Små fynd i boklådor...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13678
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Markus Holst » 19 juli 2023, 21:48

Gick det att dumpa bomber utan att osäkra dem?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 19 juli 2023, 23:32

Tror återigen nej. När bomberna fälldes osäkrare de automatisk.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11161
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 24 juli 2023, 15:50

Bombfragment är naturligtvis undantag i boklådan som pepprar upptäckarglädjen! Men även andra skojigheter, prylar som för bara ett par tiotal år sedan absolut betingade ett värde, som CD's och DVD's...och idag har...nollvärde...

Men bananlådan med knappt ett hundratal utmärkta klassiska CD's hamnar ändå provisoriskt under ett av lokalens bord...åtminstone så länge tills snilleblixten slår ned och visar hur det går vidare med härligheten...!

En DVD tar jag däremot med hem...
IMG_9112.jpeg

På tyska "Der Kommandeur", men bättre känd under den amerikanska originaltiteln "12 O'Clock High". En svart-vitare från 1949 som jag antar att ett par här känner till.

IMDb ger den ordentliga 7,7/10 punkter "A hard-as-nails general (Gregory Peck as General Savage) takes over a B-17 bomber unit suffering from low morale and whips them into fighting shape." ...och som väl är en av de första krigsfilmerna, som jag vet, som seriöst behandlar det posttraumatiska stressyndromet i krigstider! https://www.imdb.com

En absolut sevärd krigsfilm, med äkta "combat footages" som bonus, US och Luftwaffe!

Nätets bästa 2VK flygforum heter säkert inte på ungefär - "12 O'Clock High!"!!
http://forum.12oclockhigh.net

Hans K

Edit:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 24 juli 2023, 17:22

Jag tror att jag har den i mina gömmor, den var bra.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11161
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

"This is War" av David Douglas Duncan

Inlägg av sveahk » 3 oktober 2023, 18:18

Sommaren 1950. Familjen bodde sedan ett par år ute i Bromma. Jag hade just börjat i Olovslundskolan. Men nu var det söndagmorgon. Dags att hämta tidningen till far min. Kiosken låg bara tio minuter från hemmet.

Dagens Nyheter var det, med stora svarta rubriker på första sidan: "NYTT VÄRLDSKRIG?" Och jag kommer ihåg hur jag frös till...

Ett obehagligt och kallt minne som faktiskt fortfarande känns, knappt sjuttio år senare!

---------------------

Till saken:
Känner ni till den här boken?
IMG_0178.jpeg

"This is War", en fotobok från 1951 av LIFE-journalisten David Douglas Duncan, en av de första som porträtterade början av Korea-kriget.

Han var ingen nybörjare, hade redan hängt med US Marines genom halva Pacifiska Oceanen under andra världskrigets sista år. Och nu gällde Koreakriget. Hans krigsbilder samlades redan ett år senare, 1951, till just den här boken, den första av många.

Vad som intresserar - förutom bilderna själva, som är mycket bra, se nedan - är hans utrustning. Duncan ger oss "Photo Data" i slutet av boken, där jag klipper ut ett avsnitt...
IMG_0179.jpeg

Kameran han använde var alltså (två) Leica IIIC. En kamera som tyska propagandakompanier (PK) redan använde under kriget i Europa. Byggdes mellan 1940-51 i över 130.000 exemplar! Och var i början på 50-talet fortfarande en av de bästa.

Men - Duncan hade, enligt egen utsago, i Japan till sin förvåning hittat japanska Nikkor-objektiv som passade perfekt på Leican...och dessutom var ett par snäpp bättre än originalobjektiven från Leica!

"As the story goes, Nippon Kogaku was making lenses and cameras out of a garage when they were discovered by some Life magazine photographers. While the Life photographers were not blown away by the Nikkor wide-angles, they really loved the 50, 85 and 135mm lenses and shot the Korean War with them. The optical performance was such that those pictures made Nikon's reputation."
http://www.dantestella.com/technical/nikoleic.html

Så, anyway, som det ser ut, så var det en LIFE-reporter som hjälpte till att pusha Nikon till fotografins högsta tinnar...

Och ja, här ett par foton ur Duncans bok "This is War"...
IMG_0180.jpeg
IMG_0181.jpeg
IMG_0182.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13678
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Markus Holst » 3 oktober 2023, 22:30

Berätta! Vad föranledde krigsrubrikerna 1950?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11161
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 3 oktober 2023, 23:10

Markus Holst skrev:
3 oktober 2023, 22:30
Berätta! Vad föranledde krigsrubrikerna 1950?
Den personliga upplevelsen 1950 med tidningsrubriken - jag var sex år, kunde hjälpligt läsa - var naturligtvis menad som övergång till Duncans fotobok om Koreakriget, boken som jag i dag hittade i "min" boklåda...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 4 oktober 2023, 13:21


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11161
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 4 oktober 2023, 14:48

Tack Hans - en War Reporter där kriget inte förkortade journalistens liv...102 år blev han 8O !

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7151
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sonderling » 5 oktober 2023, 07:12

"This is war!" Ja den har jag i min bokhylla, köpte den för länge sedan, fast det slår mig att jag aldrig läst den?! Annat omslag eller med skyddsomslag så jag kände inte igen sveahk ex först.
Mycket gripande bilder i den. Har länge haft ambitionen att bygga nått diorama inspirerat av foton över stadsstriderna i Seoul om jag inte minns fel.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 5 oktober 2023, 08:32

Annars när det gäller krigsfotografer är väl Endre Ernő Friedmann mest känd:

Bild



Kanske mer känd som Robert Capa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Capa

Dock inte lika långlivad.

https://theculturetrip.com/north-americ ... tographers

https://theconversation.com/richard-ave ... phy-194904

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11161
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Palestina resebok 1932...

Inlägg av sveahk » 13 oktober 2023, 16:30

Vad ska man säga om det här - just i dag, fredag den 13 oktober 2023, dök den här boken upp...!
IMG_0199.jpeg

Den franska varianten av Baedeker, Les Guides Bleus. En resebok för Syrien, Palestina, Irak och Transjordanien. 1932 var året, och tydligen har den tillhört den första direktören i nybyggda King David Hotel, schweizaren Joseph A. Seiler. Hotellet blev naturligtvis världsbekant 1946 efter bombattentatet utfört av den sionistiska terrororganisationen Irqun. Som kom utklädda som arabiska arbetare och placerade bomberna i hotellets källare...
https://en.wikipedia.org/wiki/King_David_Hotel

Anyway - i reseboken hittar vi en karta över dåvarande Palestina, och en kort turistisk beskrivning av Gaza. Ett par stolpar: Invånare 17,480. Hotell El Farah. Två kristna missioner och en gammal grekisk-ortodox kyrka. Den stora moskén förstördes av engelska flygbomber under senaste kriget. Stor bazar i kvarteret Sedjalé. Gazas hamn, Maloumas, ligger 4 km från staden.
IMG_0197.jpeg
IMG_0198.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 14 oktober 2023, 14:47

Tack, då vet var jag skall bo i Jerusalem.

Får kolla på nätet om det kanske finns fler hotell i Gaza idag men jag kanske väntar lite innan jag åker. Roligt hur de nämner att det finns en (bil) farbar väg mellan Medjel och Gaza. Vad kan el Medjel eller Medjel heta idag? Hittar bara något från 1918 om Medjel Yaba.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11161
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Mitt nya Vapen...

Inlägg av sveahk » 25 april 2024, 15:35

Det var ett tag, men jag jobbar fortfarande ett par timmar i veckan i antikvariatet där jag skiljer strå från halm bland inlämnade böcker, böcker som slängs och böcker som förhoppningsvis kan säljas.

Och, som om jag inte hade nog av varan, min lön är valfria böcker...

Som det här häftet som varje schweizisk soldat fick 1939: "Meine neue Waffe". Nåja, helt nytt var det inte, Karabiner Modell 1931! Soldaten fick en kort beskrivning, och lite råd OM nu kriget skulle komma: "Mitt vapens riktiga användning garanterar mig en seger i eldkampen." Jajamen...
IMG_0971.jpeg
IMG_0972.jpeg
IMG_0973.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 25 april 2024, 15:42

Nu har jag en till sak på min hinklista, jag har aldrig skjutit en bössa med straight pull och vet inte ens vad det heter på svenska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bolt_action#Straight_pull

MVH

Hans

Skriv svar