Lotsplats Rödkallen

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Lotsplats Rödkallen

Inlägg av varjag » 5 april 2015, 03:33

Sarvi skrev:Svavel har låg smältpunkt (115 grader C) och går lätt att smälta och hantera. Användes även som en typ av murbruk. Nackdelen är förstås arbetsmiljömässig, och brandfaran...
Tack Sarvi f. förklaringen, var inte säker om fysiken i metoden, bara att den fungerade.....

KoteGaeshi skrev:
[/Men i "var är varjag?"-tråden stipulerades att kvarsittningen skulle hävas efter poster i både Rödkallen- och historiska pistoler-trådarna:quote]

Hoppsan.....Bumerangdax;

om Du själv väljer en militär pistol, tillverkad före 1960 - och jag vet ngt om den, skriver jag gärna..... :lol:

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Utprickning........

Inlägg av varjag » 5 april 2015, 04:15

En del prickar skulle ha ‘’kvastar’’ eller ‘’ballonger’’ – andra var slätprickar utan såna dekorationer.
Här en med bägge -
En riktig Ruskprick.jpg

Och ruskprick – betyder alltså inte alltid en ‘’ful gubbe’’ :lol:

Röd och Rusk i Nord och Ost. Svart och slät i Syd och Väst – lydde selingsreglerna på den tiden!

Och kvastar och ballonger – fick minsann lotsarna snickra till själva! Dom fick betalt för björkris till kvastar och billig plank till ballongerna.
Att göra kvastar, var ett knepigt jobb – men dom hyrde ibland in borstbindarkärringar som var flinka i det jobbet - minns jag.

Å sen skulle det målas! Var bara tre färger som gällde - svart, vitt och orange. Det svarta var oftast stenkolstjära förtunnad med fotogen(?), det vita var blyvitt och ,till orange användes blymönja! De sista två, som bekant ytterst giftiga färger att hantera……och alla tunga att stryka på! Vill minnas de sista tunnades med linolja.
Lotsverket tillhandahöll så klart målarfärg och penseldon.

Hela detta jobb,brukade ta tolv-fjorton dagar innan det var klart för utprickning vilken började så snart isarna smält och skärgåden var
isfri. Vilket innebar maj månad vad jag ,minns.
Den nytjärade ‘’prickpråmen’’ lastades med prickar för ett ‘’skifte’’, stenar med kättinglänk, kvastar och ballonger– och lades i noggrann ordning
efter vilken de skulla fällas. Det var oerhört trångt i pråmen för de 3-4 karlar som bemannade den, innan de blivit av med åtminstone den första tredjedelen av lasten……
Därför planerades resan så att de ‘’närmaste’’ prickarna fälldes först för att snarast bereda bättre arbetsplats i pråmen.

Den större lotsbåten, som jag ovan kallat ‘’Stånkan’’ – hade sovbritsar för sex man, kopplades till pråmen – och företaget kunde börja.
Som jag skrev – saknade pråmen roder, vilket innebär att den bogserade farkosten ‘’skär ut’’ på hanfot under bogseringen.
Men det löstes med ett enkelt gammalt trick – en pricksten i kätting hängdes ut över akterns mitt – fungerade som styrbroms – och pråmen följde snällt i kölvattnet - :)
Lotsbåten hade ingen toalett trots att en prickningsresa kunde vara 2-3 dygn. Man sket helt enkelt i en galvaniserad pyts – vars innehåll
hälldes överbord efter förättad tarv.
Föredraget - ‘’toalettpapper’’ var Luleås kommunisttidning – Norrskensflamman…..’’skit skall med skit bekämpas’’– lydde parollen :thumbsup:
Men det fanns en vedeldad kamin med kokplatta föröver så att bristfälligt vämd mat kunde tillages av medförda förråd.

Att hitta fällningspositionerna – var en konst! Utan GPS – som inte var uppfunnen, hade lotsarna med sig tjocka anteckningsböcker som
förts och koipierats av andras – sedan hedenhös…..Och vari varenda prick, hade anteckningar om ensmärken, kompassbäringar och Gud vete vad annat – om exakt var den skulle stå!
På en prickresa jag var med, var ett av ensmärkena - ett ljust plåttak på en fiskarstuga…… försvunnet..... 8O
Mycken kikaranvändning och undran…..’’jo den fan har ju tjärat taket sen ifjol !!’’

Stånkan manövrerade pråmen mot den gissade/beräknade positionen, pricken klargjordes – kvastar/ballonger spikades på, prickstenen med kätting - makades till pråmdäckets kant medan pråmgrabbarna väntade på order från ‘’navigatörerna’’ i Stånkan……tills Låt gå – kom, stenen rullades överbord, pricken gjorde ett våldsamt kast upp i luften – (det gällde att hålla sig ur vägen!) – och inom sekunder ställde den sig upp, säkert förankrad.
slaetprick i oppen sjo.jpg
slaetprick i oppen sjo.jpg (96.93 KiB) Visad 4147 gånger
…det var den – bara tjugofyra kvar….kunde det låta.
En – på en ‘’prickresa’’ – skulle stå på toppen av en stor brant hälla….här måste vi vara försiktiga, om sten hasar av hällan
syns knappast pricken, det är djupt runtom….

Och – den hasade ned! Tillbaka, slit vid kranbommen med handspelet - upp med pricken under bommen.
Tog en halvtimme med svett och handlod – innan ‘’han kom på rätt plats igen…’’

På en prickningsresa, kom tragedi med i bilden. Dom siktade en avbruten ‘’fjolårsprick’’’- och beslöt bärga den för undvikande av förväxlingar.
En kättingslinga manades omkring det lilla som stack upp över vattnet – till pråmbommens krok. Och man vevade vid handspelet….

Det är nånting som fastnat å hänger vid pricksten….!

En grå formlös massa hänger med – mot ytan…..men helvete, det är ju ett lik…!!!

Försiktigt manar man in en presenning under kadavret – kapar prickresterna och tar sten och lik ombord på pråmen.

He var in’t mycke kvar, fiskarna hadd’ gjort sitt – he fanns inga anletsdrag….bara döskall’n –
lik efter halvaar i vatten.jpg
lik efter halvaar i vatten.jpg (67.09 KiB) Visad 4147 gånger

Dom fortsatte och avslutade sitt ‘’skifte’’ med döingen ombord. Han lukta i alla fall ingenting, annars hadd vi måst återvända genast….

Det visade sig vara en man, som gått igenom isen på Råneälven sex månader tidigare - drunknat – och blivit fiskmat -

Hela utprickningen tog det mesta av maj månad, då sjöfarten redan kommit igång och alla drog en lättnadens suck när det var över….

Det enda positiva, var att karlarna kom iväg från kärringar och ungar efter vinteridet och kunde supa till lite, svära & bråka utan inblandning.

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 6 april 2015, 17:32

Härlig tråd! :) Jag tänkte på det här med att sjöfarten kommit igång innan sjöprickarna placerats ut, var utprickningen viktig för lotsarna och att lotsningen därmed var svårare just när isen släppt, eller var prickarna mest för de som inte var bekanta med farvattnen?

Hur var det med bojar, klarade de av vintern eller flyttade isen även på dessa?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 april 2015, 22:06

Amund skrev:Härlig tråd! :) Jag tänkte på det här med att sjöfarten kommit igång innan sjöprickarna placerats ut, var utprickningen viktig för lotsarna och att lotsningen därmed var svårare just när isen släppt, eller var prickarna mest för de som inte var bekanta med farvattnen?

I de ''kända farlederna'' kunde lotsarna klara sig utan prickar vid god sikt, men inte amatörseglare som baserade sina positionsberäkningar
på prickarnas läge.

Bojar - sällsynta och dyrbara ting - togs in före isläggningen.

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Utprickning - ett avskytt jobb

Inlägg av CvD » 15 april 2015, 20:06

varjag skrev:Utprickning, sjöprickar, blymönja & blyvitt

Jag väljer skriva ett kapitel om detta också, vilket kanske uttråkar läsarna. Men - var en integrerad del av lotsyrket på Rödkallen.
Och – hjärtligt avskytt av lotskåren - :lol: Då det var ett tungt och slitsamt ‘’skitjobb’’.

Det ideala ‘’Luleåyrket’’ i folkmun, var ju att vara ‘skollärare på sommaren & lots på vintern’’ - :D :D :D
Men fullt så lindrigt slapp inte lotsarna undan….Dom var nämligen skyldiga att stå får ‘’utprickningen’’ av alla
Lotsdistriktets farleder varje vår.

Då Rödkallen var den viktigaste och mest bemannade lotsplatsen i Norrbotten, blev dess lotsar också belagda med den tyngsta
bördan vad gällde utprickining.

Det var ju så, att ‘’sjöprickarna’’ – i praktiken flytande men ankrade sjömärken ‘’togs av isen’’ varje år och måste förnyas.
För den uppgiften var Rödkallen tilldelat en s.k. ‘’prickpråm’’. En gigantisk eka med pålmast, lastbom med handvevad winch –
Sisådär 8-9 meter lång och väl 4½ meter bred. En klumpig och otymplig farkost – som bl.a. saknade roder…..
Och – dessutom måste tjäras om varje vår!
tar1.jpg
Att ‘’stryka prickpråmen’’ med trätjära, inledde vad jag minns ‘’prickningssäsongen’’ varje vår. *
Det var ungefär i skrivande månad, mars – när solen började titta fram och snön smälte här och där, som lotsarna kallades
till prickningstjänst.

Och där blev stor samling vid Pumpen – nere vid Södra Hamnen – där ett plätt röjts för verksamheten.
Domänverket, levererade stipulerat antal prickar, dom skulle vara ‘’fjolårsgran’’, kvistade, barkade och (någorlunda…) torkade.
Dom var bilade på motsatta sidor i tjockändan och borrades där med en navare

ett tvåtums grovt hål för en kättingslinga till prickstenens märla.
Att borra hål genom 15-20 cm’s råvirke med en navare – var det tyngsta jobbet och svordomar och svett flödade i lika mängder ungefär…… :D

Prickämnena skulle ha en längd ‘’inte understigande sju meter’’ och vara kapade i både topp- och rot-ända.
Och det var inte måttligt med prickämnen det handlade om…..Rödkallslotsarna, som var flest och hade den bästa utrustningen
– var också ansvariga för utprickning av de största ‘’skiftena’’.

Vad jag minns var ‘’Råneåskiftet’’ (till hamnen i Råneå) störst och längst bort - med omkring 45 olika prickar.
Därtill kom ‘’Piteå-skiftet’’ med ett trettiotal och sista Luleåfarlederna med omkring trettio. Alltså iallt circa 105 prickar…

Prickarnas ankaren – var runda stenbumlingar av granit, borrade med ett 1-tums hål för en galvaniserad märla och levererade av,
tror jag Vägverket (eller vad det nu hette på den tiden)….☻ Dom skulle väga 50-60 kilo m.a.o. en mycket dryg mansbörda.
Kan vara minnesvärt – att märlans stång – bands vid det förborrade hålet genom smält svavel. Hälldes i och stelnade
på minuter…..och märlan satt bergfast.
Allt detta var råvaran – det var lotsarnas jobb att – att klargöra allt detta för ‘’sjösättning’’.

Vilket inte var nån barnlek -

- forntidens traditionella arbetsplagg - och gamla färgfläckade overaller blev ordningen för dagen.... :lol:

forts....Varjag
Arbetet med att arbeta med sjöprickar för lotsarna efter vintern sker fortfarande. :)
För er i Sverige:
http://www.oppetarkiv.se/video/1131389/ ... tt-7-av-15
För oss utomlands:
https://www.youtube.com/watch?v=9vyjNv2YNQU

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 april 2015, 23:55

FANTASTISKT CvD!!!!!
Ett härligt program - i bild - av vad jag försökte förklara med ord - :thumbsup:

Och vilka finfina grejor dom har nuförtiden.

Tusen tack för den länken - helt underbar.

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 april 2015, 11:40

varjag skrev:
Amund skrev:Härlig tråd! :) Jag tänkte på det här med att sjöfarten kommit igång innan sjöprickarna placerats ut, var utprickningen viktig för lotsarna och att lotsningen därmed var svårare just när isen släppt, eller var prickarna mest för de som inte var bekanta med farvattnen?

I de ''kända farlederna'' kunde lotsarna klara sig utan prickar vid god sikt, men inte amatörseglare som baserade sina positionsberäkningar
på prickarnas läge.

Bojar - sällsynta och dyrbara ting - togs in före isläggningen.

mvh, Varjag
Det fanns en institution som hette ''Lotsångaren'' - som hade don att hantera bojar.....
lotsaangaren GEFLE.png
lotsaangaren GEFLE.png (38.27 KiB) Visad 3885 gånger
Den ansvarig för Norra Distriktet - Bottenhav/Bottenvik - såg ut som ovan fast jag glömt dess namn.
LotsVegaLH05.jpg
LotsVegaLH05.jpg (79.49 KiB) Visad 3885 gånger
- här lotsångaren VEGA med bojhantering - som synes tunga grejor......

Här en bild av hur det kunde se ut - närman inte hade nån ''prickpråm''.........
LotsRatan1TS02.jpg
LotsRatan1TS02.jpg (41.45 KiB) Visad 3885 gånger
Det är Ratan's lotsbåt - där man tydligen tvingats bygge en platform förut - att rulla av prickstenarna ifrån....

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 18 juni 2015, 06:13

Mycket intressant tråd om en plats man aldrig ens lagt möda på att fundera på var den ligger utan bara hört nämnas i väderrapporterna. Den sjätte juni begav sig även radions naturmorgon dit för att studera ön och dess natur och historia. På http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/55 ... ramid=1027 finns reportaget och lite färska bilder.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 18 juni 2015, 07:11

Boktips

Bild
Vår resa börjar på Nordkoster i ett hav som på grund av de norska bergen då och då får påhälsning av en egen typ av lågtryck. Därefter följer besök på sjörapportens 35 utposter, många med exotiskt klingande namn som Kuggören, Rödkallen, Utklippan, Eggegrund. Här berättas i ord och bilder om natur, dramatiska oväder, fartygs- och människoöden, livet på fyrplatser och mycket mer. Vi mönstrar av nära Storön på en kaj i Kalix.
http://strandskatorna.panatet.se/index/130562.html

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 juni 2015, 11:02

Tack Solkungen och Battler för uppdateringar om min barndoms ö......

Solkungens Bildcollage - väckte minnen. Speciellt ''inre hamn'', strandpiparna och sillgrisslorna - dagliga ting då.
Fina minnen som värmer - idag!

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 juli 2015, 18:50

Nu är jag blott 55 och alltså bara häften så gammal som varjag :roll: men jag undrar så vad som skulle finnas att berätta om min uppväxt i en villaförort till Göteborg. Kanske kommer jag på't om 50 år när allt är nostalgi och oförståeligt för di unge.

Det jag därmed vill ha sagt är att jag ofta går in på Skalman och hoppas att det skall stå något nytt att läsa om Rödkallen.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 juli 2015, 12:28

Markus Holst skrev:Nu är jag blott 55 och alltså bara häften så gammal som varjag :roll: men jag undrar så vad som skulle finnas att berätta om min uppväxt i en villaförort till Göteborg. Kanske kommer jag på't om 50 år när allt är nostalgi och oförståeligt för di unge.

Det jag därmed vill ha sagt är att jag ofta går in på Skalman och hoppas att det skall stå något nytt att läsa om Rödkallen.
Jadu Markus, jag har inte mycket mera att berätta om min tid på ''Skäret''.
Men vill gärna presentera en jag vill kalla -
Rødkallens Kurator och Eminens.jpg
Rødkallens Kurator och Eminens.jpg (57.83 KiB) Visad 3694 gånger
Han är Fjärde Generationens öbo, några år yngre än jag - men av min generation och gammal god vän.
Och av Lotshögadel!
På hans axlar föll ansvaret bevara öns karaktär och kultur. Något han gjort med den äran.

Bilden hittade jag på ''nätet'', men då jag inte har hans tillstånd publicera den här - med hans namn, ger jag det inte.

Men vågar tipsa, att om någon ser en båt i Luleås skärgård med namnet - PILATUS - så är den hans!
(Jag har gjort turer med PILATUS och PILATUS II, antagligen är han redan inne på III eller IV - :lol: )

Om du har turen träffa honom - kan han berätta mera - :wink:

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 21 juli 2015, 16:20

Nu längtar jag tillbaka till Luleå det är ett gott betyg Varjag.

J.K Nilsson

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 juli 2015, 11:00

J.K Nilsson skrev:Nu längtar jag tillbaka till Luleå det är ett gott betyg Varjag.

J.K Nilsson
Tackar!

För alla med intresse av Luleå's sjöfartshistoria, skeppsbyggnad, tjärexport, lots-och fyrväsende m.m m.m.
rekommenderar jag -
denna bok......jpg
Finns antagligen bara på antikvariat numera - men är en fantastisk ''katalog'' över ämnet och dess människor.
T.o.m. några av varjagens anfäder - nämns i den - :D

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 februari 2016, 11:04

Mer än ett halvår efter denna tråd dog ut av näringsbrist - har Skalmans Mästertrålare, samt ''Bärare av Nelsonhatt och Med Tubkikare
av Tredje Storleken'' - lyckats hitta och posta mig en spelfilm från anno 1944 och från Malörens Lotsplats.
(utanför Kalixälven och mycket nära Rödkallen)

Då Trålskeppar'n inte kan posta på forumet (i jobbet - :P ) klistrar jag den här nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=F82e1zbEkZ0

- och skäms inte att erkänna att när jag ser lotsbarnen springa, leka, båta och bada bland sandstränder, stenbumlingar, strömmingsskötar
och strandråg tårades lätt mitt öga.
(för den som undrar om det lotsade fartygets last - detta är ''pitprops'' - som används för att stötta orter i kolgruvor)

Det kunde varit jag och mina kompisar - för länge länge sedan......

Tack Hans för de levande minnena!

Varjag

Skriv svar