Jag berörde tidigare i korthet ''luftstrider med pistoler'', där ''Magnificent Men in their Flying Machines'' skjöt på varandra med
pistoler, revolvrar och halvautomatiska gevär. Innan den synkroniserade kulsprutan som skjöt genom propellerfältet - gjorde slut på såna dumheter och effektiviserade slakten i luften.
Bortsett från den österrikiska ''Dubbelpistolen'' som jag presenterade där, blev några andra typer populära på den allierade sidan.
Här handlar det mest om den engelska Royal Flying Corps, ett utskott av armén - och hänvisad till arméns utrustning.
Vilket inte alls passade killarna i RFC! En brittiska armén - var ju en av de mest stock-konservativa vad gällde införandet av en automatisk pistol. Och följden var - att armén helt enkelt inte hade något annat än Webleyrevolvrar att erbjuda sina flygare...

- Webley Mk VI .455 med stödkolv.jpg (23.14 KiB) Visad 1176 gånger
- i stil med denna Mk VI med löstagbar axelkolv.
Den engelska Flottan, hade redan 1912 antagit Webleys .45-kalibriga pistol -

- Webley No. 1 Mk. 1 M.1913 Royal Navy.jpg (14.39 KiB) Visad 1176 gånger
att beväpna, i första hand Marinsoldater med. Royal Marines, var ju en relativt liten kår - och antalet Webleypistoler för Royal Navy var gansk litet fast jag inte vet hur många.
Men Flygkårens folk - beställde direkt från Webley - sin egen variant av Flottans pistol -

- Webley&Scott .455 Mk 1 No.2.jpg (38.5 KiB) Visad 1176 gånger
Mark I No. 2 - med ställbart bakre sikte - och arrangemang för en lustig bananformad axelkolv.....

- 1287717321.jpg (18.46 KiB) Visad 1176 gånger
Dessa Webleypistoler var engelskt grovsmide av bästa sorten. Tunga, klumpiga, avig kolvform och vinkel och - tydligen notoriskt opålitliga i smutsiga fältförhållanden. Dessutom påstås att deras ammunition - .455 Webley Automatic -

- Patron .455 Webley Automatic.jpg (5.85 KiB) Visad 1176 gånger
laddades med kordit (Flottans favorit?

), vilken slaggade de fina toleranserna i det diagonalt rörliga reglingsblocket - och inte gjorde vapnen populära. (Patronen skulle inte komma att laddas med nitrocellulosakrut förrän 1941

)
Magasinet fattade 7 patroner.
Patronen är ifråga om prestanda nästan identisk med den amerikanska .45ACP. Men givetvis INTE i dimensioner.
Dessa Webleypistoler, är ju ganska väl dokumenterade i både ord och bild i litteraturen - men en sak som INTE dokumenterats
är - hur sällsynta dom faktiskt är. Inkl. Flottans, RFC's och kommersiell försäljning - tror jag inte totala antalet tillverkade kan vara flera än 10 000 - 12 000 stycken. Vilket gör dom till rariteter idag.
Jag ägde en en gång ett kommersiellt sålt exemplar med högglanspolerad blånering - och varumärke från en vapenhandlare
i Calcutta! Det var en dyrgrip - som jag ogärna skildes ifrån.
Hur var den att skjuta med??
En gäspning!!
Dessutom var ammunitionen dyrbar och svåråtkomlig t.o.m här. Jag tyckte aldrig om typen.
forts. följer.....
Varjag