Sovjets Bombkrig mot Finland 1939-40

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Sovjets Bombkrig mot Finland 1939-40

Inlägg av varjag » 27 juni 2012, 13:00

114 aircraft --- 3,880 aircraft
Och - dags, som alltid i slutet av berättelser som i denna tråd att kalkylera sluträkningen - av förlusterna.

Alla förluster i flygkrig är knepiga att kalkylera då oftast siffra står mot siffra - och debatten och hårklyverierna kan fortsätta i årtionden. Speciellt vad gäller en så sekretiv statsbildning som Sovjetunionen, var prestige ofta inte kunde medge förluster eller misslyckanden och vars arkiv imer än 70 år var slutna - för andra än sovjetiska forskare.
Vars forskning givetvis var toppstyrd av politik, mera än fakta.

Jag skrev årtionden, och sovjetsamvetet dröjde faktiskt hela 48 år (!) med att lätta på förlåten om sovjetflygets förluster under Vinterkriget.
1988 - nästan ett halvsekel efter det hände, krystades fram en publicerad studie i Sovjetunionen som i knappa ordalag
beskrev det ryska flygets förluster och, utan detaljer - angav 261 flygplan förlorade ''i strid'' (av jaktflyg/luftvärn?)

Fem-sex år senare, då även västerländska forskare fått en första liten ''titt-in'' - kom flera och värdefullare uppgifter;

Antalet förlorade flygplan ''i strid'' (alltså nedskjutna av jakt & luftvärn) reviderades ned till 232. Men - två tidigare ''glömda kategorier'' fick komma med......
Saknade flygplan: 92
Förlorade i haverier, olyckor eller på annat sätt : 195 flygplan!

Vi är nu redan upp i en totalsiffra av 519 flygplan.

Därtill kommer ''avskrivna'' (pga skador) ytterligare 124 flygplan

Totalt alltså 643 flygplan. (en del av de ''avskrivna'' fanns säkert bland de 195 ovan under kategorin ''haverier'').
Allt detta gäller arméflyget. Till dessa måste vi lägga Marinflygets förluster, där siffrorna -

''I strid'' - 42 flygpan

Olyckor/haverier 55 flygplan

Vi är nu uppe vid en totalsiffra av omkring 740 flygplan för lorade under 105 dagars krig. M.a.o. - ett mycket betydande Flygvapen i västeuropeisk räkning anno 1940 :roll:
rester i granriset.jpg
rester i granriset.jpg (23.39 KiB) Visad 4157 gånger
Jag hoppas någon har spärrat upp ögonen över antalet ''haverier och olyckor''.....195 av 519 = 37%, eller i Marinflygets
55 av 97 = 57%!
Den bittra sanningen var, att antalet haverier och andra olyckor inom sovjetflyget var helt enkelt fruktansvärda.

Vi erinrar oss en rasande Stalin, som vid en STAVKA-konferens 1943 (omkring tiden för slaget vid Kursk) ville veta;

....varför våra egna flygare förstör och förlorar flera av våra egna flygplan - än tyskarna skjuter ned!!!???

(Och det vid en tid då flygutbildningen var oerhört mera forcerad, än de fredsutbildade Vinterkrigskrigarna fått)

Hur många av dessa hundratals flygplan, som var bombare - är omöjligt uppskatta. En ganska trolig siffra för
DB-3 bombplanen publicerades 2001 (Istoria Avyatsi) som anger 33 nedskjutna/23 saknade/35 ''andra skäl'' för en totalsiffra av 91 flygplan.
Det finska jaktflygets claims under Vinterkriget - var 207 nedskjutningar, därav 143 bombplan
Det finska Luftvärnets -
Finsk 20mm Flak 30.jpg
Finsk 20mm Flak 30.jpg (75.3 KiB) Visad 4157 gånger
claims var totalt 314 flygplan. (antalet bombplan inbegripna i siffran okänt)

Luftvärn fanns i början av kriget nästan utselutande grupperat i hemorten, tätorter - framför allt de större OCH vid de
järnvägsknutpunkter som trådens läsare redan är bekanta med. Det var först i början av januari, som man kunde börja tilldela ''fronterna'' eget Lv-skydd. Mest - i form av luftvärnskulsprutor och 20mm's automatkanoner - som kunde ta tull av det sovjetiska taktiska flyget - men inte ''kunde nå högre'' än 1500-2000 meter.
Det tyngre luftvärnet - 40mm Boforsare och 7½-centimeterspjäserna - hölls bakom fronten.
Lv-claims för nov/dec var 66 (=2 om dagen), januari 56 (= 2 om dagen) februari 131 (= 5/dag) och mars 61 (= 5/dag).

''Frontluftvärnet'' hade säkerligen förödande effekt mot de ''bisvärmar av ryska flygplan'' som surrade lågt över fronterna på Karelska näset i februari och mars...
nedskjutet Sovjetbi.jpg
nedskjutet Sovjetbi.jpg (18.1 KiB) Visad 4157 gånger
- men hade mindre effekt mot de bombplan som opererade på höjder över 3000 meter, vilket var vad som gällde för den mesta hemortsbombningen.

Carl-Fredrick Geust's värdefulla trålning under många år - i sovjetiska arkiv, anser att de totala ryska förlusterna -
rör sig om 880 flygplan. Omkring ''hälften - 440 fpl'', - var direkta stridsförluster (nedskjutna/saknade).
Den andra hälften - 440 stycken, till kategorierna - havererade/orebarabla/ avskrivna slitage-skador/ flugit vilse o.s.v.

Sist ett ord om de sovjetiska nedskjutningarna av finska flygplan. Dom ryska jaktflygarna och bombplanskyttarna - var inte buskablygare än sina allierade kollegor 3-4 år senare.
Jag har relaterat ovan i tråden flera fall då ''icke existerande finska plan'' - skjöts ned. Det måste ha skjutits friskt - mot tomma luften för i Facit - claimade ryssarna att de skjutit ned 362 finska plan 8O

Det - var ganska precis hela det finska flygvapnets numerär. Multiplicerat med 3ggr!

Ack ja - dessa flygsegrar och luftkrigssiffror - ett underbart och outtömligt ämne....

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 27 juni 2012, 13:47

Vi bugar djupt och tackar varjag för ytterligare ett spännande, innehållsrikt och därmed underhållande skrivstycke! Jag tror nog alla instämmer att vi här på Skalman känner oss lyckligt lottade att ha en sådan varjag!! I brist på annat, i midsommartider - skål och stort TACK!!!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 27 juni 2012, 14:20

sveahk skrev:Vi bugar djupt och tackar varjag för ytterligare ett spännande, innehållsrikt och därmed underhållande skrivstycke! Jag tror nog alla instämmer att vi här på Skalman känner oss lyckligt lottade att ha en sådan varjag!! I brist på annat, i midsommartider - skål och stort TACK!!!

Hans K
Instämmer, abstinensen börjar redan infinna sig och jag pratar då inte om midsommarsnapsen.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 juni 2012, 13:11

Hrmmm... :oops:
Jag tackar för lovorden, men även hjärtligt forumets båda ''Hans-ar'' - d.v.s. Hans i Furstendömet och ''Hans med det trevliga namnet'' - aka sveahk - som bägge frikostigt bidragit med information, länkar och detaljer som jag inte kände till när jag startade tråden.
Men också till många andra läsare/deltagare som bidragit - som Schwemppa, Grille, tommyjonason, JariL, von Adler,
Battler, cats m.fl. m.fl. - men INGEN glömd! Jag tackar er alla för hjälpen att göra tråden instruktiv och läsvärd.
Inte minst - därför att jag också - har lärt mycket av er.....

Jag tackar även på förhand vår finske medlem Ördög, som efter mild kritik av min finska stavning av ortsnamn m.m. m.m. - generöst åtagit sig uppgiften att korrektera mitt basmaterial - under de regniga kalla sommardagar, han väntar under innevarande år :)
Så snart jag har korrekturen till handa kommer jag i efterhand posta bl.a. kompletterade ''bombkalendrar'' - då under arbetet med tråden flera ''nya platser/datum'' har tillförts som tidigare var mig obekanta.

mvh till alla läsare, Varjag

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 12 juli 2012, 16:41

Hans skrev:

varjag skrev:Klockan kvart i Nio, morgonen den 13:e, med bara 135 minuter kvar till ''fredsutbrottet'' - anfalls samtidigt städerna Kemijärvi och Rovaniemi.

Jag har ett minne av att jag har läst något om hur bolschevikerna med sitt artilleri tömde ammunitionslagren ända fram till den sista minuten innan fredsutbrottet med många stupade och skadade finnar som resultat. Kan någon bekräfta eller dementera?

MVH

Hans
Det här kommer mer än lovligt i efterskott, men jag har först nu på semestern hunnit fördjupa mig i mina kära böcker. Idag råkade jag på det här, i Jukka L Mäkeläs "Salaista palapeliä" (Hemligt pusselspel), som trots att den främst behandlar signalspaning och kontraspionage, även tar upp krigens gång i stort. (sid 169-170, min översättning).

Sent på natten i Kreml i Moskva skrev ryssarna och finländarna under fredsavtalet. Kriget skulle ta slut nästa dag, den 13 mars 1940 kl. 11.00.
På morgonen fortsatte fienden med häftiga, övermäktiga anfall, men de avvärjdes på alla fronter. Efter det lungnade elden ned sig litet för litet, freden var ju alldeles nära.
En överraskning inträffade ändå ännu. Bara femton minuter innan fredens begynnelse påbörjade fienden en häftig artilleribeskjutning mot våra ställningar. Vartenda rör gav eld så mycket som det bara gick. En verklig stålstorm slog mot våra linjer, rivande, slitande och dödande. Ännu under krigets sista minuter kom många män, som segt stått ut under hela kriget, att få offra sina liv till sanslösheten. Våra förluster var svidande.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 juli 2012, 16:48

Schwemppa skrev:Hedervärda bolscheviker, inte
Tack Schwemppa, så f*rbannat ustuderat elakt är min spontana tanke. Hur var det vid fortsättningskrigets slut?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 juli 2012, 22:08

Hans skrev:
Schwemppa skrev:Hedervärda bolscheviker, inte
Tack Schwemppa, så f*rbannat ustuderat elakt är min spontana tanke. Hur var det vid fortsättningskrigets slut?

MVH

Hans
Eller - vanlig lathet....det vi skjuter bort, behöver vi inte bära med oss hem.... :wink: Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 juli 2012, 05:03

Beträffande bombningen av Kallaxön vid Luleå den 14:e januari ----

viewtopic.php?f=6&t=40927&start=75

Har lite mera material inkommit, bl.a. rapporter att det handlade om tre bombplan....
Disponentvillan och beräknad flygrutt.jpg
Kallaxön, sovjetisk bombning, jan 1940 3.jpg
(''250-kilosbomben'' - är densamma som Battler postade bilder av från Norrbottens museum - m.a.o. en 50-kilos brandbomb. Under bomb-bilden, finns en liten propellerförsedd ''ngnting'' - antagligen säkring som armerar bomben efter fällningen. Men jag vet inte säkert)

Dessa härstammar från boken ''F 21 Nyckelflottilj i norr''

http://www.flygmuseetf21.se/forsaljning.htm - som jag inte läst :roll:

mvh, Varjag
Bilagor
Kallaxön, sovjetisk bombning, jan 1940 1.jpg

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 juli 2012, 09:44

Tack för mer om bombkriget mot Sverige.
varjag skrev:
Hans skrev:Tack Schwemppa, så f*rbannat ustuderat elakt är min spontana tanke.
Eller - vanlig lathet....det vi skjuter bort, behöver vi inte bära med oss hem.... :wink: Varjag
Fast bolschevikerna tilläts väl inte att vara lata, beskjutningen måste medvetet ha beordrats. Sorgligt nog.

MVH

Hans

Ola Häggström
Medlem

Inlägg av Ola Häggström » 13 juli 2012, 11:59

Sistaminutenbombardemangen förekom längs större delen av fronten. Frivilligsvenskarna hade flera skadade och stupade just i denna avslutande kanonad.

Varför?
Endera var ryssarna ointresserade av att plocka hem ammunitionen igen. De belönades inte för sparsamhet.
Eller så fanns det en order om att ge fienden en asvlutande näsbränna.
Eller både och.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 13 juli 2012, 13:40

Hans skrev: Hur var det vid fortsättningskrigets slut?

MVH

Hans
Vi lånar den tidigare citerade Jukka L Mäkelä igen. Min översättning åter.

Jukka L Mäkelä, Salaista palapeliä, sid. 254-255.

Vapenstillestånd som krigslist

För att avsluta fientligheterna med Sovjetunionen hade den finska beskickningen rest till Moskva i begynnelsedagarna av september. På natten 3./4.9.44 gick Stalin med på eldupphör, så att det skulle träda i kraft nästa morgon klockan 7. Genast, då besked om detta nått Finland, gavs en motsvarande order till de egna trupperna.

I det hela fanns dock någonting, som man inte var helt säker på. Bara en kort tid tidigare hade Rumänien avtalat om vapenvila med Sovjetunionen, men det hela hade inte avlöpt helt enligt avtalet. Underrättelseavdelningen vid Högkvarteret hade fått färska och pålitliga uppgifter om saken.

Då vapenstilleståndet trätt i kraft, hade de rumänska frontsoldaterna klivit ur sina skyttegravar. De var uppriktigt glada över krigsslutet, nu var mardrömmen över. Ryssarna ställde sig till situationen på ett annat vis. De avväpnade rumänerna, och började avancera då en gång motståndet upphört, och snart var de landets verkliga herrar.

I vägen för de avancerande ryssarna råkade också en viss finländare. Först konfiskerade de av honom klockan och pengarna, sedan ännu också hans kläder. Till sist stod vår man framför segrarna i bara underbyxorna. Då ryssarna undersökte kostymfickorna i jakt på mer värdeföremål, kom det i handen en liten papperslapp, fylld med siffror. Uppenbarligen i tron på att det bara var någon uträkning, kastades den helt sonika bort.

Den papperslappen, fylld med siffror, var dock mycket mer värdefull för vår finländare än alla andra föremål han förlorat. Genast då ryssarna dragit vidare plockade han upp lappen igen. Den var hans kodnyckel. Snabbt begav han sig till den hemliga radiostationen, och snart nog hade Finlands underrättelsetjänst full klarhet i hur det hela hade gått till i Rumänien. Förtroendet för avtalet med ryssarna hade visat sig vara ödesdigert.

På basis av detta varnande exempel gav Högkvarterets Operativa avdelning, på samma gång som det beordrades eld upphör kl. 7, också en sträng order att hålla ställningarna även efter det klockslaget. Då finländarna vid utsatt klockslag upphört med krigshandlingarna, började det till Högkvarteret, ifrån olika fronter, inströmma anmälningar om att fienden fortsättningsvis upprätthöll stridsverksamheten. Under dagen strävade ryssarna på många håll att intränga i ställningarna, och anfallen fick, som vanligt, stöd av artilleriet. Våra trupper lyckades dock avvärja anfallen på alla avsnitt.

Först nästa dag avslutade ryssarna stridsverksamheten. I det senare knutna vapenstilleståndsavtalet tillades, enligt ryssarnas krav, att deras eld upphör hade inträffat ett dygn senare än hos de finska trupperna.

Mäkelä fungerade under krigen som officer vid den erkänt effektiva finska underrättelsetjänsten, så han borde veta vad han skriver om. Vem en "viss finländare" var framgår inte, men uppenbart är att han jobbade för underrättelsetjänsten.

Mäkelä odlar också en hel del "överste X" och "major A", uppebarligen kollegor som ännu var vid liv då han skrev boken (1964). :)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 juli 2012, 14:39

Tack igen Schwemppa.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 juli 2012, 04:00

Lite mera om Oulujokibron vid Vaala -
- och det är inte bara i söder det händer saker. Långt norrut, försöker ryssen klippa av järnvägen från Oulu till Kajaani och fronten norr om Ladoga......Den ömma punkten där - är järnvägsbron vid Vaala över Oulujoki -
viewtopic.php?f=6&t=40927&start=150

ha influtit från Juha Tompuri på AHF;
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 3&start=30

.....
broreparationer.JPG
broreparationer.JPG (50.34 KiB) Visad 3857 gånger
''...sovjetflyget försökte speciellt hämma militära transporter genom att bomba järnvägsbroar.
Vaala järnvägsbro reparerad den 10:e (januari) av 10:e Järnsvägsreparationskompaniet.

(Efter en första inspektion begärdes Tio Dagar för att reparera bron att ta ''försiktig trafik''. Men killarna snodde på - den kunde öppnas för tåg igen - efter bara sex. Bra gjort!)

Varjag

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 4 augusti 2012, 23:00

Fantastisk tråd, Varjag! Det är dylika sol gör att man återvänder till Skalman

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 augusti 2012, 00:27

Johan Ekstrand skrev:Fantastisk tråd, Varjag! Det är dylika som gör att man återvänder till Skalman
Jag tackar igen - John Ekstrand. Alltid roligt när man lägger ned arbete på en längre tråd och det uppskattas.

Sommaren...har tydligen varit bättre i Finland än vår Ördög väntade sig.....
Jag tackar även på förhand vår finske medlem Ördög, som efter mild kritik av min finska stavning av ortsnamn m.m. m.m. - generöst åtagit sig uppgiften att korrektera mitt basmaterial - under de regniga kalla sommardagar, han väntar under innevarande år
- då jag fortfarande väntar på hans korrektur..... :D

mvh, Varjag

Skriv svar