Lite finska medaljer...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Lite finska medaljer...

Inlägg av sveahk » 7 september 2018, 12:28

Köpte för ett tjugotal år sedan en finsk medaljgrupp med tillhörande dokument. Fick i dåvarande Historiskt Samlingsforum hjälp med bakgrundsinformation till både medaljerna och han som hade förtjänat dem - information som tyvärr försvann när forumet försvann...

Kanske någon av våra finska vänner här kan erbjuda samma tjänst - tacksam för allt! Hoppas bilderna är tillräckligt tydliga...
IMG_8215.jpg
IMG_8216.jpg
IMG_8217.jpg
IMG_8218 3.jpg
IMG_8218 2.jpg
Hans K

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av Schwemppa » 7 september 2018, 13:00

Inte i kärnområdet av mitt kunnande, men något ska vi väl få ihop... :)

Övre raden:

2 x Frihetskorset med svärd IV klass (men det vänstra ser halvfärdigt ut utan svartoxidering), 2 x Vinterkrigets minnesmedalj (svärden anger stridande och spännet plats, men går inte att läsa. Till sist en udding; Nylands Brigads traditionskors (Siikajoki-korset), efterkrigstida, det får alla som tjänstgjort vid NylBr - jag har ett.

Nedre raden:

Frihetskrigets minnesmedalj, Fortsättningskrigets minnesmedalj, Frihetsmedaljen II klass, något truppenhetsmärke, Befolkningsskyddsmedaljen.

Truppenhetsmärket går nog att få fram, men så här på rak arm kommer jag inte på.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av sveahk » 7 september 2018, 15:01

Tack Schwemppa - ser att dokumentbilderna är eländigt suddiga. Kanske bättre nu...
IMG_2344.jpg
IMG_2343.jpg
IMG_2342.jpg
IMG_2341.jpg
IMG_2340.jpg
...och den här orten(?) står på en av vinterkrigsmedaljerna...
IMG_2339.jpg
Hans K

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av Schwemppa » 7 september 2018, 15:39

Jovisst. De här urkunderna hänför sig till medaljerna, åtminstone en del av dem.

Överst urkund för Frihetskrigets minnesmedalj med spänne (soljen kera). Spännet tycks ha försvunnit, men uppenbarligen skulle där också ha stått frontavsnitt eller tjänsteplats. Ordonnans Niilo Olavi Huttunen. (korrigering: det är baksidan av medaljen på bild)

Andra är urkund för "Krigets 1941-1945 minnesmedalj", dvs Fortsättningskrigets minnesmedalj. Nu åt kaptenlöjtnant Niilo Olavi Huttunen.

Tredje är något helt annat; beviljande av avsked på egen begäran från kaptenlöjtnants tjänst i Försvarsmakten 31 Maj 1934. Underskrivet av Republikens President P.E. Svinhufvud.

Sedan kommer två urkunder för Frihetskorset med svärd IV klass, underskrivna av Mannerheim, 19 oktober 1941 och 21 juni 1944. Jag känner inte till hur vanligt det var att få samma utmärkelse två gånger eller varför.

Och närbild av spännet för Vinterkrigsmedaljen; "Rannikkopuolustus", dvs Kustförsvaret.

Från nekrologen kan man utläsa att Niilo Olavi Huttunen tjänstgjorde bla. i kustflottan, på pansarskeppet Väinämöinen, i kustflottans stab och senare i Statens Befolkningsskyddscentral samt i inrikesministeriets befolkningsskyddsavdelning, mm, mm. Det förklarar befolkningsskyddsmedaljen.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av Schwemppa » 7 september 2018, 15:45

De här minnesmedaljerna beviljades alltså åt alla som deltagit i ifrågavarande krig, Vinterkrigets minnesmedalj var mycket populär, och därför finns det mycket av den i cirkulation. Efter Fortsättningskriget var entusiasmen inte fullt lika stor, om jag minns rätt så räckte det en bit in på 50-talet innan den började delas ut (urkunden här har året 1957), och det var långt färre veteraner som brydde sig om att ansöka om den.

Hur det var med minnesmedaljen för Frihetskriget är jag inte säker på, men jag skulle anta att den också utdelades på ansökan åt sådana som deltagit.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av sveahk » 8 september 2018, 11:36

Hjärtligt tack Schwemppa för utförlig information. Ja, då återstår kar'n själv, vem var han, kan man plocka ihop hans historia på grund av medaljerna han fick? En bekanting...eller obekanting...?

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av erep » 10 september 2018, 14:11

Han var primus på sin sjökadettkurs 1925
http://www.kadettikunta.fi/kk-data/inde ... ti-2?id=99

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av Schwemppa » 10 september 2018, 15:07

sveahk skrev:
8 september 2018, 11:36
Ja, då återstår kar'n själv, vem var han, kan man plocka ihop hans historia på grund av medaljerna han fick? En bekanting...eller obekanting...?
Mvh Hans K
Frågan är visst, är han någon väl känd? Ja, jag har inte hört om honom förut, men det i sig behöver inte betyda så mycket. :)

Mitt intryck är en duglig karl, primus som erep kom fram med, men kanske är det något tjänstemannaaktigt över hans historia. En mellanchef, duglig och med i mycket, men inte någon med stora gester. Sådana som han fanns det många, och en ovärderlig insats gjorde de förvisso, men kanske inte sådant som fastnat främst på historiens blad. En snabböversättning av nekrologen kunde ju vara på sin plats:

DÖDA

Bibliotekarien vid Krigshistoriska Forskningsinstitutet, kaptenlöjtnanten i.a. filosofie magistern Niilo Olavi Huttunen avled 4.10. i Helsingfors, bruten av en plötslig sjukdom.
Han var född i Tammerfors 6.10.1903, student från Tammerfors lyceum år 1922, avlagt aktivofficersexamen vid Sjökrigsskolan år 1925, spaningsofficerskursen vid Flygkrigsskolan år 1926, flottans artillerikurs vid Tekniska Högskolan år 1931, filosofie kandidat blev han 1958 och magister 1960.
Han tjänstgjorde åren 1926-34 som yngre officer i kustflottan, som byråofficer vid kustflottans stab och som artilleriofficer på pansarskeppet Väinämöinen samt åren 1935-37 vid kustbevakningsväsendet som sambandsofficer vid Åbo och Björneborgs läns länsstyrelse, samt som byråsekreterare vid Statens befolkningsskyddscentrum och inrikesministeriets befolkningsskyddsavdelning.

I Vinterkriget deltog han som luftvärnsartilleriofficer på panskarskeppet Väinämöinen. I Fortsättningskriget fungerade han som chef för en avdelt eskortflottilj och som sambandsofficer i flottans stab. Efter krigen var han i åtskilliga år i tjänst hos Wärtsilä-yhtymä Ab Crichton Vulcan och sedermera i Åbo landskapsarkiv. År 1959 förflyttades han till Krigshistoriska Forskningsinstitutet, där han till slut fungerade som bibliotekarie.

Han fungerade bl.a. som sekreterare i befolkningsskyddshandbokskommittén vid Statens befolkningsskyddscentral åren 1938-39 och har skrivit den år 1939 publicerade "Särskild anvisning för hamnar och handelsfartyg angående luftskydd".

Notera att jag översatt rakt av, så jag kan inte garantera att allt i titel-, examens- och institutionsväg är exakt så som det skrevs på svenska vid tiden. Andemeningen torde ändå bli klar. :)

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av Schwemppa » 10 september 2018, 16:01

Jag hittade förresten det där "truppförbandsmärket", det är (så vitt jag kan se) ett 2 kl. intressemärke från Skyddskåren. Det borde man ju ha anat, med ett stiliserat S i bakgrunden.

https://www.mitalit.net/skyddskaren

Jag förundrar mig fortfarande över det där Siikajoki-korset från Nylands Brigad, det finns inget i hans personhistoria som skulle knyta honom till NylBr på något som helst vis. Brigaden är grundad först 1952 och fick sitt nuvarande namn 1958. Nyland Brigads Gille, som instiftade korset, grundades 1963, så äldre än så kan det inte vara. Även om brigaden nuförtiden hör till marinen så var den under hans tid ett utpräglat infanteriförband, och som vi ser av nekrologen, har han ingen historia inom infanteriet...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av sveahk » 10 september 2018, 17:54

Stort tack Erep och i synnerhet Schwemppa för översättningen...storartat :thumbsup: !!

Jag kommer ihåg att en av anledningarna till inköpet då för ganska länge sedan, var en antydan att han tjänstgjort i det finska flygvapnet under kriget. I nekrologen läser jag nu - i Schwemppas översättning -
Schwemppa skrev:
10 september 2018, 15:07
att Huttunen
I Fortsättningskriget fungerade som chef för en avdelt eskortflottilj
- dessutom att han redan 1926 deltog i en spaningsofficerskurs vid Flygkrigsskolan. Alltså tydligen var han inte bara aktiv i marina sammanhang. Det där med "avdelt eskortflottilj" låter spännande - finns det möjligheter att finna lite mer information om just detta?

Glömde visa framsidan på den finska minnesmedaljen...
IMG_2345.jpg
Karjala? Och vem fick egentligen denna minnesmedalj - från 1918? Och när?

Märket från Skyddskåren är f.ö. den enda som är numrerad på baksidan...
IMG_2346.jpg
Och återigen - mycket tacksam för den hjälp som ges!

Hans K

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av Schwemppa » 11 september 2018, 11:11

sveahk skrev:
10 september 2018, 17:54
Glömde visa framsidan på den finska minnesmedaljen...

IMG_2345.jpg

Karjala? Och vem fick egentligen denna minnesmedalj - från 1918? Och när?

Hans K
Nog var det Huttunen, allt. Vi backar lite:
Överst urkund för Frihetskrigets minnesmedalj med spänne (soljen kera). Spännet tycks ha försvunnit, men uppenbarligen skulle där också ha stått frontavsnitt eller tjänsteplats. Ordonnans Niilo Olavi Huttunen.
Nu ser vi alltså medaljen från framsidan, och visst finns spännet där; Karjala, dvs. Karelska fronten. Det sista frontavsnittet, där man strävade till att erövra Viborg. Huttunen var inte gammal då, vad blir det, 14 år, men visst deltog det ju då vad man idag skulle kalla barnsoldater (se tex Onni Kokko). Uppgifter som ordonnans låter lämpligt för en pojke i den åldern, kantänka?
inbördeskrigets_fronter.JPG
inbördeskrigets_fronter.JPG (20.36 KiB) Visad 2216 gånger
Vi ser också att underskriften på urkunden är av "Kustaa Mannerheim". Det var en period direkt efter 1918, då Mannerheim inte ännu var så känd, som han strävade till att vara lite folklig och använde den finska formen för Gustaf, Kustaa. Sedermera blev han så etablerad att det räckte med enbart "Mannerheim". :)

Han titulerar sig på urkunden som Finlands riksföreståndare, så den är från tiden 12.12.1918 – 25.7.1919. Var det kanhända i den här egenskapen han kallade sig "Kustaa".

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av Schwemppa » 11 september 2018, 11:27

sveahk skrev:
10 september 2018, 17:54
Det där med "avdelt eskortflottilj" låter spännande - finns det möjligheter att finna lite mer information om just detta?
Hans K
Nu var det väl bra att jag garderade mig:
Notera att jag översatt rakt av, så jag kan inte garantera att allt...

Den finska texten säger "erillisen saattuelaivueen päällikkönä", i mitt tycke lät avdelt eskortflottilj lämpligt.
erillinen=avdelt
saattue=eskort, men det kan också betyda konvoj
laivue=flottilj (?) en finsk ordlista ger ordet lippue för flottilj

Jag utgick ifrån att det var nåt med båtar, för sedan nämns flottans stab, men vad vet jag. Jag kvalar tyvärr inte in varken i båt- eller flygmaffian. :wink:
Jag vet inte mer än vad som står i nekrologen.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av sveahk » 11 september 2018, 13:14

Min fråga var mer allmänt tänkt - vem fick Frihetsmedaljen? Men svaret är nog ganska klart, alla som var med...eller...?

Alltså Huttunen var redan med 14 år med i krigiska sammanhang! Och du menar att det var inte helt ovanligt vid den tiden...Läste på lite om den andra fjorton-åringen, Onni Kokko, som dog 1918. Jarl Hemmer, en finlandssvensk författare skrev tydligen en bok om hans liv redan 1920 (som f.ö. kom på tyska 1937 - finns med Feldpoststämplar, så det var tydligen en bok som den tyske soldaten blev utrustad med...).

Hittade också en bild på den döende Onni Kokko - är det möjligtvis samma frihetsmedalj(som Huttunens) på kudden?
Onni_Kokko_på_dödsbädden.jpg
Onni_Kokko_på_dödsbädden.jpg (87.06 KiB) Visad 2208 gånger
Och återigen - stort tack!

hans K

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av Schwemppa » 11 september 2018, 14:18

vem fick Frihetsmedaljen? Men svaret är nog ganska klart, alla som var med...eller...?
Frihetskrigets minnesmedalj alltså? Det tycks vara lite invecklat det här, eftersom man först delade ut Frihetskors som utmärkelsetecken, men det upphörde 29.1.1919 (uppenbarligen för att den inte skulle delas ut under fredstid), och de som inte hunnit få, fick istället minnesmedaljen som utmärkelsetecken (med en heraldisk ros, att särskilja). Sedan fortsatte man tydligen med att dela ut minnesmedaljen åt de som varit med (jag har inte lyckats hitta förfarandet), och allt som allt delades det ut 71 000 st, i vissa fall in på 1930-talet. Även civilister kunde få den, enligt uppgift. Det fanns åtminstone 11 olika spännen (och man kunde ha flere); Pohjanmaan vapautus (Östebottens befrielse), Vilppula (Filppula), Tampere (Tammerfors), Satakunta (Satakunda), Savo (Savolax), Karjalan rintama (Karelska fronten), Viipuri (Viborg), Lempäälä-Lahti, Kouvola-Kotka-Hamina, Pellinki (Pellinge), Etelä-Suomi (Södra Finland).

(Huttunens spänne har endast "Karjala")

Här har någon lagt upp texten till urkunden på svenska:
https://nyman1918.wordpress.com/2014/01 ... nesmedalj/
Hittade också en bild på den döende Onni Kokko - är det möjligtvis samma frihetsmedalj(som Huttunens) på kudden?
Enligt uppgifter på finska så är det Frihetskorset IV klass (bandet endast, vad jag kan se). Kokko var och är den yngste i Finland som erhållit Frihetskorset. Huttunen fick också IV klass som vi sett, men långt senare.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av sveahk » 12 september 2018, 15:11

En intressant man, Niilo Olavi Huttunen, med militära förbindelser under lång tid. Tack igen för hjälpen!

Min avsikt är att sälja medaljknippet med tillhörande dokumentation. Ni som sitter i Sverige och Finland, har ni något förslag var man kan göra det, någon köp och säljfirma för dylika saker med gott renommé och någorlunda ärliga prisföreställningar?

Hans K

Skriv svar