Vasaätten

Skriv svar
Westling
Utsparkad

Vasaätten

Inlägg av Westling » 2 september 2003, 18:57

Lever Vasaätten på något sätt kvar?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 september 2003, 19:17

Från min hemsida:
Vasaättens förste kände medlem var häradshövdingen Nils Kettilsson som även var fogde på Stockholms slott och dog omkring 1378. Under 1400-talet var ätten en av Sveriges ledande och en känd medlem var Linköpings biskop Kettil Karlsson. Han gjorde uppror mot Kristian I och var riksföreståndare 1464-1465. En av hans kusiner var Erik Johansson som avrättades under Stockholms blodbad 1520. Erik Johansson är dock mest känd som far till Gustav Vasa. Efter att Kristian Tyrann störtades 1521 regerades Sverige av Vasaätten fram tills Kristinas abdikation 1654.

Men Vasaätten var även en polsk kungadynasti. 1587 valdes Gustav Vasas sonson Sigismund till polsk kung. Åren 1592-1599 var Sverige och Polen i personalunion. Sigismund störtades 1599 men de polska vasaättlingarna gav aldrig upp sina anspråk. Vasaätten utslocknade 1672 när Johan Kasimir dog, fyra år tidigare hade han abdikerat som polsk kung.
Den svenska grenen dog alltså ut på manssidan 1632 och den polska 1672. På kvinnosidan lär det väl finnas en mängd ättlingar, däribland vårt nuvarande kungahus.
Senast redigerad av 1 Örjan, redigerad totalt 8 gånger.

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 7 september 2003, 18:08

Är det helt säkert att Wasa ätten är utdöd?
Erik XIV han hade väll en son med Karin Månsdotter han hette väll samma som sin faffar nämligen Gustav Eriksson Wasa, var tog han vägen?
Johan III han hade väll flera söner förutom Sigismun eller? Var tog dom vägen och fick dom inga barn?
Gustav II Adolf han hade väl en bror, Karl Filip tror jag att han hette. Han var (har jag för mej) tilltänkt som rysk tsar?
Den galne brodern Magnus då, han gifte sej aldrig?
Sen hade inte Gustav I Wasa bröder som förde ätten vidare?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 8 september 2003, 14:30

hasseman skrev:Är det helt säkert att Wasa ätten är utdöd?
Erik XIV han hade väll en son med Karin Månsdotter han hette väll samma som sin faffar nämligen Gustav Eriksson Wasa, var tog han vägen?
Han dog 39 år gammal i Ryssland 1607 och lämnade inga barn efter sig.
Johan III han hade väll flera söner förutom Sigismun eller? Var tog dom vägen och fick dom inga barn?
Johan III hade en frilloson vid namn Julius Gyllenheim som dog barnlös 1581. Hans enda legitime son vid sidan av Sigismund dog också barnlös 1618.
Gustav II Adolf han hade väl en bror, Karl Filip tror jag att han hette. Han var (har jag för mej) tilltänkt som rysk tsar?
Precis som Johan III hade Karl IX en illegitim son (Carl Carlsson Gyllenheim) som dog barnlös 1650 och två legitma söner. Den yngre (Karl Filip) dog 1622 utan att efterlämna några söner.
Den galne brodern Magnus då, han gifte sej aldrig?
Han fick två döttrar men inga söner.
Sen hade inte Gustav I Wasa bröder som förde ätten vidare?
Nej, han hade bara tre systrar: Margareta, Emerentia och Märta.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 8 september 2003, 15:18

Gustaf II Adolf fick med Margareta Slots den oäkta sonen Gustaf Gustafsson af Vasaborg. Dennes sonson Georg Mauritz af Vasaborg dog barnlös 1754 och därmed utslocknade denna gren av Vasaätten.

Gustav Gustavsson, son till den avsatte kungen Gustaf IV Adolf, fråntogs 1829 titeln prins av Sverige och kallade sig därefter i stället prins av Vasa.

Lustigt nog finns en adelsätt vid namn Wasastjerna representerad på Riddarhuset, men släkten har inget samband med den "riktiga" Vasaätten.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 8 september 2003, 15:28

Andra strängar som handlar om detta:

* Vasablod

Användarvisningsbild
Kent III Johan
Medlem

Inlägg av Kent III Johan » 10 september 2003, 13:23

Örjan skrev:Johan III hade en frilloson vid namn Julius Gyllenheim som dog barnlös 1581. Hans enda legitime son vid sidan av Sigismund dog också barnlös 1618.
Johan III var även far till Hertig Johan av Östergötland,dock vet jag inte om denne efterlämnade några ättlingar, förmdligen inte, för då hade man nog känt till det.

/Kent

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 10 september 2003, 15:08

Kent III Johan skrev:
Örjan skrev:Johan III hade en frilloson vid namn Julius Gyllenheim som dog barnlös 1581. Hans enda legitime son vid sidan av Sigismund dog också barnlös 1618.
Johan III var även far till Hertig Johan av Östergötland,dock vet jag inte om denne efterlämnade några ättlingar, förmdligen inte, för då hade man nog känt till det.

/Kent
Det var just hertig Johan som var hans ende legitime son vid sidan av Sigismund och som dog barnlös 1618.

Användarvisningsbild
jb
Medlem

Inlägg av jb » 12 september 2003, 00:01

Av Gustav IV Adolfs döttrar blev två gifta: Sofia Vilhelmina, som vigdes vid sin kusin storhertig Leopold av Baden, och Cecilia, som gifte sig med sin släkting storhertig August av Oldenburg. Cecilia fick en son som dog barnlös. Sofia Vilhelmina fick flera barn och det är deras ättling som så småningom blir drottning Victoria av Sverige, gift med Gustav V. Detta gör att Gustav IV Adolf är farfars morfars farfar till kung Carl XVI Gustaf.

Tack vare Victoria av Baden så är ätten Bernadotte också lierad med Vasaätten, fjorton generationer tillbaka.

Användarvisningsbild
Mesup
Ny medlem

Inlägg av Mesup » 12 september 2003, 20:22

En bra resurs för sådana här spörsmål är:

http://historiska-personer.nu

shark
Provmedlem

jag lever ; )

Inlägg av shark » 18 september 2003, 14:54

nåja........halvättling då kanske. min mormors morfars farfars mor eller något liknande var faktiskt Karin Månsdotter

Användarvisningsbild
Kent III Johan
Medlem

Inlägg av Kent III Johan » 24 september 2003, 13:50

Örjan skrev:
Kent III Johan skrev:

/Kent
Det var just hertig Johan som var hans ende legitime son vid sidan av Sigismund och som dog barnlös 1618.
ah, dumt av mig :)

Skriv svar