MVH
Hans
http://sv.wikipedia.org/wiki/Labyrint_%28fornminne%29I Sverige finns omkring 300 kända labyrinter, i Finland cirka 200 och i Norge cirka 20. De flesta svenska labyrinterna ligger utmed kusterna och över hälften i Norrland.
Tack Battler för den biten - visste inte jag -Battler skrev:Det finns en Wikipedia om det mesta, även om forntida labyrinter
http://sv.wikipedia.org/wiki/Labyrint_%28fornminne%29I Sverige finns omkring 300 kända labyrinter, i Finland cirka 200 och i Norge cirka 20. De flesta svenska labyrinterna ligger utmed kusterna och över hälften i Norrland.
Kan tänka mig att lågkonjunkturen slog till med förödande kraft 1946.varjag skrev:Som jämförelse fredsåret 1936, bara 32 malmfartyg lastade i Luleå.
Malmen var ‘’konjunkturkänslig’’ vara -![]()
Ja Battler, det var några magra år efter Fredsutbrottet.Battler skrev:Kan tänka mig att lågkonjunkturen slog till med förödande kraft 1946.varjag skrev:Som jämförelse fredsåret 1936, bara 32 malmfartyg lastade i Luleå.
Malmen var ‘’konjunkturkänslig’’ vara -![]()
Vilken farled användes mest på den tiden, var det Kallfjärden - Germandöfjärden - Tjuvholmssundet. Gissar att den norra farleden var grundare när man skulle runt Altappen och in via Svartösundet, muddringen av Sandöklubb skedde först på 60 - talet.Well - allt gick väl halva vägen. Men det blev guppigt på ''Kallfjärden'' söder om Germundöfyren - och Bottenviken stänkte friskt
över Lotsbåt III
Intresse finnsAspie skrev:
Det var sista artikeln.
Men jag har lite bonusmaterial, om intresse finns.
/OLLE
Som ovan - till 1950? ngn gång - då Sandöleden - norr och öster om Junkön och vidare SSO till Farstugrund. Som rundades ochBattler skrev:Vilken farled användes mest på den tiden, var det Kallfjärden - Germandöfjärden - Tjuvholmssundet. Gissar att den norra farleden var grundare när man skulle runt Altappen och in via Svartösundet, muddringen av Sandöklubb skedde först på 60 - talet.Well - allt gick väl halva vägen. Men det blev guppigt på ''Kallfjärden'' söder om Germundöfyren - och Bottenviken stänkte friskt över Lotsbåt III