Olympiska Spelen 1896-2004

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 20 augusti 2004, 15:59

Stämmer det att det hålls en del tävlingar i den gamla arenan ifrån de "första" spelen 1896?

Fjoodor
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 juli 2004, 02:45
Ort: Norrköping

Inlägg av Fjoodor » 20 augusti 2004, 22:05

LasseMaja skrev:Stämmer det att det hålls en del tävlingar i den gamla arenan ifrån de "första" spelen 1896?
Jadå. Där har bl.a. varit kulstötning och bågskytte där, och jag tror att alla friidrottsfinaler (eller endel av dem i varje fall) ska hållas där.

Lite trist att de inte använder den till all friidrott då den utan tvekan skulle hålla för det trycket. Iof kanske det är jobbigt för dem att räkna ut hur långa de måste springa då banan inte har samma proportioner som en "vanlig" löparbana. :roll:
Senast redigerad av 1 Fjoodor, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 augusti 2004, 22:40

LasseMaja skrev:Stämmer det att det hålls en del tävlingar i den gamla arenan ifrån de "första" spelen 1896?
Definiera "gammal" :) Bågskyttet höll till på Panathinaiko-arenan. Där hölls spelen 1896, platsen har sportsliga anor från antiken. Kulstötningen (åtminstone herrarnas) avgörs dock på Olympia-stadion, alltså den där de antika original-spelen avgjordes. Grejer!

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 21 augusti 2004, 18:38

Usquebaugh skrev
Kalla mig pessimist men jag tror inte han kommer att upprepa bragden mot Timo Boll...
Du hade fel, jag älskar när du har fel! :D :wink:

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 21 augusti 2004, 21:39

Jag har tröttnat på all slags idrott. Det är bara kommersialism och doping. Spiken i kistan för mitt idrottsintresse var när finnarna blev tagna för doping i skid-VM.

Det enda jag i tittar på idag är golf - som inte är en idrott utan en sport.

Bästa friidrottsinsatsen? Bob Beamons 8.90 -68 eller Gärderuds guld -76.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 augusti 2004, 21:59

Dalmas skrev:Jag har tröttnat på all slags idrott. Det är bara kommersialism och doping. Spiken i kistan för mitt idrottsintresse var när finnarna blev tagna för doping i skid-VM.

Det enda jag i tittar på idag är golf - som inte är en idrott utan en sport.

Bästa friidrottsinsatsen? Bob Beamons 8.90 -68 eller Gärderuds guld -76.
Tja, jag ser inte heller tjusningen i idrott nör alla doper sig och tokfeministerna skriker om att kläderna är kvinnoförnedrande. Finns roligare saker att se och lyssna på.

Den enda sport jag skulle kunna tänka mig att se på är aerobatic, men det lär ju inte sändas på de kanaler jag har tillgång till... :roll:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2004, 10:07

Tomas Ibsen skrev:tokfeministerna skriker om att kläderna är kvinnoförnedrande
När någon - portugisisk? - spelare gjorde ett viktigt mål i boll-EM härförleden så blev han så glad att han drog av sig tröjan, vilket helt enligt reglerna belönades med ett gult kort, något som gav två kvinnliga EU-parlamentariker anledning att öppet kritisera systemet ifråga. Skulle vara intressant att se hur de fick ihop argumentationen utan att framstå som nån sorts dregel-tanter...

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 23 augusti 2004, 18:45

Underbart kul med guldregnet i helgen! Det om något var historiskt...först tre guld i friidrott på 50 år, sedan 3 på två dagar :D .

Tyvärr föll Waldner, ett guld i pingis hade varit mer värt en tre stycken i några andra mer ointressanta idrotter, känns det som. Nu var han inte särledes nära egentligen, finalen var mäktigt bra.

Någon mer än jag som tyvärr ser på segraren Gatlin i 100-metersloppet med misstänksamma ögon... :roll:

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 31 augusti 2004, 13:02

Perra skrev:
Usquebaugh skrev
Kalla mig pessimist men jag tror inte han kommer att upprepa bragden mot Timo Boll...
Du hade fel, jag älskar när du har fel! :D :wink:
Ja, fan va härligt att ha fel ibland... :lol:

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 31 augusti 2004, 20:07

Perra skrev:Underbart kul med guldregnet i helgen! Det om något var historiskt...först tre guld i friidrott på 50 år, sedan 3 på två dagar :D .

Tyvärr föll Waldner, ett guld i pingis hade varit mer värt en tre stycken i några andra mer ointressanta idrotter, känns det som. Nu var han inte särledes nära egentligen, finalen var mäktigt bra.

Någon mer än jag som tyvärr ser på segraren Gatlin i 100-metersloppet med misstänksamma ögon... :roll:
Tyvärr har många amerikaner blivit dömda för doping på sista tiden. Man blir lätt lite misstänksam.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2005, 20:06

Om tre år är det nödvändigt att sätta dit ytterligare fyra år i rubriken. :lol:

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 januari 2005, 20:45

Hexmaster skrev:
Tomas Ibsen skrev:tokfeministerna skriker om att kläderna är kvinnoförnedrande
När någon - portugisisk? - spelare gjorde ett viktigt mål i boll-EM härförleden så blev han så glad att han drog av sig tröjan, vilket helt enligt reglerna belönades med ett gult kort, något som gav två kvinnliga EU-parlamentariker anledning att öppet kritisera systemet ifråga. Skulle vara intressant att se hur de fick ihop argumentationen utan att framstå som nån sorts dregel-tanter...
Haha! Du ska se att dom vispar ihop en förklaring. Patriarkatet tvingade dom att protestera. :lol: :lol:

Nog med OT.

/Tomas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 februari 2006, 14:36

Nu är det nog dags att fylla på med antalet år igen, funderar lite grann över invigningar och sånt, det som var i Turin måste vara det mest tekniska inslaget någonsin. Tjejerna som bar skyltarna i inmarschen, påminde mig om en sak, kommer inte ihåg det. Jag har inte följt OS så noga i år, men lite grann har fastnat.

Stefan

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 30 september 2007, 20:59

Stefan Lundgren skrev:Nu är det nog dags att fylla på med antalet år igen, funderar lite grann över invigningar och sånt, det som var i Turin måste vara det mest tekniska inslaget någonsin. Tjejerna som bar skyltarna i inmarschen, påminde mig om en sak, kommer inte ihåg det. Jag har inte följt OS så noga i år, men lite grann har fastnat.

Stefan
Lyfter tråden, i väntan på OS i Peking nästa år. Intressant är det ju alltid, även om jag själv inte väntar mig särskilt mycket. Spektaklet blir lättare att glömma eller förtränga ju större det blir. :) Både arrangemangen och idrottarna tycker jag att verkar mindre intressanta för var gång. Det är inte mycket jag minns från t.ex. Atlanta, Aten eller Sydney. München däremot har etsat sig fast i minnet. T.o.m. många OS från tiden innan jag föddes, känns intressantare än de som gått av stapeln de senaste tjugo åren.

/G:son

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 oktober 2007, 00:01

Jo, man kan alltid be någon ur reaktionen att uppdatera rubriken på tråden, men jag håller med den föregående skribenten att OS känns lite avigt hur äldre man blir.

Försöker memorera händelserna i OS:

1980(Lake Placid); USA:s collegekillar slog världens främsta hockeylag och det var i sig självt en praktskräll. Har för mig att USA slog Tjeckoslovakien med 11-2 under turneringen, Sverige klarade sig bra faktiskt.

I kölvattnet det som hände Leonardo David vad han hette, så gick störtloppet på samma plats där han förolyckades, minns bara att störtloppsbacken var spikrak med en sväng nära mål.

Minns Moskva-OS lite grann, flera länder bojkottade tävlingen.

1984:

Gunde Svan slog igenom i vinter-OS i Sarajevo, det var körsång med flera tusen inblandade under invigningen.

I invigningen av sommar-OS i Los Angeles så visade man en scen från nybyggartiden. Men detta överskuggades av en bilist som har kört in i en folkmassa vid en busshållplats.

1988 har jag inget minne av, kan beror på att jag var ointresserad då.

De andra åren minns man inte heller någonting av måste man erkänna. :)

Stefan

Skriv svar