Isvägar

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Re: Isvägar

Inlägg av Osprey » 27 juli 2008, 10:33

Hexmaster skrev:dc: Jaha, Östersjön. I synnerhet oppigenom finns ju förutsättningarna. Jag tänkte mer på havet. 8-)
Jag har för mig att det för ett antal år sedan kanske 30 eller så, fanns isväg mellan Göteborg och Donsö. Inte direkt vanligt att det förekommer här, men någon gång emellanåt har det gjort det... :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 juli 2008, 11:41

Isvägar har anlagts mellan Jönköping/Huskvarna och Visingsö samt Gränna och Visingsö de vintrar Vättern har lagt sig. Vanligen lägger sig sjön om det är smällkallt och vindstilla några dagar i januari; då blir isen lätt 30 cm tjock.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 juli 2008, 11:57

Martin Lundvall skrev:
varjag skrev:Sommartid fanns det en järnvägsfärja - men på vintern lade man helt sonika järnväg över isen tills banan blev klar :) , Varjag
Brittiskbyggd om jag inte minns fel, fraktad med järnväg och ihopplockad på plats.

/Martin
Stämmer precis det Martin, här är hon med alla sina fyra skorstenar... plus härliga bilder från landskapet runt Bajkalsjöns sydspets. Isbrytaren 'Angara', bara lite yngre - överlever och ligger snyggt renoverad förtöjd i Angarafloden vid Irkutsk.

http://www.irkutsk.org/baikal/railway.htm

:wink: , Varjag

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 31 juli 2008, 00:59

Som jag skrev i en annan tråd. Jag brukar åka isväg över Ljusnan hemma i Hälsingland. Och för att inte tala om hur många varv man gjort på uppplogade banor på sjöisar:)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 31 juli 2008, 07:35

Upplogad bana fanns det på Orsasjön när jag bodde bredvid denna för snart 30 år sedan. Det var en ny upplevelse för en kille söderifrån. Jag tror att banan var där som halk-körning för bussar, ambulans mm, men på kvällarna satt mången pojk från byggden och åkte där varv på varv på varv. Jag gjorde likadant och lärde mig väldigt mycket bilkörning på det viset.

Kul var det också!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 juli 2008, 13:39

Isarna var ju också en enorm lekplats. Bäst - var dom innan den första snön föll då 'hela fjärden' var blankis. Och man kunde åka skridskor, nästan som Jesus som gick på vattnet, man såg sjöbotten genom isen. Men måste passa sig för svagis - där kloakerna (ingen rening på den tiden..) rann ut med varmare vatten....brakade man igenom där - kom man upp med allehanda 'orenligheter' om halsen :roll: . Om - man kom opp, isdrunkningar tillhörde varje höst och vår ordningen för dagen och oftast ungdomar. Den nästan obegränsade rörelsefriheten på 'blankisen' ströps snart av
1) det forsta snöfallet och 2) isrännorna.
Isrännorna bröts till kajplatser dit sjöfarten hölls vid liv i det längsta. Frös igen - bröts upp igen o.s.v.
Ett par minnen;
En djärv man försökte ta sig över den frusna 'rännan' mellan Notviken och Gültzau-udden i Luleå - men gick igenom...

Vi barn - ett dussin eller så, hörde hans nödskrik - skrinnade dit och bildade kedja, ålande på svartisen i rännan, hand vid fot platt på magen. Och fick upp honom - fast ytterst medtagen. Vi satte honom på en sparkstötting och skrinnande mot land.....för att markera situationens allvar ylande vi alla som ambulanssirenen :)

Snön hade fallit, blankisen var ett minne - och LSK, Luleå Sport Klubb, hade med snörakor, fejat en bandybana med nya fina målburar. Tyvärr låg den i farlig närhet av kolkajerna vid Norra Hamnen :roll:
Farsan, var som bekant lots - och en kväll kom han hem med nyheten att LSK's bandybana var ett minne blott....
Och ett av deras bandymål - hänger på ASPÖ's babordsankare.....

Det var ett djädra liv - på Varjags tid

Användarvisningsbild
Widde
Medlem

Inlägg av Widde » 31 juli 2008, 19:12

Mellan öland och fastlandet måste det ha funnits ett antal. Bl.a. svärmor har tagit bilen över sundet.

Fk Dahlstrom
Ny medlem

Inlägg av Fk Dahlstrom » 2 augusti 2008, 02:28

Paa Storsjoen i Jamtland foerekommer det varje aar isvaegar. Nu paa sistone har det enligt mina foeraldrar varit sent oeppnande och tidigt staengade. Men normalt sett finns det isvaeg mellan Orrviken och Norderoen, och Norderon till Hallen. Ibland ocksaa direkt Hallen mot Norderoen. Det fanns fler foerr, men nu finns det broar i Sannsundet, Vallsundet och Roedoesundet. Isvaeg slaar helt klart att vaenta paa faerjan, speciellt om man vart inne och festat i Ostersund och skall hem. (det var naagra aar sen ...). Vaegvaerket har vaegarna officiellt oeppna en viss tid (testad baerfoermaaga?) men sen brukar naagra lokala foermaagor haalla det oeppe lite laengre. Problemet paa vaarkanten aer med vinden och vid strandkanten daer smaeltning boerjar. Saagspaan hjaelper, samt plogning naer det aer frysgrader, eftersom snoe isolerar.
Ber om ursaekt foer avsaknad av aa ae och oe, aer i USAt.

FkD

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 2 augusti 2008, 04:04

FKD;

gjorde militärtjänsten på F4 Frösön på mid -70 tal. Två eller tre gånger per vecka körde man runt med snöskoter på Storsjön, för att borra manuellt i isen, normalt var 50 cm. Sen körde man iofs skiten ur sig i skogen resten av dagen...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 augusti 2008, 11:45

Mellan öland och fastlandet måste det ha funnits ett antal. Bl.a. svärmor har tagit bilen över sundet.
Bilvägarna över, åtminstone Bottenvikens isar, krävde ordentliga 'landningsställen' för att komma över vad som i min barndom kallades 'flödmål'. Dom uppkom genom högvatten. Om isen 'lagt' på hösten vid medelvattenstånd och frusit som en fast kaka, fäst vid stränderna - och vattennivån (genom sydliga vindar i Östersjön/Bottenhavet) steg även bara lite - blev 'iskakan' för liten och tappade kontakten med stränderna. Där vattnet flödade upp och över strandisen - ibland till ett djup av 30 - 60 centimeter. Då gällde det att ha spångar eller bryggor som trafiken kunde ta sig över - utan att doppa fossar eller bilar i 'flödmålet'. När vattennivån sjönk igen - försvann flödvattnet och allt kunde återgå till det normala.

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 augusti 2008, 01:44

Kanada har, inte oväntat, världens längsta isväg. Från Yellowknife vid Stora Slavsjön sträcker den sig på floder och sjöar hela 560 km upp till nära Norra Ishavet. Ett mycket imponerande bygge som bär omkring 330 000 ton i sådär 60 000 laster, varje 'säsong'. Det finns inga vägar i denna ödemark av träsk och moras så vintern utnyttjas för att ta fram förnödenheter till de talrika diamant- och guldgruvorna i denna avkrok.

http://www.thedieselgypsy.com/Ice%20Roa ... enison.htm

Det finns en TV-serie om den, Ice Road Truckers med en del drama då semi-trailers går igenom isen.....

Varjag
Bilagor
ice-road-map-L-0207.jpg
ice-road-map-L-0207.jpg (36.78 KiB) Visad 6766 gånger
Diavik, Nordvästterritoriet.jpg
Diavik, Nordvästterritoriet.jpg (57.34 KiB) Visad 6768 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 augusti 2008, 19:27

Jag minns i mina yngre år att det var en isväg vid Dalbyviken(sjön Ekoln) utanför Uppsala och det var ett antal bilar som åkte där. Från Dalby kyrka går det en mindre väg ner till viken och där var det trafik kan man påstå.

Stefan

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 6 augusti 2008, 16:35

Vintern 1987 öppnades en isväg i Göteborg till styrsö.
Jag tror att det är enda gången efter kriget som det har inträffat.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 6 augusti 2008, 20:19

hilbert skrev:Vintern 1987 öppnades en isväg i Göteborg till styrsö.
Jag tror att det är enda gången efter kriget som det har inträffat.
Ojdå var det så "nyss", jag hade nästan för mig att det var längre sedan när jag skrev mitt inlägg och därtill skrev jag grannön Donsö, men nåja vägen kanske gick dit också... :D

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 augusti 2008, 04:13

Lite mindre 'nyss' och då Luleå figurerat en hel del i tråden...
Varje vinter finns ett antal isvägar i Luleå
kan jag berätta att fram till 1941 hade Luleå enbart färjeförbindelser för landsvägstrafik söderifrån. Dels färja över Luleåälven vid Gäddvik, dels färjan mellan Luleå och Bergnäset. Vintertid, var det isvägar som gällde på bägge platserna. När isen 'varken bar eller brast' måtte vi ha sugit på tummarna eller levt av insaltad småsik sedan föregående höst :) .

Först - byggdes bron vid Gäddvik och d e n, blev minsann storpolitisk!
Kommunisten Hilding Hagberg, hävdade att 'tyskarna kräver en svensk autostrada.... :roll: - och Norrskensflamman mullrade om tyska generalstabens makt i Sverige. (se länken nedan)

http://www.lulea.se/download/18.6ebed23 ... ksbron.pdf

Någon gång på eftervintern 1941 fick en liten Varjag, traska över isen vid Gäddvik - då bussen bara fick köra över utan passagerare 8O! Och tyckte synd om den stackars busschauffören som fick riskera livhanken alldeles ensam :)

Varjag

Skriv svar