Sovjets Bombkrig mot Finland 1939-40

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Sovjets Bombkrig mot Finland 1939-40

Inlägg av varjag » 10 juni 2012, 04:19

Din materiella text är väldigt bra, men ditt sätt att primärt använda finska ortsnamn i svenskspråkig text, för orter som har etablerade svenska namn är språkvidrig.

Det korrekta är att använda svenska ortsnamn, och om du vill "utbilda" någon, lägger du de finska ortsnamnen inom parentes.

Det är helt etablerat att göra så som jag beskriver. Din kutym att blanda finska ortsnamn i svensk text är, tyvärr, förfärlig. Man kan helt enkelt inte t.ex prata om Helsinki på svenska. Det finns bara Helsingfors
Jag tackar för kritiken erep.
Ett problem här, är att de flesta ortsnamn som förekommit i tråden, speciellt vad avser de många små järnvägsstationer och ''anhalter'' som jag bombat mig igenom - inte ha några svenska namn. Ja många av dem, är troligen också helt okända för dagens finnar, då de sedan 1944 har legat i Sovjetunionen/Ryssland. Jag tror nog att de större platserna i Finland som berörts och som har - svenska namn, också är kända under sina finska av flertalet Skalmaniter med intresse för tråden - och Finland.

Dessutom är ju tråden redan långt framskriden, att gå tillbaka och göra de ändringar/parenteser - du rekommenderar, är tyvärr omöjligt. Så jag tvingas av omständigheterna att fortsätta på det ''språkvidriga'' spåret :)

Jag hoppas du kan smälta det - och följa tråden till dess slut!

Tack igen, mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 juni 2012, 12:23

Språkstrid, skall vi utvidga listan tidigare i tråden så har vi facit?

http://scripta.kotus.fi/www/verkkojulka ... lista.html
varjag skrev:Därtill - insätts hundratals lätta bombplan/jaktplan som kan bära mindre laster i s.k. Grokhovski-behållare under vingarna.
Väckte min nyfikenhet men inte tusan kom några behållare i trålen. P. I. Grokhovski var dock en designer hos Tupolev som hade designat en lastglidare redan 1932, Grokhovski G-63 .
http://www.scribd.com/doc/2228858/Tupol ... s-Aircraft

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 juni 2012, 13:31

Jo Hans, ''kamrat Grokhovski'' konstruerade en hel rad behållare för fällning med - eller utan - fallskärm. De senare hade buntad vaddering - för att rädda mesta möjliga åt mottagarna. Hur väl det lyckades - måste vi nog fråga krigarna i den finska snön i februari. Men antagligen kom det massor av snöiga gran/tall-kvistar med leveransen.... :)

Hans mest, i väst - publicerade konstruktion, var en sorts ''undervingsbur för värphöns'' - kallad Grokhovski G-61
My Documents0002.JPG
Som enligt propagandabilden - kunde medföra hela SEXTON pax under undre vingparet på en Polikarpov R-5.
Nu vet ju vettigt folk, att sovjetpropagandan var ''make believe - och smoke & mirrors'' - och en R-5 med G-61 och sexton pax - hade aldrig ens kunnat lätta från marken!
Dessutom - gissar man lätt, att G-61 under vingen, hade medfört aerodynamiska problem - som propagandan så klart ignorerade.
I vart fall, var alla som ålade bakåt, in i en G-61 - före eventuell flygning, värdiga titeln Sovjetunionens Hjältar!

Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 juni 2012, 10:23

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 juni 2012, 10:44

Den länken hittade man mycket via:

Bild
Designer General of the Ostechbureau VVS RKKA comdiv P.I.Grokhovskij
http://ram-home.com/ram-old/grokhovskij.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 14 juni 2012, 11:14

Tack för den länken Hans! Utmärkt innehåll!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 juni 2012, 11:40

Tack han med det trevliga namnet, sporrade mig att dra en till trål och bingo!

Bild
http://desantura.ru/articles/16/?SHOWALL_1=1
Googelöversatt.
Hittades via: http://www.secretprojects.co.uk/forum/i ... ic=13952.0

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 juni 2012, 12:06

Instämmer med sveahk - underbart innehåll i länkarna! Jag har tidigare imponerats av vår ''Hans Trålskeppares''
fångster - men denna, med genombrott av Den Kyrilliska Linjen - förtjänar Stora Trålarkorset - (i 3:e Storleken med Blått Band) - :D
Och- här har alla trådens läsare allt om de Grokhovski-behållare jag diffust beskrivit tidigare i samband med underhållet till sovjettrupperna i finska klämmor......Tack Hans!

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 juni 2012, 13:26

Fortsättning.....

- och vi återvänder till den 3:e mars - och bombkriget.... den ''Dagens mål'' var följande:
3 mars
Hiitola, Inkeroinen(?), Karjaa, Koria, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappenranta, Mikkeli, Roikonkoski, Tammisaari, Tohmajärvi, Utti, Virasoja
Utti, en av det finska jaktflygets huvudbaser, hade redan utrymts - flygplanen hade ombaserats och det ryska bomberna
''föll på hälleberget'' som Bibeln beskriver det :) .
Angreppet mot Mikkeli, måste ha varit överaskande. Jag vet inget om de materiella skadorna - men hela 33 personer omkom! Det, efter detta krigs mått - är en mycket hög siffra.....
olyckliga utan skyddsrum.jpg
Samma dag - kommer en Kapten från Försvarsstaben i Stockholm på besök till det svenska flygförbandet F 19 - i Rovaniemi. Hans uppgift är att undersöka fakta kring den ryska bombningen av Pajala den 21:a februari. Han sammanförs med de tillfångatagna ryska löjtnanterna Isachev och Zapryagayev - dom som vägrat tro att de bombat i Sverige. Och deltar i förhör med dem.....nåt vi kanske kan kalla ''kontraspionage''. Och rätt man var minsann på
rätt plats.....den svenske kaptenen i Flygvapnet som förhörde de två ryssarna - var igen mindre än Stig Wennerström!
Som skulle göra en Stor Karriär i spioneribranschen......

Densamma, som 23 år senare (1963) - arresterades
stig2_461.jpg
stig2_461.jpg (100.43 KiB) Visad 6862 gånger
- för GROVT spioneri. En av den sovjetiska militära underrättelsetjänsten - GRU's - toppspioner i väst.
Här ''tar han emot'' - en av sina uppdragsgivare 1958...

http://svt.se/2.53606/1.564635/spionen_och_jag

Spioneriets konjunkturer växlade minsann.

Den 5:e mars - har sovjetiska 173:e och 86:e divisionerna, trots desperat finskt motstånd fått fotfäste på Vilaniemi udde på Viborgska Vikens västra strand...det finns inga finska krafter att kasta dem tillbaka på isen

Natten till 6:e mars, samma dag som Finlands Statsminister, avreser till Moskva för att ''höra de ryska villkoren'' - utsätts det redan hårt prövade lilla järnvägssamhället Jänisjärvi - för ett nattangrepp. Det är 2:a LBAP (Lätta Bombflygregementet) som bombar. [fronten ligger nu så nära att även det lätta sovjetiska bombflyget kan delta]
12 stycken R-Z
Polikarpov R-Z med ''växthus''.jpg
- en obetydligt ''bekvämiserad'' R-5 med lite glasskydd mot korsdraget ........
Vad dom träffade i marsnattens mörker, tycks ha undgått krigshistorien. Men bristen på finskt mostånd frestar - samma förband med samma styrka - återvänder nätterna till den 10:e och 11:e mars

Norrut och samtidigt, uppe vid Kandalaks - inväntar AG Spirin den ''avdelta flyggruppen Spirin'' - förstärkningar från
Rostov vid Don -

Forts. följer......

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 juni 2012, 00:48

Forts.......

Aviagruppa Spirin står under befäl av brigadgeneralen Ivan Timofeyvitj Spirin -
-en av Sovjetunionens mest ryktbara flygare. Han ledde den berömda flygdetaljen till Nordpolen 1937, där han landade med en gigantisk ANT-6 vid polen och en drivande Isstation etablerades.
ANT-6 vid Nordpolen 1937.jpg
ANT-6 vid Nordpolen 1937.jpg (19.61 KiB) Visad 6821 gånger
Han är chef för arméns Flygnavigationsskola i Moskva och känd som en duktig ledare och officer. Han har omnämnts tidigare i tråden....det var hans Stabschef, som diarieförde antalet varma måltider som serverades flygförbandet - och lakoniskt konstaterade att det saknades 45 stycken......''vad fick dom att äta''?
Den 28:e februari, får det 1:a Tunga Bombflygregementet (1: TBAP) i Rostov vid Don, order att flyga sex av sina TB-3 bombplan till isbasen Fedoseyevka (sydväst om Kandalaks) för att underställas Kombrig Spirin's befäl. Denne perfektionist beordrar att endast ''utvalda besättningar'' skall skickas......Och i tre rotar om vardera 2 flyglan - startar man för den långa resan mot Polcirkeln.
Rotarna underställs vardera de erfarna kaptenerna Paramonov, Maslov och Gastello

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikolai_Gastello

Efter ''en lång och besvärlig flygning'' - anländer de sex till Fedoseyevka mellan den 1:a och 4:e mars.
Man gissar att bland dessa utvalda grabbar - som bekvämt suttit ut nästan hela kriget nere vid Azovska Sjön - det riktigt kliar i fingrarna - att äntligen få komma till Fronten och näpsa de sturska ''Vitfinnarna''
propaganda.jpg
propaganda.jpg (33.63 KiB) Visad 6821 gånger
Varjag
Senast redigerad av 2 varjag, redigerad totalt 15 gång.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 juni 2012, 01:27

Jag skrev ''en lång och besvärlig flygning....'' Då detta blir den enda skildring jag känner - om de tunga fyrmotoriga
TB-3 planens insats i bombkriget - och flygplantypen är en av varjagens favoriter, förlåter kanske läsaren om jag spinner en smula.

TB-3 är en flygmaskin för Riktiga Karlar! Hela besättningen - ''åker öppet''.........
garanterat kall och dragig cockpit.jpg
garanterat kall och dragig cockpit.jpg (26.69 KiB) Visad 6818 gånger
- värst, är det för skytten längst fram han står upp och har ingen vindruta.....(men ansiktsmask - som bärs av alla)
I sittbrunnen - med dubbelkommando -
Cockpit TB-3.gif
Cockpit TB-3.gif (89.21 KiB) Visad 6818 gånger
- finns ingen servostyrning. Här flygs med muskelkrafter......De väldiga roderytorna, skev-sido och höjdroder, men speciellt skevrodren - kräver herkuliska krafter. Bägge piloterna måste streta med rattarna när det skall bankas eller svängas.
Akterskyttarna - i två brunnar a echelon -
akterskyttarna på TB-3.jpg
akterskyttarna på TB-3.jpg (85.75 KiB) Visad 6818 gånger
står upp under hela flygningen. Utan vindrutor.....och har lite plats att slå ihopa fötterna vid -40C :roll:

Alltså definitivt inget flygplan för veklingar!

Flygplanstypen verkar - och är föråldrad 1940. Den byggdes åren 1932-1937 i olika varianter. Men - förtjänar respekteras av två skäl.
Det första - det byggdes 819 stycken! Det - var världens första och största 4-motoriga bombarflotta utan konkurrens. (Det skulle dröja in till 1942 innan något liknande såg dagens ljus i väst)

Det andra - är den fenomenala prestationen av den sovjetiska flygindustrin, att bygga ett så stort och komplicerat flygplan i sådant antal. Jag tippar min hatt till den!

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_TB-3

Fortsättning följer....

Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 juni 2012, 10:50

varjag skrev:TB-3

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 juni 2012, 14:24

Tack Hans för den ryska videon omTB-3! Jag kan tillägga - att de elektriska ''bubbel-tornen'' för akterskyttarna - var ngt som tillkom 1941 (efter erfarenheterna med förfrysningar i Finland).

Men - vi fortsätter.....

Klockan 11.oo f.m. den 10:e mars - startar våra sex ''utvalda besättningar'', fulltankade och full-bombade och sätter kurs västerut. Deras mål - ''en viktig järnvägsknutpunkt långt bakom fronten''....så beskrivs det av deltagande flygföraren
Fjodor Orlov - när han skriver sina memoarer fyrtio år senare.
I själva verket är målet Rovaniemi (som INTE är en järnvägsknutpunkt - utan den största stationen på Kemi-Kemijärvi järnvägen). Som tidigare, flyger de sex TB-3:orna i tre rotar om två parallella flygplan. Förbandets ledare i luften är den tidigare presenterade Nikolai Gastello.

Just denna bombflygning är historiskt intressant, då vi har inte mindre än tre - olika vittnesmål av deltagare - och från bägge sidorna! Och vittnesmålen, går vitt isär - som framgår senare i posten.

Vittnena är ovannämnde, och 1940 troligen - Överlöjtnanten Orlov. Det andra är den svenske fänriken Gideon Karlsson,
jaktflygare och Gladiator-pilot vid det svenska flygförbandet F 19. Vårt tredje vittne, är den sovjetiske sergeanten
Nikolaj Grigorejvitj Globa - flygskytt på den sista roten i bombarkolonnen, ledd av Kapten Maslov.

Vi låter först fänriken -
Gideon Karlsson.jpg
Gideon Karlsson.jpg (13.2 KiB) Visad 6761 gånger
- komma till tals;

Han ligger ensam ''i beredskap'' i sin Gladiator över Rovaniemi omkring kl. 14oo - när;
...helt överraskande kl. 14.oo, visade sig sex fyrmotoriga bombare av typen TB-3 på 2000-meters höjd över Rovaniemi
(Kemijärvi - 100 km österut har bombats ett par timmar tidigare - telefonlinjerna är nere = ingen varning. Min anm.)

Karlsson angriper formationen.

...dom vände så snart dom siktade mig....utan att fälla några bomber - jag får in träffar på ett plan som sackar efter -
det nödfäller sina bomber - och gick i plané...tycks förbereda nödlandning sydost om Kemijärvi...

Så långt fänrik Karlsson. Han har fått ett kulhål i vingen - men värre - ett i propellern. Från sin egen kulspruta - vars synkronisering råkat i olag. Kanske p.g.a. hans intensiva eldgivning - han har skjutit bort nästan all sin ammunition.
Han landar på sin bas kl. 15.oo

Den skadeskjutna TB-3:an kraschlandar på en sjö vid Murtoselkä
Karlssons TB-3a.jpg
Karlssons TB-3a.jpg (18.34 KiB) Visad 6761 gånger
Besättningen - åtta man - överlever alla landningen, men fem, alla löjtnanter, gör motstånd när den finska patrullen närmar sig. Alla fem - skjuts ihjäl av finnarna. Tre flygskyttar - däribland ovan nämnde Nikolaj Globa - tas till fånga.

Globa's vittnesmål finns bevarat i verbatim översättning av hans förhörsprotokoll:

''den 28 februari startade vår avdelning om sex TB-3 från Rostov till en sjö sydväst om Kandalaks, dit den anlände 1-4 april. Vår första krigsflygning ägde rum den 10:e mars med start kl. 11oo. Planet var lastat med 2500 kilo bensin, samt 27 bomber. Varav tre på 250 kilo, resten på 32 kilo....
upphängning 250-kilos bomber TB-3.jpg
upphängning 250-kilos bomber TB-3.jpg (33.36 KiB) Visad 6761 gånger
- ...under anflygningen blev planet träffat av luftvärn vid Kemijärvi. Alla utom oss flygskyttar blev nedskjutna vid anhållandet....

Luftvärn...vid Kemijärvi??? På 2000 meters höjd? Vad jag vet, kom Frivilligkårens 6:e Lv-pluton till Kemijärvi först dagen efter, den 11:e mars med två 40 mummum Bofors.... :roll:
Så - vi skall tro att en vaksam flygskytt - inte ens SETT det jaktplan som blev hans bane???
Nej, sergeant Globa ljuger genom tänderna, vill inte erkänna att han ''svikit Sovjetunionen'' genom att inte skjuta ned Karlssons Gladiator!

Och nu till vårt tredje vittne; - sedermera Brigadgeneralen vid Sovjetflyget - Fjodor N. Orlov, som publicerade sina memoarer -'''Blå Tvåans brinnande Färder'' på ett litet förlag i Zheboksary i Chuvash-republiken 1982.
Hans minnen, är en rörande skildring av den sovjetiska arten - om den 10:e mars 1940.....

Vår uppgift, var att bomba - en vikig järnvägsknutpunkt...långt bortom fronten. Planen flyger i kolonn - rotevis, i täten Paramonov, sedan Gastello, sist Maslov. Vädret är idag klart och kallt. Ännu är allt lugnt. Men minuterna går och vi hamnar i kraftig luftvärnseld, vilket innebär att vi är nära målet, järnvägsknuten över vilken fienden underhåller sin material och sin levande kraft. De vitfinska luftvärnssoldaterna ger ursinnigt eld, grå explosionsmoln överallt. Jag hör hur projektilerna briserar runt omkring oss med torrt knastrande. Jag känner brandlukt.
Nu - fäller redan den första gruppen sina bomber. Vår chefsnavigatör Kozlov har skött sitt jobb fint. Våra ''presenter'' träffar målet exakt på järnvägskorsningen. Vi gör undanmanövrer för att komma ut ur luftvärnselden. Nu måste vi vara på vår vakt, se upp för fiendens jaktflyg åt bägge sidor så de inte skall överraska oss . Nerverna är spända till det yttersta. Händer griper ännu kraftigare om ratt och reglage - och styr planet närmare Rote-ettan.
I de andra planen syns flygskyttarna med ansiktena täckta av rimfrost. Men det oaktat, har de alla ''hett om öronen'' - känner jag på mig. Ledarplanets flygskytt avger en lång serie i riktning kot fiendejakten för att varna. Nu - ser jag dem också, dom närmar sig snabbt men vågar inte komma nära - utan flyger parallellt med oss....
Under tiden, närmar sig ett beslutsamt, någonstans bakifrån - anna fientligt jaktplan, en Bulldog - som avfyrar långa serier mot tredje rotens tvåa, Karepov - som blivit efter.
Hans plan ger rök efter sig och sackar ännu mera efter. Det är redan omöjligt för de andra planens flygskyttar att skydda det. Nu - anfallas Karepov även av TRE FOKKERPLAN..... ( 8O )

Hans brinnande plan störtar på fientligt territorium...

Vi återvänder till vår bas, efter ett framgångsrikt genomfört uppdrag - men stämningen är tryckt, Naturligtvis, krig är krig, utan förluster förlöper det ej. Men i detta fall hade de kunnat undvikas - OM vi hade haft eskortjakt - och OM Karepov ej lämnat sig på efterkälken....

Vi såg alla, sa Nikolai Gastello vid genomgången efteråt, hur våra flygskyttar öppnade överenskommen eld, för att förhindra att fiendejakten närmade sig. Att ett av våra flygplan lämnade formeringen - ledde till en tung förlust.
Låt detta bli en bitter lärdom för oss alla. Var och en måste vara medveten om att formeringen måste hållas under hela flygningen, från början till slut, samt att man måste vara ytterst uppmärksam.
Låt oss ständigt minnas detta. Låt oss aldrig tillåta det minsta disciplinbrott.
Låt oss hämnas på fienden för våra stupade Kamrater!

Så långt Kamrat Orlov......Vad både han och Nikolai Gastello svamlade om - var verkligheten i F 19's Krigsdagbok...

Inga bomber fälldes över Rovaniemi den dagen!

Forts. följer.....

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 juni 2012, 04:28

Som framgår av det ovanstående, är det minsann inte lätt att utvärdera vad som verkligen hände i luften vid Rovaniemi den dagen.
Flygskytten babblar om luftvärnseld över Kemijärvi - som ligger 75 km öster om målet

Karlsson - nämner ingenting om luftvärnseld över Rovaniemi

Orlov - påstår att han flugit genom ''gråa explosionsmoln överallt''. Hans beskrivning - är en bra skildring av tungt Lv i aktion och Frivilligkåren i Rovaniemi - har ett par tunga pjäser - Bofors 7,5Cm. Men skjöt dom? I så fall mot vad?

Vi vet ju redan från Bibeln, att ingen historia blir' ''sämre'' med åren, men Orlov's skildring - bomber som träffar precist,
en Bristol Bulldog (Karlssons Gladiator) - blir plötsligt tre Fokker D 21 (fanns inga i Nordfinland) - och den skadade och brinnande TB-3:an (den brann inte) som störtar på fientligt territorium, alltsammans är rena skepparhistorier!

Sist, en erfaren och ''utvald'' officer som roteledaren Gastello, kan knappast ha kommit tillbaka hem till Fedoseyevka - med bomberna i behåll!? Rena prestigen krävde att man gjort sig av med bomblasten. Någonstans....

Det är synd vi inte har tillgång till den skriftliga stridsrapporten om denna misslyckade bombraid :roll:

Det nedskjutna bombplanet -
Karlsson's TB-3 efter nödlandning.jpg
Karlsson's TB-3 efter nödlandning.jpg (14.07 KiB) Visad 6729 gånger
blir föremål för mycken svensk muntration. Så många som får plats i F 19's Waco - sambandsflygplan -
http://en.wikipedia.org/wiki/Waco_ZQC-6

- flyger till haveriplatsen där alla glatt klättrar över, i och under den ryggbrutna fågeln - och kamerorna klickar i ett.
Alla - tycks vilja posera på noskyttens plats - inte minst Kapten Björn ''Bjuggas'' Bjuggren (den svenska störtbombningens fader..) vars bild i nosen återfinns i många böcker, fast jag kan inte hitta den på nätet :roll:

Forts. följer.....

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Onisko-hinkarna - Igen!

Inlägg av varjag » 17 juni 2012, 14:11

Jag frågade ju tidigare om dessa ''Onisko Buckets'' - som innehåll små brandbomber - och var farliga för det fällande bombplanen...
viewtopic.php?f=6&t=40927&start=75
ABK-1.JPG
ABK-1.JPG (89.46 KiB) Visad 6683 gånger
- och tack sveahk för bilden....
Med generös hjälp från Slon-76 och Juha Tompuri på Axis History Forum - har jag lärt att ryssarna hade hade en lättare ''bombkasett'' - DLYa
DLJa.gif
DLJa.gif (13.76 KiB) Visad 6683 gånger

- bara 1020 mm lång med 280 mm's diameter. Som nog passar in i de ''hinkar'' ovanstående bild visar. Och kunde medföra
[quote]ZAB-2,5 and AO-2,5: 30 /3
AO-8: 8/1
AO-10: 4/1
AO-20: 4/1
AO-25: 3/1
SAB-5 and SAB-15: 1[quote]

Dessa kasetter var avsedda för det lätta bombflyget - R-5, R-Z och R-SSS - och i flugviktiga - U-2.

Men EJ att förväxlas med de mycket tyngre ''kasetter'' som medförde - ungefär samma bomburval - i de tyngre som figurerat tidigare i tråden rörande flygplantyperna SB och DB-3.

Kasetterna infördes underifrån - i fälltuberna. Och när tubens botten öppnades - virvlade bomberna ut.....
dom där membranen mellan ''lagren'' av smärre bomber - förefaller ha varit ett riksfyllt moment - för just de förtändningar i fällningsögonblicket, för bombplanet. Som också ''inte var ovanliga'' - :roll:

''Kasetternas'' tycks ha använts mot flygbasen vid Immola den 1:a december, då SB-bombare angrep och Pajari skrev;
...de tyngsta bomberna är femtio kilo - men brandbomber regnar ned.....
Bombkasett DLJa.gif
Bombkasett DLJa.gif (55.25 KiB) Visad 6683 gånger
Varjag

Skriv svar