Fyra fartyg och två möten till havs .....

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Re: Med Guds hjälp eller – Satans? Avtackning för ett Mirakel…..

Inlägg av Battler » 17 februari 2017, 16:28

varjag skrev:Vad tyskarna siktat, var slagskeppet HMS NELSON med hangarfartyget EAGLE……!
På väg att bunkra vid St. Helena för att fortsätta till Freetown…
Från april till juni 1941 var hon på konvoj eskort i Atlanten. I slutet av maj var hon i Freetown och beordrades till Gibraltar att stå för att delta i jakten på tyska slagskeppet Bismarck.
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Nelson_(28)

Tack för en spännande och intressant tråd varjag :milsmile:

pandersson2
Medlem

Re: Fyra fartyg och två möten till havs .....

Inlägg av pandersson2 » 17 februari 2017, 17:45

Varjag,

mycket om Atlantis handlar ju om logistik och planering för bränsle. Jag såg en intressant lista över bränsleförbrukningen på de tyska hjälpkryssarna i German Commerce Raider vs British Cruiser: The Atlantic & The Pacific 1941 Av Robert Forczyk. Jag lade till antalet månader som skeppen var operativa, med detta menas hur länge de var till sjöss innan de återgick till hamn eller sänktes. För Kormoran, Thor, Orion och Widdler räknas den tid som var tills de återvände till tyskkontrollerad hamn. Jag hade förväntat mig ett mönster där de med längre tid till påfyllning skulle klarat sig längre. Widdler togs ju ur bruk snabbt efter en resa och bedömdes som ohjälplig, annars är de rätt lika. Det är väl ett gott betyg på den tyska planeringen och möjligheter till att skicka assistens.

Hjälpkryssare / Bränsleförbrukning i ton per dag / Dagar till påfyllning / Operativa mänader.
Kormoran / 8.5 / 352 / 11
Atlantis / 10 /250 / 19
Pinguin / 18 / 207 / 11
Komet / 11 / 193 / 15 (Räknat från Berings Sund)
Thor / 13 / 166 / 11
Orion / 29 / 145 / 16
Widder / 23 / 130 / 7

Edit justering och förklarande text
Senast redigerad av 1 pandersson2, redigerad totalt 18 gånger.

a77
Medlem

Inlägg av a77 » 17 februari 2017, 21:48

Pandersson2 vad är "Operativa dagar" tid mellan bränsle påfyllning?

a77
Medlem

Inlägg av a77 » 17 februari 2017, 21:54

varjag skrev:Tyskarna hade erfarenhet av att operera ''raiders'' redan 1914-18 och planerade/byggde för att föra ''kaparkrig'' under 2:a Vk.
Inget kan slå häftighets faktorn av tyskarnas Seeadler under första värdskriget. Fullriggat kaparfartyg ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Seeadler_(1888)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 februari 2017, 21:59

pandersson2 skrev:Varjag,

mycket om Atlantis handlar ju om logistik och planering för bränsle. Jag såg en intressant lista över bränsleförbrukningen på de tyska hjälpkryssarna i German Commerce Raider vs British Cruiser: The Atlantic & The Pacific 1941 Av Robert Forczyk. Jag lade till antalet månader som skeppen var operativa. För Kormoran, Thor, Orion och Widdler räknas den tid som var tills de återvände till tyskkontrollerad hamn. Jag hade förväntat mig ett mönster där de med längre tid till påfyllning skulle klarat sig längre. Widdler togs ju ur bruk snabbt efter en resa och bedömdes som ohjälplig, annars är de rätt lika. Det är väl ett gott betyg på den tyska planeringen och möjligheter till att skicka assistens.

Hjälpkryssare / Bränsleförbrukning i ton per dag / Dagar till påfyllning / Operativa dagar
Kormoran / 8.5 / 352 / 11
Atlantis / 10 /250 / 19
Pinguin / 18 / 207 / 11
Komet / 11 / 193 / 15 (Räknat från Berings Sund)
Thor / 13 / 166 / 11
Orion / 29 / 145 / 16
Widder / 23 / 130 / 7
Tack för dom siffrorna. Som visar en grotesk skillnad mellan de fem första - DIESELDRIVNA skeppen.
Och de sista två, ORION och WIDDER - som hade bränskeslukande ångturbiner - :roll:
Blev förvånad över siffran för PINGUIN - 18 ton/dygn, hon hade exakt samma motorer som ATLANTIS.....och borde varit mycket lägre (?)

Antalet tillgängliga tankutrymmen och dribblandet av hur de utnyttjades - vet jag litet om.
Men dom använde barlasttankarna i fartygens botten för bunkers - alternativt saltvatten som barlast.
Blandningen betyder ingenting då oljan är lättare än vatten - och kan separeras innan den når motorerna.

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 februari 2017, 04:19

a77 skrev:
varjag skrev:Tyskarna hade erfarenhet av att operera ''raiders'' redan 1914-18 och planerade/byggde för att föra ''kaparkrig'' under 2:a Vk.
Inget kan slå häftighets faktorn av tyskarnas Seeadler under första värdskriget. Fullriggat kaparfartyg ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Seeadler_(1888)
Kanske inte a77

https://sv.wikipedia.org/wiki/SMS_Seeadler

- men Seeadlers vanligaste byten var - just andra segelfartyg.

Ångan höll redan för Vk 1 - på att slå ut segelfartygen i oceanfart, efter krigets slut hade ubåtar och raiders decimerat deras
antal dramatiskt....
bark under kanoneld.jpg
- att dessa Havens Vita Svanar - aldrig återkom annat än som kuriosa :(

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 februari 2017, 07:13

v Battler » fre feb 17, 2017 4:28 pm

slagskeppet HMS NELSON med hangarfartyget EAGLE……!

Från april till juni 1941 var hon på konvoj eskort i Atlanten. I slutet av maj var hon i Freetown och beordrades till Gibraltar att stå för att delta i jakten på tyska slagskeppet Bismarck.

https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Nelson_(28)

Tack för en spännande och intressant tråd varjag
Väl bekomme Battler. Nelson kom för sent för BISMARCK-dramat, med ''systern RODNEY'' hann fram för att delta.....
49_bismarck_and_hms_rodney.jpg
mvh, Varjag

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 18 februari 2017, 07:25

a77,
felskrivning av mig, Skulle vara operativa månader. Med detta avses tiden från när fartygen lämnade hamn (med undantag för Komet som först färdades i allierat sovjetiskt vatten där jag valde då hon anlände till Stilla Havet) fram till att de återvände till hamn eller blev sänkta. Dagar till påfyllning är tiden de klarade sig utan att få mer bränsle. Har justerat texten.

varjag
Saknad medlem †

Re: Dåliga nyheter, ‘’djävla mördare’’ och överhettade kanoner….

Inlägg av varjag » 22 februari 2017, 21:49

Det var i dessa dagar som Rogge med besättning erfar via BBC de dramatiska nyheterna
att hennes ‘’pris’’ KETTY BRØVIG tillsammans depåfartyget COBURG sänkts i Indiska Oceanen; att BISMARCK sänkt HOOD – men att det tyska slagskeppet
gått förlorat tre dagar senare….

Dom hör också om sänkningen av deras ‘’kollega’’ – HK PINGUIN i med Indiska Oceanen den 8:e maj ‘’med svåra förluster av människoliv…..’’
Vilket sannerligen inte bättrar stämningen ombord.

[PINGUIN prejades av tunga kryssaren HMS CORNWALL – försökte locka kryssaren
närmare innan maskeringen fälldes. Lyckades bara delvis – kaptenen släppte ut fångarna
med avsikt självsänka sitt fartyg…
Då en fullsalva av fyra 20 cm’s granater träffade henne; den första slog ut förliga batteriet
och dödade betjäningarna, den andra kommandobryggan som tog kaptenens och brygg-
personalens liv, den tredje i maskinrummet…..
Den fjärde – slog in i 5:ans lastrum – och detonerade 130 minor som förvarades där –
en eldkvast ‘’300 meter hög’’ – splitter regnade ned hundratals meter från explosionen och-
efter 27 sekunder syntes intet mera av PINGUIN.

Av den tyska besättningen, 401 man stark – överlevde 60. Av 238 fångar ombord – räddades bara 24.
PINGUIN blev den första tyska Hilfskreuzer som sänktes. ]

Rogge uppsöker en fredad bit ocean, maskinerna behöver kannhalas och kamouflaget
som BRASTAGI behöver bättras på. Samt besättningen – behöver lite vila och lugn efter
nervpersern som följde mötet med HMS NELSON……

Den 16:e juni satte ATLANTIS och hennes män ett nytt rekord; dom har varit ‘’till sjöss’’
i - 445 dygn! Den längsta kaparfärden i marinhistorien……. då.

Den 17:e hittar Aradon ett ensamseglande fartyg och – förföljelsen börjar –

I skymningen – och efter prejningsskottet – sänder fienden tvärt sin RRR-signal och –
avfyrar ett skott från 4-tumskanonen på poopen….

Rogge svarar med bredsida – därborta börjar livbåtar firas och manskapet överge sitt
fartyg. Olyckligtvis väntar dom inte med vattensättning – fartyget gör fortfarande lite fart
genom vattnen – och ett par livbåtar ses kapsejsa med folk i vattnet….

De tyska barkasserna plockar upp 29 överlevande inklusive kaptenen…..denne ber Rogge
söka efter en saknad livbåt med 11 personer och en 2:e-styrman i – han vägrar!.
Positionen är känd av fienden – han vill snarast möjligt lämna valplatsen.
Bytet var den engelska s/s TOTTENHAM om 4700 ton destinerad till Alexandria med flygplan, ammunition, lastbilar och reservdelar m.m
Man försöker torpedera TOTTENHAM men igen – funkar två torpeder dåligt och bommar – en tredje bara skadar fartyget som vägrar sjunka. Det blev att ta till de tunga kanonerna…

Efter några salvor detonerar vad som måste varit ammunition – ‘’hon erupterade……
som en vulkan.....jpg
som en vulkan.....jpg (34.35 KiB) Visad 1166 gånger
Hennes kapten anklagar Rogge för att vara en kallblodig mördare – avseende hans saknade
livbåt….Rogge avvisar med vetskapen att TOTTENHAMS nödsignaler kvitterats både från
Ascenson Island och Walvis Bay.

(När livbåten – tom, drev iland i Brasilien senare kände han sig lite skyldig……
Men vad han inte visste, var att den hittats av brittiska s/s MAHRONGA elva dagar efter
sänkningen och med 17 man ombord….2:e-styrmannen hade fiskat upp fem man ur vattnet
innan fartyget sjönk, alla var OK förutom mycket solbrända….)

Den 22:a juni förföljs ett annat fartyg för att anfallas efter mörkrets inbrott.
När avståndet är nere vid 96 Hm *)– upptäcker britterna ATLANTIS; visar aktern – sätter
fullfart och – börjar zig-zagga samtidigt som dom sänder RRR-signalen.
ATLANTIS egen radio försöker ‘’störa ut’’ nödsignalen med lite kuttrasju-prat på högsta
volym….Hope to meet you next Friday…Love and kisses, yours ever Evelyn….. :lol:

Rogges artillerister skjuter och skjuter och bommar och bommar….Efter 40 salvor med
192 15Cm’s och 53 7½ Cm’s granater riktade mot akterskeppet – har dom bara noterat
fyra träffar…..Kanonen No.5 överhettar, rekylmekanismen låser sig….och Rogge är nära
ge upp jakten – då plötsligt fienden stoppar och besättningen ses gå i livbåtarna.

Med bordningsmanskapet hos fienden – identifierar dom båten som Lamport & Holtrederiets
s/s BALZAC om 5400 grt. På resa till Liverpool från Rangoon med 4500 ton ris, bi-vax
och andra kolonialvaror.
ss BALZAC.png
ss BALZAC.png (49.05 KiB) Visad 1166 gånger
Tre av hennes besättning om 53 man – har dödats under angreppet, ytterligare en avlider
på ATLANTIS ngn dag senare. Efter att lagt beslag på hennes postsäckar – sänks fartyget.

*) Hm = Hektometer = 100 meter var Kriegsmarines normalt använda avståndsterm.
96 Hm var alltså 9600 meter. (så fick jag det berättat oxå☺)

Med problemen med Kanon N:o 5 inser han att ATLANTIS, både fartyg och besättning
börjar bli trötta och utslitna.
Han tar sitt fartyg till en fredad ruta i Sydatlanten och ger sina mannar ‘’en veckas permission – ombord’’. Bara lättare underhållsarbeten utförs, alla åtnjuter en välförtjänt
välbehövlig vila!

Den 27:e beordrar SKL ATLANTIS till ett möte med HK ORION (Schiff 36) – som befinner
sig på hemresa och behöver 700 ton bunkerolja för att nå Franrike…..

forts

Varjag

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 22 februari 2017, 22:25

varjag,

nu behöver jag ställa en fråga som visar hur totalt insnöad jag är. Hm, är det så som tyskarna skriver det? Inte hm som är enligt den normala konventionen?

Vet du något om det psykologiska för besättning och befäl på kaparna? De måste ju varit medvetna om att det var ett uppdrag med stor risk att inte återvända från. Om vi ser tillbaka på tråden om ryska flottan 1905 så hade man stora disciplin- och motiveringsproblem när man var lång från hemmabaserna. Hur löste tyskarna det? Som jag förstått det så upprätthöll alla tyska kapare sin effektivitet under hela uppdragen.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 februari 2017, 22:54

pandersson2 skrev:varjag,

nu behöver jag ställa en fråga som visar hur totalt insnöad jag är. Hm, är det så som tyskarna skriver det? Inte hm som är enligt den normala konventionen?

Vet du något om det psykologiska för besättning och befäl på kaparna? De måste ju varit medvetna om att det var ett uppdrag med stor risk att inte återvända från. Om vi ser tillbaka på tråden om ryska flottan 1905 så hade man stora disciplin- och motiveringsproblem när man var lång från hemmabaserna. Hur löste tyskarna det? Som jag förstått det så upprätthöll alla tyska kapare sin effektivitet under hela uppdragen.
En bra fråga!
Det mesta kommer ur tyska källor eller, engelska avskrifter därav. Finns en uppskö av litteratur i ämnet, memoarer mest.....

Kaparnas besättningar var mest ''utvalt folk'' med bakgrund i handelsflotta, fiske, sjöfart i allmänhet. Kommendering till ett kaparfartyg
var lite priviligierat - bättre än de rena örlogsfartygen.
Inte minst p.g.a. det bättre utrymmena. Kan synas att en 10000-tonnare med 400 mans besättning var ''en sardinlåda'' och var det -
efter handeslflottans begrepp....
Men - jmfrt med slagskepp/kryssare/jagare - paradiset. Inte minst för att det fanns stora däcksutrymmen att ''promenera'' på.
Rena örlogsfartygens däck var så belamrade med utrustning, torn, kappar, T-tuber, Lv-pjäser etc att ATLANTIS däck tedde sig som en
lekplats i jämförelse.
P.g.a. de långa sjötiderna för kaparna, blev det mycket mindre ''tjyvkommis' på dom än de gråmålade ''kanonbåtarna''.
Sen var det ju så med ''högsjöflottan'' - att den låg ju i hamn 98% av tiden - kaparna var till sjöss på ''äventyr'' s.a.s.

mvh, Varjag

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 23 februari 2017, 19:42

varjag skrev: Kaparnas besättningar var mest ''utvalt folk''

... men kanske inte jättemånga ur det utvalda folket? :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 februari 2017, 22:15

KoteGaeshi skrev:
varjag skrev: Kaparnas besättningar var mest ''utvalt folk''

... men kanske inte jättemånga ur det utvalda folket? :milwink:
Gissar ytterst få - dom påstås ha ''dåliga sjöben....'''

8-) , Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 25 februari 2017, 09:31

Jag försöker hänga med i tidsramen. Om jag förstått rätt är vi nu i juni 1941, och redan i maj året innan var Atlantis till havs och har sedan dess inte besökt någon hamn, frånsett juluppehållet på Kerguelen. Hur länge har besättningen varit ombord?

diskutera
Medlem

Re: Dåliga nyheter, ‘’djävla mördare’’ och överhettade kanoner….

Inlägg av diskutera » 25 februari 2017, 09:49

varjag skrev: Den 16:e juni satte ATLANTIS och hennes män ett nytt rekord; dom har varit ‘’till sjöss’’
i - 445 dygn! Den längsta kaparfärden i marinhistorien……. då.
Min fascination för handelskrieg har revitaliserats tack vare denna tråd. Hittade följande på wikipedia:
Upon the completion of her seven expeditionary raids, Alabama had been at sea for 534 days out of 657, never visiting a single Confederate port. She boarded nearly 450 vessels, captured or burned 65 Union merchant ships, and took more than 2,000 prisoners without a single loss of life from either prisoners or her own crew.

Jag antar att rekordet beror på hur man definierar "till sjöss" eller vilken epok. Mitt citat utspelar ju sig en gubbålder tidigare än trådens scenario och antar att segelfartyg (om än delvis ångdrivna) inte har samma behov av en flytande underhålls- och bunkringsorganisation långt hemifrån, vilket gör dåtidens rekord..., hmm vill inte kalla det "mindre spektakulärt" men väl på andra premisser.

I övrigt när man läser om kaparkrig (under epoken ca 1861-1945), slås jag över hur "humanitär" krigföringen är. Paradoxalt nog med tanke på den bild man i huvudet har av kapare som blodtörstiga pirater. Tillfångatagna sjömän behandlas ofta med stor respekt och man försöker aktivt minimera förluster på båda sidor vid drabbningar/sänkningar.

Skriv svar