Små fynd i boklådor...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 19 december 2022, 15:58

Tack för att du delar, jag skulle gärna se uniformsreglementet från Egypten 1956. Det måste vara några civila, eller i alla fall civilklädda bland 'enemy troops'.

Roboten: https://en.wikipedia.org/wiki/Gabriel_(missile)

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11177
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Operation Sinai

Inlägg av sveahk » 19 december 2022, 16:41

My thoughts precisely! Men, året är 1956, så det är väl en hel del propaganda med i det här spelet...
IMG_7515.jpeg

...som väl gjorde att man också publicerade den här bilden!
IMG_7514.jpeg

...så värst "paratroopiska" ser brudarna inte ut...men vem vet...

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 19 december 2022, 17:20

Uniformsjackorna påminner om de tyska (och ett par länder till) fallskärmstruppernas uniformer under andra världskriget. Men sedan vet jag inget mer.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11177
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Der Feuerkampf der Schützenkompanie

Inlägg av sveahk » 31 december 2022, 14:59

Apropå uniformer och då särskilt huvudbonader. Hittade den här tyska instruktionsboken, att skjuta i krig, frikostigt illustrerad. Första upplagan kom 1939, men den jag har kom ett år senare, med, som det står, de samlade erfarenheterna från det polska fälttåget...
IMG_7500.jpeg

Bilderna vi ser är säkert tecknade innan krigsutbrottet - pottorna på de "fientliga" soldaterna huvuden ser något skurilla ut, fick väl då, innan kriget, inte likna vare sig brittiska, franska, ryska eller polska hjälmar!
IMG_7498.jpeg
IMG_7501.jpeg

Den här bilden från instruktionsboken är också intressant...
IMG_7499.jpeg

Rubriken är Indelning till skjutning, och vi ser från vänster till höger:
En Skjutlärare
En Skytt
En Korpral, Hjälplärare
En Patronuppsamlare
En Skrivare, samtidigt Patronutgivare

Återigen huvudbonaderna - lite studentmössa utan skärm - med vitt "övningsband" kan man väl tänka...!?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11177
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Britische Pressekommentare.

Inlägg av sveahk » 8 januari 2023, 16:41

1940. Det brände i de schweiziska knutarna. Runt om landet var det brännhett - Tyskland med Ostmark, Italien och Frankrike, kriget var nära...mycket nära...

Liksom Sverige försökte man vara så "neutral" som möjligt, men där som här betydde det eftergifter...till vissa odefinierade gränser...

För landet mitt i Europa fanns det i början av kriget få regler hur den utländska propagandan skulle skötas. Få i Klockrike var öppet nazi-vänliga, men tyska tidskrifter som "Signal" och "Adler" hade öppna dörrar.

Schweiziska Armeen tog nu mer hand om censuren, gav ut regler att följa inte bara för landets tidningar.

Så när England 1940 med tryckt information ville informera landets brittiska innevånare (ca 3.500 vid den tiden) om kriget, så var det de reglerna som gällde, och viktigaste regeln var: inga angrepp på Schweiz tolererades.

Och den engelska legationen följde dessa regler, deras "Press release" beställdes inte bara av engelsmän och nyhetspressen, utan även av schweizare. Existerade fram till krigsslutet 1945, som mest med en upplaga på över 110,000, trespråkig - engelska, tyska och franska.

Och se, i min boklåda hittade jag två privat inbundna "Britische Pressekommentare" på tyska, kompletta 1943 och 1944. "Very British" hållna, utan större åthävor! Ett fynd tycker jag...
IMG_7502 2.jpeg

Sämre gick det för de italienska och polska beskickningarna. Deras pressmeddelanden, Bollettino di Notizie, och Bulletin d’information polonais, fick efter ett fåtal nummer ställas in - för polemiska!

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11177
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Britische Pressekommentare.

Inlägg av sveahk » 9 januari 2023, 15:53

Efter kriget blev det känt ur vilken temakatalog britterna plockade sina nyheter. En lång radda rekommendationer hur man - utan att störa den schweiziska censuren - kunde vrida de schweiziska sympatierna i önskad allierad riktning!

Här ett par exempel:

TO STIMULATE SWISS ENMITY TOWARDS JAPAN.

The Swiss have few interests in the Far East, and we can best make them hate the Japanese – and thus identify themselves with us – by emphasising racial antipathies.

------------------

OBJECTIVE E. TO CONVINCE THE SWISS THAT A RUSSIAN SUCCESS IN EASTERN EUROPE DOES NOT MEAN THE BOLSHEVISATION OF EUROPE.

By constantly referring to the Prime Minister’s statement about Communism, made on the day of the German attack on Russia.

By quoting other suitable statements by British and American statesmen; the Russo-Polish agreement, etc.

By explaining Russian successes in terms of the resurgence of a national spirit in Russia.

By pointing out that Russia is no longer playing a lone hand in Europe but is part of a powerful coalition.

By referring to British confidence in M. Stalin’s statement that the U. S. [S. R.] has no intention of forcing her form of government upon other nations.


------------------

OBJECTIVE D. TO STIMULATE SWISS CRITICISM OF HITLER’S NEW ORDER.

1. By supplying Swiss editors and publicists with up-to-date intelligence of the workings of the New Order in occupied territories.

N.B. At this stage this method, as it applies to Switzerland direct, will be preparatory only. Swiss censorship does not permit any open criticism of the New Order.


--------------
Min fetstil...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11177
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

British Press Release

Inlägg av sveahk » 11 januari 2023, 18:13

Ett blad, också hittat i tyskspråkiga "Britische Pressekommentare" från 1943:
IMG_7503 3.jpeg

(Inte bara) i Schweiz kunde man också ta in och lyssna på BBC, t.ex. "Some Regular Features" - allt med angivna "Time and Wavelengths"!

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Markus Holst » 11 januari 2023, 18:55

Nu blev tråden riktigt intressant! Som du vet har min familj kopplingar till CH :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11177
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 11 januari 2023, 21:50

Markus Holst skrev:
11 januari 2023, 18:55
Nu blev tråden riktigt intressant! Som du vet har min familj kopplingar till CH :)
I början på 30-talet ja, men under världskriget? Nej, det är mig obekant...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11177
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

"Swear like a Trooper"

Inlägg av sveahk » 16 januari 2023, 14:52

...a Perfect Fit for Skalman! :D

En bok som tog sin början...så...
IMG_7612.jpeg
IMG_7612.jpeg (75.7 KiB) Visad 1369 gånger

...och samlade det mesta av det bästa...eller också...det sämsta!
IMG_7610.jpeg
IMG_7611.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11177
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 19 januari 2023, 15:07

Jag berättade tidigare om den schweiziska professorn, specialitet historisk språkvetenskap, som för ett par år sedan kastade in handsken - och om hans efterkommande som strax efteråt berömvärt lämnade in en del av professorns boksamlingar i "min" boklåda.

Lite plockade jag hem - som jag skrev, hans intresse och kunskaper i de äldre nordiska språken gav honom på åttiotalet en hedersdoktor vid Uppsala universitet.

Här en överblick...so far...
IMG_7636.jpeg
IMG_7637.jpeg
IMG_7638.jpeg

Vad jag förstår finns det "filologiskt" kunniga här på Skalman. Hör av er om ni vill veta mer...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 19 januari 2023, 15:42

Vad är en festskrift?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11177
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 19 januari 2023, 17:12

Hans skrev:
19 januari 2023, 15:42
Vad är en festskrift?

MVH

Hans
Var och varannan månad fyller akademikergrabbarna i övre etagen 60, 65, 70 osv år. Då skriver de som inte fyller år - i stället för att dricka champus och snapsus och leva rullan - en vetenskaplig snutt i en festskrift och säger vassego käre bror!

Och se'n?

Ja se'n - blir det naturligtvis champus, snapsus och rullan för fullan för allan!

En fest med och utan skrift - Comprende käre bror?!

Mvh Hans K

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 19 januari 2023, 17:44

Tack, har satsat på fel karriär.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Markus Holst » 19 januari 2023, 17:59

Jag skulle inte alls ha något emot att du skrev in mig i ditt testamente som mottagare av de där böckerna. Språk är ett av mina favoritämnen. Att lära mig om dem - inte tvunget prata dem.

Skriv svar