’ eller ’’S/42’’ på knälänken... Men det avslutade inte Lugerfabrikationen – Hermann Göring vars bålda flygare tydligen inte
helt gillade P.38:an, ville ha sina Lugers. Så Krieghoff fick en beställning från Luftwaffe 1936 om 10 000 pistoler som levererades fram till 1943. En del källor påstår ända fram till 1945(?)
Krieghoff-Lugers anses vara de alla finaste, vad gäller bearbetning och funktion – jag har
aldrig haft någon, så kan inte yttra mig i den saken.
Efter 2:a världskriget har det gjorts flera försök, både i Tyskland av Mauser och USA – att producera nya varianter av denna klassiska pistol. Dessa har mött liten framgång, inte minst p.g.a. deras höga pris. 1970 fick Mausers ett erbjudande från Interarms Inc.
http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Cummings
i USA att bygga och leverera 100 000 stycken av ’’nyproduktion’’. Det blev en dyr affär för Mauser och Interarms. I Oberndorf fann man att det mesta av maskiner & matriser för tillverkningen redan hade dumpats. Men i Schweiz, fanns de schweiziska kvar. Sagt och gjort – Mauser köpte hela rasket från Bern – men fann olikheter som de amerikanska köparna inte gillade , bl.a. kolvens form. Mest liknade dom tidiga schweiziska exemplar - Några hundratusen blev aldrig byggda – eller sålda, prislappen lydde på $1000 styck eller mera – vilket var alltför mäktigt, t.o.m. för amerikanska Lugerentusiaster då en ’’äkta’’ men gammal kunde fås för $200.
Orsaken var att Lugers pistol alltid varit oerhört dyrbar att tillverka. Den krävde omkring 750
olika verktygsmaskiner, 650 enskilda fräsningmoment och 450 handarbeten. Vilket kunde marknadsföras anno 1900 – men inte 70 år senare.
Pistolen är synnerligen komplicerad, speciellt vad gäller avfyrningsmekanismen – den består av 49 olika delar och man kan säga att det underbaraste med den – är att den fungerar alls.
Men – det gör den! Har genomgått alla militära plågotester, med sand, vatten, lera, rost, kyla etc. – och klarat alla dessa med glans. Bäst fungerar den med orginalens 7,65mm’s patron. I likhet med våra svenska HVA m/40, har många förstörts av för kraftiga moderna 9mm Para-patroner avsedda för k-pistar. För vilka ingen pistol av Lugerns årgångar avsetts.
Jag har ägt och skjutit med dussinet eller flera Lugers och tycker om vapnet. Avtryckaren lämpar sig inte för precisionsskytte på bana – men jag hade flera framgångar med en 7,65:a i fältskytte i Sverige på 60-talet.
Trots primitiva fasta sikten – är den blottlagda pipan lätt att rikta och träffa med. Säkringen, är helt föråldrad, klumpig & långsam att osäkra jämfört med moderna vapen. Ett känt problem, är vapnets magasin – eller rättare – magasinsläpparna av pressad plåt. Som vid minsta deformering – ofta resulterar i ’’stovepiping’’ – patronen kamrar inte, utan ställer sig i givakt framför slutstycket.......
En särskild aspekt av dessa pistoler är stämplingar av deras serienummer. Som inte – i likhet med nästan alla andras – finns i ett eller två exemplar på vapnet. Nehej, tyskarna hade ren pippi på att hamra in serienummret överallt på Lugerpistolerna...... Fanns det inte plats på smådetaljer – nöjde man sig med de sista två siffrorna – men med skulle dom....
Vilket skapat en hysteri i sentiden om att söka efter ’’nummerlika’’ exemplar. Vilket med åren blivit allt svårare då tiotusentals kannibaliserats för att bygga upp fungerande pickadollor.
Allra finast – är en helt nummergleich pistol, ner till de tillhörande två magasinen. Som så
klart också bar pistolens nummer. Kan man hitta en Artillerimodell med nummermatchande Anschlagsbrett, Snigelmagasin & hölster – har man Guld.
Jag hade en sån en gång – men en tysk samlare hade mera guld än jag så han köpte den. Efter att ha rest t.o.r. till
min enkla boning Downunder från Tyskland för att personligen inspektera varan........
Men för ett Kungligt belopp kan jag försäkra
forts. följer....
Varjag