Det är oklart hur mycket Fosbery hjälpte till, men troligen gjordes det mesta arbetet av Webley själva utgående från sin standard armérevolver De första revolvrarna torde torde ha kommit på marknaden 1901 och användes av officerare under Boerkriget. Dessa köptes privat – och var inte ’’army issue’’, dessutom var Fosbery-modellen betydligt dyrare än Webley’s standardtyper. Det är en stor och tung revolver – väger 200 gram mera än t.ex. den maffiga Mk VI I likhet med en pistol, utnyttjar den rekylen, till att omladda vapnet och spänna hanen. Den är byggd i två delar, ramen med avfyrningsanordning – och pipa med trumma som rekylerar på ramen, vrider trumman till nästa kammare via en lite tapp på ramen som rastar in i zig-zag- spåren på trumman. En stark fjäder för tillbaka pipa/trumma till skjutläge och lämnar hanen spänd.
Nästan unikt för en revolver, har denna en säkring nödvändig för ett vapen av denna typ. Som alla Webley-revolvrar laddas den genom att tippa pipa/trumma framåt, vilket medgav
mycket snabb omladdning – speciellt med s.k. ’’full-moon clips’’. (en äldre typ av dagens
’’snabbladdare’’) då tippningen av pipan omedelbart kastar ur tomhylsorna.
Vapnet har enbart single-action, m.a.o. avtryckaren lyfter inte hanen.
Man måste göra manuell ’’mantelrörelse’’ – alternativt spänna hanen, skjuta första skottet – sen kommer automatiken i spel.
Ja så till skjutupplevelsen med Webley-Fosbery. Vad jag minns hade jag bara en ask om 50
patroner (dyra som fan) plus nån näve piller ur varjagskafferiet....
Uppfattad rekyl, mildras en hel del via rekylrörelsen i jämförelse med en Mark VI som ’’känns’’ i handleden när en 17-grams blydank susar iväg med ytterst blygsamma 198 meter per sekund. Omladdningen sker lika snabbt som med en automatpistol! Jag minns att provade 6...12 skott snabbeld, så fort avtryckarfingret hann med – inga problem. Ingen automatpistol jag känner kunde hade gjort det snabbare.
Fosbery’n var också mycket pricksäker på 30-40 meter ngnting....och behaglig att skjuta med.
Någonting som officerarna i England upptäckt tidigt. Webley-Fosberyägare vann övertygande över kollegor vid tävlingar. Så mycket så, att efter 1:a Världskriget – förbjöds användning av ’’automatrevolvern’’ vid arméns skyttetävlingar! Den gav osportslig fördel gentemot medtävlarna......
Dess militära bana under samma krig, visade dock att den var helt olämplig i Flanderns
leriga skyttegravskrig. Smuts tog sig lätt in i den känsliga mekanismen = eldavbrott.
Dessutom har jag läst att om rekylmekanismen havererade – ’’var det bara att kasta bort
pistolen’’....Webley var fullt upptagna tillverka andra mera nödvändiga revolvrar, än reservdelar till Fosbery.
Men i friska luften tyckte flygarna om dessa pistoler och Royal Flying Corps köpte och
utrustade några hundra till flygande personal. Att skjuta på tyska flygplan med.
Som jag nämnt tidigare i tråden, deltog Webley-Fosbery i de amerikanska pistolproven 1907.
Men var bland de första att gallras bort då amerikanerna antagligen insåg att vapnet inte var helt fältmässigt – vilket skulle bevisas 1914-18.
Den total produktionen var ganska liten, omkring 4200 revolvrar och slutade så sent som
1924 då marknaden för dessa vapen torkade upp.
Jag sålde min Fosbery ngt år senare för den då furstliga summan av $5200
(Ehhhrmmm?!!!!)
Varjag