Mest förbisedda historiska person?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Mest förbisedda historiska person?

Inlägg av virdung » 27 augusti 2003, 14:13

Vilken historisk personlighet tycker du har blivit mest förbisedd?

Eftersom att sannoliheten för att resten av oss här på forat inte vet så mkt om denna person, så föreslår jag en liten beskrivning av personen och dess gärningar.

Sist men inte minst, I'm back, efter lite mer än ett halvår (om än mindre skrivande)

//Virdung

Viva La France!

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 27 augusti 2003, 20:11

I Sverige: Carl Gustav von Rosen (1909-1977).

Flygare, humanist, outtröttlig kämpe för de små människornas rätt. Revolutionerade hjälpsändningen, stred i vinterkriget, byggde upp Etiopiens flygvapen liksom Biafras (och ledde det i strid). Dog vid ett etiopiskt artillerianfall.

Mvh Petter

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 29 augusti 2003, 00:35

Arminius (Herman?) som besegrade romarna i Teutoburgerskogen år 9 e kr. och därmed stoppade romarrikets expansion mot norr. Utan honom skulle Europa, och världen, se mycket annorlunda ut.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 29 augusti 2003, 12:14

Kung Karl den Onde av Navarra som kväste Jaqueriupproret på 1300-talet.

Frankrikes historia hade nog sett helt annorlunda ut om man låtit upproret sålla ut lite av den allt för stora franska adeln...

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 29 augusti 2003, 13:47

Olof III av Norge och Danmark. Hade han inte dött i tonaren pa Malmöhus kunde unionstiden ha gestaltat sig rätt annorlunda.

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 29 augusti 2003, 17:26

Raoul Wallenberg

-Gjorde så mycket, räddade judar i Budabest under pilkorsregimen.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 29 augusti 2003, 17:27

Sammafinne skrev:Raoul Wallenberg

-Gjorde så mycket, räddade judar i Budabest under pilkorsregimen.
han är väl knappast förbised, tror nästan alla svenskar känner till honom, finns ju dessutom monument överallt av honom.

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 29 augusti 2003, 17:31

MarcuS Schober skrev:
Sammafinne skrev:Raoul Wallenberg

-Gjorde så mycket, räddade judar i Budabest under pilkorsregimen.
han är väl knappast förbised, tror nästan alla svenskar känner till honom, finns ju dessutom monument överallt av honom.
Jag tror du kommer bli förvånad när du får reda på hur många som inte känner till honom.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 29 augusti 2003, 17:36

Panzerfaust skrev:
Jag tror du kommer bli förvånad när du får reda på hur många som inte känner till honom.

/Jonathan
Kanske :? Men jag anser ändå att han inte är en förbissed historisk person.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1898
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 1 september 2003, 10:10

Nestor Makhno
De flesta verkar tro att Röda armen vann inbördeskriget efter ryska revolutionen själva. Många av de hårda striderna mot de vita i Ukraina, Denikin och Wrangel vanns av en arme ledd av Nestor Makhno. Som tack så gavs sig röda armen på dem.

Makhno var en duktigt militärstrateg med snabba förflyttningar som ledord. Han var även en framstående anarkist :D Dog på 30-talet i landsflykt i Paris.

Denne person omnämns bla i boken Gammelsvenskby(som förmodligen fler svenskar läst än böcker av och om Makhno) som en simpel bandit :x Skaplig bandit isåfall med en arme på 50 000 och en rörelse som gav ut tidningar mm. Nu var han inte själv men han var den ledande gestalten.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 1 september 2003, 16:00

Det finns nog många heta kandidater ibland kvinnor!
Alltifrån starka hustrur bakom svaga män, via själv aktiva kvinnor, via regelrätt uteslutna kvinnor.

ETT exempel: vid en period läste jag in mig på Franska revolutionen.
Oroligheterna beskrevs utförligt. Det stod vilken skomakargesäll som skar halsen av vilken vakt; flera exempel gavs med namn oc allting(!).
så samlas ett demonstrationståg, men var de skall vända sig vet de inte. En kvinna ropar: till drottningen! mot palatset! Varpå tåget bestående av många tusen människor satte sig i rörelse dit.
Kvinnan ifråga var ju rimligt sett en mycket välkänd person med stor pondus, osv. Men krönikören ifråga valde alltså att utesluta hennes namn liksom hennes övriga engagemang, medan namnen och yrken på obetydliga gatudråpare togs utan vidare med.
Det mest kostliga är att den svenske historikern ifråga (Stolpe tror jag) svalde denna skrivning, och ändå är han inte alls någon kvinnoförtryckar e i vanliga fall.

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

Inlägg av Ender Wiggin » 2 september 2003, 20:51

Margareta Valdemarsdotter. Regerade kraftfullt över Sverige, Norge och Danmark under Kalmarunionens tid. Förmodligen nordens mäktigaste kvinna under medeltiden.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 september 2003, 13:03

Königsmarck, svensk general i venetiansk sold som 1687 tillsammans med Francesco Morosini ledde trupperna som erövrade Athen från turkarna. Under belägringen sköt venetianarna en bomb som träffade Parthenontemplet (vilket var ett turkiskt krutföråd då) och hela bygget lades i ruiner. Då hade det stått upp i 2000 år, och ser nu ut som det gör idag trots restaurering. Skäms, Königsmarck!

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 14 september 2003, 00:16

Ender Wiggin skrev:Margareta Valdemarsdotter. Regerade kraftfullt över Sverige, Norge och Danmark under Kalmarunionens tid. Förmodligen nordens mäktigaste kvinna under medeltiden.
Men hon kan man väll knappast kalla för förbisedd, jag har då minnen sedan mellanstadiet (kanske ävan lågstadiet) då våran lärare pratade om Margareta (Kung Byxlös tror jag att våran lärare kallade henne)

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 14 september 2003, 13:30

Anders Chydenius (1729-1803) från Karleby, Finland.
Uppfann egentligen den ekonomiska liberalismen, men p.g.a. att han skrev på svenska så blev han inte lika uppmärksammad som Adam Smith.

Skriv svar