Ja kära läsare, dags vinda upp tråden med några slutord.....
Som jag försökt visa i trådens många poster, blev de japanska ubåtarnas insats
i Stillahavskriget en stor besvikelse för marinledningen. De japanska doktrinerna
för ubåtars användning visade sig tidigt vara totalt felaktig. Men en oförklarlig
stelbenthet hindrade nästan totalt en omläggning av den inslagna kursen och resultatet
blev därefter.
Det har ofta hävdats med facit i hand, att ubåtsvapnets inverkan på kriget kunde ha blivit
flerfaldigt större om detta fokuserats helt på den allierade handelssjöfarten med talrika
’’mjuka mål’’ som dessutom ofta inte gick i konvojer – eller hade eskort av jagare och andra
lättare fartyg för ubåtsbekämpning.
Istället envisades den japanska ledningen att sätta in ubåtarna mot de ytterst välförsvarade
Task Forces med frestande feta mål. Men nästan alltid under flygskydd och med horder av
eskortfartyg omkring dem. Ett försvar som ingen ubåt hade rimliga chanser framgångsrikt penetrera.
De tre framgångsrikaste ubåtsflottorna under 2:a Världskriget, de tyska, amerikanska och engelska –
koncentrerade sina ansträngningar mot handelssjöfarten. Med som bekant – glänsande resultat.
Nedan en liten tabell med ungefärliga siffror, om sänkningarna av handelstonnage som klart visar
hur efterblivet Japans ubåtskrig var:
Antal sänkta H/fartyg Bruttoton, Insatta ubåtar, Förlorade ubåtar
England 493 (3,28/ubåt) /1 500 000 /C:a 150 /74
USA 1079 (4,15/ubåt) /4 650 000 /260 /58
Tyskland 2850 (2,85/ubåt) /14 500 000 /1000 /780
Japan 170 (0,91/ubåt) /c:a 1 000 000 /186 /128
Som framgår av denna statistik, var de amerikanska ubåtarna, vad avser sänkt tonnage
och förluster t.o.m. överlägsna sina tyska kollegor. Med reservationen att i Stilla Havet
mötte amerikanerna bara lätt, eller inget - motstånd i form av eskorter, medan tyskarna kämpade mot den dåtida sjöhistoriens mest sofistikerade och tekniskt utvecklade konvojförsvar.
Jag är stort tack skyldig -
- och hans bok -
- förutan vilken mitt eget intresse för Japans ubåtskrig, aldrig hade gjort denna tråd möjlig.
Mitt eget ''paperback'' exemplar av boken, köpte jag som lättmatros i Dundee i Skottland 1955 för den svindlande summan av s.2/6 (Två Shilling & Six Pence). Femtioåtta år senare, består den mest av omsorgsfullt duct-tejpade
lösa och illa medfarna sidor.
Men - det är innehållet i en bok - som räknas. Den har aldrig stått som på nåd - bland husets bundna bokförråd!
Jag hoppas mina läsares kunskaper i ämnet har berikats, liksom Hashimoto en gång berikade mina.
Varjag
Lite om Japans Ubåtskrig
Re: Avslut
När varjagen med sin djupa kunskap oss berikat har
För både landkrabbor och båtmaffia i ögonvrån en tår finnes
Därför den högklassiga och djupgående underhållningen redan slut tar
Vi hoppas på en ny snart och alla andra trådar han skapat med lycka minnes
Chapeau!
MVH
Hans
För både landkrabbor och båtmaffia i ögonvrån en tår finnes
Därför den högklassiga och djupgående underhållningen redan slut tar
Vi hoppas på en ny snart och alla andra trådar han skapat med lycka minnes
Chapeau!
MVH
Hans
Re: Lite om Japans Ubåtskrig
Tack Hans för dom uppskattande orden.
Kanske blir det ngn ny tråd i annat ämne - man vet aldrig.
Som bekant för de initierade, hänger varjagen lite löst på Skalmans forum numera = ingen garanti en startad tråd kan avslutas.....
Varjag
Kanske blir det ngn ny tråd i annat ämne - man vet aldrig.
Som bekant för de initierade, hänger varjagen lite löst på Skalmans forum numera = ingen garanti en startad tråd kan avslutas.....
Varjag
- Per Andersson
- Medlem
Tack för en oerhört intressant tråd.
Orden som jag har fetmarkerat ovan tycker jag ser ut som lämpliga slutord för nästan allt som rör den japanska krigföringen...varjag skrev:Ja kära läsare, dags vinda upp tråden med några slutord.....
i Stillahavskriget en stor besvikelse för marinledningen. De japanska doktrinerna
för ubåtars användning visade sig tidigt vara totalt felaktig. Men en oförklarlig
stelbenthet hindrade nästan totalt en omläggning av den inslagna kursen och resultatet
blev därefter.
Väl bekomme Per Andersson.....ochPer Andersson skrev:Tack för en oerhört intressant tråd.
Orden som jag har fetmarkerat ovan tycker jag ser ut som lämpliga slutord för nästan allt som rör den japanska krigföringen...varjag skrev:Ja kära läsare, dags vinda upp tråden med några slutord.....
blev därefter.
.....precis min uppfattning också. Japan, t.o.m. mera än Tyskland - kämpade ''med Bushidoanda och Bambusvärd''
mot en fiende som konsekvent vägrade slåss på det sätt japanerna hade tänkt sig. Och vars enorma resurser
redan andra krigsåret bekräftade amiral Yamamoto's dystra förutsägelser 1941, om hur ett krig mot USA skulle
komma att gestalta sig.
varjag