Stenpir...brygga -I nutid är det egentligen bara en stuga som är i drift (den vid stenpiren/bryggan), den andra ser förfallen ut, ägarna har nog inte tittat till sitt hus på flera tiotal år.
Hans skrev:
Lotspengar, Lotssedlar och Förfriskningar!Alkohol var det tyskarna kom med säger du. Hur funkade det annars, motbok och krigstida ransonering - räckte det till några rejäla kalas? Hembränning
Efter lotsningens slut, speciellt i Luleå, följde vad jag vill kalla Lotsedelritualen.
Kaptenen inbjöd lotsen till ‘’salongen’’ där lotssedeln fylldes i och skrevs under. Lotssedeln, var en handling som specificerade lotsningens tid, rum, fartygets namn, dräktighet, nationalitet, skeppsmäklarens och lotsens namn – och var helt enkelt kaptenens kvittering av utförd lotstjänst och det belopp lotsningen skulle debiteras fartyget eller dess mäklare.
Handlingen hade vidare ett utrymme för kaptenen att införa anmärkningar mot lotstjänsten –
t.ex. eventuell grundstötning, felnavigering eller kollision……
(en helt kapitel för sig självt – som jag återkommer till) -
Ceremonin firades ofta med en ‘’styrketår’’, vanligen brun till färgen och utan utspädning….
Ja ibland blev det riktigt gemytligt – och den första tåren – följdes av flera….
Efter möte med gemytliga sjökaptener – lämnade många lotsar fartyget – i ngt onyktert tillstånd.
Det var f.ö. vid en sån ceremoni, som varjagen smakade sin första CocaCola! Givetvis - En himmelskt välsmakande dryck, tyckte jag – som jag dittills bara hört talas om….
(CocaCola – var förbjudet i Sverige till 1953!)
Vad hemtransport av lotsarna beträffade, så var det velociped som gällde.
Detta var före bilismens intåg bland de breda massorna och dyra taxiresor – betalades inte
av Lotsverket.
Det var nog bra att ‘’styrstångsfylleri’’ ännu inte lagfördes vid den tiden. Annars hade Lagen
haft bördiga fält att beta på….var rödkallslotsarna anbelangar!
Vid utresa – till Rödkallen, var styrketårar sällsyntare, tack & lov.
Men – det hände. Minns speciellt en lots, Harry J. som i mycket upprymt tillstånd, ville fungera som
‘’Hopp-ilandkalle’’ med fånglinan i fören av lotsbåten…….när båtmannen la i backen
för att ‘’bromsa litet’’ – kom ett stort PLUMS och bubblor! På ytan flöt hans uniforms-
mössa med vitt sommarkapell..... ‘’han frusta som en valross när han kom till ytan…….‘’
Detta var under en s.k. ‘’backarresa’’, han hade inte lotsat fartyget – utan skickats med för att avhjälpa lotsbrist på Rödkallen.
Och tydligen begagnat resan till att ‘’förfriska sig’’ i trevligt sällskap……
Harry J's ’ofrivilliga bad' – fick ett efterspel vad mig anbelangar, som var lite obehagligt.
Jag hade 12-4 vakt den natten, Harry – skulle purras ut kl. o4.oo för att överta vakten och jag
bankade på dörren till hans stuga…..inget svar, ingen reaktion. Till slut, tog jag mod till mig – och steg in,
hörde ljudliga fyllesnarkningar från en sovalkov. Där låg han, fullt påklädd – och av lukten så hade han pissat på sig oxå….☻
Jag ruskade om han….duckade för smockan som kom ur fylleruset – Harry, klockan är fyra – det är din vakt!
Jaja…
Jag var inte övertygad och väntade utanför några minuter, sen banka jag hårt på dörren igen och ropade – är du vaken Harry?
Svordomar och – dra åt helvete!
Jag gick och la mig…..
På morron surrade ön som en bikupa, ett fartyg hade anlänt – men ingen lotsbåt syntes till.
Båten hade irriterat bölat med mistluren flera gånger, innan nån vaknade och fattade den penibla situationen….STOR SKANDAL!!!
Inte oväntat, hävdade Harry J. att jag aldrig purrat ut honom……men djungeltelegrafen hade redan spritt hans tillstånd kvällen innan –
så jag blev trodd – och inte han…..
Sen kom den fan till mig, i nyktert tillstånd och överräckte en ‘’biljett’’ – Det är är ett utpurningskvitto, när du purrar mig nästa gang – ska du ha min signatur på det – som bevis!!!!! -
Karlen gjorde sig ju löjlig – men på min bekostnad, vilket inte var trevligt……
Trots att lotsarna var vuxna män och borde vetat bättre – var fysiska slagsmål (
okända….minns speciellt ett sommaren 1952 mellan –
‘’ Och klart - kände jag Erik Jacobsson, extralots och Bernhard Lovén, lots 1948. Han tillhörde ''högadeln'' på ön!.........’’
..... dessa tvenne kontrahenter. Vad osämjan handlade om har jag ingen aning – men där blev både blodvite och
ont blod – kvar i åratal efter omplåstringen av kämparna.......
Dom var högt avlönade statstjänstemän – men betedde sig ibland som barnungar,
Där spriten går in – går vettet ut!
Varjag