Sovjets Bombkrig mot Finland 1939-40

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
tommyjonason
Medlem

Re: Sovjets Bombkrig mot Finland 1939-40

Inlägg av tommyjonason » 30 mars 2012, 17:37

Oerhört mycket imponerande kunnande här och mycket läsvärt!
Jag funderar på lite mjukvara.
Vet man, t ex via några tillfångatagna ryska flygplansbesättningar, hur indoktrinerade de var?
Vad jag förstått trodde soldaterna i armen att finska folket led svåra kval med hungersnöd och bedrövlig levnadsstandard och var svårt förtryckta. Röda armen kom för att rädda landet till en lyckosalig tillvaro i ett kommunistiskt paradis, ungefär som i Ryssland.
Det var väl vad kommissarierna motiverade sina mannar med - hur pass de trodde på det kan man sen undra.

Var det samma inställning hos flygets mannar??

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 31 mars 2012, 09:41

Den sovjetiska befolkningen hade under lång tid levt avskärmad från annan information än den som serverades av den sovjetiska ledningen.
Den information förmedlade att det rådde stort förtryck och umbärande i alla länder utom Sovjetunionen. Såvida inte flygarna hade tillgång till annan information, svårt att se var den skulle komma ifrån, så hade de samma uppfattning som den sovjetiska soldaterna.
Det var inte bara kommissarierna som indoktrinerade soldater, flygare och sjömän, indoktrineringen hade börjat så mycket tidigare.

Visst insåg den sovjetiska befolkningen att det som Sovjetunionens regering förmedlade inte alltid stämde med den de faktiska förhållanden. Människor kunde genomskåda enskilda bluffar, men att inse att det rörde sig om en systematiskt desinformation gick inte att göra. Man hade inte tillräcklig information för att kunna göra det. I fråga om situationen i omvärlden så hade den enskilda människan ännu mindre information, ännu mindre att inse att det som sades om omvärlden inte alls stämde. Den hade väldigt sällan förstahandsinformation från andra länder.

/Martin

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 31 mars 2012, 10:59

Viktigt att nämna detta att ryssarna var väldigt avgränsade mot omvärlden. Läst redogörelser om när man nådde oskadade områden i tex Ostpreussen. Ett landsdel som säkert såg rätt välmående ut och att man hade svårt att ta till sig det. Inte så ryska propagandan skildrat fiendens liv där även lantarbetarbefolkningen ofta hade ett mer än drägligt liv. Kanske trodde tom vissa att man verkligen gjorde det finska folket en god gärning genom att anfalla :roll:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 mars 2012, 12:24

Var det samma inställning hos flygets mannar?
En bra fråga tommyjonasson - som jag bara delvis kan besvara. Precis som Martin Lundvall och Grille amplifierat - är det idag svårt ens föreställa oss - den totala isolering som sovjetfolket levde i under Stalinregimen. Privat innehav av en radioapparat t.ex. var oerhört sällsynt - och förbehållet ''eliten''. Och radio - var den enda impuls från världen utanför sovjet - som kunde tränga igenom bolsjevikregimens täta silduk av censur. Av post, press, telegram, film, resor, bilder,varor - ja ALLT som kunde på minsta vis, ens antyda att NÅGOT - var bättre i Kapitalistvärlden än i Sovjetparadiset....
Följden, var att ''genomsnitts-Ivan'' i en snödriva vid Vuoksen, knappast hade någon aning om livet utanför Sovjet, annat än de lögner som Pravda & Co tryckte på tunt dåligt papper...Och som slungades emot honom genom offentliga högtalare i kolchosen, byn eller - Moskva. Trådmatade högtalare - var sovjetregimens Ersatz - för radioapparater.

Den flygande personalen, naturligt nog en högutbildad elit - hade LITE bättre möjligheter förkovra sig om världen bortom sovjetgränserna. Många t.ex. - hade kämpat i Spanien, Kina och Mongoliet. Vad dessa sett och naturligtvis pratat om - var av begränsad vidsyn. Mongoliet och Kina, erbjöd knappast ngn imposans över USSR. Vad Spanien beträffar, blev det en kulturchock för många sovjetofficerare. Dom smartaste, ''höll käften'' när dom kom hem. Många, alltför många - kunde inte hålla den..... Och betalade priset - Nio gram!
Redan flygarnas utbildning, måste - ha här och där lett till jämförelser - med deras potentiella motståndare på det tekniska planet t.ex. Dessutom kunde flygarna geografi, bortom Sovjets gränser. Något som genomsnitts-Ivan bevisligen under Vinterkriget (Kirgiser på Näset) - inte hade en aning.

Stridsmässigt, hade många - de flesta?- bombflygare en hög kampmoral. Det finns många exempel på att nödlandade
SB- eller DB-besättningar, dragit sina pistoler och skjutit varanda/sig själva /finska soldater som närmade sig....
inte nödvändigtvis i den ordningen :wink: Men att flygare skjöt kamrater - som ville ge sig, är helt klart.

I luften, kan jag bara hänvisa till de finska jaktflygarnas intryck. Generellt - det finns många undantag - tycks man ha uppfattat bombflygarna som mindre motiverade. Ja rent av ''ett hafsigt sällskap...''
Jaktflygarna däremot - fick ett bättre betyg. De ansågs skickligare i sitt jobb, aggressivare och helt hängivna Sovjets ''Sak''.
Helt naturligt, då jaktflygarens kaliber alltid är grövre än en bombflygarens. Den senare - flyger som en del av ett ''team'' - som alltid har en svagaste länk......jaktpiloten flyger, kämpar,segrar, eller dör - ensam.

Rent anekdotiskt, återger jag en ''vinterkrigshistoria'' - om hur informerade de ryska flygarna var - om sin fiende.
(Om sanningshalten lämnar jag inga garantier...)

Den lilla finska kåkstaden Porvoo (Borgå) - bombas på Juldagen 1939. Ett bombplan skjuts ned - en flygare tas tillfånga.

Han förhörs....

Varför bombar ni denna lilla småstad, utan militär betydelse, järnväg eller hamn?

Vot, här bor den kände finske agitatorn Runeberg.....!
Runeberghuset i Porvoo.jpg
Runeberghuset i Porvoo.jpg (20.34 KiB) Visad 1142 gånger
(Johan Ludwig Runeberg, f. 1804, död 1877) :D

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 april 2012, 20:50

Forts......

Lite om hur det ser ut ''på den ryska sidan'' speglas av en artikel i soldattidningen Nordvästfronten (alltså Karelska Näset) som den 7:e december, under rubriken Sovjetflygare över Vyborg beskriver angreppen den 1:a december som jag behandlat tidigare i tråden;

''Röda Armén kämpar inte mot det Finska Folket.
Sovjetpiloterna bombar inte fredliga innevånare. Finlands Folks intressen, liv och fred - ligger
dem (alltså sovjetflygarna..min anm.) - mycket närmare än någonsin Imperialistlakejerna -
Cajander-Tanner-Erkkoklicken.

Och ja, de ryska flygarna hade haft goda skäl att jämna...(Vyborgs elkraftverk)...med marken.
Elströmmen från denna station används av de Vitfinska militärerna på Karelska Näset.
Vilken minut som helst, kan strömmen slås på i taggtrådshindren på näset
8O 8O 8O

Men våra sovjetflygare är långsiktiga män. De tänker på morgondagen. Bättre tider stundar snart
för det lidande finska folket.
Arbetarna i denna stad, en av de största i Finland - behöver sitt kraftverk''

Det tycks vara usel isolering på den finska taggtråden :)
usel isolering på finska taggtråden.png
Medan världens media är chockerade över bombningarna av finska städer och vrider sina händer i bilder, prosa och vers
är Sovjetunionen tydligen känsligt för dessa anklagelser.
Den ryska pressen, TASS och radion - blånekar genom hela kriget att det ryska flyget anfallit något annat än flygfält och järnvägsstationer. Inom Sovjetunionen - undslipps inte ett enda ord, om vad som verkligen hänt och händer över Finland.

Här en karta som visar alla de mål som bombats under krigets första två veckor - alltså fram till den 13:e december...
My Documents00020001.JPG
Bortsett från anfallen i norra Finland, visar kartan 38 platser som bombats. Jag har inte lyckats identifiera alla - men notabla missar som jag gjort är Sortavala (Sordavala) Jänisjärvi norr därom, Tammisaari (Ekenäs) och vad som måste vara Salo norr om Hanko. Som måste ha bombats mellan den 2-13 december.
Om någon läsare - känner detaljer om de angreppen - hör av er!
Notabelt, är också - att Turku (Åbo) och Tampere (Tammerfors) tills vidare skonats från ryska bomber.

Den 3:e december, kommer Vädergudarna till Finlands hjälp.
Snö faller från låga moln som täcker det mesta av landet - och bombangreppen måste i stort sett inställas p.g.a. omöjligt flygväder. Finland får en andpaus på två veckor - det klarnar inte igen förrän den 17-18 december.

Men även ryssarna använder väderfönstret väl. Nya flygregementen tillförs fronten och då det ''lackar mot Jul och Nyår''
planerar sovjetflygarna att delta i festligheterna i stor stil.
Det kommer at brinna mera än Julljus i Finland till helgerna!

Raskt och kort framåt i tiden med TASS & Pravda och Sovets dåliga samvete i bombkriget.

Den 17:e januari 1940 hävdar Moskvaradion att den finska huvudstaden - Helsinki - ALDRIG bombats och kommer heller aldrig att bombas''

De goda Helsinkiborna vet bättre. De två sista bombraiderna mot staden kom bara 3 och 4 dagar tidigare. Den 13:e och
14:e januari......

Ett par veckor senare, den 1:a februari - vet Pravda berätta något som måste ha chockerat di svenske....

SVERIGE tömmer fängelserna för att skapa frivilligkår att hjälpa Finland!
:roll:

forts. följer,

Varjag

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 2 april 2012, 14:29

Hmm, den röda pricken strax vänster om Helsingfors sitter precis där Schwemppa bor ( :D ). Ett snabbt sök på nätet ger inte vid handen några bombningar av Sjundeå, men jag minns att salig mormor någon gång berättat att det fälldes några bomber mot järnvägsbron här över Sjundeå å (Kustbanan). De träffade inte bron, och gjorde visst inte någon större skada annars heller.

Nu vet jag förstås inte om det var just i Vinterkriget, men jag ska försöka gräva i saken. :)

(Edit) Vid en närmare koll kan den här röda pricken nog avse Kyrkslätt, som bombades 2. december 1939.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 april 2012, 23:35

Vid en närmare koll kan den här röda pricken nog avse Kyrkslätt, som bombades 2. december 1939
Tack för den biten! Saknades i varjagens bombalmanacka :)

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 3 april 2012, 12:39

Såsom varande storkonsument av böcker undrar jag om du inte ska skriva en bok om det här. Det vore intressant. om kriget i luften Finland Sovjet. En del finns väl skrivet, men säkert inte allt.
Hur pass öppna är arkiven i Finland?
I Sverige kan man ju få läsa det mesta i Riksarkivet ftram till 1947 eller så, i Norge och Danmark är det betydligt hårdare sekretess.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 april 2012, 13:26

tommyjonason skrev:Såsom varande storkonsument av böcker undrar jag om du inte ska skriva en bok om det här. Det vore intressant. om kriget i luften Finland Sovjet. En del finns väl skrivet, men säkert inte allt.
Hur pass öppna är arkiven i Finland?
I Sverige kan man ju få läsa det mesta i Riksarkivet ftram till 1947 eller så, i Norge och Danmark är det betydligt hårdare sekretess.
Tack tommyjonason - men de flesta böckerna är redan skrivna. De finska arkiven är öppna - knuten, var de ryska. Och att sammanföra ryska intresserade med västerländska d:o's. Vilket skett efter 1991, det nya Ryssland - visade ha sig ett stort antal killar med samma intressen som jag & andra. Och förbluffande rika arkiv av bilder, stories och data om vad som hänt.
Luftkriget Finland-Sovjet, är ett enormt ämne. Det är därför jag fokuserat denna tråden på de ryska bombningarna av den finska hemorten.
Ett stort antal bombanfall skedde vid de egentliga fronterna....i slutet av februari ''surrade luften över Karelska näset varje dag med omkring 1000 ryska fpl i luften''. Men det - är för komplicerat att redogöra för - utan att bli långrandig.

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 april 2012, 14:07

..forts......Den ryska Juloffensiven 1939

Vädret ''lyfter'' den 18:e december. Det är 19 dagar efter Sovjets lömska angrepp på Finland. Efter Stalins & STAVKA's ritningar, skulle vid det här laget ''den finska bagatellen'' var avklarad, O.W Kuusinen borde fem dagar tidigare ha ''enhälligt'' hyllats som Finlands vozd - i den finska Riksdagen. Och - en vördsam ansökan om Finlands uppgående i den mäktiga Sovjetunionen - borde legat pâ ''generalsekreterarens'' skrivbord.
Men - Stalin och hans generaler, har grovt underskattat sin fiende.
Den ''ärorika Röda Armén'' har kört fast i de finska skogarna - på det viktiga ''näset'' har den inte ens nått fram till den finska Huvudförsvarslinjen...och bakom den till Mannerheimlinjen - är det ännu lång väg....

Man anar - de ilskna besvikelsen hos den ''ofelbare'' Generalsekreteraren. Östra Polen och Baltstaterna - har böjts efter hans vilja. Bara motspänstiga Finland trilskas.....

Det enda vapen Stalin har i mitten av december - ''att lära de sturska finnarna en läxa'' - är det ryska bombflyget.

Dessutom är det bara en vecka kvar till Julen - de ''troendes'' förhatliga religionsförvillelse. Som redan avskaffats i Stalins rike.

Vad bättre, än att låta sovjetflyget sätta Stalins Stämpel på den finska Jul/Nyårshelgen!

Den 19:e december, angrips Turku (Åbo) för första gången. Ett fyrtiotal bombplan singlar sina bomber....hus brinner, kvinnor och barn dör.....Turku är p.g.a. isbildningen - Finlands viktigaste hamn i december. De finska pansarskeppen
ILMARINEN & VÄINÖMÖINEN, som legat gömda i Lappvik (Hanko) - beordras till Turku att fungera som luftvärnsförsvar...
ILMARINENs luftvärn skyddar Turku.jpg
ILMARINENs luftvärn skyddar Turku.jpg (132.06 KiB) Visad 929 gånger
Hanko, får besök av ett dussin SB's -

Koivisto, en liten ö i Viborgska viken - men 6 x 10-tums kustartilleripjäser -
ett av sex finska 10-tumsbatterier.jpg
- bombas av SB-plan. Skadorna ''är ringa'' - säger de sturska finnarna :)

En liten by på Karelska Näset, Jänisjärvi - gissningsvis då med järnvägspersonal - knappast mera än en ''mjölkpall'' med några dussin mjölkkossor, som vi kallade det i Sverige vid den tiden - får ta emot ett trettiotal ettriga SB-flygare
Jänisjärvi jvg-station 2006.jpg
Jänisjärvis lilla järnvägsstation - kommer senare i Vinterkriget att bli en av de mest bombade platserna i Finland.....

Vi kan se av bilden - ungefär hur det lilla samhället måste ha sett ut, redan för sjuttiotre år sedan.... :roll:

...forts. följer.....

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 april 2012, 14:35

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 april 2012, 05:36

Tack Hans för länkar och bilder om Koivisto. Koivisto är värt läggas på minnet, då det - innan Vinterkriget slutade - fick ta emot inte mindre än 1336 ryska flygföretag (hur orkade dom räkna???) - som enl. finska uppgifter, fällde omkring
134 ton bomber mot den lilla kustbefästningen 8O

forts.....
Men - tillbaka ''julfirandet'' och den 20:e december -
Den dagen, det var en onsdag - bombades c:a 9 finska orter. jag känner bara fem av dem....

Kontiomäki, igen - Jänisjärvis järnvägsstation, Matkäselkä, Sortavala - och naturligtvis den gamla stamkunden - Viipuri

På torsdag den 21:a var det dags för återbesök av Turku, Helsinki och Lahti. Med ''premiär'' för Tampere (Tammerfors) som inte bombats förut.

Fredag, lördag och söndag, alltså Julafton känner jag inte till några angrepp...(?) Någon? Det var troligen dåligt flygväder

Men på Juldagen, måndag den 25:e hade den sovjetiske Tomten fullt upp att göra.....
En annan sorts Tomte.jpg
En annan sorts Tomte.jpg (53.09 KiB) Visad 892 gånger
Elva orter fick ryska ''julklappar'' - här de jag känner till;

Helsinki, Lahti, Turku och Hanko. Turku och Hanko fick utstå de tyngsta attackerna. Vidare Käkisalmi och Lappenranta.
Pori (Björneborg) bombas f.f.g. - uppvaktningen består av de tyngre DB-3 bombplanen då Pori ligger väl långt från de
ryska baserna för att tacklas med SB.
Över Lappenranta faller bomberna också från DB-3:or, det är 6:e DBAP som står för angreppet, flygplanen kommer från Leningradområdet. 6:e DBAP's flygskyttar är tydligen dödligt farliga experter i sitt jobb. Två av akterskyttarna - sergeanterna Lopatin och Yevseikin claimar mellan sig Sex Finska Jaktplan nedskjutna! 8O
aktertorn DB-3.jpg
aktertorn DB-3.jpg (39.65 KiB) Visad 892 gånger
Det finska flygvapnet har inga förluster den dagen......

Annandagen, den 26:e bombas Kotka och Turku (plus 5-6 andra orter jag inte känner till...?)

Den 27:e - Turku, Tampere, Hiitola och Jääski

Den 28:e - låga moln med snö - ingen flygverksamhet

Den 29:e - minst sju städer. Turku, Lahti, Jyväskylä, Käkisalmi, Antrea och Tampere.
Vidare ''det ökända Vitfinska Nästet...'' - Vaasa. Vaasa kan liksom Pori - bara nås med DB-3. Som gör ett bra jobb och sätter futt på stan...
Vaasa före nyåret.jpg
Vaasa före nyåret.jpg (38.34 KiB) Visad 892 gånger
Den 31:a Nyårsafton, firas med ''Ryska Smällare'' i Turku, Jyväskylä och Tampere. Och ja, Vaasa - får en andra dos av vad det upplevat två dagar tidigare.

forts. följer....

Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 5 april 2012, 07:49

Tack för en mycket intressant tråd i ett (nästan) bortglömt ämne!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 april 2012, 11:28

millgard skrev:Tack för en mycket intressant tråd i ett (nästan) bortglömt ämne!
Tack för dom orden millgard. Just det där ''nästan bortglömt'' - var just vad som sporrat mitt intresse för det!

mvh, Varjag

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 8 april 2012, 15:35

Om jag inte missminner mig heter Koivisto Björkö på Svenska. Journalisten Benedict Zilliacus familj hade en större gård där. Boken "Båten i vassen" handlar mycket om Björkö. Han delstog striderna och boktiteln tror jag har att göra med att han hittar en sårad ryss i eka som avlider. Väldigt intressant bok. Skrev även till bok som handlar mer om återbesök på familjegården efter kriget ( det som fanns kvar - inte mkt), En bok som riks( svenskar) kanske missat?
Senast redigerad av 1 Grille, redigerad totalt 8 gånger.

Skriv svar