Fotboll i sken av social sammansättning på orten.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Fotboll i sken av social sammansättning på orten.

Inlägg av Robert Sköld » 3 juli 2003, 18:58

Klurar lite på förekomsten av bra fotbollslag och sammansättningen av befolkningen på orten i fråga. Ett exempel! Norrköping som under 1900-talets början hade en betydligt mer proletär karaktär än Grannstaden Linköping, hade samtidigt fler och framgångsrikare fotbollslag än Linköping. Likaså kan man jämföra Åtvidabergs fotbolls och bruksamhälleskultur med Linköpings mer hantverkarmässiga klimat.

Min fråga, hur pass långt kan man driva resonemanget med klassammansättning och fotbollskultur?

/Robert
Senast redigerad av 2 Robert Sköld, redigerad totalt 31 gång.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 juli 2003, 20:45

Troligen ganska långt, det finns ju gott om "bruksorter"som varit framgsrika i lagsporter, fast frågan är ju huruvida detta var något som spirade utan yttre inverkan eller tilläts från högre ort (läs fabriksledning, patronen) för att de anställda skulle sysselsätta sig med annat än att supa på fritiden. :roll:

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 3 juli 2003, 20:51

I Storbritannien var fotboll länge dominerad av medelklassen. Men i slutet av 1800-talet konkurrerades de ut av arbetarklasslagen. Anledningen till det var att arbetarna var vana från sitt jobb att arbeta i ett lag där alla har varsin funktion. Medelklasslagen däremot var fulla med individualister som bara ville ha bollen.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 juli 2003, 20:57

Om ni vill ha en djupare analys, i synnerhet för Östergötland, kontakta Björn Horgby vid Linköpings Universitet (Tema, avd för historia). Han har forskat exakt kring detta och säkerligen publicerat något också.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 juli 2003, 23:37

Jag vet att Björn håller på med sådant, men har ska väl dessvärre lämna Linköping för Örebro Universitet? Jag har även en kamrat som skriver C-uppsats om amatörfotboll, eller rättare sagt deras tränare. Intressant att politik lämnar avtryck även inom sporten.

Jag läste i en bok jag hade (Tror det var Arbetarhistoria, Lunds Universitet) att föreningar som slutar på AIF har sina rötter i den kommunistiska rörelsen. Tyvärr hittar jag inte den boken, någon som kan bekräfta?

/Robert
Senast redigerad av 1 Robert Sköld, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 juli 2003, 23:40

Robert_Kropotkin skrev:Intressant att politik lämnar avtryck även inom sporten.
Den lämnar ju sina spår i allt annat, så varför inte i sporten???

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 juli 2003, 23:57

Det var snarare menat som ett konstaterande :)
Tycker det är lite fascinerande att Linköpings nutida fotbollslag kanske inte är i allsvenskan ¨på grund av att man på 1800talets slut hade en mer hantverksbetonad industri. :)

Kropotkin

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 juli 2003, 00:04

Robert_Kropotkin skrev:Tycker det är lite fascinerande att Linköpings nutida fotbollslag kanske inte är i allsvenskan ¨på grund av att man på 1800talets slut hade en mer hantverksbetonad industri. :)
Å andra sidan har man ett elitserielag i hockey... :roll:
Norrköpings hockeyäventyr kan väl knappast påstås varit direkt framgångsrikt, Vita Hästen gick väl i kk.

Dock skulle jag nog vilja påstå att arbetarsporten nummer ett i Sverige inte är fotboll utan bandy. Där är onekligen de gamla bruksorterna (eller orter med starka inslag av industri) framgångsrika - Sandviken, Edsbyn, Ljusdal, Västerås, Falun, Broberg o.s.v..

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 4 juli 2003, 00:11

Jo iofs, hockey är ingen av mina favoriter,men det stämmer ju. Är inte LHC ett nogorlunda modernt fenomen?

Instämmer, Bandy är nästan snäppet mer än fotboll. Har Björn Horgby forskat om det Mattias?

Kropotkin

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 juli 2003, 00:29

Robert_Kropotkin skrev:Jo iofs, hockey är ingen av mina favoriter,men det stämmer ju. Är inte LHC ett nogorlunda modernt fenomen?
Det är säkerligen en ganska "modern" uppfinning, även om jag misstänker att det främst rör sig om en sammanslagning av några lokala hockeylag. Kanske någon i Linköping vet mer. :)
Robert_Kropotkin skrev:Instämmer, Bandy är nästan snäppet mer än fotboll. Har Björn Horgby forskat om det Mattias?
Vet inte om det är samma författare, men i boken "Bruksanda - hot eller möjlighet" (inte riktigt säker på titeln) så tas frågan upp om idrottsrörelsen och bruken, varför dessa är så intimt förknippade med varandra. Och då speciellt lagidrotter som fotboll och främst bandy (om vi talar om bruksorter från Bergsslagen).

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 4 juli 2003, 01:36

Robert_Kropotkin skrev:Jag vet att Björn håller på med sådant, men har ska väl dessvärre lämna Linköping för Örebro Universitet?
Sorry, jag såg inte att du var från Lkpg eller var insatt i forskningen. Om Horgy skall till Örebro eller inte vet jag ingenting om, har dock inte hört någonting iaf.

Vad han mer exakt har inriktat sig vet jag inte heller, annat än bl a Sleipner och IFK Norrköping. Det verkar ju däremot främst handla om fotboll.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 4 juli 2003, 03:42

Visst är jag från Linköping, tror du och jag har läst statsvetenskap samtidigt, som jag nämnde i en annan tråd.

Okej, Horgby hade sagt att han ska dit till en av mina kompisar, som hade honom som handledare.

Robert

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 4 juli 2003, 17:24

Patrik skrev:
Robert_Kropotkin skrev:Tycker det är lite fascinerande att Linköpings nutida fotbollslag kanske inte är i allsvenskan ¨på grund av att man på 1800talets slut hade en mer hantverksbetonad industri. :)
Å andra sidan har man ett elitserielag i hockey... :roll:
Norrköpings hockeyäventyr kan väl knappast påstås varit direkt framgångsrikt, Vita Hästen gick väl i kk.

Dock skulle jag nog vilja påstå att arbetarsporten nummer ett i Sverige inte är fotboll utan bandy. Där är onekligen de gamla bruksorterna (eller orter med starka inslag av industri) framgångsrika - Sandviken, Edsbyn, Ljusdal, Västerås, Falun, Broberg o.s.v..
Som den besserwiser och bandyfantast jag är, så måste jag påpeka att Broberg är en stadsdel i Söderhamn. Annars håller jag helt med om tesen om bandy som arbetarsporten nr 1 i Sverige. Behöver det påpekas att partiordföranden för sveriges främsta arbetareparti (ähh hmm) är varm anhängare av Katrineholms SK? Eller att den tidigare landsorganisationsordföranden var lovande målvakt i Ljusdals BK?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 4 juli 2003, 19:54

jj skrev:Som den besserwiser och bandyfantast jag är, så måste jag påpeka att Broberg är en stadsdel i Söderhamn. Annars håller jag helt med om tesen om bandy som arbetarsporten nr 1 i Sverige. Behöver det påpekas att partiordföranden för sveriges främsta arbetareparti (ähh hmm) är varm anhängare av Katrineholms SK? Eller att den tidigare landsorganisationsordföranden var lovande målvakt i Ljusdals BK?
Jag är stolt ägare av diplom från Katrineholms SKs ungdomsbandyverksamhet, så nu vill jag inte höra någonting negativt om vår stolta bandyförening, okej? Många matcher man sett där, och även spelat när man var... tolv år. :)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 6 juli 2003, 13:07

jj skrev:Som den besserwiser och bandyfantast jag är, så måste jag påpeka att Broberg är en stadsdel i Söderhamn.
Ja jag vet, men jag rabblade upp bandylag och då slank tydligen "Broberg" med, givetvis skulle det om man varit extra petig stått Söderhamnslaget Broberg.
Å andra sidan finns det ju gott om "stadsdelslag" som Brynäs, Hammarby, Djurgården, Västra Frölunda o.s.v..

Skriv svar